AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #1 Skrevet 12. september 2021 Leser ofte her at man får tettere og veldig smertefulle rier ved igangsetting. Er det vanlig å få epidural om man opplever dette? Anonymkode: 1b1f0...760
Lorieen Skrevet 12. september 2021 #2 Skrevet 12. september 2021 Min første fødsel var igangsatt. Veldig fin fødsel, seks timer fra igangsettelse til baby var ute. Amniotomi og drypp. Ingen komplikasjoner og ingen andre inngrep, ingen smertelindring foruten akupunktur og ingen ruptur. 1
Lorieen Skrevet 12. september 2021 #3 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Leser ofte her at man får tettere og veldig smertefulle rier ved igangsetting. Er det vanlig å få epidural om man opplever dette? Anonymkode: 1b1f0...760 Veldig mange får tilbud om epidural ved induksjon, da induserte rier kan være ganske kraftige og hyppige. Noen ganger tar kroppen over sjøl etter litt starthjelp, andre ganger må man ha drypp hele veien for å holde riene igang. Det kommer an på hvor moden man er i forkant, hormoner osv.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #4 Skrevet 12. september 2021 Rakk ikke epidural. Fikk veldig fort. Anonymkode: d0e61...e05
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #5 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Leser ofte her at man får tettere og veldig smertefulle rier ved igangsetting. Er det vanlig å få epidural om man opplever dette? Anonymkode: 1b1f0...760 Jeg ble igangsatt, fikk epidural mot slutten. Det endret smertegraden, men ikke tettheten. Anonymkode: 44130...098
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #6 Skrevet 12. september 2021 Nei. Min første fødsel var veldig vond og intens, og epidural fungerte ikke. Den andre var veldig raskt og ikke særlig vond. Begge igangsatt. Har aldri opplevd rier som ikke er fremprovosert, så kan ikke sammenligne. Men min siste fødsel var fantastisk, så alle igangsatte fødsler er ikke forferdelige. Anonymkode: a290f...026
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #7 Skrevet 12. september 2021 Min erfaring er at de er jævligere enn de som starter av seg selv. Anonymkode: 93e76...597
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #8 Skrevet 12. september 2021 Min første fødsel skjedde av seg selv og uten epidural. Det var veldig vondt men en fin fødsel. Det gikk fort, jeg havnet på storken (Bergen) og epidural var ikke noe alternativ.. på min andre fødsel måtte jeg settes i gang med drypp pga vannavgang uten rier, og da var jordmor veldig på tilbudssiden og sa jeg kunne få epidural FØR de starter dryppet. Det var en så godt som smertefri fødsel. Fikk ingen rifter på den fødselen heller! Absolutt en bra fødsel. Anonymkode: 0e9d2...ed3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #9 Skrevet 12. september 2021 Nei. 5 timer fra de tok vannet til babyen var ute. Veldig fin fødsel. Igansettelse gjør ikke fødselen noe verre tror jeg. Tror bare den kan føles veldig lang fordi det tar tid før du kommer i aktiv fødsel. Anonymkode: f2d2d...c19
Arkana Skrevet 12. september 2021 #10 Skrevet 12. september 2021 Mine to igangsatte fødsler var raske og fine og definitivt mange ganger bedre enn den som startet av seg selv. Riene var veldig tette og vonde, men det var de under første fødsel også så for meg var ikke det annerledes. Forskjellen lå i hovedsak i at de igangsatte fødslene gikk så fort at jeg ikke rakk å bli helt utslitt av det.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #11 Skrevet 12. september 2021 Sikkert like forskjellig som mennesker er forskjellige. Men tror nok den gjengse oppfatning er at igangsatte fødsler er jævligere, nettopp fordi kroppen ikke er klar og det tar lengre tid før den begynner å spille på lag, hvis i det heletatt.. Min var forferdelig. Fem døgn igangsetting. Stormrier a 8 min av gangen med noen sekunders pause imellom pga riestimulerende drypp. Hadde både spinal og epidural, og masse ekstra smertelindring i epidural men jeg var virkelig vanskelig å smertelindre. Kroppen jobbet ikke helt med og det ble til slutt ks. Anonymkode: 5bbbc...b03
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #12 Skrevet 12. september 2021 Har to igangsatte fødsler bak meg. Begge med ballong. Ved første hadde jeg god effekt av epiduralen som ble satt før vannet ble tatt. Fødselen var smertefri og selv med ymse komplikasjoner en veldig fin fødsel. Ved andre funker ikke epiduralen særlig godt, jeg hadde tette rier nesten uten pause og det gikk også noe senere fremover. Selve pressfasen var over på 15 minutt og den delen av fødsen var den beste. Andre fødsel var helt ukomplisert, men veldig vond. Men ikke verre enn at jeg kunne gjort det igjen. Jeg skulle ønske jeg kunne fått en fødsel som startet av seg selv, men skal ikke ha flere barn. Anonymkode: cb8c0...265
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #13 Skrevet 12. september 2021 Tror det kommer mer an på hvor moden man er. Ble igangsatt og det var en helt nydelig fødsel. Var veldig moden, så kom i aktiv fødsel etter et kvarters tid, og baby var ute etter 1,5 time. Hektisk, men veldig fint. Anonymkode: e9c4c...145
Gjest Chroma Skrevet 12. september 2021 #14 Skrevet 12. september 2021 Har blitt satt igang 4 ganger, kun den første fødselen var tøff, de tre andre var fine opplevelser. Siste uten noe smertestillende, så det er absolutt mulig å ha fin fødselsopplevelse selv om man må settes igang.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #15 Skrevet 12. september 2021 Har to fødsler bak meg. Første startet av seg selv, og var en kort og fin fødsel hvor jeg ikke hadde behov for smertestillende. Andre fødsel ble igangsatt like etter termin. Den kjempefin fødsel det også, men riene var skarpere så jeg valgte å få epidural. Men absolutt en bra fødsel det også Anonymkode: e3ed2...ade
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #16 Skrevet 12. september 2021 Har blitt igangsatt tre ganger, kroppen har nok vært klar for det alle tre gangene. Lang fødsel første, men ellers gikk det veldig fint med igangsettelse med alle tre. Fødsel er så enormt individuelt... Men for meg er igangsettelse bare positivt 🙂 Anonymkode: 86c55...019
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #17 Skrevet 12. september 2021 Ble satt igang med ballong og piller med andremann. Merket ikke mye til det, med pga blødning ville de ta vannet og sette på elektrode. Da fikk jeg voldsomme rier kastet på meg få minutter etter vannavgang. Fikk heldigvis epidural innen en halvtime etterpå ellers vet jeg ikke hvor jeg skulle gjort av meg. Første fødsel startet av seg selv og riene startet smått og bygget seg opp gradvis. Likevel foretrakk jeg den raske fødselen. Ble helt utslitt med første da alt tok lenger tid. Anonymkode: c9d43...c7c
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #18 Skrevet 12. september 2021 Nå har jeg kun blitt igangsatt, men jeg synes ikke det var spesielt jævlig. En pille, så tok de vannet og satt epidural. Seks timer uten smerter, så fikk jeg stormrier, eller en time uten stopp, dirret og kastet opp, så presset jeg i ti minutter og barnet var ute. Heller det enn 30timer med mildere rier. Jeg revnet en del, men det var mer størrelsen på barnet. 5kg og 40cm i hodeomkrets. Anonymkode: d1347...243
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #19 Skrevet 13. september 2021 Naturlig styrtfødsel (fikk epidural) med første og igangsatt med nr to. Var heldigvis moden på 3 cm ved igangsetting. På grunn av kjapp fødsel før, fikk jeg epidural før jordmor tok vannet. Riene startet 20 minutter etter vannet ble tatt. Tok seg opp ganske kjapt og jordmor brukte epidural til å bremse fødselen. Først etter 4 timer og åpningen var på 9-10 cm fikk jeg vondt og jeg begynte å presse samtidig. En helt fantastisk fin fødsel! Følte jeg klarte å ha kontroll over kroppen på enkelt annen måte en med første. Såjeghar bare positive erfaringer med igangsetting Anonymkode: bcf51...f93
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #20 Skrevet 13. september 2021 Jeg hadde en veldig fin igangsatt fødsel med nr. 2, tok akkurat 1 døgn og 10 timer fra jeg fikk ballong til hen var ute. Hadde så godt som ingen rier fra jeg fikk ballong til de kunne ta vannet, de tok vannet da jeg hadde 2 cm og jeg ble flyttet på fødestue, sjekket kl. 18, da hadde jeg 3 cm, begynte å gjøre relativt vondt 18.30 tiden, ba da om å bli sjekket igjen, det mente de ikke var nødvendig for jeg hadde ikke kommet noe lenger, men det må jeg nok, for da hun sjekket 18.40 var hodet på vei, og 5 min etterpå var han ute. Min hittil beste fødsel ☺️ Anonymkode: 1bfc7...ff5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå