Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har klart å skrive en jobbsøknad som kun inneholder en setning i hver avsnitt, føler at jeg ikke trenger å pynte i rent tekniske hendelser og erfaringer for at jeg skal bli sett på som akseptert. Holder det?

Jeg har ikke behov for å flørte og samtidig undertrykke meg enda mer, føler det blir så flåsete måte å skrive på. 

Har du klart å komme til jobb intervju uten å ha utbrodert noe egentlig i din jobbsøknad tekst?

Eller har du kun tegnet noe i jobbsøknad teksten for å bli oppdaget?

Anonymkode: 63b8b...c84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk på jobbsøknad under dens engelske beskrivelse: Letter of motivation. Man skal altså skrive hvorfor man er motivert til å ta fatt på stillingen. Hva motiverer deg og hvordan kan arbeidsgiver nyttegjøre seg kompetansen du har lagt inn i CVen?

Anonymkode: 7827f...c53

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenk på jobbsøknad under dens engelske beskrivelse: Letter of motivation. Man skal altså skrive hvorfor man er motivert til å ta fatt på stillingen. Hva motiverer deg og hvordan kan arbeidsgiver nyttegjøre seg kompetansen du har lagt inn i CVen?

Anonymkode: 7827f...c53

tusen takk, det er lettere  å forholde meg til den engelske tolkningen enn det norske uttrykket. 

Anonymkode: 63b8b...c84

Skrevet

Det er bedre med en kortfattet jobbsøknad der du skriver hvilke egenskaper og kvalifikasjoner du har som arbeidsplassen vil ha nytte av. Lite vits i å pakke det inn i mye tekst. Heller en kort jobbsøknad enn en lang.

Skrevet

Se på stillingsutlysningen og svar på den. Utlysningene består nesten bestandig av en todelt ønskeliste fra arbeidsgiver. Den ene delen av ønskelista går på kvalifikasjoner og den andre på egenskaper. Jeg har kommet til intervju med en søknad som har bestått av en superkort intro og to punktlister. Den ene punktlista het "Jeg har ..." og besto av en oppramsing av kvalifikasjoner sett opp mot utlysningen (formalkompetanse, realkompetanse, konkrete arbeidsoppgaver som jeg kan og som det bes om i utlysningen) og den andre punktlista het "Jeg er ..." og besto av mine egenskaper (hva jeg er interessert i, hva jeg er flink til osv). Stort mer kortfattet og saklig tror jeg ikke at det kan gjøres. 

Jeg ble riktignok bare innstilt som nr 2 til den jobben, men den som ble innstilt var uten tvil bedre egnet til jobben enn jeg. Man får ikke gjort noe med de andre søkerne, bare med seg selv og hvordan man framstår, og i mitt tilfelle endte faktisk arbeidsgiver med å ansette oss begge til slutt :) .

Uansett: søknaden skal vise arbeidsgiver hvorfor de skal innkalle deg til intervju. Hva du "føler" at du må gjøre i søknaden for å bli "akseptert" er egentlig ikke viktig. Arbeidsgiver kjenner deg ikke, og med mindre du gjør en innsats for å få dem til å forstå at du er kvalifisert og motivert har de heller ingen sjanse til å bli kjent med deg. Det handler ikke om å være flåsete, selvskrytende eller tegne et feilaktig bilde av seg selv. Snarere tvert imot. CV og søknad må derfor ses i sammenheng. Hadde det klart seg med bare CV, så ville de ikke bedt om noe mer. 

Anonymkode: c7d68...91f

Skrevet

Sjekk ut Merissa Mayer CV via google, det handler ikke om å "flørte" eller " pynte på" men om å få frem hva du er flink til og hvordan det passer inn i den jobben du ønsker søke på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...