Gå til innhold

Hva bør man tenke på når man skal kjøpe et gammelt hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt rådet til å kjøpe et gammelt hus og pusse det opp da jeg ikke får et skyhøyt lån i banken. Noen som vet hva jeg bør tenke ekstra på når det kommer til eldre hus? Tak, ventilasjon, rør? 

Anonymkode: dead7...257

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tak, elektrisk anlegg, drenering, sopp/råte, røropplegg, kledning, fuktskader. Alt som er dyrt å gjøre noe med.

Anonymkode: c30a9...435

• Liker 2
Skrevet

Det beste er å lese tilstandsrapporten skikkelig, og få med en byggkyndig på befaring.

• Liker 3
Skrevet

Kommer helt an på hvor gammelt det er. Er det før 1970, så glem det. 

Anonymkode: 4405d...a1e

Skrevet

Det er vel egentlig det meste. Isolasjon i vegger, drenering, tak, kledning, fukt/råte, vinduer, elektrisk anlegg, rør. Les takstmanns rapport svært nøye. Dersom planløsning er uheldig kan det koste mye å gjøre om på den hvis det gjeldee bærevegger eller rom med vann. Generelt bor man ha mye kunnskap og/eller penger for å kjøpe gammelt.

Anonymkode: 5466d...8a9

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tak, elektrisk anlegg, drenering, sopp/råte, røropplegg, kledning, fuktskader. Alt som er dyrt å gjøre noe med.

Er kledning dyrt å fikse? Alt annet høres ikke billig ut så det er noe jeg skal tenke på.

Skrevet

Bør tenkte på at det er gammelt, kan være energier som går igjen i huset. Kan være dårlig energi.

Anonymkode: 0ddf5...077

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor før 1970?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For noe tull. Jeg kjøpte et hus fra 1890, og det eneste jeg trengte å gjøre før jeg flyttet inn, var å pusse opp badet og legge nye rør. Huset var tatt utrolig godt vare på, og etter å ha lest tilstandsrapporten, hadde jeg ingen betenkeligheter med å kjøpe det. Har bodd her i 9 år, og har ikke hatt problemer med noe som helst. 

Alt handler om hvorvidt huset er i byggteknisk god stand, at det er godt vedlikeholdt, og tatt vare på.

• Liker 2
Skrevet

At det koster helt sinnsykt mye tid og penger å ha hus, så om du ikke har veldig god råd så er mitt beste tips å droppe det rett og slett.

Anonymkode: f65ed...5a6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er kledning dyrt å fikse? Alt annet høres ikke billig ut så det er noe jeg skal tenke på.

Det meste koster jo, hvis man må leie håndverkere til jobben. Og det kommer jo an på størrelse på huset, materialvalg osv. Drenering bli veldig fort dyrt, det samme med dårlig røropplegg, sopp/råte, og fuktskader.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mtp at pris på trevare har gått opp 60% det siste året så vil kledning fort bli veeeeldig dyt å fikse. Bare det å male et hus koster for 10-20 000 kr om du gjør det selv.

Anonymkode: f65ed...5a6

Skrevet

Beliggenhet og transport. Hvis du bor på Malmøya eller Nesodden må du være klar over at veiene er smale. Det gjør det mer kronglete å pusse opp. 

Anonymkode: ee534...b32

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er vel egentlig det meste. Isolasjon i vegger, drenering, tak, kledning, fukt/råte, vinduer, elektrisk anlegg, rør. Les takstmanns rapport svært nøye. Dersom planløsning er uheldig kan det koste mye å gjøre om på den hvis det gjeldee bærevegger eller rom med vann. Generelt bor man ha mye kunnskap og/eller penger for å kjøpe gammelt.

Anonymkode: 5466d...8a9

Dette.

Vi bor i et 30 år gammelt hus, og alle de dyreste vedlikeholdstingene har begynt å dukke opp. 

Taket er bra ennå, dreneringen fungerer ennå, men alle vinduer har måttet bli byttet, det elektriske anlegget er utdatert og begynner å vise tegn på at det må oppgraderes, det samme gjelder røropplegg, og to av de mest værutsatte veggene må bytte kledning om ikke så alt for lenge.
Vi regner med at vi må ut med noen hundre tusen i løpet av de neste årene, selv om vi kan gjøre mye selv.

Så spørsmålet er egentlig om du kan gjøre noe selv, eller om du er avhengig av hjelp til alt som må gjøres.
Må du leie inn hjelp til alt vil det å kjøpe et renoveringsprosjekt raskt bli like dyrt som en nyere bolig.

En nyere bolig vil være dyrere i innkjøp, mens et renoveringsobjekt vil være billigere i innkjøp, men kan bli langt dyrere på sikt på grunn av renoveringen som må gjøres.

Anonymkode: aa0fe...7a9

• Liker 2
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Har blitt rådet til å kjøpe et gammelt hus og pusse det opp da jeg ikke får et skyhøyt lån i banken

Et viktig spørsmål du må stille deg er om du har kompetanse til å gjøre alt som kreves for å gjennomføre tiltakene... Om du må leie inn snekker for å rette opp vegger, legge gipsplater og liste, og maler for å sparkle og male veggene er det ikke lurt å kjøpe et oppussingsobjekt. Det koster fort 1000kr/timen for å leie inn fagfolk, pluss materialer. Så har du dårlig likviditet er det stor sannsynlighet for at du ikke kommer særlig langt i oppussingen.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...