Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

👶 Er det noen som har blitt gravide etter konisering? Og evt. før anbefalt? De sier man bør vente 6-12 mnd å ha fine kontrollprøver, men jeg ønsker å høre erfaringer fra dere som har blitt gravide før det…

Anonymkode: b26fb...e16

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg, ca 2 mnd etter konisering. Og jeg valgte ta abort, vil ha alle prøver i orden og være sikker på att det ikke blir noe under graviditeten, må være mareritt senario og få dårlige kontrollprøver som nybakt mor osv.

Man bør absolutt gjøre som man får anbefalt, det er ingen spør og absolutt en grunn til att det er anbefalt 6-12 mnd..

Anonymkode: 2ec6c...9b3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2021 den 21.50):

Ja jeg, ca 2 mnd etter konisering. Og jeg valgte ta abort, vil ha alle prøver i orden og være sikker på att det ikke blir noe under graviditeten, må være mareritt senario og få dårlige kontrollprøver som nybakt mor osv.

Man bør absolutt gjøre som man får anbefalt, det er ingen spør og absolutt en grunn til att det er anbefalt 6-12 mnd..

Ble du anbefalt det av legen/gyn eller var det ditt valg på bakgrunn av egne vurderinger? Jeg vet hvertfall at jeg ikke ville tatt abort i det tilfellet.. Men jeg har barn fra før da, vet ikke om du har det :)  Men har du tatt kontrollprøven ennå da, og var den isåfall fin? 

Celleforandringer er kjipt.. Gynekologen sa at jeg kunne bli gravid før kontrollprøven om det ble sånn, men at det naturligvis ikke anbefales. Da blir det bare slik at prøven tas etter fødsel, sa hun. 

Skrevet

Vent. Det var ikke planlagt at jeg skulle bli gravid før, men prevensjonen feilet. Jeg gikk hele svangerskapet med småskumle tanker i bakhodet. Jeg hadde hatt en mye finere graviditet om den hadde kommet senere.

Anonymkode: e0757...c7b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2021 den 21.50):

Tulling. Det er ikke anbefalt å vente. 

Bare bli gravid, ts. Tok konisering privat hos fertilitetsklinikk og hadde ivf et par uker etter. 

Anonymkode: d37a0...21a

• Liker 1
Skrevet

Hørte ikke et pip om å vente med å bli gravid etter konisering!
Var motsatt, da celleforandringene ble oppdaget under prøving. Måtte derfor ha prøvepause mens jeg ventet på koniseringen. Men etter at den var gjennomført så var det bare å kjøre på. Etter første konisering ble jeg gravid etter 2 måneder. Ingen problemer i svangerskapet eller under fødsel. Ble dog oppdaget nye celleforandringer året etterpå, så måtte ha en ny konisering. Gravid igjen nå, og alt vel hittil.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tulling. Det er ikke anbefalt å vente. 

Bare bli gravid, ts. Tok konisering privat hos fertilitetsklinikk og hadde ivf et par uker etter. 

Amatariel skrev (1 time siden):

Hørte ikke et pip om å vente med å bli gravid etter konisering!
Var motsatt, da celleforandringene ble oppdaget under prøving. Måtte derfor ha prøvepause mens jeg ventet på koniseringen. Men etter at den var gjennomført så var det bare å kjøre på. Etter første konisering ble jeg gravid etter 2 måneder. Ingen problemer i svangerskapet eller under fødsel. Ble dog oppdaget nye celleforandringer året etterpå, så måtte ha en ny konisering. Gravid igjen nå, og alt vel hittil.

Så fint å høre! Tusen takk for svar😊 

Vet at sjansen er der for at celleforandringer kommer tilbake, og at det kan gå litt fortere under svangerskap, men man vet jo også at det tar noen år før det eventuelt utvikles til kreft, samt at man blir nøye fulgt opp hele veien etter en konisering. Kirurgen spurte meg faktisk om hun skulle fjerne spiralen i samme slengen som hun koniserte, men jeg ønsket å vente en stund til. Men da skal jeg vurdere å ta den ut igjen snart! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så fint å høre! Tusen takk for svar😊 

Vet at sjansen er der for at celleforandringer kommer tilbake, og at det kan gå litt fortere under svangerskap, men man vet jo også at det tar noen år før det eventuelt utvikles til kreft, samt at man blir nøye fulgt opp hele veien etter en konisering. Kirurgen spurte meg faktisk om hun skulle fjerne spiralen i samme slengen som hun koniserte, men jeg ønsket å vente en stund til. Men da skal jeg vurdere å ta den ut igjen snart! 

Du får ikke noe ekstra oppfølging pga konisering. 

• Liker 1
Skrevet

Min gynekolog sa det bare var å bli gravid rett etter konisering (etter det hadde slutta å blø, kan ikke ha sex da). Det gjorde jeg, og hadde en fin 6mnd kontroll under graviditet. Skal nå på 1 årskontrollen om et par uker, er en 1 mnd siden jeg fødte :) har ikke bekymret meg noe. 

Anonymkode: b2e6f...ab2

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det bare var å bli gravid. Jeg rakk ikke det da, kontrolltimen er til mandag 

Anonymkode: c523f...62e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg fikk beskjed om at det bare var å bli gravid. Jeg rakk ikke det da, kontrolltimen er til mandag 

Lykke til! Håper du får positivt svar:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2021 den 16.53):

Min gynekolog sa det bare var å bli gravid rett etter konisering (etter det hadde slutta å blø, kan ikke ha sex da). Det gjorde jeg, og hadde en fin 6mnd kontroll under graviditet. Skal nå på 1 årskontrollen om et par uker, er en 1 mnd siden jeg fødte :) har ikke bekymret meg noe. 

Anonymkode: b2e6f...ab2

Så fint å høre. Gratulerer med baby! Håper alt er fint på neste kontroll :) 

• Liker 1
Skrevet

Anbefalt så arrvev kan gro og ting gå tilbake til normalen. Arrvevet kan bli hardt eller mykt..  Når det er mykt er risikoen for fortidlig fødsel tilstede. 

Grunnet min konisering fikk jeg mer oppfølging, men viste seg at jeg hadde hardt arrvev når vi kom til fødsel. Det åpnet seg derfor ikke som normalt og de endte opp med klipp. Gikk veldig fint det da altså! 

Anonymkode: 65e5b...bd3

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk høre at jeg burde vente 6-12 måneder, samt at jeg får ekstra oppfølging i et eventuelt svangerskap. 

Kanskje det er forskjellig fra konisering til konisering? 

Anonymkode: f3ec7...a56

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg fikk høre at jeg burde vente 6-12 måneder, samt at jeg får ekstra oppfølging i et eventuelt svangerskap. 

Kanskje det er forskjellig fra konisering til konisering? 

Det stemmer ikke. Bare noen leger som ikke er oppdatert. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått 4 barn etter konisering. 
Normale svangerskap og fødsler. 
Gikk faktisk over termin med alle sammen 😀

Anonymkode: 92ea2...6c3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke. Bare noen leger som ikke er oppdatert. 

Det her var på et av landets største sykehus da, veldig merkelig dersom de ikke er oppdaterte. 

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Det her var på et av landets største sykehus da, veldig merkelig dersom de ikke er oppdaterte. 

Overraskende ofte er akkurat de lite oppdatert 

Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Lykke til! Håper du får positivt svar:)

Takk ❤️

Skrevet

Merker at noen her er veldig negative til det meste, og vil bare «tipse» dere om at det går helt fint å ha en mer positiv holdning til ting og tang. Man trenger ikke å være så hard i uttalen sin selvom man kan gjemme seg anonymt :) Kanskje ikke ment sånn, men tenk litt på hvordan du formulerer deg.

Og jeg tviler også sterkt på at et av Norges største sykehus ikke er oppdatert når det gjelder dette her. 
Folk må stole på legene sine og huske at vi blir individuelt behandla alle sammen. Det kan være ting før og etter som gjør at man får enten mer oppfølgning, eller ingen oppfølging. Alt er normalt, og hver lege sier ting utfra sin kunnskap og erfaring. 

Jeg har selv født barn fra før, så grunnen til at jeg ønsker å høre andres erfaring er at jeg ikke ønsker alt for stor aldersforskjell mellom forrige og det neste. Men da høres det ut som at vi trygt kan kjøre på når det føles riktig for oss :) Skal selvsagt forhøre meg med gynekologen først. Jeg er hvertfall fri for celleforandringer pr nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...