Gå til innhold

Ta opp norsk som privatist - må man ta alle tre eksamener?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, som overskriften sier: jeg ønsker å forbedre norsk muntlig-karakteren min. Norsk hovedmål skriftlig og norsk sidemål har jeg greie karakterer i. Må jeg ta alle tre eksamener på nytt, eller kan jeg ta bare en eller to av dem? 

Anonymkode: 5d2d6...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, som overskriften sier: jeg ønsker å forbedre norsk muntlig-karakteren min. Norsk hovedmål skriftlig og norsk sidemål har jeg greie karakterer i. Må jeg ta alle tre eksamener på nytt, eller kan jeg ta bare en eller to av dem? 

Lol, jeg leste meg akkurat opp på dette selv da jeg godt kunne tenkt meg tverrfaglig kompetanse (årsenhet eller bachelor i et populært fag), men mangler poeng. Ved eksamen tar man opp hvert enkelt av de tre og den nye karakteren erstatter både standpunktkarakter og eventuell eksamenskarakter i faget. Dvs at dersom du tar opp norsk skriftlig vil to to karakterene du allerede har i faget bli byttet ut med din nye eksamenskarakter dersom den er bedre enn den opprinnelige. 

Du kan deretter gjøre det samme med hvert av de to andre fagene. Jeg har drittkarakterer i alle norskfagene og vet hvordan man studerer seriøst etter mange år på universitetet. Jeg vurderer å ta disse tre ved siden av jobb denne høsten og våren 2022. Synes bare muntlige eksamener er slitsomme (èn av de er muntlig...)

Endret av Den Sagnomsuste
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for å få det inn med teskje; jeg kan velge å ta bare èn eksamen som privatist (feks bare norsk sidemål skriftlig)? 

Norsk består av norsk sidemål skriftlig, norsk hovedmål skriftlig og norsk muntlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Så for å få det inn med teskje; jeg kan velge å ta bare èn eksamen som privatist (feks bare norsk sidemål skriftlig)? 

Norsk består av norsk sidemål skriftlig, norsk hovedmål skriftlig og norsk muntlig. 

Ja

Anonymkode: 6b60f...12b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, absolutt. Det er opptil deg hvilke av de du tar opp og eventuelt hvor mange av de tre du ønsker å forbedre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Dette er HELT feil. Norsk er 3 ulike karakterer. Jeg har 4 i sidemål, 5 i hovedmål og 5 i muntlig. Tok opp alle nå i vår. Hadde 2 i alle. Så hadde jeg kun tatt opp hovedmål hadde likevel det vært 2 i muntlig og 2 i sidemål.

Anonymkode: 8d2e6...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er HELT feil. Norsk er 3 ulike karakterer. Jeg har 4 i sidemål, 5 i hovedmål og 5 i muntlig. Tok opp alle nå i vår. Hadde 2 i alle. Så hadde jeg kun tatt opp hovedmål hadde likevel det vært 2 i muntlig og 2 i sidemål.

Det er jo akkurat dét de sier. En karakter per eksamen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva er helt feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...