AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #1 Skrevet 12. september 2021 Har en onkel med 4 barn og kone, og digger å være hjemme hos de pga barna. Onkel er min mors bror. De er veldig close, men bor langt unna hverandre. For å besøke de må vi ta fly. Jeg har fått et inntrykk av at han ikke ønsker oss på besøk så veldig mange ganger i året. Jeg er jente23 år, og drar på besøk hos de med min mor. Vi bruker å dra i sommerferien, og i jul. De feirer ikke jul, ikke vi heller (muslimer). Han og jeg kan snakke veldig åpent og kan være close til tider, og da jeg spurte om han ville at min mor skulle dra hjemme hos de for å hjelpe til med barna etc (fordi onkel har brekt hånda), så sa han rett ut nei. Er dette normalt? Hvorfor ønsker noen familie å ha distanse? Anonymkode: fb8a4...057
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #2 Skrevet 12. september 2021 Mener du overnattingsbesøk, siden du må fly? Da er jeg enig i at flere ganger i året er ofte. Anonymkode: ee3b8...e26 10
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #3 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mener du overnattingsbesøk, siden du må fly? Da er jeg enig i at flere ganger i året er ofte. Anonymkode: ee3b8...e26 For ofte! Anonymkode: 29e18...d27 3
Whistler Skrevet 12. september 2021 #4 Skrevet 12. september 2021 (endret) Tre uker på sommerferien og to uker til jul? Fisk og gjester skal ut etter tre dager. Endret 12. september 2021 av Whistler glemte dobbel konsonant... 21
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #5 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mener du overnattingsbesøk, siden du må fly? Da er jeg enig i at flere ganger i året er ofte. Anonymkode: ee3b8...e26 Ja, overnatting. I sommerferien var vi der i 2 uker. I jul er vi der som oftest mellom 8-10 dager. Jeg syns ikke det burde være slitsomt å ha oss der, siden vi rydder, vasker, og hjelper til med alt. Ofte tar jeg hele oppvasken og vasker hele huset deres, og i tilleg kjøper mye mat slik at de ikke skal kjenne på at de må bruke penger på oss. Men hva vet jeg, jeg er bare ei jente på 23 år som ikke har barn og ikke vet hvordan livet til en stor familie er Anonymkode: fb8a4...057
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #6 Skrevet 12. september 2021 Whistler skrev (Akkurat nå): Tre uker på somerferien og to uker til jul? Fisk og gjester skal ut etter tre dager. Nei, var der 2 uker i sommer, og planlegger å dra i 7dager eller 10 dager i jul Anonymkode: fb8a4...057
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #7 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For ofte! Anonymkode: 29e18...d27 Jeg har fått et inntrykk av at kona liker å ha oss der, men ikke mannen. Onkel mener at barna deres bli uoppdragne når vi er der, for barna tenker at foreldrene ikke kan kjefte de opp når vi er der, og da føler barna at de har frie tøyler, noe onkel blir sint over. Kanskje mest derfor? Husk, vi er utlendinger, og det er normalt å være sammensveiset og en annen kultur. Men kanskje dette gjelder uansett kultur? Anonymkode: fb8a4...057
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #8 Skrevet 12. september 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, overnatting. I sommerferien var vi der i 2 uker. I jul er vi der som oftest mellom 8-10 dager. Jeg syns ikke det burde være slitsomt å ha oss der, siden vi rydder, vasker, og hjelper til med alt. Ofte tar jeg hele oppvasken og vasker hele huset deres, og i tilleg kjøper mye mat slik at de ikke skal kjenne på at de må bruke penger på oss. Men hva vet jeg, jeg er bare ei jente på 23 år som ikke har barn og ikke vet hvordan livet til en stor familie er Anonymkode: fb8a4...057 Jeg hadde aldri hatt overnattingsbesøk i flere uker, uansett hvor mye hjelp jeg fikk i huset. Man ønsker jo et privatliv også. Anonymkode: ee3b8...e26 12
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #9 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, var der 2 uker i sommer, og planlegger å dra i 7dager eller 10 dager i jul Anonymkode: fb8a4...057 Du eier tydeligvis ikke sosiale antenner. Du sier du har planlagt... Er du invitert? Hvis ikke, så hold deg hjemme! De har mer enn nok med sine egne fire barn. Anonymkode: 29e18...d27 20
Lorieen Skrevet 12. september 2021 #10 Skrevet 12. september 2021 Jeg hadde ALDRI orket å ha familie eller andre på overnatting i mer enn et par dager. 8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #11 Skrevet 12. september 2021 Skjønner godt han sa nei. Dere får lære å kjenne deres besøkelsestid, selv om en er close så skal en da ikke være i flere uker i året. Anonymkode: 82463...934 5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #12 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Husk, vi er utlendinger, og det er normalt å være sammensveiset og en annen kultur. Men kanskje dette gjelder uansett kultur? Nei, det er ikke normalt hos utlendinger heller, så snakk ikke om utlendinger som en homogen gruppe. Skjønner godt at de med 4 barn, eget liv og behov ikke gidder å ha deg og moren din der 3-4 uker i året. Hilsen en annen utlending. Anonymkode: 29569...d5c 8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #13 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjønner godt han sa nei. Dere får lære å kjenne deres besøkelsestid, selv om en er close så skal en da ikke være i flere uker i året. Anonymkode: 82463...934 Wow. Har jeg og min mor vært så blind? De sier jo selv at vi burde komme og være der mer enn 1 uke. De sier vi heller burde være der i 2 uker. Skjønner ingenting Anonymkode: fb8a4...057 1
Me for life Skrevet 12. september 2021 #14 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, overnatting. I sommerferien var vi der i 2 uker. I jul er vi der som oftest mellom 8-10 dager. Jeg syns ikke det burde være slitsomt å ha oss der, siden vi rydder, vasker, og hjelper til med alt. Ofte tar jeg hele oppvasken og vasker hele huset deres, og i tilleg kjøper mye mat slik at de ikke skal kjenne på at de må bruke penger på oss. Men hva vet jeg, jeg er bare ei jente på 23 år som ikke har barn og ikke vet hvordan livet til en stor familie er Anonymkode: fb8a4...057 Dere tøyer det alt for langt. Fint dere bidrar, men flere uker besøk i året er aaaaltfor mye. Dere burde lære dere to nye ord: Helg og hotell. 8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #15 Skrevet 12. september 2021 Mange familiemedlemmer er ikke velkomne hjemme hos meg. De misliker det, men det er ikke mitt problem. Jeg har mine grunner. Anonymkode: e9d34...835 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #16 Skrevet 12. september 2021 I Norge så er dette normalt ja. Anonymkode: 486c6...d2a 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #17 Skrevet 12. september 2021 Æh! Så ekkel situasjon. Takk for ærlige ord. Trodde kanskje det var normalt å besøke de ofte og lenge siden vi er arabiske og arabiske familie er ganske sammensveiset. Er oppvokst i Norge jeg da, og har ikke så mye forståelse for kulturen; men bare antok det. Anonymkode: fb8a4...057
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #18 Skrevet 12. september 2021 Ganske normalt. Manglende kjemi kan være noe av grunnen, likeledes manglende forståelsens ting man har vært/går gjennom. Noen kan være mer opptatt av å få frem egne meninger hele tiden i stedet for å ønske å prøve å høre på den andre part sitt syn. Noen familier har heller ikke for vane å snakke nevneverdig sammen, selv om man først er med hverandre, og andre familier igjen er ikke innstilt på at inkludering er viktig når noen i familien får kjærester, som igjen fører til ekskludering. Anonymkode: acbe8...22b
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #19 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ganske normalt. Manglende kjemi kan være noe av grunnen, likeledes manglende forståelsens ting man har vært/går gjennom. Noen kan være mer opptatt av å få frem egne meninger hele tiden i stedet for å ønske å prøve å høre på den andre part sitt syn. Noen familier har heller ikke for vane å snakke nevneverdig sammen, selv om man først er med hverandre, og andre familier igjen er ikke innstilt på at inkludering er viktig når noen i familien får kjærester, som igjen fører til ekskludering. Anonymkode: acbe8...22b De sier selv at vi er velkomne så mye vi vil, og når de først ringer oss for å høre om hvor mange dager vi kommer, sier vi i en uke, men da insisterer de på at vi burde komme i 2 uker fordi 1 uke er for lite? Skjønner ingenting. Om de ikke ønsker oss der så lenge så må de si det da, og ikke bare være høflig og si det vi vil hørev Anonymkode: fb8a4...057
Banane Skrevet 12. september 2021 #20 Skrevet 12. september 2021 Men TS: Her henvender du deg ikke først og fremst til folk med arabisk kultur, så hva som er «vanlig» får du neppe det beste svaret på her. Men det viktige er jo uansett at dere avpasser forventningene deres med din onkels og hans familie. Hvor lenge og ofte synes DE besøk passer (uavhengig av kulturell bakgrunn). Nå virket det jo som om onkelen din tør å si ifra, så det er kanskje så enkelt som bare å snakke med dem før dere planlegger neste tur? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå