AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #1 Skrevet 13. september 2021 Var på tur med barnet mitt i byen der hvor mitt søsken bor. Vi hadde i utgangspunktet ikke sagt at vi skulle dit, fordi vi skulle bo på hotell og kose oss, og søskenet er litt mye og selvsentrert og har null forståelse for at tantebarnet ikke har vært i byen før og har lyst til å se seg omkring. søskenet fant likevel ut at vi var i byen da Barnet hadde på snapkartet. Endte opp med at søskenet spurte om vi skulle gå ut og spise sammen dagen etter. Greit, vi avtalte det. Dro ut og spiste og det var i og for seg hyggelig. Søskenet bestilte det dyreste de hadde på menyen. Da vi var ferdig og regninga kom, så betalte jeg den for å komme oss ut av restauranten , og tenkte at søskenet i allefall ville tilby seg å vippse for egen mat. Men neida, ikke en antydning til å ønske å gjøre opp for seg, og ikke engang et «takk for maten» når søskenet tok det som en selvfølge at søster betaler. Barnet reagerte på det og kommenterte dette da vi kom til hotellet. Jeg blir så overraska over at et voksent menneske kan være så selvsentrert og bortskjemt at de ikke ser andre enn seg selv. Mine barn er opplært til at vi takker dor maten når vi har spist. I og med at barnet reagerte på oppførselen, så fikk jeg brukt det som et eksempel på hvordan man ikke oppfører seg. Har ikke orket å si noe til søskenet. Tenker jeg ved en senere anledning når søskenet spør om vi skal ut å spise, at greit, men da betaler du, siden jeg betalte sist. Hva hadde du gjort? Anonymkode: b988d...c71
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #2 Skrevet 13. september 2021 Jeg hadde sendt et vipskrav Anonymkode: 031b3...aa6 13
Gjest ti10 Skrevet 13. september 2021 #3 Skrevet 13. september 2021 Er det snakk om en person som er student eller av andre grunner har dårlig råd? Uansett er det jo frekt å bare ta det for gitt at du betaler. Og er det første gang det skjer, eller har det skjedd før? Du kan jo alltids sende et vipps-krav, det er vel lite sannsynlig at denne personen kommer til å betale for deg neste gang.
GammelKaktus Skrevet 13. september 2021 #4 Skrevet 13. september 2021 Så lenge det ikke var avtalt at du skulle betale så hadde jeg delt regningen på plassen, så jeg hadde betalt for meg og mitt barn så kunne søskenet betalt for det hen skulle ha. 9
Gjest førstedamen Skrevet 13. september 2021 #5 Skrevet 13. september 2021 Ga du beskjed når du betalte da? Kan jo ha misforstått å trodd du ville spandere?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #6 Skrevet 13. september 2021 Hadde dette vært et av mine søsken og det var jeg som hadde invitert på middag ute hadde jeg latt det gå, men det er fordi jeg vet det hadde vært et engangstilfelle. Her derimot virker det ikke som unntaket, og slik du skriver ser det ut til at det var hun som tok initiativ til å gå ut å spise middag. Da tror jeg faktisk jeg hadde sendt et vippskrav, kanskje med en melding «Hei igjen! Det var hyggelig å møte deg. Jeg tok regningen på restauranten for å slippe styr med splitting der og da, men har sendt et vipps-krav med din del.» eller noe sånt, der du (tilsynelatende) tar det som en selvfølge at hun har tenkt å betale. Anonymkode: 60ec0...860 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #7 Skrevet 13. september 2021 Sendt ett vipskrav? Hyggelig å treffes, dette må få til å gjøre igjen Din del av middagen ble: ….. Så får du tydeliggjort hvor du står og at du ikke synes det er ok å bli tatt for gitt. Enkelte forsvinner ut av livet ditt når de blir stilt krav til, andre tar ansvar. Hvem som er urimelig, oppfører seg rart, i denne situasjonen, deg eller ditt søsken, er umulig å vite basert på ditt innlegg alene. Anonymkode: 5247f...3ad 8
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #8 Skrevet 13. september 2021 førstedamen skrev (8 minutter siden): Ga du beskjed når du betalte da? Kan jo ha misforstått å trodd du ville spandere? Da var det i såfall veldig frekt at h*n ikke engang takket for maten. Anonymkode: 75c73...e31 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #9 Skrevet 13. september 2021 ti10 skrev (14 timer siden): Er det snakk om en person som er student eller av andre grunner har dårlig råd? Uansett er det jo frekt å bare ta det for gitt at du betaler. Og er det første gang det skjer, eller har det skjedd før? Du kan jo alltids sende et vipps-krav, det er vel lite sannsynlig at denne personen kommer til å betale for deg neste gang. Er student ja, men ikke dårlig råd. Bærer nok preg av å være bortskjemt fra både foreldre og nåværende kjæreste som er en del eldre. Har betalt en del opp gjennom årene. Fått være med på ferie hvor foreldre har betalt søskenets del, mens vi har tatt alt av matutgifter på stedet. Men det er en del år siden, og søskenet var 16 da det var med sist. Jeg orker ikke sende noe vipps-krav. Har råd til å betale søskenets del, men jeg blir bare så overrasket at det ikke engang er et spørsmål om å betale sin del, og ikke engang en takk. Det er nesten det aller verste. Tar bare for gitt at andre betaler og oppfører seg skikkelig utakknemlig. Anonymkode: b988d...c71
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #10 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Da var det i såfall veldig frekt at h*n ikke engang takket for maten. Anonymkode: 75c73...e31 Ja, synes det er det verste i grunn. Pengene står jeg for, men det er litt prinsipp. Anonymkode: b988d...c71
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #11 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hadde dette vært et av mine søsken og det var jeg som hadde invitert på middag ute hadde jeg latt det gå, men det er fordi jeg vet det hadde vært et engangstilfelle. Her derimot virker det ikke som unntaket, og slik du skriver ser det ut til at det var hun som tok initiativ til å gå ut å spise middag. Da tror jeg faktisk jeg hadde sendt et vippskrav, kanskje med en melding «Hei igjen! Det var hyggelig å møte deg. Jeg tok regningen på restauranten for å slippe styr med splitting der og da, men har sendt et vipps-krav med din del.» eller noe sånt, der du (tilsynelatende) tar det som en selvfølge at hun har tenkt å betale. Anonymkode: 60ec0...860 Hadde det vært mannens søsken så hadde jeg også latt det gå, for der går det begge veier. Ene gangen betaler ene, andre gangen den andre og noen ganger deler vi. Men her er det kun enveis. Anonymkode: b988d...c71
Miranda Bailey Skrevet 13. september 2021 #12 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er student ja, men ikke dårlig råd. Bærer nok preg av å være bortskjemt fra både foreldre og nåværende kjæreste som er en del eldre. Har betalt en del opp gjennom årene. Fått være med på ferie hvor foreldre har betalt søskenets del, mens vi har tatt alt av matutgifter på stedet. Men det er en del år siden, og søskenet var 16 da det var med sist. Jeg orker ikke sende noe vipps-krav. Har råd til å betale søskenets del, men jeg blir bare så overrasket at det ikke engang er et spørsmål om å betale sin del, og ikke engang en takk. Det er nesten det aller verste. Tar bare for gitt at andre betaler og oppfører seg skikkelig utakknemlig. Anonymkode: b988d...c71 Jeg kan forstå frustrasjonen, men om du aldri påpeker det så vil det tvilsomt bli bedre. Mitt eldre søsken betaler alltid for meg når vi er ute og spiser, uansett om det var jeg som foreslo det eller ei. Jeg tilbyr dog alltid å betale, og takker for maten, men kanskje ditt yngre søster rett og slett bare antar at du selv ønsket å spandere? Kommunikasjon er viktig. 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #13 Skrevet 13. september 2021 Dårlig stil å ikke tilby seg å betale for egen mat. Men også veldig rart at du ikke tenker datteren din skal treffe tanta si, bare fordi du ikke liker henne.. Anonymkode: 208e8...b59 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #14 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dårlig stil å ikke tilby seg å betale for egen mat. Men også veldig rart at du ikke tenker datteren din skal treffe tanta si, bare fordi du ikke liker henne.. Anonymkode: 208e8...b59 Det var barnets eget ønske at vi skulle ha tur bare oss to, nettopp fordi mitt søsken tar mye plass (det begrenser seg hvor lenge det er interessant å høre om fester og folk man ikke aner hvem er) og ikke har forståelse for at andre ikke tenker/ønsker det samme. Anonymkode: b988d...c71 1
Gjest BethD Skrevet 14. september 2021 #15 Skrevet 14. september 2021 Viss du tar sånn på vei så skulle du avtalt betaling for maten på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #16 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Er student ja, men ikke dårlig råd. Bærer nok preg av å være bortskjemt fra både foreldre og nåværende kjæreste som er en del eldre. Har betalt en del opp gjennom årene. Fått være med på ferie hvor foreldre har betalt søskenets del, mens vi har tatt alt av matutgifter på stedet. Men det er en del år siden, og søskenet var 16 da det var med sist. Jeg orker ikke sende noe vipps-krav. Har råd til å betale søskenets del, men jeg blir bare så overrasket at det ikke engang er et spørsmål om å betale sin del, og ikke engang en takk. Det er nesten det aller verste. Tar bare for gitt at andre betaler og oppfører seg skikkelig utakknemlig. Anonymkode: b988d...c71 Jo, men nettopp derfor er et Vippskrav på sin plass «Glemte å sende igår etter avtale, summen din ble X». Anonymkode: 820a0...e49 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #17 Skrevet 14. september 2021 Ordne opp ved bordet, så slipper du sånt styr. Spesielt om frekkasen bestiller det dyreste på menyen. Fin lærepenge det. Når servitøren kommer, bare si "vi deler opp, jeg betaler for meg og mitt barn". Lærer jo ikke om du ikke gjør sånn. Anonymkode: 92a65...ece 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #18 Skrevet 15. september 2021 Det er utrolig sært å være på besøk i byen uten å gi beskjed. Hadde også tatt det som en selvfølge at den i full jobb betalte for en student, og ja, jeg er eldst av flere søsken. Om du ønsker noe annet sier du tydelig "jeg kan legge ut, så kan jo du bare vippse" Anonymkode: acf1b...a10 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå