Gå til innhold

Aap og arbeidsutprøving.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er på aap og har en sykdom jeg ikke kan bli bra av.

Har hatt aap snart 1.5 år og det jeg gjør er å bevege meg og gjøre øvelser hjemme på gode dager. 

Fikk beskjed før sommeren at jeg måtte regne med å komme ut i tiltak for å finne ut om jeg kan klare å jobbe. 

Har ikke vært i noen møter. Alt kontakt foregår på meldinger inne på nav.

Så til det jeg lurer på.

Skal jeg vente til jeg får beskjed om at jeg skal prøve meg i jobb eller skal jeg sende melding og spørre om når det skjer?

Har en restarbeidsevne på mindre enn 50%.

Er 59 år, uten utdannelse og jobbet i en veldig aktiv jobb. Ser på sjansen til å fortsette i den type jobb som minimal.

Anonymkode: 994fe...983

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

NAV pleier å sende folk til en tiltaksbedrift (oppfølgingsbedrift) der du vil få din egen veileder. Der starter det med samtaler og kartlegging av hva du har gjort, helsen din, hva du ser for deg og tror du klarer osv. 

Og det er ikke sikkert du kommer ut i et tiltak engang. Noen av disse tiltaks-inkludering-bedriftene har egne tiltak man kan teste ut. 

NAV tar nok kontakt når de syns det nærmer seg at du bør bli avklart.

Når det er sagt så er disse veilederene i disse bedriftene veldig hyggelige og erfarne,så det er ingenting å grue seg til. 

Anonymkode: 7addd...239

• Liker 3
Skrevet

Så da trenger ikke jeg å mase om det.

Men tenker også litt på det at man hører om så mange som ikke blir ferdig utredet innen de 3 årene på aap er over også går bare tiden uten at noe skjer.

Er livredd for å havne i et karensår. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men tenker også litt på det at man hører om så mange som ikke blir ferdig utredet innen de 3 årene på aap er over også går bare tiden uten at noe skjer.

Nei du trenger ikke mase om det, NAV kontakter deg når de "henviser" deg til en sånn bedrift og så tar veileder du får i bedriften kontakt med deg.

Siden du har en diagnose så skal du ikke bekymre deg så mye.

Tror det er de som ikke har en klar diagnose som oftest havner i et karensår. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber som veileder i Nav. Bare send en melding i aktivitetsplanen om du lurer på noe om AAP-løpet ditt. Det er derfor vi er der, for å svare deg på spørsmål du måtte ha, og følge deg opp :) Det er bra at du er aktiv i egen sak. 

Anonymkode: abc31...e3f

• Liker 2
Skrevet

Ikke hør på vedkommende som sier ta det med ro og vent på nav. For Guds skyld IKKE gjør det! Send en melding! Ellers skjer det ikke noe som helst. Jeg brukte fire og et halvt år på aap. Jeg tok alltid kontakt. Jeg maste. Jeg tok initiativet hele tiden. Nav var stum som en østers ellers. Og hadde jeg ikke presset på så hadde jeg gått over tiden og ikke vært ferdig innen fristen.

Anonymkode: c17ae...332

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke hør på vedkommende som sier ta det med ro og vent på nav. For Guds skyld IKKE gjør det! Send en melding! Ellers skjer det ikke noe som helst. Jeg brukte fire og et halvt år på aap. Jeg tok alltid kontakt. Jeg maste. Jeg tok initiativet hele tiden. Nav var stum som en østers ellers. Og hadde jeg ikke presset på så hadde jeg gått over tiden og ikke vært ferdig innen fristen.

Hvis du brukte fire og halvt år på aap så må det være lenge siden da det ikke var så god kontroll. Nav har kontroll nå og aktivitetsplan må hele tiden oppdateres. Det kan ta tid å få plass i avklaringsbedrift, men der blir man som oftest avklart. At du måtte ta initiativ hele tiden har vel mye med NAV kontor å gjøre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jo, det syns jeg at du skal! Vis nav at du tar initiativ, det er veldog positivt! 

Anonymkode: 1bcac...c4f

• Liker 2
Skrevet

Jo, det syns jeg at du skal! Vis nav at du tar initiativ, det er veldog positivt! 

Anonymkode: 1bcac...c4f

sjelden man får poeng fra Nav. 

Skrevet

Om du ikke har økonomi til å overleve karensår må du mase. De som maser blir prioritert først. Å bli meldt inn i tiltak kan ta 1-4 måneder. Om du skal begynne, må du få søkt deg inn så raskt som mulig. 

Anonymkode: 7eeea...b99

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du brukte fire og halvt år på aap så må det være lenge siden da det ikke var så god kontroll. Nav har kontroll nå og aktivitetsplan må hele tiden oppdateres. Det kan ta tid å få plass i avklaringsbedrift, men der blir man som oftest avklart. At du måtte ta initiativ hele tiden har vel mye med NAV kontor å gjøre.

Gikk under gammel ordning med 4 år og fikk 6 mnd ekstra pga korona. Jeg var ferdig avklart og ferdig i Arbeidsutprøving i oktober i fjor. Likevel så skjedde det ikke en dritt fra oktober til mars, hvor makstiden min var. Jeg var sykt stressa, for nav sa at jeg har god tid. Så drøyde de det helt til jeg hadde to dager igjen på aap før jeg fikk sende søknad om ufør. Hvorfor det drøyde fra oktober til mars aner jeg ikke, men jeg maste hver eneste måned. 

Angående arbeidsavklaring/utprøving så måtte jeg mase for å få det og. Og så er det ventetid på å komme inn der. Og så skal det gjennomføres.

Jeg rakk akkurat å få med den gamle ordningen med 4 år aap og sendte søknad om ufør i mars i år. Det meste av tiden på aap har vært venting. Venting på nav (De bruker en uke på å svare på hver melding og det går ikke å ringe veileder direkte), venting i helsevesenet på behandling, vente å se om behandling virker, vente på nav, vente på arbeidsutprøving og så vente på nav igjen enda saken var ferdig.

• Liker 2
Skrevet

Må man på utprøving selv om man ikke er i stand til det? 

Anonymkode: 3ad53...dec

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om du ikke har økonomi til å overleve karensår må du mase. De som maser blir prioritert først. Å bli meldt inn i tiltak kan ta 1-4 måneder. Om du skal begynne, må du få søkt deg inn så raskt som mulig. Anonymkode: 7eeea...b99

Nei.

Skrevet

Ja. Jeg fikk beskjed av nav at "det kun gjøres unntak i svært få tilfeller. Blant annet dersom man har svært aggressiv kreft og har kort tid igjen å leve eller man av andre åpenbare grunner ikke kan (som at man har amputert flere ting som armer og bein osv)" 

Med andre ord "alle" må.

• Liker 1
Skrevet

Ikke godta utprøving, stå imot alt du kan. Dette er galskap.

Anonymkode: 67386...788

Skrevet

Etter 8 år på AAP hadde de fortsatt ikke foreslått arbeidsutprøving. Havnet til slutt i karens (52 uker med sosialstønad). 
Ikke vær så dum som meg og vær redd for å virke masete. 

Anonymkode: 4f3e3...ed3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, men i mitt tilfelle ble arbeidsutprøving utført i form av samtaler i en periode på 5 uker. Jeg har en fysisk sykdom som er såpass alvorlig at det var mot sin hensikt å sette meg i fysisk arbeid. Under «arbeidsutprøvingen» fikk jeg dette dokumentert. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men i mitt tilfelle ble arbeidsutprøving utført i form av samtaler i en periode på 5 uker. Jeg har en fysisk sykdom som er såpass alvorlig at det var mot sin hensikt å sette meg i fysisk arbeid. Under «arbeidsutprøvingen» fikk jeg dette dokumentert. 

Ja men det er ikke utprøving som ut i fysisk jobb. Jeg har gått gjennom det samme. Alle må jo avklares og det kan også gjøres med samtaler.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

sjelden man får poeng fra Nav. 

Joda, nav merker fort hvem som helst ville gått ut i jobb og klart seg selv. Hvis du helst vil gjøre ingenting og få penger får du heller ingen poeng.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ikke godta utprøving, stå imot alt du kan. Dette er galskap.

Anonymkode: 67386...788

Veldig dårlig ide. Utprøving er noe av det viktigste man gjør. Uten vil man mangle viktig dokumentasjon til uføresøknaden. Den ansvarlige for utprøvingen skriver mange sider om hvordan vi har det både i fht jobb og privat. Alt er vesentlig.

• Liker 6
Skrevet

Takk for alle svar.

Jeg har hele tiden sendt meldinger om hvordan jeg har det og fungerer.

Da får jeg som regel det samme svaret tilbake:

Takk for oppdatering.

Ts. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...