Gå til innhold

Kø grense Sverige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på å ta en tur til Stockholm i høstferien og ønsker å ta tog og buss. Alternativene er buss enten til Karlstad (grenseovergang Ørje) eller Gøteborg (grenseovergang Svinesund) før bytte til tog til Stockholm.

Til Karlstad er det 40 min ventetid på bytting, til Gøteborg er det 1 time og 30 min. Har tenkt at 40 min er for lite å gå på, og har hørt at Ørje kanskje har verre kø enn Svinesund? Stemmer det? Og vil 1 time og 30 min være nok? 

Det er da snakk om å dra tidlig om morgenen mandag fra Oslo, vil tro vi da krysser Svinesund-grensa i 09-09.30-tiden mandag morgen. Noen som har peiling på køsituasjonen der da? En time i kø går jo da fint, men over 1 time og 15 min så kan det bli stress.

Hjem er det jo ikke en problemstilling da jeg bytter transportmiddel i Sverige.
Ikke aktuelt å ta bil da jeg ikke har bil, og vil gjerne unngå å fly.

Anonymkode: 10b87...049

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS igjen. Kan hende jeg tar feil, men er det sånn at Ørjes grenseovergang kanskje brukes mer av tungtransport og Svinesund er for nordmenn som skal harryhandle? Og i såfall er det kanskje Svinesund som har minst kø tidlig mandag morgen? 

Eller er det mye tungtransport også på Svinesund-grensa?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS igjen. Kan hende jeg tar feil, men er det sånn at Ørjes grenseovergang kanskje brukes mer av tungtransport og Svinesund er for nordmenn som skal harryhandle? Og i såfall er det kanskje Svinesund som har minst kø tidlig mandag morgen? 

Nordmenn bruker de grenseovergangene som er når de handler i Sverige, den de bor nærmest eller den som er mest praktisk. Det er tungtransport både ved overgangen ved Ørje og ved overgangen ved Svinesund. Det er også folk som drar over for å handle ved begge overgangene.

Hvor det er minst kø, vet jeg ikke. Grenseovergangen ved Svinesund er på E6, grenseovergangen ved Ørje er på E18.
To relativt mye trafikkerte veier, men jeg vil tro det er mest kø ved Svinesund.
Det går ikke an å komme seg avgårde tidligere, da?

Sånne problemer som det her, er noen av årsakene til at jeg ikke reiser kollektivt.

Anonymkode: be613...f84

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nordmenn bruker de grenseovergangene som er når de handler i Sverige, den de bor nærmest eller den som er mest praktisk. Det er tungtransport både ved overgangen ved Ørje og ved overgangen ved Svinesund. Det er også folk som drar over for å handle ved begge overgangene.

Hvor det er minst kø, vet jeg ikke. Grenseovergangen ved Svinesund er på E6, grenseovergangen ved Ørje er på E18.
To relativt mye trafikkerte veier, men jeg vil tro det er mest kø ved Svinesund.
Det går ikke an å komme seg avgårde tidligere, da?

Sånne problemer som det her, er noen av årsakene til at jeg ikke reiser kollektivt.

Anonymkode: be613...f84

Takk for svar! Er vanskelig å vite om 40 min ekstra ved Ørje eller 1t og 30 min ekstra ved Svinesund er best.

Dette er tidligste buss fra Oslo mandag morgen, tror vi faktisk er ved Svinesund før 09. Det som går ann er å ta et senere tog fra Gøteborg, men da blir det i verste fall 5 timers ventetid i Gøteborg.

Det er vanligvis null problem å reise kollektivt til Sverige, kjempebehagelige snabbtåg. Det er jo bare pandemien her som gjør ting litt komplisert.

Skrevet

Er det mulig å unngå problemet ved å ta tog Norge-Sverige også...? Trodde det gikk tog hele veien..

Anonymkode: 89ee4...461

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er aldri kø inn til Sverige for personbiler og busser. Og resten er så tatt ut av lufta at det gidder jeg ikke å svare på engang.

Anonymkode: e2515...98f

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei Svinesund er Norges mest trafikkerte grenseovergang for tungtransport

Anonymkode: f21f4...3f5

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er aldri kø inn til Sverige for personbiler og busser. Og resten er så tatt ut av lufta at det gidder jeg ikke å svare på engang.

Jeg skjønner ikke svaret ditt, hva er tatt ut av lufta? Det har jo vært store problemer med kø ved grensene hele sommeren, det er derfor jeg spør om dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke svaret ditt, hva er tatt ut av lufta? Det har jo vært store problemer med kø ved grensene hele sommeren, det er derfor jeg spør om dette.

Det med kø svarte jeg på. Det eksisterer ikke kø inn til Sverige. Det jeg mener du har tatt ut av lufta er alt som gjelder tungtrafikk, grensehandel mm. Da får du google og lese deg opp. For det du skriver er så bort i natta at det virker som du har bodd under en stein de siste 20 årene.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det med kø svarte jeg på. Det eksisterer ikke kø inn til Sverige. Det jeg mener du har tatt ut av lufta er alt som gjelder tungtrafikk, grensehandel mm. Da får du google og lese deg opp. For det du skriver er så bort i natta at det virker som du har bodd under en stein de siste 20 årene.

Ok, ingenting er bedre enn hvis det faktisk kun er kø inn i Norge, da har jeg jo ikke noe problem her.

Jeg har både googlet og lest, men jeg har ikke funnet informasjon om forskjeller på grensene Ørje og Svinesund.
Jeg har aldri dratt til Sverige for grensehandel, og jeg har ingen kunnskap om tungtransport og hva som er deres hovedtransportårer, derfor spør jeg her. Forstår ikke hvorfor du virker så fornærmet for at andre ikke har kunnskap om dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, ingenting er bedre enn hvis det faktisk kun er kø inn i Norge, da har jeg jo ikke noe problem her.

Jeg har både googlet og lest, men jeg har ikke funnet informasjon om forskjeller på grensene Ørje og Svinesund.
Jeg har aldri dratt til Sverige for grensehandel, og jeg har ingen kunnskap om tungtransport og hva som er deres hovedtransportårer, derfor spør jeg her. Forstår ikke hvorfor du virker så fornærmet for at andre ikke har kunnskap om dette.

Og jeg forstår ikke hvorfor du er opptatt av tungtransport hvis du skal på høstferie til Sverige. Med mindre du skal kjøre et fullastet vogntog, så berører ikke tungtrafikken deg. De har jo sine egne filer, kjører på rødt og stopper for å fortolle godset sitt, de har ikke noen betydning for deg og turen din.

Jeg er ikke fornærmet, forstår bare ikke problemstillingen din.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Og jeg forstår ikke hvorfor du er opptatt av tungtransport hvis du skal på høstferie til Sverige. Med mindre du skal kjøre et fullastet vogntog, så berører ikke tungtrafikken deg. De har jo sine egne filer, kjører på rødt og stopper for å fortolle godset sitt, de har ikke noen betydning for deg og turen din.

Jeg er ikke fornærmet, forstår bare ikke problemstillingen din.

Jeg tenkte på kø mandag morgen, at tungtransporten kunne lage mer kø enn privatbiler ved grenseovergangen. Tenkte ikke på at de har egne filer, flere år siden jeg har vært i en grensekontroll. :)

Skrevet

Det er vel ikke stillestående kø inn til Sverige, tungtransport eller ei. Er vel inn til Norge fra Sverige køen kan være stillestående. 

Anonymkode: 2ead6...36e

Skrevet

Det er ikke kø inn i Sverige. Det kan være kø for å komme fra Sverige inn til Norge

Anonymkode: b6892...38c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...