AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #1 Skrevet 12. september 2021 Jeg er så usikker på om jeg skal gå for epidural eller ikke, hva tenker dere i ettertid som har født? Føler svangerskapet har vært tungt nok hittil. Er det mange risikofaktorer som kan dukke opp ved bruk av epidural? Anonymkode: 81990...5f6 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #2 Skrevet 12. september 2021 Har lurt litt på det samme så henger meg på her Anonymkode: d8602...16d 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #3 Skrevet 12. september 2021 Her er en dame som føder med epidural, og det ser jo ikke ut som det koster henne en eneste kalori. The Live Birth Of Our Son. - YouTube Anonymkode: 81990...5f6 1
Marcie Skrevet 12. september 2021 #4 Skrevet 12. september 2021 (endret) det er vanskelig å svar generelt på , for fødsler er jo så ulike og de ulike fødende er så ulike. Ved min første fødsel var jeg åpen for epidural, men håpet å klare meg uten. Det endte med at jeg ikke fikk, da jeg ba om det. Andre gang valgte jeg aktivt den avdelingen som ikke tilbyr epidural, fordi jeg ønsket naturlig fødsel med. Jeg har aldri angret på det, og er litt glad for at jeg ikke fikk første gang, selv om ingen av fødslene var helt ukompliserte. Men de var relativt korte, dvs under 12 timer hver. Det er utrolig fascinerende gå inn i, og gjennom de prosessen en fødsel er, og møte sine egne grenser, og trå over dem. Rett og slett en interessant erfaring, som jeg føler har en stor egenverdi. Så jeg synes personlig at det var verd det å gå gjennom epidural. Men hadde fødslene trukket ut i tid, så ville jeg bedt om epidural. En ting er å møte smerten og mestre den, men ikke hvis det varer i flere døgn. Endret 2. januar av Marcie 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #5 Skrevet 12. september 2021 Det er absolutt ikke sikkert du har noe valg, så vær forberedt på det. Epidural var aldri aktuelt i mine to fødsler, fordi det gikk så fort. Det gikk forøvrig helt fint å føde uten epidural. I den første fødselen gikk jeg ikke noe smertestillende og i den andre brukte jeg luftgass under pressingen. Men jeg kan skjønne at hvis riene varer og varer at det kan være fint med mer smertestillende. Anonymkode: 20b96...afb 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #6 Skrevet 12. september 2021 Har hatt en uten og en med. Vil velge uten når jeg skal føde igjen. Synes jeg jobbet mye mer på lag med kroppen uten, og fødselen var en bedre opplevelse. Anonymkode: 7da0d...437
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #7 Skrevet 12. september 2021 Altså. Jeg tar en Paracet hvis jeg har vondt i hode. Har jeg tannverk eller andre smerter bruker jeg også smertestillende. Hvorfor skal det være annerledes ved fødsel? Jeg fødte uten epidural fordi det gikk så fort. Det gikk overraskende greit. Hadde fødselen tatt tid hadde jeg absolutt ville hatt epidural. Anonymkode: 6e01e...c43 16
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #8 Skrevet 12. september 2021 Mitt råd er vær åpen for alle muligheter av smertestillende, men kanskje ha som innstilling å prøve å gjennomføre fødselen uten epidural ettersom du er usikker. Epidural kan jo gi komplikasjoner samt forsinke fødselsforløpet blant annet. Jeg har født min første med keisersnitt og barn nummer to vaginalt kun ved bruk av lystgass, og det var helt overkommelig. På forhånd tenkte jeg at jeg håpet jeg ville klare det uten epidural, men var åpen for å ombestemme meg underveis. Men for meg gikk det så raskt på slutten at muligheten for epidural utgikk, så da slapp jeg å ta valget i det hele tatt. Og det gikk veldig fint😊 Anonymkode: d9ae8...a2b 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #9 Skrevet 12. september 2021 Jeg har hatt en med og en uten. For min del skreik jeg etter epidural med nr 1. Men jeg fikk ikke, for jordmoren mente det kom til å gå fort.. Mye rot med den fødselen!! Når jeg skulle ha nr 2 var det allerede planlagt at jeg skulle få epidural ved 4-5 cm. For min del var det en gedigen skuffelse. Anestesilegen satte feil flere ganger noe som var vannvittig vondt, å jeg ble bedøvd kun på halve siden. Endte med at dem koblet den i fra. Jeg føder uten neste gang! Fortsatt nervesmerter der epiduralen ble satt, selv om det er 5 år siden sist fødsel. Anonymkode: 28564...9a4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #10 Skrevet 12. september 2021 Anbefaler å være åpen både for å ta den og la være-altså se det an. Fødsler er så utrolig ulike. Den ene gangen jeg fødte hadde jeg stormrier og fødselen varte i evigheter. Epidural gav meg krefter til å komme meg igjennom fødselen fordi jeg var helt tappet for energi og helt ærlig tror jeg fødselen hadde endt opp i keisersnitt om det ikke var for epiduralen. Den andre gangen jeg fødte var fødselen helt annerledes og riene og smertene kunne ikke sammenlignes. Da var ikke behovet for epidural der. Anonymkode: 921ca...01f 5
Lorieen Skrevet 12. september 2021 #11 Skrevet 12. september 2021 Mitt beste råd er å gå inn i det med et åpent sinn. Ikke vær bastant hverken på at du skal ha eller ikke skal ha medikamentell smertelindring. Det kan hende det er både vondere og langt mindre vondt enn du har sett for deg. Ta det som det kommer, du. Så slipper du å bli skuffet dersom det ikke blir som du hadde tenkt. 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #12 Skrevet 12. september 2021 Jeg var åpen for begge deler før fødselen. Når det led på litt så ble jeg veldig redd av smertene og valgte derfor epidural. Anonymkode: 5771d...b50 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #13 Skrevet 12. september 2021 Det er veldig viktig å ikke være "låst" i den ene eller andre løsningen. Jeg hadde høyt blodtrykk da jeg kom inn på føden, pga lett svangerskapsforgiftning. Så for meg ble epidural bestemt som medisin, enten jeg ville eller ikke. Anonymkode: f3edb...5f7
Gjest 123 eller noe Skrevet 12. september 2021 #14 Skrevet 12. september 2021 Jeg skulle absolutt ikke ha sist, men ombestemte meg da jeg hadde ligget 24 tider "for døden" uten noe framgang på fødestua. Trodde virkelig jeg skulle daue der og da iallfall, men jeg hadde ikke sovet noe nettene i forveien. Denne gangen skal jeg ha på 5 cm åpning i god tid, ferdig med den saken
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #15 Skrevet 12. september 2021 Nei! Epidural❤️ Anonymkode: 3d3b3...438
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #16 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er absolutt ikke sikkert du har noe valg, så vær forberedt på det. Epidural var aldri aktuelt i mine to fødsler, fordi det gikk så fort. Det gikk forøvrig helt fint å føde uten epidural. I den første fødselen gikk jeg ikke noe smertestillende og i den andre brukte jeg luftgass under pressingen. Men jeg kan skjønne at hvis riene varer og varer at det kan være fint med mer smertestillende. Anonymkode: 20b96...afb Samme, hatt to styrtfødsler godt under tre timer. Rakk ikke epidural, og det gikk fint. Anonymkode: 62de5...daf
AprilLudgate Skrevet 12. september 2021 #17 Skrevet 12. september 2021 Det blir ikke et valg du kan bestemme deg for på forhånd. Du få styrtfødsel(ikke tid), kanskje anestesilegen er opptatt så du ikke rekker få. Kanskje du ikke opplever behov. Kanskje det blir hastesnitt. Det er helt poengløst å bestemme seg på forhånd, behovet melder seg eventuelt selv - og da får man om man rekker. Men ett råd: om du først kjenner at du MÅ, ikke gå med på å vente med å sette deg i køen hos anestesilege. Jordmor la an til venting for meg, jeg gikk med på det. Neste «venteintervall» sa jeg tydelig nei. Jeg fikk 20-30 min etter. Hun som spurte 20 min etter meg måtte vente i MANGE timer, fordi det plutselig ble 2 katastrofesnitt med full operasjon og komplikasjoner hos to andre fødende. Så: når du kjenner sterkt behov, ikke gå med på venting. Vær tydelig. 2
Heln Skrevet 12. september 2021 #18 Skrevet 12. september 2021 Under åpningsriene tenkte jeg at dette var da ikke så gale, trenger ingen smertestillende. Så tok de vannet, pressriene startet, hodet tittet frem og jeg angret så sykt. Jeg tenker i dag at jeg hadde hatt en bedre fødselsopplevelse om jeg hadde hatt epidural for å være omså bare litt bedøvd nedentil når det presset på, så om jeg må føde vaginalt igjen blir det med epidural. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #19 Skrevet 12. september 2021 Under første fødsel fikk jeg epidural, men det ga meg lite virkning, da det fungerte kun på halve siden. I tillegg gjorde den at jeg måtte settes på drypp, da riene ble dårligere. Andre fødsel rakk jeg aldri å få epidural, og jeg føler det var en bedre opplevelse da jeg var mer tilstede under fødselen. Jeg vil prøve så langt det går å unngå epidural når jeg skal føde denne gangen. Jeg vet at det går fint uten, og jeg er en del år eldre nå, og tenker mer konsekvenser 😅 Hva om epiduralen ikke går ut av kroppen, og jeg blir lam? Anonymkode: 09503...ed3
Besant Skrevet 12. september 2021 #20 Skrevet 12. september 2021 Hadde bestemt meg for å greie meg uten. Etter nesten 10 timer på sykehuset uten epidural og totalt 18 timer med rier fikk jeg epidural etter anbefaling fra jordmor. Da hadde det vært tilnærmet ingen fremgang på den tiden. Fødte 10 timer etter at jeg fikk epidural. Skal aldri føde uten. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå