Gå til innhold

Hvor lenge varer småbarnstiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge synes du småbarnstiden varer? Til bleieslutt (2 eller 3 år), eller til skolestart? 

Anonymkode: f37a3...48d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I mitt hode varer småbarnstiden til et sted mellom 3 og 4 år. Men noen god begrunnelse for det har jeg ikke, utover at jeg syns modningen som skjer hos barna i den alderen gjør at jeg (oftest) opplever en treåring som et småbarn, og ikke en fireåring. 

Anonymkode: df7b4...896

• Liker 1
Skrevet

For min del synes jeg det varer til barnet ikke lengre oppfører seg som et småbarn, som igjen for meg går en del på bruk av gråt/sutring/høylydt frustrasjon i mange situasjoner der eldre barn normalt ikke gjør det. Derfor regnet jeg meg fortsatt i småbarnsperioden nå når minste er 4,5 år. Men, jeg merker det går mot slutten 😅

Anonymkode: 1796c...f63

Skrevet (endret)

Jeg ville sagt småbarnstiden er til barna er 3-4 år. Småbarn er vel den norske betegnelsen på det en brite/amerikaner kaller toddler, som er 1-3 år.

Endret av Arkana
Skrevet

Har diskutert dette med vennepar og andre mødre. De fleste mener at man er i småbarnsfasen eller har småbarn så lenge de går i barnehagen. Selv mener jeg småbarnsfasen er ferdig når det er slutt på bleier, smokk og vogn. Altså rundt 3 årsalderen. Da kan de fleste barn snakke rent, spise uten for mye søl osv. Man kan være mer spontane uten dagsoving reise steder uten å pakke med seg «halve huset». 

Anonymkode: 898b2...fa3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...