AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #41 Del Skrevet 13. september 2021 Min forrige leder/ledelse var ikke en god leder. Folk skulle bare visst hvor mange dårlige og lite kompetente ledere man har i helsesektoren i Norge. - Ga dårlig samvittighet til de ansatte når de måtte dekke vakter pga. sykdom osv. Det var kraftig underbemannet, og de latet som de ikke så dette. - Leder hadde altfor lav terskel for å ringe oss ansatte i upassende settinger. Kunne ringe oss i ny og ne, når vi var fri og på ferie eller ved sykdom. Selv om man bare var syk en dag. "Nei, du trenger ikke å ringe meg 4 ganger om dagen for å høre hvordan det går med meg når jeg er syk". Opplevdes kontrollerende og med lite respekt for ansattes privatliv. - Lite informasjon om møter og ofte ble tidspunktene for disse endret i siste liten med kort varsel. Forstod ikke viktigheten av god planlegging, god informasjon og forutsigbarhet for de ansatte. - Brøt flere arbeidsvernregler og prøvde å presse ansatte til å gå lengre/jobbe mer enn det som var tillatt. Ofte kunne lønningsslippene også være feil, slik at man som ansatt måtte påpeke dette selv. Ba ansatte ikke skrive overtid, og prøvde å sette de ansatte opp mot hverandre. Oppfordret oss til å skrive avvik på enkeltpersoner/kollegaer ved feil, når dette var tydelige systemfeil og avdelingens ansvar. - Tok ikke til seg konkrete tilbakemeldinger og forslag til forbedringer fra de ansatte. Glad jeg har en annen leder nå. Anonymkode: 2639f...2e2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #42 Del Skrevet 13. september 2021 HarryDotter skrev (På 12.9.2021 den 22.02): Det finnes ikke vanskelig! Det eneste man trenger er å være et godt medmenneske med grunnleggende delegeringskunnskaper og at man tenker strukturert og klart under press. Gjør en grundig og god vurdering av kandidater til stillinger du tar inn til intervju. Lær deg å kjenne deres styrker og svakheter. Skryt og bygg opp rundt styrkene deres og hjelp dem med det de sliter mer med. Gi tillitt og ansvar. De fleste mennesker får selvtillitt av å bli vist tillitt. Da gjør man en bedre jobb. Da skaper man lojalitet til deg som leder og arbeidsplassen. Oppfører man seg som Stalin på arbeidsplassen og tror at frykt øker kvaliteten hos de ansatte, eier man ikke innsikt i hvordan mennesket fungerer. Da har man ingenting som leder å gjøre! Jo, det er det sjefen vår mener! At «frykt øker kvaliteten». Eller at frykt får folk til å bli. Anonymkode: c46d6...d18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 14. september 2021 #43 Del Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jo, det er det sjefen vår mener! At «frykt øker kvaliteten». Eller at frykt får folk til å bli. Anonymkode: c46d6...d18 Da er fyren tilbakestående. Enkelt og greit. H*n er totalt uegnet som sjef. Alle tester og undersøkelser viser at ansatte misstrives og slutter oftere under slike troll. Fryktkultur kan på kort sikt øke tempo hos de ansatte, men den type stress og misstrivsel brenner folk ut kjapt. Det skaper heller ingen lojalitetsfølse til arbeidsplass og leder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #44 Del Skrevet 15. september 2021 11 hours ago, HarryDotter said: Da er fyren tilbakestående. Enkelt og greit. H*n er totalt uegnet som sjef. Alle tester og undersøkelser viser at ansatte misstrives og slutter oftere under slike troll. Fryktkultur kan på kort sikt øke tempo hos de ansatte, men den type stress og misstrivsel brenner folk ut kjapt. Det skaper heller ingen lojalitetsfølse til arbeidsplass og leder. Enig. Det er jo også brudd på arbeidsmiljøloven. Har sett en del sjefer som utnytter at unge og utenlandske arbeidstakere ikke vet hvordan ting skal fungere i norsk arbeidsliv. Anonymkode: a09a7...8fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knoot Skrevet 15. september 2021 #45 Del Skrevet 15. september 2021 * Skjeller ut ansatte foran andre * Tar ikke ansvar for det hen har gjort * Favoriserer ansatte som kysser hen i baken * Tar imot personlige gaver, for så gi den ansatte bedre turnus, flere vakter etc. * Overser kritikkverdig oppførsel fra ansatte om det er en hen liker, men skjeller ut andre And the list goes on and on.... Dette er en offentlig virksomhet, så dere kan skjønne hvorfor den personen enda kan ha jobben som leder. Sier ikke at alt er bedre i det private. Men i det private kan dårlig ledelse føre til tap av inntekter og at bedriften går konkurs. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #46 Del Skrevet 15. september 2021 HarryDotter skrev (15 timer siden): Da er fyren tilbakestående. Enkelt og greit. H*n er totalt uegnet som sjef. Alle tester og undersøkelser viser at ansatte misstrives og slutter oftere under slike troll. Fryktkultur kan på kort sikt øke tempo hos de ansatte, men den type stress og misstrivsel brenner folk ut kjapt. Det skaper heller ingen lojalitetsfølse til arbeidsplass og leder. Men sånn er det dessverre i dagens arbeidsliv like fullt. Anonymkode: be0ba...3b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #47 Del Skrevet 15. september 2021 Leder som ikke kunne faget i avdelingen og ikke noe om ledelse. Brukte ikke kompetanser ansatte hadde, lite rom for utvikling. Jeg ønsket å utvikle meg og ønsket nye utfordringer. Fikk beskjed om at jeg hadde jo bare vært der i to år, så jeg måtte ha litt tålmodighet. Jeg kjedet meg etter 6 måneder og mestret mine arbeidsoppgaver og kunne lett ha gjort en bedre jobb enn andre kolleger på deres oppgaver. Så ble sittende å kjede meg på jobb. fikk ny jobb og allerede i prøvetiden begynte vi å snakke om utvikling. Anonymkode: 8f986...2dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #48 Del Skrevet 15. september 2021 Har egentlig hatt mange bra ledere. Vil heller si det som gjorde de gode lederene til nettopp gode ledere: Jeg så opp til de Faglig dyktige Kom tidsnok og behandlet alle med respekt Gav ros og ris ( hadde faglig tyngde til å gi nettopp dette) og slik vokste jeg La ikke ansvar for egen utvikling utelukkende på den ansatte, men kom med konkrete forslag til relevant kursing og viste på den måten at vi var flere som jobbet om å bli gode. ( en kjetting er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd, så lurt å investere i kompetanse). Ryddet opp, gjennomskuet de som lagde dårlig miljø uten at det var behov for å sladre Beskyttet. Kastet aldri de under seg under bussen, men forsvarte. Var autentisk, ingen nikkedukke. Kalte en spade for en spade. Var enig, men også noe uenig med de over seg. Noe annet hadde jo vært hjernevasking eller falskhet. Jobbet mye selv Oppfordret til ferie og hvile i rolige perioder Lyttet. Kom ikke med svaret og lekte demokrati, men lyttet og tok beslutning basert på innspill. Lot seg heller ikke manipulere Våget å ta beslutninger selv uten demokrati der det var mer hensiktsmessig. Hadde respekt for at folk hadde nok å gjøre, så valgte med omhu hva alle måtte delta på Hadde tillit til at lederen ( hun) var rasjonell handlet deretter. Satte mine karrieremål høyere enn bedriftens akutte behov og kunne si " av de stillingene du kan få her, vil du komme så så langt innenfor ditt fagområde. Kanskje kan " utvikling og xx være en vei å gå?" Spurte hvordan det gikk Ba meg runde av tidlig på fredager og oppfordret meg til å skjerme andre fra å få henvendelser sent på fredager Gjensidig tillit og respekt Anonymkode: 4d391...1a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 17. september 2021 #49 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (På 15.9.2021 den 10.36): Men sånn er det dessverre i dagens arbeidsliv like fullt. Anonymkode: be0ba...3b2 Ja. Men da må vi arbeidstakere bli flinkere til å gjøre livet surt for dem. Melde inn til arbeidstilsynet osv. Det de gjør er ulovlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #50 Del Skrevet 17. september 2021 Realverdien skrev (På 12.9.2021 den 17.47): Enig. I Norge er det svært vanskelig å være god leder, pga alle rettighetene de ansatte har, og at man i realiteten må ha de med seg samtidig som man skal styre dem. Noen få utvalgte klarer dette, men det er ikke mange. Det er en grunn til at man ser stol-leken så ofte mellom etater og avdelinger i Norge, og at man i realiteten aldri får fornyet ledelsene i store institusjoner som f.eks. politiet i Bergen (svært inkompetent ledelse jfr Kristoffer saken, boomerangsaken, Monica saken og forfølgelsen av varslerne der). Ledere i norske akademia skal jo nå få retrettstillinger; de vet jo at de kommer til å være så dårlige ledere at de aldri får noen stilling igjen etter åremålstillingene sine. Politiet i Bergen hadde ingenting med Kristoffersaken å gjøre. Enig i at de er uproffe men du kan ikke sammenlikne privat og off sektor. Ledere er enda verre i land med lavt stillingsvern. Anonymkode: 5acf3...ed9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #51 Del Skrevet 17. september 2021 Passiv! Det er den dårligste lederen jeg har hatt. Jeg trivdes utrolig godt på jobb helt til vi ble kjøpt opp og fikk ny sjef. Ikke fikk jeg opplæringen jeg skulle og som var begynt på. Ikke fikk jeg lønnen jeg hadde krav på. Ble dyttet på mer og mer kunder/oppgaver uten å inneha den nødvendige kompetansen. Aldri gadd hun å høre på meg eller andre om at dette ikke var greit. Alt jeg gjorde for å holde hodet over vann ble kritisert via mail tross vi jobbet noen meter fra hverandre. Hun fant også opp ting kollegaer hadde sagt om meg. Ble totalt utslitt. Våknet opp mitt på natten i masse svette og bekymringer. Måtte slutte med utdanningen jeg tok ved siden av som var svært relevant for arbeidet jeg gjorde. Sluttet i jobben og Skal aldri tilbake til det yrket igjen. Anonymkode: c6347...210 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SVK Skrevet 24. februar #52 Del Skrevet 24. februar (endret) Slettet Endret 24. februar av SVK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #53 Del Skrevet 24. februar Min nåværende leder er en sånn som har endt opp som leder kun fordi han plutselig var den med lengst ansiennitet. Ingen lederegenskaper overhodet, dårlig med mennesker og er ikke engang faglig sterk. Det som gjør han "uspiselig" er imidlertid at han er totalt uprofesjonell når det kommer til humør og oppførsel mot ansatte. Han har ingen sperrer på hvordan han snakker til folk når han er gretten og det er han ofte. Tro meg, han er rapportert mange ganger, men har man først kommet i lederposisjon, er man nærmest fredet. Anonymkode: 87ded...283 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #54 Del Skrevet 24. februar Jeg hadde en kvinnelig leder som var mildt sagt spesiell. Om hun fikk kritikk å kom hun ofte med "Du ville aldri kritisert en mannlig sjef for dette". Men det var hun som klarte å mobbe ut alle de kvinnelige ansatte, så hun burde sett seg selv i speilet. Anonymkode: b4b42...b6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #55 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 12.9.2021 den 14.49): Man hører stadig om konsekvensene dårlige ledere kan ha. Folk blir syke, slutter i jobben, og en rekke andre ting. Jeg syns dette temaet er interessant, er det noen som vil fortelle mer konkret om hva det var som gjorde lederen til en dårlig leder? Hva gjorde at lederen din forårsaket sykefravær på arbeidsplassen, at du mistrivdes i eller forlot en jobb som du i utgangspunktet kunne likt med en annen leder? Hvis man klarer å være konkret, da Selv har jeg hatt greie ledere, så jeg kan ikke bidra. Anonymkode: ea9a2...bf9 Lederen min eskalerte en situasjon voldsomt der jeg var sykemeldt pga psykisk helse og trengte mye restitusjon og hvile. Stilte kollegaene mine opp mot meg og skapte et arbeidsmiljø med mobbing og utrygghet. Brukte et dialogmøte med NAV til å dissekere meg sammen med HR, i stedet for å snakke om det man skal: hvordan man kan tilrettelegge for at den ansatte kan komme raskest og best mulig tilbake i jobb. Kom med veldig usaklige anklager. Jeg ble livredd for å si noe som helst etter dette, glattet over alt og utviklet mye større helseproblemer enn det som var utgangspunktet. Jeg gjorde jobben og lot som alt var fint, men i hodet mitt ble jeg helt ferdig med denne arbeidsplassen og søkte meg videre. Det går ikke an å bli værende i noe sånt. Anonymkode: 16536...5fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #56 Del Skrevet 25. februar Største problemet til en leder på min arbeidsplass (hadde ikke selv problemer med denne lederen, selv om jeg hadde hen som leder en kort periode ) var overfokusert på tall! Tall, tall , tall. Ekstremt dårlig på å se helheten i ting, det er hen enda. Vet ikke hvor mange ganger ansatte har klagd på hen. Har autoritær lederstil , forventer for mye av enkeltpersoner , ref. Å se hele mennesket- noen er bedre på ulike ting og det er jo bare bra, eneste lederen som forventer at alle skal levere på alt hele tiden. Kan mase utover dagen på ansatte om resultater, ja flere ganger til dagen. Evner sjeldent til å motivere ansatte, denne lederen tror at ansatte blir motivert av alt mase om disse tallene 24/7. fokuserer heller på det som ikke er bra, da det er viktigere å mase om det som ikke er 100% selv om det i flere situasjoner faktisk er helt umulig å være 100% pga eksterne situasjoner. Av flere leder så er dette den eneste lederen som år etter år får klager og har misfornøyde ansatte. Joda, noen få liker hen… skal også nevnes at personens team ikke er bedre enn de andre. Har hatt flere ulike ledere der jeg er , og alle har egentlig vært svært flinke utenom denne personen. Såklart har det sannsynligvis vært andre dårlige ledere der, men ikke som jeg har opplevd som dårlig selv, selv om jeg har hørt og fått inntrykk av det. Denne personen er en typisk leder som ingen vet hva de skal gjøre med er mitt inntrykk, hen ble jo flyttet på også. personen slutter ikke fordi hen får seg strengt tatt ikke annet vil jeg tro, personen har jo prøvd. lederen har 0 utdannelse og av det jeg vet har hen aldri tatt noe kursing for å utvikle seg, ikke at dette nødvendigvis gjør en til en god leder, men tror hen kunne hatt godt av det. En typisk leder som bare hviler på jobben hen har, og tror hen er flink. Mye enkelt hendelser også , men kan ikke skrive dem pga gjenkjennelse. Anonymkode: 5203b...eec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #57 Del Skrevet 26. februar Mer sjef enn leder. Anonymkode: 33c38...aa5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #58 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 12.9.2021 den 15.02): Konfliktsky. At man som leder velger å ikke ta upopulære avgjørelser når det må til, men i stedet lukker øynene og lar ting suse, det er faktisk ikke holdbart. Vi var mange som sa opp på kort tid. Går ikke an å jobbe under en dott. Anonymkode: cc923...763 Føler lederen vår kan være litt sånn.hadde en kollega (vikar) som sladret til sjefen om meg om alt mulig( småting som personen fikk til å virke store). Jeg følte meg urettferdig behandlet. Og pga denne ene sladrehanken (som gjorde masse feil i jobben og ville ha fast jobb og prøvde å ødelegge for meg) fikk jeg en advarsel av leder. Jeg hadde jobbet der i to år uten problemer. Derfor synes jeg lederen ikke er en bra leder pga den valgte å stole på en sladrende kollega . og har ikke fått noen unnskyldning. Litt konfliktsky også. Leder kunne sparket denne ansatte pga den var vikar. Undersøkt litt mer. Anonymkode: d9462...855 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #59 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 12.9.2021 den 14.49): Man hører stadig om konsekvensene dårlige ledere kan ha. Folk blir syke, slutter i jobben, og en rekke andre ting. Jeg syns dette temaet er interessant, er det noen som vil fortelle mer konkret om hva det var som gjorde lederen til en dårlig leder? Hva gjorde at lederen din forårsaket sykefravær på arbeidsplassen, at du mistrivdes i eller forlot en jobb som du i utgangspunktet kunne likt med en annen leder? Hvis man klarer å være konkret, da Selv har jeg hatt greie ledere, så jeg kan ikke bidra. Anonymkode: ea9a2...bf9 Dette var en liten underavdeling med ca.10 ansatte, der flertallet var kvinner. Sjefen var også kvinne. En veldig snill og kunnskapsrik dame med solid erfaring og faglig bakgrunn, men jeg følte hun ikke klarte å være bestemt nok med gruppen hun skulle lede. Disse kvinnene var som mange kvinner er på jobb: de baksnakket, sutret og var misfornøyde om de ikke fikk viljen sin i ett og alt. De baksnakket og latterliggjorde også sjefen bak hennes rygg. Det ble dårlig stemning om de f eks ikke fikk avspasere eller ta ferie når de ville, eller ikke gå til fysioterapi i arbeidstiden for tredje gang den uken. Dette tærte på arbeidsmiljøet. Derfor lot sjefen de ofte få viljen sin og de ble for godt vant I tillegg til disse sutrete typene var det en ansatt der som var en ekstremt dominerende «ledertype», som holdt oss andre under oppsyn, var etter oss og skulle sjekke om vi gjorte ting riktig . Hun tok f.eks tiden på hvor lenge vi var på do og brukte lunsjen sin på å passe på at vi andre jobbet. Dette førte til et enda dårligere arbeidsmiljø, men sjefen evnet ikke å ta tak i det. Eller ville ikke. Hva vet jeg. Har faktisk en mistanke om at hun synes det var greit med en slik uoffisiell sjef blant de ansatte, for da slapp hun selv å gjøre noe. Men arbeidsmiljøet ble dårligere og dårligere. Ser at de nå flere år senere har fått mannlig sjef og flere mannlige ansatte. Tror og håper det har hatt en god effekt og at disse drittkjerringene som jobber der ikke tør å oppføre seg slik når det er menn tilstede. Anonymkode: 0e8eb...1eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #60 Del Skrevet 26. februar 1. Trekke konklusjoner ut i fra den som roper høyest uten å la andre komme til ordet. 2. Konfliktsky, som kan forklare punkt 1. 3. Overarbeidet. Anonymkode: 4a052...d9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå