Gå til innhold

Syns du ordtaket "en gang narkoman, alltid narkoman" er riktig ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Realverdien skrev (10 timer siden):

Ja. 

Man har ikke sjanse til å motstå rus om man har vært narkoman en gang i tida. Da er det helt avhold eller ingenting. 

Bare min observasjon fra hjembygda der mange gamle venner gikk til grunne i rus. 

Det glemte jeg å legge til, at mine foreldre og de som har holdt seg er total avholds på absolutt alt, også alkohol (selv om de hadde avhengighet for noe helt annet). 

Anonymkode: a39cf...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 hours ago, AnonymBruker said:

Bare narkomane. 

Anonymkode: 72ee4...013

Der forsvant alt av troverdighet du har i denne diskusjonen. Alkohol er også rus 😂

Anonymkode: afdc1...5f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet med narkotika for 15 år siden. Sluttet også å røyke sigaretter og drikke alkohol samtidig. Så jeg er 100% rusfri og har vært det lenge. 

Men flytt meg tilbake til byen jeg flyttet fra, og gi meg nummeret til gamle venner, så er jeg rett tilbake på kjøret igjen. Det er jeg 99% sikker på. Å holde seg rusfri er ikke det som er vanskeligst, men å holde seg rusfri i et miljø der man pleide ruse seg, der man hadde bestevenner, samboer, drømmejobben, studiested, og det er lett å få tak i rusmidler, det er da det er vanskelig.

De eneste jeg kjenner som har klart å holde seg langvarig nykter er de som meg, som dumpet alt og alle og flyttet langt vekk til et sted og et miljø vi ikke forbinder med rus. 

Så for min del så stemmer en gang narkoman, alltid narkoman, bra. 

Anonymkode: aedd9...028

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg kom i en diskusjon ang narkomane. Denne personen mener at narkomane kan bli helt rusfrie. Og jeg mener at de ikke kan det. De kan leve rusfritt en stund, helt til det kommer noen humper i veien, eller at de kommer opp i en situasjon der de blir fristet.

Avhengigheten må de leve med og kjempe imot hver eneste dag resten av sitt liv. Så jeg tenker og har erfart at hvis de ikke er villige til å leve totalt isolert for resten av livet så havner de tilbake. Kanskje ikke i morgen, kanskje ikke om 10 år, men en eller annen gang så skjer det, uansett hvor flott livet er, om de har en nydelig parner og elskverdige barn, god økonomi og et rikt liv, for INGENTING gir dem sterkere kjærlighet og glede enn det rusen gjør. 

Jeg mener: en gang narkoman, alltid narkoman. Det et en kronisk tilstand man til dels kan balansere til en viss grad, en stund. 

Hva tenker dere? Har noen hørt om noen som f.eks sluttet med narkotika som 30 åring og forble fullstendig rusfri ut livet sitt? Til de døde av alderdom ? 

Jeg ruset meg daglig fra jeg var 15 -25. Nå er jeg 53 og har ikke rørt noe som helst siden jeg var 25. 

Anonymkode: 0afaa...655

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realverdien skrev (11 timer siden):

Ja. 

Man har ikke sjanse til å motstå rus om man har vært narkoman en gang i tida. Da er det helt avhold eller ingenting. 

Bare min observasjon fra hjembygda der mange gamle venner gikk til grunne i rus. 

Dette er bare tull, jeg har ingen problemer med å se narkotika eller omgås rusede folk. Ikke at jeg oppsøker det, det er fordi, men har opplevd å være på fest hvor det var både amfetamin og annet uten å gjøre annet enn å si at dette ikke er lov for meg og gå ut av rommet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet hat jeg veldig mye personlig erfaring. Og hat veldig god grunn til å mene mye om dette. 

Din personlige erfaringer sier ingenting om hva som er mest vanlig. Du må gjerne mene mye om dette, men det betyr ikke at du har rett. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Sluttet med narkotika for 15 år siden. Sluttet også å røyke sigaretter og drikke alkohol samtidig. Så jeg er 100% rusfri og har vært det lenge. 

Men flytt meg tilbake til byen jeg flyttet fra, og gi meg nummeret til gamle venner, så er jeg rett tilbake på kjøret igjen. Det er jeg 99% sikker på. Å holde seg rusfri er ikke det som er vanskeligst, men å holde seg rusfri i et miljø der man pleide ruse seg, der man hadde bestevenner, samboer, drømmejobben, studiested, og det er lett å få tak i rusmidler, det er da det er vanskelig.

De eneste jeg kjenner som har klart å holde seg langvarig nykter er de som meg, som dumpet alt og alle og flyttet langt vekk til et sted og et miljø vi ikke forbinder med rus. 

Så for min del så stemmer en gang narkoman, alltid narkoman, bra. 

Jeg er nykter i samme by og uten å ha vært ute av Oslo noengang. Det er synd å gi sånne bombastiske meninger om hva som funker og ikke, basert på egne begrensa erfaringer. Det er mange som blir nyktre i egen by. Og ja, noen må flytte på seg. 

Anonymkode: a6328...5dd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet har jeg veldig mye personlig erfaring. Og har veldig god grunn til å mene mye om dette. 

Dine personelige erfaringer tilsier ikke at det er fakta eller at det er sannheten på forskerens rapport om dette. Alle har personlige erfaringer om ett eller annet og dermed vet mye basert på det. Men det blir ikke automatisk punktunkt for en diskusjon som har et tema som har veldig lite solksinnshistorier som man kan henvise til med sikre kilder. Jeg har mye erfaringer om dette temaet men tilrettelegger det ikke som at min sannhet er for hva verden lever etter, for slik er det ikke.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er nykter i samme by og uten å ha vært ute av Oslo noengang. Det er synd å gi sånne bombastiske meninger om hva som funker og ikke, basert på egne begrensa erfaringer. Det er mange som blir nyktre i egen by. Og ja, noen må flytte på seg. 

Anonymkode: a6328...5dd

Hvilken mening er det jeg har gitt som er bombastisk? Vi kan alle bare snakke ut ifra egen erfaring, og min erfaring gjennom nesten 20 år som narkoman er den jeg skriver ut ifra. Selvfølgelig er det mange som blir nykter på samme sted de var misbrukere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dette er bare tull, jeg har ingen problemer med å se narkotika eller omgås rusede folk. Ikke at jeg oppsøker det, det er fordi, men har opplevd å være på fest hvor det var både amfetamin og annet uten å gjøre annet enn å si at dette ikke er lov for meg og gå ut av rommet. 

Du har rett. Det jeg mente var at exnarkomane ikke kan ta rus litt her og der. Man må enten være nykter eller risikere å henfalle dypt ned i rusen igjen.

Ser en del alkoholikercoacher som mener at alkiser som er tørrlagte 'kan' ta en pils i ny og ne. Det er riv ruskende galt i min erfaring. De ramler helt utpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realverdien skrev (10 minutter siden):

Du har rett. Det jeg mente var at exnarkomane ikke kan ta rus litt her og der. Man må enten være nykter eller risikere å henfalle dypt ned i rusen igjen.

Ser en del alkoholikercoacher som mener at alkiser som er tørrlagte 'kan' ta en pils i ny og ne. Det er riv ruskende galt i min erfaring. De ramler helt utpå.

Dette stemmer heller ikke. Noen greier å ta en rus 1 gang i året på nyttårsaften f.eks, andre greier ikke. Det kommer helt an på mennesketypen og hvor de er i livet. 

De fleste som meg, 28 år rusfri, har dog ikke lyst til å ruse seg igjen. Man driver ikke med slikt og det er et helt annet liv som man rett og slett ikke identifiserer seg med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette stemmer heller ikke. Noen greier å ta en rus 1 gang i året på nyttårsaften f.eks, andre greier ikke. Det kommer helt an på mennesketypen og hvor de er i livet. 

Det er helt feil i min erfaring, og ikke noe man objektivt kan si ikke stemmer. Har jobbet med rusavhengige og oppfatningen om at tidligere avhengige/misbrukere kan ta en rus 1 gang i blant har ødelagt mange mange liv.

Endret av Realverdien
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som familiemedlem av både alkoholikere og narkomane, bruker disse selv uttrykket "en gang, alltid."

Jeg har hatt familiemedlemmer som har vært tørrlagte i over 12 år, men så sprukket. Nettopp derfor de selv har brukt utrykket "en gang, alltid". Fordi de aldri kan få et normalt forhold til rusen. Alkoholikeren kan ikke ta et glass øl for kosen sin skyld og stoppe der. Den narkomane holder seg unna miljøet.

Når det gjelder det å bli rusfri ut livet, så har jeg et familiemedlem som nå har vært en av de "verste" narkomane i bygda, som har vært rusfri i over 30 år, har voksne barn, er bestefar, dypt religiøs og ser ikke for meg at han skal sprekke med det første. Han brukte religion for å bli rusfri. Hans kone gikk aktivt ut for å finne en mann som slet, som hun ville omvende, akkurat som sin søster. Søsteren er gift med en tørrlagt alkoholiker. Han har sikkert vært tørrlagt i 40 år. Far, bestefar, jobber med andre som har rusproblemer. Bruker bibelen titt og ofte.

Anonymkode: 7f0b1...c3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jo, fordi man er ikke avhengig lenger. Avhengigheten til en rusmissbruker blir ikke borte. 

Akkurat samme type avhengighet bed nikotin. 

Anonymkode: 82266...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Realverdien skrev (1 minutt siden):

Det er helt feil i min erfaring, og ikke noe man objektivt kan si ikke stemmer. Har jobbet med rusavhengige og oppfatningen om at tidligere avhengige/misbrukere kan ta en rus 1 gang i blant har ødelagt mange mange liv.

Men det stemmer altså med min erfaring.  

Min erfaring med hvem som greier å komme ut av rusen er følgende: de har noe som er viktigere enn rusen, om det er barn, utdanning,  gud eller what ever spiller ingen rolle. Noe er viktigere for de enn rusen. Noen av disse synes det er greit å ruse seg på nyttårsaften, fordi rus ikke er øverst på prioriteringslista lenger. 

I tillegg er det forskjell på brukere av heroin og amfetamin. Jeg har aldri opplev heroinbrukere kunne ruse seg innimellom, derimot har noen greid det med amfetamin,  selv om rusen har skjedd ved skudd. 

Selv sluttet jeg med 10-års amfetaminbruk midt i miljøet, det var eneste måten for meg. Ufattelig hardt og ikke noe for alle, men viktig for meg å gjøre det slik. 

Dette er mine erfaringer og er like valide som dine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri stolt på en narkoman og hadde heller ikke sett på hn som en eks-narkoman så der har du vel svaret mitt.

Anonymkode: a1000...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Akkurat samme type avhengighet bed nikotin. 

Anonymkode: 82266...462

Så du tror helt seriøst at avhengighet av nikotin kan sammenlignes med heroin...? Virkelig..?

Anonymkode: a1000...4bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å bli rusfri. Totalt rusfri resten av livet. 

Men det krever en del. Avhengigheten vil alltid henge over dem, men det betyr ikke at de tyr til rus ved humpler i veien, hvor enn små eller store de er. Du kan ikke snakke for absolutt alle (tidligere) rusmisbrukere. 

Min far ble rusfri da jeg var ti. Ut og inn av rehab før den tid. Da hadde han brukt rus i omtrent 20 år, litt av og på. Heroinmisbruker i årevis, men det starta med hasj da han var 10-11 år, fortalte han meg. Han ble aldri helt "frisk", han var forfallen og tumsete i hodet, men han fikk godkjent samvær med meg og min bror (besøkte ham sammen med mor før han ble rusfri). Han døde dessverre tidlig som så mange andre (tidligere) rusmisbrukere kan oppleve, men rusfri var han. Han fikk hjertestopp på åpen gate, helt uten forvarsel.

Snakk om å være fordømmende... 

Anonymkode: 7d595...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...