Trollmor3 Skrevet 13. september 2021 #1 Skrevet 13. september 2021 Trenger noen tips på hva som er en rettferdig økonomisk fordeling. Felles barn.Han eier huset vi bor i. Hvilke utgifter bør være felles?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #2 Skrevet 13. september 2021 Feks halvparten av; strøm, kommunale avgifter, tv/internett, renter på boliglån og evt annet fast som hører bolig til- her hos oss utgjør det ca 2500 og det er det som er min «leie» (jeg er student så han vil ikke ha mer for øyeblikket). Evt om dere avtaler en husleie som er litt større men som du også tjener på (kommer sikkert flere som griner over at «man skal ikke betale lånet» men det er tull, klart man skal betale for seg, men ikke full leie som resten av området). mat, der syns jeg man like gjerne kan dele 50/50, ha en felles matkonto hvor dere setter inn et likt, fast beløp i mnd som går til husholdning. han betaler så klart alt annet som har med barnet å gjøre. Anonymkode: 3e6e8...0c3 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #3 Skrevet 13. september 2021 For å svare på det er det relevant å vite hvor mye dere tjener i forhold til hverandre, om du har ønske eller evne til å kjøpe deg inn. Om han tillater det. Om dere har planer om å bygge ett felles økonomisk liv sammen. Hvordan dere deler lasset med hus, hjem og barn, både arbeidsmessig og økonomisk. At dere har barn gir inntrykk av at dere allerede har en lengre relasjon. Som også spiller inn. Ulike svar passer for ulike relasjoner og omstendighetene rundt disse. Anonymkode: 820d2...01b 2
Trollmor3 Skrevet 13. september 2021 Forfatter #4 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For å svare på det er det relevant å vite hvor mye dere tjener i forhold til hverandre, om du har ønske eller evne til å kjøpe deg inn. Om han tillater det. Om dere har planer om å bygge ett felles økonomisk liv sammen. Hvordan dere deler lasset med hus, hjem og barn, både arbeidsmessig og økonomisk. At dere har barn gir inntrykk av at dere allerede har en lengre relasjon. Som også spiller inn. Ulike svar passer for ulike relasjoner og omstendighetene rundt disse. Anonymkode: 820d2...01b Jeg tjener ca 600000, han ca 1 mill. Han vil ikke at jeg kjøper meg inn. Begge jobber fullt og bidrar med oppfølging av barna. Det meste av innkjøp, matlaging og husarbeid faller på meg. Han betaler alt med hus og lån. Jeg betaler han en fast sum i mnd, deler utgifter til barna likt. Jeg står for husholdning.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #5 Skrevet 13. september 2021 Trollmor3 skrev (2 timer siden): Jeg tjener ca 600000, han ca 1 mill. Han vil ikke at jeg kjøper meg inn. Begge jobber fullt og bidrar med oppfølging av barna. Det meste av innkjøp, matlaging og husarbeid faller på meg. Han betaler alt med hus og lån. Jeg betaler han en fast sum i mnd, deler utgifter til barna likt. Jeg står for husholdning. Og hva står han for? Hvor mye betaler du ham? Du står for mat og husholdning??? Umiddelbart virker det helt på trynet. Dere har felles barn men du får ikke kjøpe deg inn??? Røde flagg herfra til månen. Anonymkode: c6e3d...370 14
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #6 Skrevet 13. september 2021 Trollmor3 skrev (2 timer siden): Jeg tjener ca 600000, han ca 1 mill. Han vil ikke at jeg kjøper meg inn. Begge jobber fullt og bidrar med oppfølging av barna. Det meste av innkjøp, matlaging og husarbeid faller på meg. Han betaler alt med hus og lån. Jeg betaler han en fast sum i mnd, deler utgifter til barna likt. Jeg står for husholdning. 1. Hvorfor vil han ikke la deg kjøpe deg inn? Dersom dere har planer om å forbli sammen til dere blir gamle og grå så bør det ikke spille noen rolle. Og gjør dere ikke det så bør han ønske at du også får glede av evt. verdistigning på boligen, slik at dere begge har mulighet til å skaffe dere et ok hjem med plass til barna. 2. Hvorfor betaler du han både en fast sum i måneden samt står for «husholdning», dvs. mat og renholdsprodukter? 🤷♀️ I tillegg gjør du det meste av innkjøp, matlaging og husarbeid? 🤔 Han har ordna seg greit han, med «leieboer» som gjør husarbeid og dekker kostnadene til mat. Dette er jo et gyllent eksempel på kvinnefella, og du har ramlet rett nedi. Her er det bare en ting å gjøre: Kreve at du får kjøpe deg inn i boligen, eller at dere selger nåværende bolig og kjøper en bolig som dere eier felles. I tillegg setter dere dere ned og lager en oversikt over hva dere har av faste utgifter og andre utgifter i husholdningen, og oppretter felles konti for mat og regninger, som dere betaler inn 50/50 til. Vær obs på utgifter til boliglånet, dersom dere må skjevdele lånegraden for at du skal kunne eie 50% av boligen. Evt. kan dere skjevdele eierbrøken og stå for lånet 50/50. Anonymkode: 8f7c4...e48 7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #7 Skrevet 13. september 2021 Trollmor3 skrev (2 timer siden): Jeg tjener ca 600000, han ca 1 mill. Han vil ikke at jeg kjøper meg inn. Begge jobber fullt og bidrar med oppfølging av barna. Det meste av innkjøp, matlaging og husarbeid faller på meg. Han betaler alt med hus og lån. Jeg betaler han en fast sum i mnd, deler utgifter til barna likt. Jeg står for husholdning. Hvorfor i alle dager betaler du for husholdning? Å hvorfor gjør du det meste i huset? Han har jo skutt gullfuglen, fått inn en hushjelp. Anonymkode: 3e6e8...0c3 7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #8 Skrevet 13. september 2021 Kvinnefella. Han har sørget for å bygge opp varige verdier til seg selv. Dine penger blir borte i forbruk. Attpåtil så betaler du ham en fast sum i måneden??? Hvor stor er denne summen, og hva dekker den? Husholdningsutgifter skal selvfølgelig deles likt på dere begge - samme med husarbeidet. Det er rimelig at får kjøpe deg inn i huset. Om han er steil på dette, skal du ha midler igjen til å kunne spare deg opp penger. Akkurat nå blir du både utnytta og rundlurt økonomisk i dette forholdet. Hvor stor du, om det skulle bli brudd? Anonymkode: ff494...f9a 6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #9 Skrevet 13. september 2021 Om det er uaktuelt å kjøpe seg inn i huset, bør du sørge for at du har 100 000-200 000 du kan sette av hvert år, og putte i fond, aksjer, eller kjøpe en leilighet du leier ut e.a. Han har sikret seg store verdier i huset, du trenger å sikre deg på samme måte! Ellers burde du betale en liten sum i "husleie" (det er tross alt hans hus), og han står for boligutgiftene. Mat, husholdning og andre utgifter bør dere dele, enten 50/50, eller prosentvis etter inntekt (noe jeg synes er mer rettferdig). Slik ville jeg hatt det i hvert fall. Anonymkode: 991c1...d34 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #10 Skrevet 13. september 2021 Å hei. Han betaler på, og øker, sine verdier mens du leier hos ham ved å betale maten. Du får dermed ingenting ut av det du betaler. Han utnytter deg. Den dagen det blir slutt står du på bar bakke, mens han har fått betalt ned på lånet sitt. Anonymkode: 66eb7...75e 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #11 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å hei. Han betaler på, og øker, sine verdier mens du leier hos ham ved å betale maten. Du får dermed ingenting ut av det du betaler. Han utnytter deg. Den dagen det blir slutt står du på bar bakke, mens han har fått betalt ned på lånet sitt. Anonymkode: 66eb7...75e Til gjengjeld kan hun spare flere tusen hver eneste måned. Vi vet ikke noe om hvor stor summen hun betaler fast for er. La oss si at den er på 5000 kr, mat og husholdning 10 000 kr. Det vil si at hun kan sette 20 000 kr inn på en sparekonto hver måned. Eller låne til en leilighet hun kan leie ut og ha som sikkerhet og verdiøkning. Anonymkode: e86cf...bad
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #12 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Til gjengjeld kan hun spare flere tusen hver eneste måned. Vi vet ikke noe om hvor stor summen hun betaler fast for er. La oss si at den er på 5000 kr, mat og husholdning 10 000 kr. Det vil si at hun kan sette 20 000 kr inn på en sparekonto hver måned. Eller låne til en leilighet hun kan leie ut og ha som sikkerhet og verdiøkning. Anonymkode: e86cf...bad Ja, dersom hun klarer å sette av tilsvarende hans verdiøkning så stiller saken seg noe annerledes såklart. Anonymkode: 66eb7...75e 2
Million Skrevet 13. september 2021 #13 Skrevet 13. september 2021 Du har gått rett i kvinnefella, og han er en stor, sleip faen som har satt opp fellen for deg! Våkn opp! Han har en hushjelp og økonomisk bidrag så han kan nedbetale på SIN eiendom, mens du ikke eier noe og står på bar bakke om han bestemmer seg for å klappe igjen fella og sette deg på gaten neste uke! 5
Trollmor3 Skrevet 13. september 2021 Forfatter #14 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og hva står han for? Hvor mye betaler du ham? Du står for mat og husholdning??? Umiddelbart virker det helt på trynet. Dere har felles barn men du får ikke kjøpe deg inn??? Røde flagg herfra til månen. Anonymkode: c6e3d...370 Han får 5000 pr mnd av meg...
Trollmor3 Skrevet 13. september 2021 Forfatter #15 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): 1. Hvorfor vil han ikke la deg kjøpe deg inn? Dersom dere har planer om å forbli sammen til dere blir gamle og grå så bør det ikke spille noen rolle. Og gjør dere ikke det så bør han ønske at du også får glede av evt. verdistigning på boligen, slik at dere begge har mulighet til å skaffe dere et ok hjem med plass til barna. 2. Hvorfor betaler du han både en fast sum i måneden samt står for «husholdning», dvs. mat og renholdsprodukter? 🤷♀️ I tillegg gjør du det meste av innkjøp, matlaging og husarbeid? 🤔 Han har ordna seg greit han, med «leieboer» som gjør husarbeid og dekker kostnadene til mat. Dette er jo et gyllent eksempel på kvinnefella, og du har ramlet rett nedi. Her er det bare en ting å gjøre: Kreve at du får kjøpe deg inn i boligen, eller at dere selger nåværende bolig og kjøper en bolig som dere eier felles. I tillegg setter dere dere ned og lager en oversikt over hva dere har av faste utgifter og andre utgifter i husholdningen, og oppretter felles konti for mat og regninger, som dere betaler inn 50/50 til. Vær obs på utgifter til boliglånet, dersom dere må skjevdele lånegraden for at du skal kunne eie 50% av boligen. Evt. kan dere skjevdele eierbrøken og stå for lånet 50/50. Anonymkode: 8f7c4...e48 1 - det er hans hus 2 - trodde vi delte alt Har ingen midler tilovers når alt er betalt. Alstå ingen mulighet til å spare EK....
Trollmor3 Skrevet 13. september 2021 Forfatter #16 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor i alle dager betaler du for husholdning? Å hvorfor gjør du det meste i huset? Han har jo skutt gullfuglen, fått inn en hushjelp. Anonymkode: 3e6e8...0c3 Det samme som jeg tenker. Men han mener at han bærer hovedtyngden ettersom han betaler for hus... Forsøker å si noe om at han investerer, men mine penger forsvinner i forbruk.... 2
Trollmor3 Skrevet 13. september 2021 Forfatter #17 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kvinnefella. Han har sørget for å bygge opp varige verdier til seg selv. Dine penger blir borte i forbruk. Attpåtil så betaler du ham en fast sum i måneden??? Hvor stor er denne summen, og hva dekker den? Husholdningsutgifter skal selvfølgelig deles likt på dere begge - samme med husarbeidet. Det er rimelig at får kjøpe deg inn i huset. Om han er steil på dette, skal du ha midler igjen til å kunne spare deg opp penger. Akkurat nå blir du både utnytta og rundlurt økonomisk i dette forholdet. Hvor stor du, om det skulle bli brudd? Anonymkode: ff494...f9a Ved brudd står jeg på bar bakke. Får til svar at han aldri ville latt deg skje. Men greit for han å si som har sikret seg.... Nøster i hva summen skal dekke. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #19 Skrevet 13. september 2021 Så du betaler han 5000kr i mnd i tillegg til husholdningutgifter som sikkert er typ 10 000kr? Pluss 50% for barna som også fort blir 5000kr? Hvor mye betaler han på huset da? Har der biler? Hvem eier i såfall de? Viss du betaler "husleie" til han på 5000kr i mnd burde dere dele på alt annet 50/50. Egentlig etter inntekt spør du meg men. Anonymkode: 78ca3...b48 2
Trollmor3 Skrevet 13. september 2021 Forfatter #20 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Til gjengjeld kan hun spare flere tusen hver eneste måned. Vi vet ikke noe om hvor stor summen hun betaler fast for er. La oss si at den er på 5000 kr, mat og husholdning 10 000 kr. Det vil si at hun kan sette 20 000 kr inn på en sparekonto hver måned. Eller låne til en leilighet hun kan leie ut og ha som sikkerhet og verdiøkning. Anonymkode: e86cf...bad Husholdningen er nok nærmere 17000 pr mnd,(4 barn) 5000 overføres til mann Bil ca 5000 Ikke så mye til overs...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå