AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #21 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvorfor er du så opptatt av at man for alltid blir en rusmisbruker? Jeg vet i hvertfall at mange av de som er så oppegående at de får seg kjæreste og barn slutter med rus for godt og har ikke rørt det på årevis. Ingenting gjør en så sterk som kjærligheten til ens eget barn ❤️ Anonymkode: a951f...79b Nei, det stemmer ikke. Når man er rus avhengig så trumpfer det kjærligheten til barna. Hvis ikke var jeg og flere andre jeg kjenner isåfall aldri elsket av foreldrene våres. Anonymkode: 72ee4...013 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #22 Skrevet 12. september 2021 På druen skrev (Akkurat nå): Man kan røyke litt uten å være narkoman. Jeg er alkoholiker,røyker litt og sniffer innimellom, men synes narkotika er uinteressant. Alkohol er min greie. Du røyker og sniffer, og du tror ikke at du er narkoman? 🤣 Anonymkode: cbf00...2a2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #23 Skrevet 12. september 2021 For det første er ikke «en gang narkoman, alltid narkoman» et ordtak som du skriver. Og du kan jo mene så mye du vil om det, men med mindre du er fagperson eller har personlig erfaring burde du kanskje ikke mene så fryktelig mye om det uansett - hvertfall ikke påstå det ene eller det andre så hardnakket? Anonymkode: 68090...460 2
got2go Skrevet 12. september 2021 #24 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, jeg har sett så mye av dette og mye død pga det at jeg føler jeg har grunn til å ytre det. Det kommer ikke ut av det blå. Anonymkode: 72ee4...013 Jeg har også det, men jeg har også sett at noen klarer seg fint livet ut. Ting er ikke alltid svarthvitt. 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #25 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For det første er ikke «en gang narkoman, alltid narkoman» et ordtak som du skriver. Og du kan jo mene så mye du vil om det, men med mindre du er fagperson eller har personlig erfaring burde du kanskje ikke mene så fryktelig mye om det uansett - hvertfall ikke påstå det ene eller det andre så hardnakket? Anonymkode: 68090...460 Som jeg har skrevet hat jeg veldig mye personlig erfaring. Og hat veldig god grunn til å mene mye om dette. Anonymkode: 72ee4...013
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #26 Skrevet 12. september 2021 Hvorfor skal dere bedrevitende som aldri har vært avhengig av rus definere hva en eks rusmisbruker skal kalle seg? Anonymkode: f515d...978 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #27 Skrevet 12. september 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du røyker og sniffer, og du tror ikke at du er narkoman? 🤣 Anonymkode: cbf00...2a2 Drikker du alkohol? Da må du være alkohol liker i følge din egen logikk. Anonymkode: f515d...978 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #28 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal dere bedrevitende som aldri har vært avhengig av rus definere hva en eks rusmisbruker skal kalle seg? Anonymkode: f515d...978 Fordi hele familien min har vært det kanskje? Og flere andre jeg kjenner? Jeg hadde aldri turt å f.eks innlede et forhold med en som sluttet med narkotika for 5-10 år siden. Anonymkode: 72ee4...013 1
Gjest På druen Skrevet 12. september 2021 #29 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du røyker og sniffer, og du tror ikke at du er narkoman? 🤣 Anonymkode: cbf00...2a2 Jeg har verken røyket eller sniffet siden 2012. Jeg kan gjøre det hvis jeg sitter med folk som røyker og sniffer, men aldri ellers. Har aldri kjøpt narkotika. Men jeg drikker. Så nei, jeg er ikke narkoman.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #30 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du røyker og sniffer, og du tror ikke at du er narkoman? 🤣 Anonymkode: cbf00...2a2 Nå er jeg ikke AB-en du siterte.. men selvfølgelig er ikke vedkommende narkoman bare fordi han røyker og sniffer litt. Med den logikken er alle som drikker alkohol av og til alkoholikere. Du ser jo selv at det ikke stemmer? Man kan fint bruke narkotika en gang i blant uten å være narkoman. Det at det er ulovlig endrer ingenting på det. Anonymkode: aed96...2ec 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #31 Skrevet 12. september 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Som jeg har skrevet hat jeg veldig mye personlig erfaring. Og hat veldig god grunn til å mene mye om dette. Anonymkode: 72ee4...013 Det er det åpenbart mange andre her som har også, så selv om du har din erfaring så har andre en annen. Ting er ikke svart hvitt, som en annen skriver her, så mitt poeng er at man ikke skal tro man vet best. Trist at du har den negative erfaringen, men vær forsiktig med å sette alle i samme bås for det. Utrolig trist om man skal miste troen på at folk kan bli rusfrie pga de som dessverre ikke har klart det eller hatt tilbakefall. Antar du ikke er fagperson basert på det du skriver i hvertfall - ville ikke kommet til deg for behandling. Anonymkode: 68090...460 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #32 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er det åpenbart mange andre her som har også, så selv om du har din erfaring så har andre en annen. Ting er ikke svart hvitt, som en annen skriver her, så mitt poeng er at man ikke skal tro man vet best. Trist at du har den negative erfaringen, men vær forsiktig med å sette alle i samme bås for det. Utrolig trist om man skal miste troen på at folk kan bli rusfrie pga de som dessverre ikke har klart det eller hatt tilbakefall. Antar du ikke er fagperson basert på det du skriver i hvertfall - ville ikke kommet til deg for behandling. Anonymkode: 68090...460 Jeg er fagperson i helse, men ikke innenfor rus nei. Jeg tror man kan bli rusfri om det har vært en liten periode i ungdomsårene, sånn tup 1-3 år det har jeg sett en del av, at de har vokst opp og blitt ordentlige. Men har du vært heroinmissbruker i 10 år blir saken en helt annen og det er det jeg snakker om. Tunge narkomane, som er fullstendig innkjørt. Anonymkode: 72ee4...013 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #33 Skrevet 12. september 2021 Hvis man ser på hva narkotika gjør med nervesystemet så er jeg enig med TS, sjansen for aldri å bruke narkotika igjen er så lav med avhengigheten det skaper og ødeleggelsen det gjør. Man tenger det for å føle igjen. Hva som definerer en narkoman overlater jeg til andre. Aner ikke hvor mye bruk som skal til eller hvilke stoffer som er mildere enn andre. Anonymkode: 534f0...50d 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #34 Skrevet 12. september 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg er fagperson i helse, men ikke innenfor rus nei. Jeg tror man kan bli rusfri om det har vært en liten periode i ungdomsårene, sånn tup 1-3 år det har jeg sett en del av, at de har vokst opp og blitt ordentlige. Men har du vært heroinmissbruker i 10 år blir saken en helt annen og det er det jeg snakker om. Tunge narkomane, som er fullstendig innkjørt. Anonymkode: 72ee4...013 Ok, første gang du skriver det i tråden her, så ikke lett for folk å vite når du ikke har sagt det. Ikke veldig ofte svært tunge narkomane snur så om på livet at de gifter seg og stifter familie som du først skrev om, så om de gjør det er nok sjansen fortsatt god for å bli rusfri tenker jeg. Men, orker ikke diskutere videre med deg uansett. Jeg er veldig uenig med deg og du virker ikke spesielt åpen for andre synspunkter enn ditt eget. Anonymkode: 68090...460 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #35 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg kom i en diskusjon ang narkomane. Denne personen mener at narkomane kan bli helt rusfrie. Og jeg mener at de ikke kan det. De kan leve rusfritt en stund, helt til det kommer noen humper i veien, eller at de kommer opp i en situasjon der de blir fristet. Avhengigheten må de leve med og kjempe imot hver eneste dag resten av sitt liv. Så jeg tenker og har erfart at hvis de ikke er villige til å leve totalt isolert for resten av livet så havner de tilbake. Kanskje ikke i morgen, kanskje ikke om 10 år, men en eller annen gang så skjer det, uansett hvor flott livet er, om de har en nydelig parner og elskverdige barn, god økonomi og et rikt liv, for INGENTING gir dem sterkere kjærlighet og glede enn det rusen gjør. Jeg mener: en gang narkoman, alltid narkoman. Det et en kronisk tilstand man til dels kan balansere til en viss grad, en stund. Hva tenker dere? Har noen hørt om noen som f.eks sluttet med narkotika som 30 åring og forble fullstendig rusfri ut livet sitt? Til de døde av alderdom ? Anonymkode: 72ee4...013 Jeg tror at når man først har kommet seg ut av det, så er man ute av det. Noen, mange har tilbakefall både en og to og tre osv ganger, og noen kommer aldri ut av det. Men de som gjør det, de er ute. Men de lever jo likevel med det. Jeg vil ikke kalle meg selv for en «narkoman», men jeg røyket hasj og weed daglig i flere år, det var utrolig krevende å slutte med det. Den første uken spøy jeg som en gris, så jeg kjøpte så klart mer og røyket videre ..... Og sånn gikk dagene .. Helt til jeg ikke hadde noe valg noe mer. Og i dag så frister det meg ikke i det hele tatt, men jeg tenker jo på det. Ofte. Er jeg sliten, så tenker jeg på det ... Er det mye som skjer på jobb så tenker jeg på det ... Er jeg lei meg så tenker jeg på det .... I alle situasjoner der jeg før løste det med en joint så tenker jeg på det, til og med på stranda feks kan jeg ta meg selv i å tenke at «åh nå hadde det var digg med en joint», men aldri om jeg ville ha ofret alt jeg har nå for det likevel. Jeg tror man kan komme seg ut av det, men det vil alltid være endel av en. Anonymkode: c0761...62e 1
Realverdien Skrevet 12. september 2021 #36 Skrevet 12. september 2021 Ja. Man har ikke sjanse til å motstå rus om man har vært narkoman en gang i tida. Da er det helt avhold eller ingenting. Bare min observasjon fra hjembygda der mange gamle venner gikk til grunne i rus. 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #37 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg tror at når man først har kommet seg ut av det, så er man ute av det. Noen, mange har tilbakefall både en og to og tre osv ganger, og noen kommer aldri ut av det. Men de som gjør det, de er ute. Men de lever jo likevel med det. Jeg vil ikke kalle meg selv for en «narkoman», men jeg røyket hasj og weed daglig i flere år, det var utrolig krevende å slutte med det. Den første uken spøy jeg som en gris, så jeg kjøpte så klart mer og røyket videre ..... Og sånn gikk dagene .. Helt til jeg ikke hadde noe valg noe mer. Og i dag så frister det meg ikke i det hele tatt, men jeg tenker jo på det. Ofte. Er jeg sliten, så tenker jeg på det ... Er det mye som skjer på jobb så tenker jeg på det ... Er jeg lei meg så tenker jeg på det .... I alle situasjoner der jeg før løste det med en joint så tenker jeg på det, til og med på stranda feks kan jeg ta meg selv i å tenke at «åh nå hadde det var digg med en joint», men aldri om jeg ville ha ofret alt jeg har nå for det likevel. Jeg tror man kan komme seg ut av det, men det vil alltid være endel av en. Anonymkode: c0761...62e Bra du holder ut, men tenk så vanskelig det ville vært om det var sterkere ting enn weed da. Da hadde det jo ikke gått for deg ? Weed skaper jo ikke en fysisk avhengighet heller sånn som andre narkotiske stoffer gjør. Det er psykisk, så det at du spøy var nok sikkert angst og litt diverse fordi du var vandt med å ha det å roe deg på. Man våkner jo på en måte opp i en annen verden. Anonymkode: 72ee4...013
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #38 Skrevet 13. september 2021 Det virker som at du tror at vi konstant tenker på rus og må sitte på hendene våre for å ikke løpe ut og ruse oss. Statistisk sett kommer jeg til å havne utpå igjen, men med din tankegang er det ikke vits å forsøke engang. Vi narkiser blir opplært til å ta en dag av gangen, vi tenker ikke så mye på hva som skjer angående rus i morgen eller om ti år, det tar vi da. Og ja, selvsagt har jeg lyst til å ruse meg når livet er tungt, det er nettopp det som gjør meg til avhengig. Heldigvis er det uproblematisk pga behandling og livsstil. Og til deg som sliter: det er håp om et mye bedre liv som er styrt av deg, og ikke avhengighet! Anonymkode: 49941...787 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #39 Skrevet 13. september 2021 jeg vet at du tar helt feil, fordi jeg etter 14 års rusproblemer, 10 av de årene som søppelnarkoman på diverse av byens hospitser, etter utallige overdoser og psykoser, ble helt rusfri og per idag har vært 100% rusfri i lenger tid enn jeg hadde rusproblemer. Det er ingen som kan merke på meg at jeg har hatt en slik bakgrunn. Jeg har vært igjennom flere alvorlige helseutfordringer, forhold som har tatt slutt, spontanaborter og andre tap, kamper mot "systemet" for å vinne frem etter utallige års systemsvikt m.m. alt uten å sprekke på rusmidler. Anonymkode: a6328...5dd 6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #40 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg kom i en diskusjon ang narkomane. Denne personen mener at narkomane kan bli helt rusfrie. Og jeg mener at de ikke kan det. De kan leve rusfritt en stund, helt til det kommer noen humper i veien, eller at de kommer opp i en situasjon der de blir fristet. Avhengigheten må de leve med og kjempe imot hver eneste dag resten av sitt liv. Så jeg tenker og har erfart at hvis de ikke er villige til å leve totalt isolert for resten av livet så havner de tilbake. Kanskje ikke i morgen, kanskje ikke om 10 år, men en eller annen gang så skjer det, uansett hvor flott livet er, om de har en nydelig parner og elskverdige barn, god økonomi og et rikt liv, for INGENTING gir dem sterkere kjærlighet og glede enn det rusen gjør. Jeg mener: en gang narkoman, alltid narkoman. Det et en kronisk tilstand man til dels kan balansere til en viss grad, en stund. Hva tenker dere? Har noen hørt om noen som f.eks sluttet med narkotika som 30 åring og forble fullstendig rusfri ut livet sitt? Til de døde av alderdom ? Anonymkode: 72ee4...013 Ja, foreldrene mine Riktignok kan jo de begge havne på ditt og datt nå som pensjonister - men jeg anser risikoen for lav. Har også flere kjenninger som holdt seg, og selvsagt de som ikke klarte seg. Der gikk gjerne livet tapt med på sprekken (fordi gammel dose ble nå overdose etter lengre opphold). Anonymkode: a39cf...e06
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå