Gå til innhold

Hva er det egentlig med smaken av fisk som gjør at mange synes det smaker vondt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på hvorfor det er sånn. 

Anonymkode: b1681...217

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fisk er jo kjempegodt.

Anonymkode: 2f9c9...b58

• Liker 2
Skrevet

Elendig tilberedelse av en ellers fantastisk råvare. 

• Liker 7
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg forstår  det ikke, fisk er jo kjempegodt. Bedre enn kjøtt vil jeg si. 

Skrevet

Det smaker fisk. 
Og denne omega 3-smaken hjelper heller ikke (jada, vet det er en del av fiskesmaken)

Jeg husker jeg smakte et brød som var tilsatt omega-3 en gang.. Det var helt forferdelig.

Anonymkode: fa9bc...6d2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det smaker fisk. 
Og denne omega 3-smaken hjelper heller ikke (jada, vet det er en del av fiskesmaken)

Jeg husker jeg smakte et brød som var tilsatt omega-3 en gang.. Det var helt forferdelig.

Anonymkode: fa9bc...6d2

Men hvorfor liker noen fisk og andre liker ikke fisk? Er det bare tilberedning som avgjør dette? 

• Liker 1
Skrevet

Folk har forskjellig smak, enkelt og greit.

Men fisk smaker også vidt forskjellig etter hvordan den tilberedes. Hvis du er blitt servert kokt makrell er det ikke rart du ikke liker fisk ...

• Liker 1
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Jeg synes det smaker så salt og squishy.. men jeg elsker fiskeboller og kveite.

Gjest TheCatLady
Skrevet

Det spørs hvordan det tilberedes. Jeg liker ikke kokt fisk og har prøvd det med ulike fiskevarianter, men synes det smaker grusomt. Det er en kombinasjon av ekkel konsistens og ikke så god smak.

Jeg liker heller ikke den typiske norske måten å spise fisk på. Gjerne kokte grønnsaker, kokte poteter og kjip hvit saus. Eller kokt laks, agurksalat, rømme og kokte poteter. Det er ikke godt og ikke rart at folk ikke liker fisk om det er sånne ting de blir servert. 

Men jeg liker fisk når det er skikkelig og godt tilberedt av noen som kan lage mat. Gode smaker, god saus og godt tilbehør. 

Skrevet
TheCatLady skrev (38 minutter siden):

Det spørs hvordan det tilberedes. Jeg liker ikke kokt fisk og har prøvd det med ulike fiskevarianter, men synes det smaker grusomt. Det er en kombinasjon av ekkel konsistens og ikke så god smak.

Jeg liker heller ikke den typiske norske måten å spise fisk på. Gjerne kokte grønnsaker, kokte poteter og kjip hvit saus. Eller kokt laks, agurksalat, rømme og kokte poteter. Det er ikke godt og ikke rart at folk ikke liker fisk om det er sånne ting de blir servert. 

Men jeg liker fisk når det er skikkelig og godt tilberedt av noen som kan lage mat. Gode smaker, god saus og godt tilbehør. 

Tror du rett og slett kom med det beste svaret her og «fasiten» på spørsmålet 👍

Ts

Skrevet

For min del er lukten mye verre enn smaken. Særlig er lukten av fisk som ihjelkokes og stekes ille. 

Anonymkode: 17ec1...dfc

• Liker 4
Skrevet

Torsk går greit uten bein. Det smaker ikke så jævlig . Laks derimot stinker, det gjør egentlig torsk også. Og det er en sånn oljesmak på en del fet fisk jeg ikke klarer. 

Anonymkode: 5db05...9a8

Skrevet

Samme med mye sjømat. Det stinker! Det er en pastarett med blåskjell eller noe som virkelig er kvalmende ! 

Anonymkode: 5db05...9a8

• Liker 1
Skrevet

Teksturproblem. Syntes det er slimete konsistens, brekker meg når jeg prøver å svelge. Klarer det ikke.

Anonymkode: ec29c...4b2

• Liker 2
Skrevet

Tror det er mye ihjelkokt fisk fra barndommen rundt om, som har gitt mange PTFL...Posttraumatisk Fiskelidelse :Knegg: 

• Liker 6
Skrevet

Har veldig dårlige minner fra kokt torsk i barndommen. 😅 Men spiser fisk flere ganger i uken nå, bare tilbereder det litt annerledes. Fortsatt ingen favoritt da. Er vel egentlig mest glad i rå fisk, sushi og ceviche 😊

Anonymkode: 6c7f1...e45

• Liker 1
Skrevet

Fisk har jo en ganske egen smak og lukt og en del fisketyper tilbredt på noen måter har jo litt rar tekstur/konsistens. Jeg liker fisk godt, noen typer fisk liker jeg veldig godt (spesielt stekt/bakt hvit fisk som har littegrann tyggemotstand), men selv jeg synes lukten kan bli litt mye noen ganger, og noen typer fisk og sjømat liker jeg ikke fordi det er så intens fiskesmak av det.. 

Anonymkode: de7b2...43b

Skrevet

Fordi den smaker og lukter fisk :ler: . Tror beste forklaringen kom fra AB...9a8 som sa noe om "oljesmak". For min del er det også noe med at jeg synes fiskeretter er for lite krydret. Jeg liker kraftigere smak. 

• Liker 1
Skrevet

Tekstur, konsistens, smak og småbein. Klarer bare Ikke. Det hjelper heller ikke å ha blitt servert transmakende stekt makrell med masse bein

Anonymkode: 638df...7d1

• Liker 1
Skrevet

Jeg leser forklaringen ut fra svarene i tråden: Folk flest spiser for gammel og dårlig fisk, og de varmebehandler den for mye.

Fisk med transmak, dvs smak av harsk fisk, er ikke fersk nok. Makrell må feks helst være dagsfersk for at smaken skal være riktig.  Veldig mange spiser ingen annen fisk enn opptint billig oppdrettslaks som varmebehandles ihjel - da får man også transmak, og seigt, tørt fiskekjøtt som gir en ubehagelig munnfølelse. Fisk skal akkurat flake seg å bli ugjennomskinnelig, og det krever trening å få den akkurat riktig. Det er mye vanskeligere å varmebehandle fisk enn kjøtt.

Noen fiskeslag skal derimot ikke være for ferske fordi kjøttet da får helt feil konsistens - som kjøtt trenger de rett og slett litt mørning. Det gjelder feks kveite og breiflabb. Sistnevnte bør være minst tre dager gammel når den tilberedes, og filetene en får i butikken må renskjæres for hinner (selv om det medfører svinn man har betalt dyrt for), ellers smaker det også harskt, og gjør stykket seigt som gummistrikk.

Alt dette unngår man dersom man kjøper fisken sin fersk hos en skikkelig fiskehandler, og betaler det det koster. Der får man også tips til behandling og tilberedning av fisken man kjøper. Eller selvsagt enda bedre: Dersom man kjenner en hobbyfisker eller fisker selv får man den aller beste råvaren. Før man har forsøkt det har man igrunnen ikke smakt fisk sånn egentlig. Det er urettferdig og helt feilslått å bedømme hva fisk smaker sånn generelt på bakgrunn av frossen laksefilet og lettsaltet torsk fra frysedisken.

Anonymkode: eee63...116

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...