Gå til innhold

Hva gjør man hvis det brenner i etasjen under deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en toppleilighet men tenker ofte på hva som hadde skjedd hvis det brenner under meg. Er det dømt til å gå dårlig?? Det er en rømningsvei men kan ikke akkurat rømme ned i fyr og flammer

Anonymkode: 0a7d9...d88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt

Skrevet

Kjøp en brannstige 

• Liker 1
Skrevet

Benytt rømningsveiene. Eventuelt monter brannstige om du føler deg utrygg. 

• Liker 1
Skrevet

Vinduet, brannstige eller tau. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis det ikke brenner i trappa: gå ned trappa og ut.

Hvis det brenner i trappa: benytt nødutgang/brannstige o.l.

Tenker du overtent eller at et dass brenner i 4. etasje men ingen andre dasser brenner?

Er det fullstendig overtent, legg våte håndklær foran døra ut/dører. Steng alt av dører og vær i et rom med vindu du kan klatre ut/bli reddet fra. Blink med lys/et eller annet synlig i vinduet.

Men først og fremst: forsøk å kom deg ut. Den der storbrannen i UK (boligblokk. var det i 2016?) var det vel mange døde i fordi de fikk beskjed om å ikke forlate, når de kanskje burde forsøkt ta seg ut. 

Anonymkode: 7879f...fcc

• Liker 4
Skrevet

Brannstige hadde jeg hatt da. Alltid kjekt i tilfelle.😁

Skrevet
6 minutter siden, Lacuna said:

Kjøp en brannstige 

Er det mulig å bruke brannstige helt fra toppen? Det er 7 etasjer her. :( Hjelp!

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg bor i en toppleilighet men tenker ofte på hva som hadde skjedd hvis det brenner under meg. Er det dømt til å gå dårlig?? Det er en rømningsvei men kan ikke akkurat rømme ned i fyr og flammer

Hver leilighet i en blokk er sin egen branncelle. Det brenner derfor, gitt at beboeren ikke enten etterlater døren ut av leiligheten åpen eller at byggherre har gitt blanke i lover og regler, i trapp og leilighet samtidig. 

Gjør det likevel det så er hver etasje, gitt at det er en boenhet, en branncelle. Altså: det brenner i en leilighet under deg OG det brenner i trappen - du lukker og låser ytterdøren, ringer brannvesenet og gjør deg klar til å bli evakuert ut av vindu eller altan.

(Og til dere med «jeg ville hatt en brannstige» - dere vet at det finnes leiligheter i 12. etasje? Og at brannvesenet er hos deg på null komma svisj med evakueringsverktøy?)

Anonymkode: 07f6a...866

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det mulig å bruke brannstige helt fra toppen? Det er 7 etasjer her. :( Hjelp!

Det er jo merkelig at det ikke er montert noe brannstige eller annen type rømningsvei i bygget fra før tenker da jeg.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hver leilighet i en blokk er sin egen branncelle. Det brenner derfor, gitt at beboeren ikke enten etterlater døren ut av leiligheten åpen eller at byggherre har gitt blanke i lover og regler, i trapp og leilighet samtidig. 

Gjør det likevel det så er hver etasje, gitt at det er en boenhet, en branncelle. Altså: det brenner i en leilighet under deg OG det brenner i trappen - du lukker og låser ytterdøren, ringer brannvesenet og gjør deg klar til å bli evakuert ut av vindu eller altan.

(Og til dere med «jeg ville hatt en brannstige» - dere vet at det finnes leiligheter i 12. etasje? Og at brannvesenet er hos deg på null komma svisj med evakueringsverktøy?)

Anonymkode: 07f6a...866

Det var beroligende å høre. Jeg er en engstelig sjel. Kanskje jeg sover bedre om natta nå :) 

Skrevet

Hvor ny er blokken? Har dere balkong? Hos oss er det ingen nødutgang annet enn trappeoppgangen. Men det er ny blokk, så hver leilighet og hver etasje er en branncelle som annen bruker forklarte. Vi har også sprinkelanlegg i alle leilighetene. Så her må vi gå ut på balkongene, der kan vi bli reddet fra av brannvesenet om nødvendig (er parkering til brannbil like utenfor, de får nok stige til balkongen vår vil jeg tro/håpe)

Anonymkode: ba162...212

• Liker 1
Skrevet

Jeg har opplevd i eldre blokk men i mur at det brant i 1. etasje, inkludert i trappeoppgangen, og jeg bodde i 3. etasje. Da hadde vi brannbalkonger men de gikk bare til andre folks leiligheter da, men da kunne man komme seg inn i nabo-oppgangen via andres leiligheter om det var krise. Men brannvesnet ba oss bli i leilighetene (snakket med dem gjennom vinduet). Vi hadde nyere dører mot trappeoppgangen, tror de var brannsikre, kom iallfall ikke røyk inn til oss selv om trappeoppgangen var full av røyk. Etter at de slukket i 1. kom de inn og sjekket leiligheten vår (+ alle i blokka) for å se at det ikke var noe røyk eller andre problemer der og at vi var ok.

Anonymkode: ba162...212

• Liker 1
Skrevet

Som sagt før - hver leilighet er egen branncelle.

Her har vi også felles brannvarslingsanlegg slik at alarmen går i alle leiligheter samtidig når den blir aktivert i leiligheten med brann/røyk.

I trappeoppgangen slår det seg på overtrykk når alarmen går slik at røyk ikke kommer inn i trappeoppgangen.

Anonymkode: e58ed...4b6

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som sagt før - hver leilighet er egen branncelle.

Nåja, å sitte i en 100 år gammel bygård og tenke at leiligheten under bare kan brenne ut fordi den er "er en egen branncelle" - hilsen anonym bruker på internett, er ihvertfall ikke god sikkerhetstenking.

Endret av A-hunter
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Derfor skjønner jeg ikke at folk ønsker å bosette seg i høyden i samme hus med mange 100 andre. 

Du legger livet ditt i fanget hos alle disse 100. 100 som du ikke kjenner, der fort 1-5 kan være ansvarsløse og idioter.

Anonymkode: 38863...9f1

• Liker 2
Gjest Anonym373
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Klarte ut av vindu, klatrer ned takrennen. Eventuelle kaste ut en madrass ut av vindu, knyte noe puter rundt kroppen , ta på hjelm og hoppe.

Skrevet

Er det varanda, så hopper man ned til varanda under, og gjentar prossesen til man er på Bakke nivå.

Anonymkode: 7b0f3...ab6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...