AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #1 Skrevet 12. september 2021 For noen dager siden kom jeg over en såkalt "Spleis" på sosiale medier. En person hadde problemer med økonomien og trengte penger til nødvendig helsehjelp. Jeg kjenner ikke vedkommende, men har sett såpass mye fra personen at jeg vet det er reelt. Det fikk meg til å tenke litt. Det er jo hyggelig å hjelpe en som trenger det. Men, hvor mye skal man gi til en fremmed? Hvis jeg f.eks. gir en femtilapp, men jeg har jo strengt tatt råd til et par hundrelapper. Er jeg kjip hvis jeg ikke gir så mye jeg kan? Hvorfor skal jeg sitte på penger jeg kan unnvære, når andre har så akutt behov? Jeg følte litt på det. Gir dere til "spleiser"? Hvordan tenker dere, i tilfelle? Anonymkode: 6a230...84e 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #2 Skrevet 12. september 2021 Kun en gang. Har en bekjent på facebook som oppretter spleis for ALT mulig rart, ignorerer det glatt. Har gitt i spleis til naboen, dame som slet med kreft, de prøvde å få hjelp i utlandet men dessverre døde hun før de kom så langt, pengene gikk til begravelse og barna. Hun (og barna) var verdt hver krone💔 Anonymkode: b8355...05c 8 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #3 Skrevet 12. september 2021 Det skal en del til, da jeg stort sett oppfatter det som tigging. Liker bedre å støtte organisasjoner og interessegrupper som jobber mot f.eks. fattigdom, og å vise engasjement gjennom stemmeseddelen. Jeg kjenner til en håndfull personer som ofte oppretter spleiser, og har konkludert med at å gi penger ofte bare hjelper disse i å opprettholde et liv med uheldige prioriteringer, dessverre. Ofte syns jeg også barna henges ut. Jeg kan i noen tilfeller forstå behovet for en spleis om det gjelder dyr behandling som en siste utvei, men mange ganger syns jeg folk oppretter spleiser som er direkte frekke. Ideelle formål blir noe annet Anonymkode: 9cefd...484 2
L'Eau D'Issey Skrevet 13. september 2021 #4 Skrevet 13. september 2021 Det kan jeg si helt ærlig at jeg ikke gjør og kommer nok aldri til å gjøre det heller.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #5 Skrevet 13. september 2021 Jeg syns spleis er en uting, da jeg ser det er mange som ber om penger for ting de fint kunne fikset opp i selv. Men jeg har gitt en gang og et stort beløp. Therese saken har alltid engasjert og preget meg. Jeg kjente hu ikke, men Therese var omtrent på min alder og jeg husker saken fra da jeg var liten, husker at jeg ble redd, husker at jeg syns det var ufattelig trist alt sammen. Så dokumentaren og hørte på en podkast om saken og den rørte meg. Så jeg til den saken ❤️ Anonymkode: c1e91...a09 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #6 Skrevet 13. september 2021 Gir aldri penger til innsamlingsaksjoner. Uansett, punktum. Anonymkode: fa0d4...26a 1
Gjest TheCatLady Skrevet 13. september 2021 #7 Skrevet 13. september 2021 Jeg har kun gitt til ei på vennelisten min på facebook som hadde kreft. Hun bor i USA og hadde dårlig råd så hun trengte penger til behandling osv. Så ga henne noen hundrelapper og hun ble frisk så var verdt det. Ellers har jeg ikke sett så mye eller fulgt så mye med. Kunne sikkert ha gitt til andre også hvis det var en god sak.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #8 Skrevet 13. september 2021 Kommer aldri noensinne til å gi penger til tigging, uansett sak. Anonymkode: 96983...0c0
Whistler Skrevet 13. september 2021 #9 Skrevet 13. september 2021 Nei, jeg betaler skatt og støtter organisasjoner som vet å fordele midler rettferdig.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #10 Skrevet 13. september 2021 Har hittil ikke støttet innsamling til en privatperson og kan vanskelig se at jeg kommer til å gjøre det noen gang. Har ved noen anledninger gitt til foreninger eller andre gode saker. Anonymkode: 91ee6...f6f
Flamme Skrevet 13. september 2021 #11 Skrevet 13. september 2021 Hender jeg gir en 50lapp eller 100lapp om jeg føler saken er god 🙂
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #13 Skrevet 13. september 2021 Aldri. Støtter ikke tigging. Anonymkode: 9f363...aab
Elysion Skrevet 13. september 2021 #14 Skrevet 13. september 2021 Støtter kun spleiser som går til dyr. F.eks. om en hund trenger en operasjon og veterinærregninga blir skyhøy - da donerer jeg gladelig noen hundrelapper. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #15 Skrevet 13. september 2021 Som regel ikke, jeg er fattig selv. Hender jeg støtter en helt konkret sak. Kan fint hjelpe med flyttelass eller kattepass eller gressklipping. Anonymkode: 82c1f...956
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #16 Skrevet 13. september 2021 Jeg støtter av og til. Tenker man kan ikke hjelpe alle, men man kan hjelpe noen. Og den som får hjelp kan det bety all verdens for. Anonymkode: ea833...94a
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #17 Skrevet 13. september 2021 Støtter ofte saker som omhandler dyr, gjerne sanctuaries i utlandet og steder som jobber med å bekjempe problemet (kastrering/sterilisering). Har en 5-6 faste som jeg støtter hvor jeg vet at pengene blir brukt bra (har personlig vært de forskjellige stedene) alt fra 100-1000 hver gang, kommer litt ann på hva jeg har råd til. Hadde nok støttet en spleis i Norge dersom det var en bekjent som trengte livsnødvendig behandling, men det har det heldigvis ikke vært enda. Anonymkode: a16bf...73a 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #18 Skrevet 13. september 2021 Har pr d.d. ikke deltatt på en spleis eller innsamlingsaksjon enda. Og kommer nok ikke til å gjøre det med mindre noe ekstraordinært skjer med min økonomi eller mine rundt meg, altså at de rundt meg trenger det. Men jeg gir mye heller direkte til en spleis til noen som trenger det, f.eks behandling i utlandet, foran en innsamlingsaksjon/TV-aksjon til korrupte organisasjoner der lederne har millionlønninger med høy sigarføring i guttastemningen. Anonymkode: 3ef52...df1 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 13. september 2021 #19 Skrevet 13. september 2021 Det har jeg aldri gjort og kommer heller aldri til å gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #20 Skrevet 13. september 2021 Gitt en gang, mannen til en venninne som er syk etter fått-bitt og skal reise til Polen for å få behandling. Syns forøvrig spleis blir misbrukt til tigging av veldig mange. Anonymkode: 234be...eeb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå