Gå til innhold

Vanskelige svigersøsken og ettergivende svigerforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette handler om mine svigers, altså min mann sin familie og søsken. Han er fra en stor familie (5 barn) og alle søsken er skikkelig greie og ordentlige folk - utenom det ene paret. Disse er kravstore, krever og krever fra mine svigerforeldre som gir og gir. Disse to har ikke utdanning, men har jobb og tjener ok. I starten var det ok at disse fikk mer hjelp, siden at disse fikk barn først. Økonomisk og praktisk hjelp. Selv om jeg synes de har hjulpet dem litt vel mye (økonomisk).

Nå har imidlertid et annet søsken fått barn, og jeg selv er gravid. Dette svigerparet har i likhet med oss høy utdanning og god økonomi og klarer seg godt selv. Men har masse studielån og er i en etableringsfase så man føler seg ikke akkurat rik. Økonomisk hjelp er kjærkomment også for oss. Når dette paret fikk barn spanderte svigerforeldre barnevogn og bilstol. Da klarer disse to som fikk barn først å lire av seg at det er tåpelig at de fikk noe som helst hjelp siden at de "sitter så godt i det". Også praktisk hjelp blir de misunnelige for. Dette fører til at svigerforeldre har gitt paret som klager en klekkelig pengesum, og stiller opp flere ganger i uken som barnevakt. De ønsker bare at alle skal være glade og fornøyde. Det er en stor familie og det kommer flere trolig barnebarn etterhvert. Jeg tenker det er naturlig at alle barn får samme økonomsik og praktisk hjelp med mindre det er spesielle forhold som gjør at noen trenger mer hjelp i perioder (sykdom etc.). 

Det er utrolig irriterende at paret som selv har valgt vekk utdanning, og har sløst penger i alle år nå spiller "offer" og mener vi andre ikke skal få noe som helst. Som man reder ligger man. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: d905a...5c4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at du får et bedre og enklere liv hvis du ikke legger deg opp i sånne ting og innser at du ikke kan få styrt svigerforeldrene dine. 

Anonymkode: d0819...dd4

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker at du får et bedre og enklere liv hvis du ikke legger deg opp i sånne ting og innser at du ikke kan få styrt svigerforeldrene dine. 

Takk for svar. Hadde vært enig med deg om det bare var meg selv som irriterte meg. Men dette er altså noe som irriterer flere av barn og svigerbarn nå. Og det er jo det kravstore paret som startet med å legge seg opp i at andre barn fikk utstyr til baby. Jeg tror dette kan bli ødeleggende for familien på sikt, og tror der er lurt å ta fatt i.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt enig. La dem få bruke sine egne penger og ressurser uten at å kommentere og lage ufred rundt det.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar. Hadde vært enig med deg om det bare var meg selv som irriterte meg. Men dette er altså noe som irriterer flere av barn og svigerbarn nå. Og det er jo det kravstore paret som startet med å legge seg opp i at andre barn fikk utstyr til baby. Jeg tror dette kan bli ødeleggende for familien på sikt, og tror der er lurt å ta fatt i.

Da kan du og mannen din gå foran med et godt eksempel og slutte å irritere dere og snakke om det med de andre.

• Liker 6
Skrevet
Svigermor skrev (1 minutt siden):

Helt enig. La dem få bruke sine egne penger og ressurser uten at å kommentere og lage ufred rundt det.

Men det hele startet jo med at «det kravstore paret» la seg opp i at noen andre fikk babyutstyr. Og kommenterte dette negativt. Som igjen påvirket svigerforeldre. Det er jo ikke riktig.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det hele startet jo med at «det kravstore paret» la seg opp i at noen andre fikk babyutstyr. Og kommenterte dette negativt. Som igjen påvirket svigerforeldre. Det er jo ikke riktig.

Det kan godt være, men det er ikke din sak å oppdra disse menneskene uansett. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er jeg enig i. 

Jeg blir også litt provosert av at du skriver de har valgt bort utdanning og sløst, men du fremhever at dere selv er høyt utdannet og tjener godt. 

Høres ut dom du mener dere er bedre enn dem på grunn av dette. 

MEN like idiotisk og provoserende at dem bruker din/deres økonomi til å si at dere ikke har behov for det. 

Tenker egentlig at dere får driiite i hva andre voksne bruker penger på. 
Hvis svigerforeldrene vil gi deg, barnebarn, andre barn eller naboen noe, da er det deres sak. Ikke resten av slekta. 

Anonymkode: 26da8...67e

• Liker 4
Skrevet

Tenker at dette har du ingenting med.

Anonymkode: f0dc1...a84

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er jeg enig i. 

Jeg blir også litt provosert av at du skriver de har valgt bort utdanning og sløst, men du fremhever at dere selv er høyt utdannet og tjener godt. 

Høres ut dom du mener dere er bedre enn dem på grunn av dette. 

MEN like idiotisk og provoserende at dem bruker din/deres økonomi til å si at dere ikke har behov for det. 

Tenker egentlig at dere får driiite i hva andre voksne bruker penger på. 
Hvis svigerforeldrene vil gi deg, barnebarn, andre barn eller naboen noe, da er det deres sak. Ikke resten av slekta. 

Anonymkode: 26da8...67e

Jeg forstår at det virker som jeg er hoven pga. vi har høy utdanning. Det er ikke meningen, men det er altså disse andre som henger seg opp i dette. Og mener vi ikke skal få noen økonomisk støtte, uten å tenke på alle år med tapt inntekt og studielån høy utdanning har medført. Mens de selv har vært i full jobb. 

Skrevet

Du har ikke noe med hva de bruker sine penger på. 

Men jeg skjønner det er sårt med forskjellsbehandling. Men du har ikke noe du skulle ha sagt.

Anonymkode: 237ab...825

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår at dette er irriterende ts! Samme hvilken utdanning man har og hvilken livssituasjon man er i, så er det smålig å kommentere negativt at svigerforeldre gir gave til et annet barnebarn. 
Som mange andre skriver, jeg tror det er best om du lar dette ligge. Det er bare svigerforeldrene dine som kan gjøre noe med dette. 

Anonymkode: 9e8c0...7dd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg forstår at dette er irriterende ts! Samme hvilken utdanning man har og hvilken livssituasjon man er i, så er det smålig å kommentere negativt at svigerforeldre gir gave til et annet barnebarn. 
Som mange andre skriver, jeg tror det er best om du lar dette ligge. Det er bare svigerforeldrene dine som kan gjøre noe med dette. 

Anonymkode: 9e8c0...7dd

Takk for svar. Ja, jeg har egentlig ingenting jeg skulle sagt. Men det oppleves veldig sårt, og det er irriterende at dette paret utnytter svigers. F. eks fikk de nettopp påspandert ny sofa. Sofaen de hadde var helt fin. Ikke livsnødvendig hjelp de får altså. Vi andre spør aldri om NOE…

Skrevet

Nå er det ikke sikkert du vet alt om deres situasjon! Du, som ikke er deres datter en gang, burde la det der ligge.

Anonymkode: 64a07...cb2

• Liker 1
Skrevet

Tenker at dette er et tema som egentlig burde vært tatt opp med svigerforeldrene. Her er det snakk om 4 søsken på den ene siden, og 1 på den andre siden. Disse barnene som alle disse søsknene får, vil da være søskenebarn og sikker i noenlunde jevn alder over ett spenn. Det som kan bli resultatet av en slik skjevfordeling av dine svigerforeldre, er at hvis det pågår over lengre tid, så kan det absolutt ende med at det er 4 søsken med barn som holder sammen, og som skyver vekk det siste søskenet med sine barn, og at de dermed mister kontakt med resten av sin familie, og barna er de som vil lide mest. Det kan være de som ikke blir invitert i bursdager til sine fettere og kusiner, mens de vet at alle de andre samles osv osv

Vi kan godt argumentere alle veier, men mennesker er nå engang mennesker, og de færreste liker urettferdighet såpass nært på seg, og selv om man ikke skal oppføre seg slikt, så er det ganske menneskelig å ta avstand til de som man føler skaper urettferdigheten, i dette tilfellet denne ene søskenen..... 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville foreslått ett møte med alle barn og foreldrene hvor de går igjennom dette, for at det ikke skal bli noe skjevfordeling burde de sette noen grenser for seg selv. F.eks at når nye barnebarn kommer til verden, så får de en gave som bilstol eller vogn, og at dette skal være likt for alle. Mine besteforeldre førte alltid regnskap over hva vi barnebarna fikk i gaver, slik at summen skulle være lik, like mange turer osv. 

Anonymkode: 9cc6e...bae

Skrevet

Dette er mannen din sin familie, hvis han ikke irriterer seg så skjønner jeg ikke hvorfor du blander deg? Og hvis han gjør det så er det han som må gjøre noe med det, ikke du. 

Skrevet
Glød skrev (16 timer siden):

Dette er mannen din sin familie, hvis han ikke irriterer seg så skjønner jeg ikke hvorfor du blander deg? Og hvis han gjør det så er det han som må gjøre noe med det, ikke du. 

Mannen min og det andre paret med barn irriterer seg også. Men han er så konfliktsky.. Så han kommer ikke til å ta det opp. 

Til dere andre som skriver at dette bør tas opp er jeg helt enig. Dette kan skape en uheldig familiedynamikk og gå utover barnebarn til syvende og sist. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dette handler om mine svigers, altså min mann sin familie og søsken. Han er fra en stor familie (5 barn) og alle søsken er skikkelig greie og ordentlige folk - utenom det ene paret. Disse er kravstore, krever og krever fra mine svigerforeldre som gir og gir. Disse to har ikke utdanning, men har jobb og tjener ok. I starten var det ok at disse fikk mer hjelp, siden at disse fikk barn først. Økonomisk og praktisk hjelp. Selv om jeg synes de har hjulpet dem litt vel mye (økonomisk).

Nå har imidlertid et annet søsken fått barn, og jeg selv er gravid. Dette svigerparet har i likhet med oss høy utdanning og god økonomi og klarer seg godt selv. Men har masse studielån og er i en etableringsfase så man føler seg ikke akkurat rik. Økonomisk hjelp er kjærkomment også for oss. Når dette paret fikk barn spanderte svigerforeldre barnevogn og bilstol. Da klarer disse to som fikk barn først å lire av seg at det er tåpelig at de fikk noe som helst hjelp siden at de "sitter så godt i det". Også praktisk hjelp blir de misunnelige for. Dette fører til at svigerforeldre har gitt paret som klager en klekkelig pengesum, og stiller opp flere ganger i uken som barnevakt. De ønsker bare at alle skal være glade og fornøyde. Det er en stor familie og det kommer flere trolig barnebarn etterhvert. Jeg tenker det er naturlig at alle barn får samme økonomsik og praktisk hjelp med mindre det er spesielle forhold som gjør at noen trenger mer hjelp i perioder (sykdom etc.). 

Det er utrolig irriterende at paret som selv har valgt vekk utdanning, og har sløst penger i alle år nå spiller "offer" og mener vi andre ikke skal få noe som helst. Som man reder ligger man. 

Hva tenker dere?

Jeg tenker det blir misnøye uansett.

Her er det lignende problem. Mannens foreldre forskjellsbehandler hele tiden. Mannen min har ei søster, som har to døtre. Jeg og mannen har tre gutter sammen. Vi bor i overkant en time lenger bort enn mannens søster. Mannens søster har mye kontakt med sine foreldre.

Mens mannen min har vært selvgående og selvhjulpen hele livet og flytta ut tidlig, skaffet seg utdanning og jobb, er det stikk motsatt med hans søster. 
Mannens foreldre er pensjonister, der den ene er minstepensjonist, så de har ikke i overflod.

Mine svigerforeldre kjøpte et ekstra hus så hun kan bo der billig. Hun betaler en leie som tilsvarer ca 1/3del av hva som er normalt i området. De pusser opp dette huset for henne. De stiller sine biler til disposisjon slik at hun skal slippe å ta kostnaden med å ha egen. De handler deler av klær til hennes barn og annet de trenger. 

Begge disse døtrene til mannens søster er nå «konfirmert» med to års mellomrom. Jentene var åpne om at de ikke ville i kirka, men de ville ha selskapet for å få gavene. Og det synes jo såklart svigers var greit. Svigers betalte mye av bevertningen, la i i leie av lokalet, kjøpte begge kjolene deres, i tillegg til gave såklart.

Svigermor presterer i tillegg å betro oss at hun sparer på egen konto til disse to barnebarna. Mannen min spør om de har like kontoer til våre tre barn, men nei, det gjorde hun ikke. Begrunner det med at mannens søster har så dårlig råd, hun er ikke i jobb.

Alt vi hører når vi er der på besøk, er hvor flinke og dyktige disse jentene er. At de gjør ditt og datt. At de har kjøpt ditt og datt til de. Alt svigers snakker om og interesserer seg for, er disse to barnebarna!

De spør ikke om hvordan det går med våre, eller viser noe interesse for våre liv. Vi har forsøkt å pense samtalen inn på våre tre fine, men svigers snakker bare ufortrødent videre om disse to fantastiske jentene. Dette gjør at mannen og jeg rett og slett nå vurderer å bare kutte kontakten. Svigers iver over svigersøster og co er nå synlig for våre barn, og vi ønsker å skjerme de fra å oppleve forskjellsbehandlingen. Da er ikke det viktigste for meg og mannen at de ikke får «likt» i kroner, men hva de er villige til å bruke på de av tid. Kjempetrist å se forskjellen.

De har til eksempel sittet barnevakt ukentlig for jentene. De har passet våre ved to anledninger. Mannen spurte de om de kunne passe vår, dengang ene gutt, én gang, i 4 timer, mens vi skulle i barndåp til et vennepar. Den andre gangen var for fire år siden, da vi var bedt bort på kino og middag sammen med et vennepar. Guttene våre er nå fra 10 år og oppover, og får med seg det meste som sies. Mannen og jeg bortforklarer når de spør om hvorfor X og Y har fått sånn og sånn fra besteforeldrene. Vi går nå snart tom for forklaringer.

Å ta det opp med de, vil ikke føre noe godt med seg. Det vil bli bråk, og jammer om sjalusi ettsettera! Ikke verdt det. Om noen kommer med gode råd her, så er de velkomne. Men jeg tror fåtallet av folk som klarer å forskjellsbehandle slik, vil klare å takle en tilbakemelding av dette slaget, uten at forholdet blir ødelagt. Så pedagogisk er ingen, at de klarer å pakke dette inn på en slik måte at det ikke blir ufred. Mannens søster fremstår også blind for at hun og hennes mottar i form av goder.

Her virker det nesten sånn at det brukes mot oss at vi har en evne til å forsørge oss selv. Det har heller ikke vært noe konflikt som ligger til grunn.

Det positive er at jeg kommer til å være mye mer nøye selv på å «gi likt» til mine. Jeg skal sørge for å investere likt i tid og penger, for å unngå forskjellsbehandling.

At kontakten nå svinner hen tenker jeg hovedsaklig blir svigers sitt tap.
Ikke at de selv vil se det, men det får så være. 

Så, TS, om ikke dine svigerforeldre ser forskjellsbehandlingen de driver med, uten å få det forklart, så VIL de ikke se det.

Anonymkode: cdc3c...802

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...