Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant ut at jeg var gravid et par dager jeg før startet i ny jobb. Vet jo at ikke kan si noe på det, men ønsker å vente så lenge som mulig med å fortelle egentlig. Er det innafor å vente til etter ordinær UL med å fortelle, selv om jeg da er nesten halvveis? Da har jeg fått jobbet der i 3 mnd. Ønsker ikke at det skal være fokus på at jeg er gravid med tanke på mine oppgaver i et prosjekt jeg er med i osv. 

Når fortalte du det på jobb? 

Anonymkode: ba989...304

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier i fra med en gang selvfølgelig, de må jo finne erstatning for deg før du er opplært omtrent. Men det kommer du nok aldri til å gjøre 😂

Anonymkode: ef388...b5b

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Fant ut at jeg var gravid et par dager jeg før startet i ny jobb. Vet jo at ikke kan si noe på det, men ønsker å vente så lenge som mulig med å fortelle egentlig. Er det innafor å vente til etter ordinær UL med å fortelle, selv om jeg da er nesten halvveis? Da har jeg fått jobbet der i 3 mnd. Ønsker ikke at det skal være fokus på at jeg er gravid med tanke på mine oppgaver i et prosjekt jeg er med i osv. 

Når fortalte du det på jobb? 

Hvis du skal ha permisjon i mellom 12 uker og ett år må du si fra minst 4 uker før permisjonen starter, og om du skal ha permisjon i over ett år må du si fra minst 12 uker før du går ut i permisjon :)

For meg var det en selvfølge å vente med å fortelle om graviditeten før etter rutineultralyden :) Jeg sa i utgangspunktet i fra i forbindelse med søknad om permisjon, det er vel rundt uke 22. 

Anonymkode: b84a0...ce7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du skal ha permisjon i mellom 12 uker og ett år må du si fra minst 4 uker før permisjonen starter, og om du skal ha permisjon i over ett år må du si fra minst 12 uker før du går ut i permisjon :)

For meg var det en selvfølge å vente med å fortelle om graviditeten før etter rutineultralyden :) Jeg sa i utgangspunktet i fra i forbindelse med søknad om permisjon, det er vel rundt uke 22. 

Takk for svar :) Har mistet før i uke 8 og 12, så vil jo hvertfall vite at jeg er over den perioden, selv om selvfølgelig aldri vet om det skjer noe etter det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du sier i fra med en gang selvfølgelig, de må jo finne erstatning for deg før du er opplært omtrent. Men det kommer du nok aldri til å gjøre 😂

Det er jo ikke en selvfølge å s fra til jobb at du er 7  uker gravid nei.. 

• Liker 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Takk for svar :) Har mistet før i uke 8 og 12, så vil jo hvertfall vite at jeg er over den perioden, selv om selvfølgelig aldri vet om det skjer noe etter det. 

Her er forøvrig kildepå informasjon om frister for å si fra https://arbeidsmiljoloven.com/paragraf/varslingsplikt/

Jeg er ikke enig med svaret om at man selvfølgelig sier i fra tidlig. Om man trenger tilrettelegging må man si fra, men hvis ikke syntes jeg også det er best å vente ihvertfall til etter at man er forbi rutineultralyden. Da føles det tryggere å fortelle og man har litt mer svar på spørsmål knyttet til graviditeten, samt at det er ikke før rundt der man gjerne er tydelig gravid.

Og det er veldig få jobber man trenger mange måneder for å finne en vikar i, man er ikke uerstattelig på jobb.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Selvfølgelig sier du ikke fra så fort du får positiv test og har bortimot 20 prosent sjanse for å miste. Man venter selvfølgelig til man selv føler seg klar og trygg nok på å dele disse opplysningene med arbeidsgiver. Om det ikke er før etter ordinær ultralyd er det helt ok, så lenge det innenfor fristen før arbeidsgiver faktisk har krav på å få vite om graviditeten. 

Selv fortalte jeg om graviditeten til min leder i uke 13, etter at tidlig ultralyd var gjennomført og alt så bra ut der (så langt). 

Anonymkode: 644bb...493

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Holy shit, du er nok kjempetrivelig i virkeligheten! :sarkasme:

Anonymkode: bfcc5...d10

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...