Gå til innhold

Når barnet fyller 18 år og mottar barnebidrag selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min blir 18 år i januar. Fra da ønsker han å søke om forlengelse av barnebidrag, og vil motta det på egen konto. Han bor fortsatt hjemme hos meg og far har så og si ikke samvær, dessverre.  

Jeg er litt bekymret for egen økonomi, da jeg fortsatt vil ha de samme utgiftene for barnet til tross for at han er myndig. Jeg mister da barnebidrag og barnetrygd. 

Hvordan har dere andre løst dette? 

Anonymkode: 46643...c9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen må da betale mer selv. Busskort, mobil, mat, klær etc. 

Anonymkode: 7d549...d94

• Liker 11
Skrevet

Han mottar bidrag på egen konto fordi han er å anse som voksen, og må da bidra økonomisk hjemme som voksen.

Anonymkode: 33d70...229

• Liker 10
Skrevet

Han må selvsagt betale for seg hjemme. Det det koster begrenset oppad til bidraget han får.

• Liker 5
Skrevet

Han skal betale mobil, buss,klær, mat, ustyr til skolen osv. Dette er penger som skal dekke han sine egne utgifter. Han skal ikke leve gratis på deg. Da kan han flytte ut.

Anonymkode: 75508...d20

• Liker 3
Skrevet

Får man barnebidrag for barn over 18 år?

Om han får det rett på egen konto, så får han få litt mindre bidrag fra deg ellers - slik at det ikke bare går til «tull» 

Anonymkode: b9c9c...ba0

Skrevet

Du og far må snakke med sønnen om dette, at pengene er for å dekke nødvendige kostnader. Dette er ikke ekstra lommepenger.

Sett dere sammen og sett opp regnestykket som viser hva du dekker (ekstra husleie pga større leilighet, mat, ekstra strøm), og så hva bidrag fra far skal dekke (mobil, trening, klær, lunsjpenger, busskort). Du har flere mnd på å lære han opp, vet han hva strøm og husleie koster? Mat? Ta vare på kvitteringer, la han handle inn, slik at han får forståelse av hva ting koster. Om han tror dere bor for kr 4000 i måneden og spiser for kr 2000, og at strøm er kr 500, så kan det nok oppleves urettferdig å betale alt det andre selv av bidragspengene. 

Jeg er godt oppdratt og fornuftig, så ga bidragspengene til mamma (og dekket øvrig via stipend og ekstra jobb). Forstod at ting kostet. Men fikk allikvel sjokk den gangen jeg fikk vite hva husleien var og hva en gulost kostet. 

Anonymkode: 59cdb...bf4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han skal betale mobil, buss,klær, mat, ustyr til skolen osv. Dette er penger som skal dekke han sine egne utgifter. Han skal ikke leve gratis på deg. Da kan han flytte ut.

Anonymkode: 75508...d20

Dette🙌

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...