AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #1 Skrevet 12. september 2021 Det er så mye konfirmasjoner om dagen, og jeg begynner allerede å grue meg til den tiden kommer her i huset. jeg er alene med en 10-åring, og bf er ikke i bildet. Han er uansett fra et annet land og har ikke noe forhold til konf. Han har heller ikke noe særlig familie i Norge og det jeg har igjen av familie, bor langt unna oss (70mil) og vi har ikke så mye kontakt. Jeg bare klarer ikke å se for meg hvordan en evt. konf. skulle sett ut for oss, for vi har jo ingen å invitere! Når jeg konfirmerte meg, hadde jeg både seremoni og selskap i byen der familien min bor, for at det skulle bli enklere for alle å komme. Da hjalp hele familien til med å dekke utgifter til lokale/mat, fordi min mor var også alenemor. Men siden den gang, har mange fam.medlemmer gått bort, og noen har vi mistet kontakt med. Så det er liksom bare oss.. Synes konf. er dyrt også, alltid så mye fokus på penger. Hva kan et alternativ til konf. være? Føler jeg allerede må finne ut av dette, selv om vi har litt over 4 år igjen. Men vil ikke at barnet mitt skal glede seg til noe, som kanskje ikke kommer til å skje.. Hva har dere gjort, som ikke har hatt konf.? Anonymkode: 1542a...0a1 1
Sola de Skrevet 12. september 2021 #2 Skrevet 12. september 2021 Har du venner der dere nå bor? Har barnet faddere? Familien deres kan jo kanskje komme reisende til der dere bor? 2
Jajajane Skrevet 12. september 2021 #3 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er så mye konfirmasjoner om dagen, og jeg begynner allerede å grue meg til den tiden kommer her i huset. jeg er alene med en 10-åring, og bf er ikke i bildet. Han er uansett fra et annet land og har ikke noe forhold til konf. Han har heller ikke noe særlig familie i Norge og det jeg har igjen av familie, bor langt unna oss (70mil) og vi har ikke så mye kontakt. Jeg bare klarer ikke å se for meg hvordan en evt. konf. skulle sett ut for oss, for vi har jo ingen å invitere! Når jeg konfirmerte meg, hadde jeg både seremoni og selskap i byen der familien min bor, for at det skulle bli enklere for alle å komme. Da hjalp hele familien til med å dekke utgifter til lokale/mat, fordi min mor var også alenemor. Men siden den gang, har mange fam.medlemmer gått bort, og noen har vi mistet kontakt med. Så det er liksom bare oss.. Synes konf. er dyrt også, alltid så mye fokus på penger. Hva kan et alternativ til konf. være? Føler jeg allerede må finne ut av dette, selv om vi har litt over 4 år igjen. Men vil ikke at barnet mitt skal glede seg til noe, som kanskje ikke kommer til å skje.. Hva har dere gjort, som ikke har hatt konf.? Anonymkode: 1542a...0a1 Trenger ikke be mange. Dere har sikkert noen rundt dere? Eller er det kun dere to? Søsteren min ville ikke ha en stor greie, så vi hadde bare middag og kaker hjemme. Med foreldre, søsken og besteforeldre. Jeg hadde i lokalet med flere gjester. Hvis det er økonomisk årsak til at du tenker på det, så kan du søke støtte til konfirmasjon hos nav/kommune. Mange som ikke vet om dette, men dette tilbudet finnes altså! 😊 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #4 Skrevet 12. september 2021 Har vært i samme situasjon som deg❤️ mamma tok meg med til London den største konfirmasjonshelgen. Hun gjorde det til mitt valg. Og vi hadde den beste langhelgen. Musical, shopping og severdigheter i London. Jeg var superfornøyd. Anonymkode: 6796d...a25 14
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #5 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er så mye konfirmasjoner om dagen, og jeg begynner allerede å grue meg til den tiden kommer her i huset. jeg er alene med en 10-åring, og bf er ikke i bildet. Han er uansett fra et annet land og har ikke noe forhold til konf. Han har heller ikke noe særlig familie i Norge og det jeg har igjen av familie, bor langt unna oss (70mil) og vi har ikke så mye kontakt. Jeg bare klarer ikke å se for meg hvordan en evt. konf. skulle sett ut for oss, for vi har jo ingen å invitere! Når jeg konfirmerte meg, hadde jeg både seremoni og selskap i byen der familien min bor, for at det skulle bli enklere for alle å komme. Da hjalp hele familien til med å dekke utgifter til lokale/mat, fordi min mor var også alenemor. Men siden den gang, har mange fam.medlemmer gått bort, og noen har vi mistet kontakt med. Så det er liksom bare oss.. Synes konf. er dyrt også, alltid så mye fokus på penger. Hva kan et alternativ til konf. være? Føler jeg allerede må finne ut av dette, selv om vi har litt over 4 år igjen. Men vil ikke at barnet mitt skal glede seg til noe, som kanskje ikke kommer til å skje.. Hva har dere gjort, som ikke har hatt konf.? Anonymkode: 1542a...0a1 Er du og/eller sønnen din religiøse? i såfall, så finner du nok en løsning på dette. Hvis hverken du eller sønnen din er religiøse, så er "konf" bare tull. Anonymkode: c9abf...ea8 2
GammelKaktus Skrevet 12. september 2021 #6 Skrevet 12. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har vært i samme situasjon som deg❤️ mamma tok meg med til London den største konfirmasjonshelgen. Hun gjorde det til mitt valg. Og vi hadde den beste langhelgen. Musical, shopping og severdigheter i London. Jeg var superfornøyd. Anonymkode: 6796d...a25 Slik jeg har tenkt å gjøre det med mitt barn når den tiden kommer. Ikke er vi religiøse og ikke har vi familie så det blir vår greie. 😊 Vi diskuterte det når vi hadde en konfirmasjon vi måtte gå i at for oss så ville nok en tur være gøy, så skal han bestemme hvor vi drar. Endret 12. september 2021 av FrøkenMånestråle 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #7 Skrevet 12. september 2021 Konfirmasjoner trenger ikke å være store! Vi var bare elleve i min konfirmasjon, så det var kun syv gjester siden fire av oss som satt rundt bordet bodde også i huset, de andre var mormor, morfar, farfar, tante og onkel og farfars niese med mann. Anonymkode: 13cbc...2c1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #8 Skrevet 12. september 2021 Konverter til islam, der er det ikke konfirmasjon. Anonymkode: 08761...780
Olsen Skrevet 13. september 2021 #9 Skrevet 13. september 2021 Mine barn er ikke konfirmert. Noe av grunnene er det du nevner i hovedinnlegget. En familie som ikke forstår hva konfirmasjon er, og en familie som bor langt borte. I klassen til det ene barnet mitt var det ganske mange som ikke konfirmerte seg, så det ble ikke så spesielt. Jeg er nok også blitt mindre og mindre tilhenger av konfirmasjon av andre grunner selv, så det å ikke ha konfirmasjon var en lettelse. Vi gjorde som en annen nevnte-reiste en helg til en by i Europa. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #10 Skrevet 13. september 2021 Vi er ikke kristne så selvfølgelig er barna hverken døpt eller konfirmert. Skal jeg være ærlig synes jeg det er en tullete skikk. 99% gjør det kun for penger og gaver, hva er meningen med å gjennomføre en religiøs skikk da? Anonymkode: 2dfad...c5b 6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #11 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er så mye konfirmasjoner om dagen, og jeg begynner allerede å grue meg til den tiden kommer her i huset. jeg er alene med en 10-åring, og bf er ikke i bildet. Han er uansett fra et annet land og har ikke noe forhold til konf. Han har heller ikke noe særlig familie i Norge og det jeg har igjen av familie, bor langt unna oss (70mil) og vi har ikke så mye kontakt. Jeg bare klarer ikke å se for meg hvordan en evt. konf. skulle sett ut for oss, for vi har jo ingen å invitere! Når jeg konfirmerte meg, hadde jeg både seremoni og selskap i byen der familien min bor, for at det skulle bli enklere for alle å komme. Da hjalp hele familien til med å dekke utgifter til lokale/mat, fordi min mor var også alenemor. Men siden den gang, har mange fam.medlemmer gått bort, og noen har vi mistet kontakt med. Så det er liksom bare oss.. Synes konf. er dyrt også, alltid så mye fokus på penger. Hva kan et alternativ til konf. være? Føler jeg allerede må finne ut av dette, selv om vi har litt over 4 år igjen. Men vil ikke at barnet mitt skal glede seg til noe, som kanskje ikke kommer til å skje.. Hva har dere gjort, som ikke har hatt konf.? Anonymkode: 1542a...0a1 Jeg ville i alle fall latt barnet velge, samtidig som det var innforstått med at kanskje verken er muligheter for tur eller stort selskap. Vær (nesten) helt åpen om hvordan ståa er både når det gjelder nettverk og økonomi. Du kan jo vente noen år til barnet er eldre, og kan bidra litt mer i vurderingen rundt dette. Jeg skal forøvrig snart i konf til barnet til en venninne. Hun har bedt en god del venner fordi hun har lite familie, og har spurt pent om vi kan bidra med en matrett og kake hver, siden økonomien er stram. Vi stiller selvsagt opp. Selskapet holdes hjemme. Anonymkode: 81f70...4b7 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #12 Skrevet 13. september 2021 På den tiden da har ditt barn sikkert venner og ellers kjærester. Du kan jo invitere de til et liten selskap, MÅ ikke være kun familie. Hos oss var det 7 venner til yngste som hadde stor betydning og ble en veldig fint konfirmasjonsfeiring. Ellers som nevnt over, en tur eller en fin helg som er ekstra koselig. Anonymkode: 977ef...7d3
Arkana Skrevet 13. september 2021 #13 Skrevet 13. september 2021 (endret) Noen jeg kjenner med veldig liten familie (alenemor med ett barn, hun har en barnløs singel søster og en enslig mor) valgte å feire konfirmasjon med å gå ut på en fin restaurant bare de fire. Det var jo ingen vits med leid lokale og vanlig fest. Kanskje har du eller barnet en eller to det ville være naturlig å invitere med på noe slikt? Andre jeg kjenner har valgt å reise bort i stedet, da har reisen vært både gaven og "festen" for konfirmanten og det har vært en veldig hyggelig markering. Ellers er jo barnet såpass stort, og vel inneforstått med sin familiesituasjon, at det går an å spørre hva barnet vil selv? Hva ville gjort det til en fin og spesiell dag for barnet? Endret 13. september 2021 av Arkana 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #14 Skrevet 13. september 2021 14 hours ago, AnonymBruker said: Har vært i samme situasjon som deg❤️ mamma tok meg med til London den største konfirmasjonshelgen. Hun gjorde det til mitt valg. Og vi hadde den beste langhelgen. Musical, shopping og severdigheter i London. Jeg var superfornøyd. Anonymkode: 6796d...a25 dette er en kjempefin idé! Tror jeg skal gjøre samme med barna. Anonymkode: eedcb...dee 1
Guppy88 Skrevet 13. september 2021 #15 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi er ikke kristne så selvfølgelig er barna hverken døpt eller konfirmert. Skal jeg være ærlig synes jeg det er en tullete skikk. 99% gjør det kun for penger og gaver, hva er meningen med å gjennomføre en religiøs skikk da? Anonymkode: 2dfad...c5b Jeg har alltid vært ateist. Jeg konfirmerte meg ikke for festen eller for gavene, men for å få den human-etiske opplæringen, og for å vise at jeg tok et tydelig standpunkt. Jeg giftet meg også borgerlig. Er ekteskapet mitt bare tull? 3
Guppy88 Skrevet 13. september 2021 #16 Skrevet 13. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er så mye konfirmasjoner om dagen, og jeg begynner allerede å grue meg til den tiden kommer her i huset. jeg er alene med en 10-åring, og bf er ikke i bildet. Han er uansett fra et annet land og har ikke noe forhold til konf. Han har heller ikke noe særlig familie i Norge og det jeg har igjen av familie, bor langt unna oss (70mil) og vi har ikke så mye kontakt. Jeg bare klarer ikke å se for meg hvordan en evt. konf. skulle sett ut for oss, for vi har jo ingen å invitere! Når jeg konfirmerte meg, hadde jeg både seremoni og selskap i byen der familien min bor, for at det skulle bli enklere for alle å komme. Da hjalp hele familien til med å dekke utgifter til lokale/mat, fordi min mor var også alenemor. Men siden den gang, har mange fam.medlemmer gått bort, og noen har vi mistet kontakt med. Så det er liksom bare oss.. Synes konf. er dyrt også, alltid så mye fokus på penger. Hva kan et alternativ til konf. være? Føler jeg allerede må finne ut av dette, selv om vi har litt over 4 år igjen. Men vil ikke at barnet mitt skal glede seg til noe, som kanskje ikke kommer til å skje.. Hva har dere gjort, som ikke har hatt konf.? Anonymkode: 1542a...0a1 1. Hvis dere drar på utelandsferier, kan kanskje konfirmanten få velge reisemål det året, innenfor økonomiens grenser. Altså en reise dere uansett ville vært på, men landet er hans/hennes valg. 2. Er det noe han/hun ønsker seg, men må bli eldre for å få? Hvis ønsket for eksempel et en hund, kan man legge det til konfirmasjonen, slik at det både er gaven og del av markeringen. 3. Begynn å drodle med barnet selv. Kanskje han/hun har forslag som er både realistiske og treffende? Endret 13. september 2021 av Guppy88 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #17 Skrevet 13. september 2021 Selv om dere ikke planlegger selskap, så vil jeg faktisk anbefale konfirmasjonsopplegget til Human-Etisk Forbund. Det er veldig lærerike, og burde egentlig være pensum på skolen hele greiene. De lærer om etikk, om menneskrettigheter, moral, rettferdighet osv. Ordentlig bra kurs som de lærer mye av. Så kan man enten ha et lite selskap med venner (gjerne dagen etter, dersom vennene konfirmerer seg samme dagen), eller reise bort bare dere to. Eller gjøre noe helt annet. Datteren min ble invitert på en helg "glamping" med en venninne som ikke skulle ha fest. De valgte heller å gi datteren denne helgen sammen med venninnegjengen. Ene kameraten til sønnen min skulle ikke konfirmeres, og i stedet så brukte familien året på å lære om et land gutten pekte ut, lærte litt om språket og kulturen, laget mat derfra osv, og så reiste de dit sammen (før korona). Det er mange alternativer. Finn det som passer dere. Anonymkode: ccd32...f01 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #18 Skrevet 13. september 2021 Guppy88 skrev (1 minutt siden): 1. Hvis dere drar på utelandsferier, kan kanskje konfirmanten få velge reisemål det året, innenfor økonomiens grenser. Altså en reise dere uansett ville vært på, men landet er hans/hennes valg. 2. Er det noe han/hun ønsker seg, men må bli eldre for å få? Hvis ønsket for eksempel et en hund, kan man legge det til konfirmasjonen, slik at det både er gaven og del av markeringen. 3. Begynn å droppe med barnet selv. Kanskje han/hun har forslag som er både realistiske og treffende? Du verden for en givende jobb du har. Skikkelig verdiskapende. Anonymkode: f13d1...b5e
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #19 Skrevet 13. september 2021 Jeg tenker at konfirmasjon er helt unødvendig. Ble selv "konfirmert" som pinsevenn (en litt annen type konfirmasjon), og da lærte jeg om noe som faktisk interesserte meg. Men siden har jeg gått bort fra troen, og mine barn er verken døpt eller står i statskirka. Så konfirmasjon - hva er vitsen? De aller fleste gjør det for å sanke inn gaver og penger. Og apropos gaver: det er blodig urettferdig at jenter får smykker og ringer, mens gutter får penger. Mine brødre hadde langt større bankkontoer enn hva jeg hadde etter konfirmasjonen... Selv har jeg en gutt på 12 og ei jente på 10. Har sagt at de kan velge selv, men en eventuell konfirmasjon innebærer å måtte døpes først. Ellers kan man ta det humanetisk, som jeg ikke ser vitsen med, da konfirmasjonen er et religiøst rituale. Så det barna sannsynligvis ender opp med, er en selvvalgt drømmereise et eller annet sted i verden. Så får de med en forelder som reisepartner. Selvsagt kjipt for dem å gå glipp av gaver fra fjernt og nært, men kanskje besteforeldre heller gir litt ekstra ved en annen anledning. Jeg vil i hvertfall ikke at mine barn skal konfirmere seg "fordi alle andre gjør det"; ønsker at de heller velger seg en reise. Er mer læring i det, tenker jeg. Anonymkode: e222c...540 1
Guppy88 Skrevet 13. september 2021 #20 Skrevet 13. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du verden for en givende jobb du har. Skikkelig verdiskapende. Anonymkode: f13d1...b5e Ha respekt nok for TS til ikke å spamme hennes tråd. Gå heller tilbake til den andre tråden, så kan du lese om jobben min. Det er tydeligvis informasjon der som har gått deg hus forbi. Endret 13. september 2021 av Guppy88 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå