Gå til innhold

Taliban vil la kvinner studere – men de må tildekkes 100%

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/EaRaOG/taliban-lar-kvinner-gaa-paa-universitetet-men-det-blir-ikke-som-foer

Kvinnene må være tildekket fra topp til tå og sitte i egne klasserom – og de må aller helst ha kvinnelige forelesere. Alternativt kan kvinnene undervises av menn hvis de er plassert bak et forheng.

Flere Afghanske kvinner har også valgt å vise sin støtte til Taliban. Lørdag samlet 300 kvinner til en støttemarkering på et universitet i Kabul.

Kvinnene var dekket fra topp til tå, og mange hadde også dekket til øynene.

En talsperson for Taliban-myndighetene hevder markeringen ble arrangert av kvinnene selv. De skal ha bedt om lov og fått tillatelse til markeringen.

Mange av dem holdt Taliban-flagg, mens kvinnelige talere kritiserte kvinner som har protestert mot Taliban den siste tiden.

Et bilde fra arrangementet.

0a7c3dee-61e6-4839-a129-6f742eeeaaaa?fit=crop&h=1267&w=1900&s=0565082af2bf6b43256adfbf49b5bbbecd4b03da

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, er det ikke fint?

Taliban kan stikke noe langt opp der bak!

• Liker 4
Gjest havrekaffe
Skrevet

Vi er på god vei i Norge også

https://www.tv2.no/nyheter/10673214/

«Kravet om synlige ører på ansiktsfoto bryter med religionsfriheten», skriver Muslimsk Fellesråd Rogaland. Også Muslim Forum Sandnes og Sikhs & Punjabis of Rogaland er blant dem som reagerer på ørepåbudet."

Skrevet

I det minste ett steg opp fra hva de hadde, og fortsatt milelangt foran mange andre land dessverre! Satser på at de ser opp til prinsen i Egypt og blir litt mer vestlige de og!

Skrevet

Taliban har en burka rundt hjernen, der bare bittesmå solstråler av opplysning skinner inn. Resten er total mørke.

Skrevet
visp skrev (5 timer siden):

Ja, er det ikke fint?

Taliban kan stikke noe langt opp der bak!

Dessverre er ikke droneavfyrte raketter små og nøyaktige nok til å få inn en fulltreffer opp der. Men forskerne jobber nok med saken.

Skrevet
havrekaffe skrev (5 timer siden):

«Kravet om synlige ører på ansiktsfoto bryter med religionsfriheten», skriver Muslimsk Fellesråd Rogaland. Også Muslim Forum Sandnes og Sikhs & Punjabis of Rogaland er blant dem som reagerer på ørepåbudet."

Nå er det vel forskjell på å tvinge noen til ha på seg noe eller å la den enkelte få bestemme selv. 

Skrevet
havrekaffe skrev (6 timer siden):

Utrolig trist ... Om noen år skal det tas passfoto med burka og nikab på. For å ikke bryte med religionsfriheten. Og spørre oss selv: Hvordan kom vi hit?

• Liker 6
Skrevet
Drizzt skrev (4 minutter siden):

Utrolig trist ... Om noen år skal det tas passfoto med burka og nikab på. For å ikke bryte med religionsfriheten. Og spørre oss selv: Hvordan kom vi hit?

Ved å tillate venstremobben å angripe pg isolere de som tok til motmæle som onde mennesker. 

• Liker 3
Skrevet
Realverdien skrev (1 minutt siden):

Ved å tillate venstremobben å angripe pg isolere de som tok til motmæle som onde mennesker. 

Mhm. Eller stemme disse partiene når det er stortingsvalg slik at de kan få gjennomført politikken sin.

• Liker 2
Skrevet
Drizzt skrev (8 minutter siden):

Mhm. Eller stemme disse partiene når det er stortingsvalg slik at de kan få gjennomført politikken sin.

Er vel helst aktivister på statsstøtte slik som noa og antirasistisk senter som påvirker politikken og styrer debatten ved brunskvetting og trusler. Stemmesedler har lite å si. 

Fritt sitert etter Stein Rokkan.

• Liker 2
Skrevet
Realverdien skrev (10 minutter siden):

Er vel helst aktivister på statsstøtte slik som noa og antirasistisk senter som påvirker politikken og styrer debatten ved brunskvetting og trusler. Stemmesedler har lite å si. 

Fritt sitert etter Stein Rokkan.

Helt enig. Antirasistene sitter med hele definisjonsmakten og styrer debatten bort fra å handle om nordmenns trygghet og interesser.

Gjest havrekaffe
Skrevet
6 hours ago, bluedot said:

Nå er det vel forskjell på å tvinge noen til ha på seg noe eller å la den enkelte få bestemme selv. 

Tja, for å bruke det eksemplet jeg linket til så er det lett for unge muslimske mennesker å tro at de ikke kan vise ørene fordi det er noe religionen krever av dem. Når det kommer til ordet "frivillig" er det høyst diskutabelt når det kommer til usynlig gruppepress, forventinger, normer, voksne som mener barna skal bruke hijab/niqab osv.

Slikt forsterkes av at tilsynelatende unge oppegående mennesker står frem i mediene og blir krenket av å måtte vise ørene som hun som nektet å håndhilse på kronprinsen. Det viser at religionen står over alt. Det kan hende at hun faktisk ønsket å håndhilse, men hva hadde skjedd om journalistene knipset et bilde av det?

Gjest havrekaffe
Skrevet
6 hours ago, Drizzt said:

ja, det blir som den sure svie etter den søte kløe.

Skrevet (endret)
10 hours ago, Drizzt said:

Da kan det strengt tatt være hva som helst under. Og om så er, hvorfor trenger de pass og hvordan får de dratt steder?  O_o 

Endret av Peanut
Skrevet

Det er i slike stunder jeg prøve å komme på noen positive sider med islam. Men nei, klarer ikke å komme på noe…

• Liker 2
Skrevet
havrekaffe skrev (7 timer siden):

Tja, for å bruke det eksemplet jeg linket til så er det lett for unge muslimske mennesker å tro at de ikke kan vise ørene fordi det er noe religionen krever av dem. Når det kommer til ordet "frivillig" er det høyst diskutabelt når det kommer til usynlig gruppepress, forventinger, normer, voksne som mener barna skal bruke hijab/niqab osv.

Slikt forsterkes av at tilsynelatende unge oppegående mennesker står frem i mediene og blir krenket av å måtte vise ørene som hun som nektet å håndhilse på kronprinsen. Det viser at religionen står over alt. Det kan hende at hun faktisk ønsket å håndhilse, men hva hadde skjedd om journalistene knipset et bilde av det?

Jeg er enig med deg i at det er synd at religion skal ha så mye makt over et menneske, men så tenker jeg at det er dems si reise i livet. Kanskje må vi bare være litt tolmodige. Jeg håper at vi vil se mer sekualisering av religion (også islam) i fremtiden. Noen vil nok si at dette er veldig naiv tankegang, men det å møtes på halvveien er det jeg tenker er mest konstruktivt i lengden.  

Skrevet
Lampe1 skrev (18 timer siden):

Dessverre er ikke droneavfyrte raketter små og nøyaktige nok til å få inn en fulltreffer opp der. Men forskerne jobber nok med saken.

🤣

Gjest havrekaffe
Skrevet
3 hours ago, bluedot said:

Jeg er enig med deg i at det er synd at religion skal ha så mye makt over et menneske, men så tenker jeg at det er dems si reise i livet. Kanskje må vi bare være litt tolmodige. Jeg håper at vi vil se mer sekualisering av religion (også islam) i fremtiden. Noen vil nok si at dette er veldig naiv tankegang, men det å møtes på halvveien er det jeg tenker er mest konstruktivt i lengden.  

Det er vanskelig å møtes på halvveien i tilfeller hvor det handler om kontroll og ulike former for press. For flere unge jenter så ser de antakelig ikke at de har et annet valg en gang fordi de er så sterkt indoktrinerte uten at foreldrene har sagt et ord om det. Problemene oppstår når man begynner å lyde av frykt for konsekvenser. I utlandet blir kvinner fengslet fordi de ønsker å ta deg av seg. Ufattelig lite solidarisk å bruke det her til lands.

Blir det for mange så tar sekularisering også lang tid om det noen gang skjer.

Skrevet
Tipponull skrev (7 timer siden):

Det er i slike stunder jeg prøve å komme på noen positive sider med islam. Men nei, klarer ikke å komme på noe…

Det blir litt som å lete etter en svart katt i et mørkt rom som ikke finnes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...