Egenskap Skrevet 12. september 2021 #1 Skrevet 12. september 2021 Dette er nytt for meg og undrer hvor det stammer fra. Trodde ikke slikt kunne skje i kongeriket Norge Trodde det var kun kongen og dronningen, deres barn og kronprinsessen som ikke kunne stemme.
Ichiko Skrevet 12. september 2021 #2 Skrevet 12. september 2021 Just now, Egenskap said: Dette er nytt for meg og undrer hvor det stammer fra. Trodde ikke slikt kunne skje i kongeriket Norge Trodde det var kun kongen og dronningen, deres barn og kronprinsessen som ikke kunne stemme. Det er vel ganske logisk at man skal ha statsborgerskap i det landet der man vil være med å avgjøre landets lederskap. 10
Egenskap Skrevet 12. september 2021 Forfatter #3 Skrevet 12. september 2021 Ichiko skrev (4 minutter siden): Det er vel ganske logisk at man skal ha statsborgerskap i det landet der man vil være med å avgjøre landets lederskap. Har aldri hørt at utlendinger er politikere i norske partier. Merkelige greier. 1
Ichiko Skrevet 12. september 2021 #4 Skrevet 12. september 2021 3 minutter siden, Egenskap said: Har aldri hørt at utlendinger er politikere i norske partier. Merkelige greier. Ja, det er merkelig, og det burde vært krav om statsborgerskap også der for en såpass viktig posisjon. 2
Millimani Skrevet 12. september 2021 #5 Skrevet 12. september 2021 Egenskap skrev (17 minutter siden): Dette er nytt for meg og undrer hvor det stammer fra. Trodde ikke slikt kunne skje i kongeriket Norge Trodde det var kun kongen og dronningen, deres barn og kronprinsessen som ikke kunne stemme. Det er sånn ved stortingsvalg. Ved kommune- og fylkestingsvalg har de lov å stemme. 3
Drizzt Skrevet 12. september 2021 #6 Skrevet 12. september 2021 Egenskap skrev (53 minutter siden): Dette er nytt for meg og undrer hvor det stammer fra. Trodde ikke slikt kunne skje i kongeriket Norge Trodde det var kun kongen og dronningen, deres barn og kronprinsessen som ikke kunne stemme. De som ikke har norsk statsborgerskap kan ikke stemme ved stortingsvalg. Etter en viss tid med lovlig opphold i Norge kan de stemme ved kommune- og fylkestingsvalg. Jeg tror det var 3 år med lovlig opphold. 1
saltpepper Skrevet 12. september 2021 #7 Skrevet 12. september 2021 Selvfølgelig må man ha norsk statsborgerskap for å kunne stemme ved et Stortingsvalg. Og slik er det, med forbehold om jeg har forstått riktig, i alle land som har valg. Det er jo ingen grunn for at folk uten statsborgerskap skal bestemme landets fremtid. Og forresten: Kongefamilien kan stemme, men velger å ikke gjøre det 2
Egenskap Skrevet 12. september 2021 Forfatter #8 Skrevet 12. september 2021 saltpepper skrev (5 minutter siden): Selvfølgelig må man ha norsk statsborgerskap for å kunne stemme ved et Stortingsvalg. Og slik er det, med forbehold om jeg har forstått riktig, i alle land som har valg. Det er jo ingen grunn for at folk uten statsborgerskap skal bestemme landets fremtid. Og forresten: Kongefamilien kan stemme, men velger å ikke gjøre det Men rart utlendinger jobber i norske partier. De kan jo like gjerne være spioner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå