AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #21 Del Skrevet 12. september 2021 Jeg hadde en leder som var kontrollerende og humørsyk. Som sa at vi ikke smilte nok i møte med henne. Hun avbrøt og hevet stemmen om andre snakket. Kommenterte utseende ( du ser trøtt ut ol ) hakket på alle som ikke var blide nok, men forsto ikke at det var hun de ikke likte. hun var også manipulerende, og spurte om jeg ville ha hjelp med en oppgave, og når jeg sa ja sa hun senere at det skulle jeg ikke sagt. skikkelig fæl og ekkel dame. kjeftet på meg for at jeg ikke sa hei en gang. og sparket meg til slutt fordi jeg hadde add. Anonymkode: 2e0b5...6b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #22 Del Skrevet 12. september 2021 Hadde en leder som var svært kontrollerende, usikker på seg selv og livredd for å bli baksnakket, manipulerende og kastet de ansatte under bussen for å bli likt av sjefene over. Hun behandlet de ansatte som ulydige barn (bortsett fra et par som smisket med henne), men hadde ikke særlig høy intelligens selv. Heldigvis gjennomskuet sjefene over henne, så hun fikk aldri stillingen hun ønsket seg og forlot arbeidsstedet. Anonymkode: 82c07...830 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #23 Del Skrevet 12. september 2021 Jeg kopierer svaret mitt fra en annen tråd om hvorfor så mange på gulvet er negativ til ledere; Hun er veldig opptatt av at hun skal være sjef, det har hun hatt lyst til lenge, og dessverre ble hun valgt kun på bakgrunn av fagutdannelse. Hun hadde ingen ledererfaring og ingen lederutdanning da hun ble valgt, kun jobbet lenge i avdelingen. Hun mangler evne til å ha overblikk over det som skal gjøres, de ulike faggruppenes ansvarsområder, følgende av for lite folk på et område og den langsiktige konsekvensen av rovdrift og mangel på ansatte. Hun er veldig opptatt av å please oppover i systemet, men klarer ikke ta videre tilbakemeldinger fra "gulvet", gjør ikke noe med avviksmeldinger, ignorerer varsler fra verneombud og tillitsvalgt, og lager sine egne "lure" regler. Hun har masse venninneforhold fra hun var på gulvet selv, og disse har hun beholdt og gir særfordeler til disse venninnene. Hvis det oppstår uenighet/konflikt mellom to ansatte tar hun alltid venninnens parti, og det har vært trakasseringssaker hun ikke tar videre fordi hun er venn med den som har trakassert andre ansatte. Hun skjønner ikke konseptet taushetsplikt som leder, plaprer i vei om hvem som er sykemeldt og hvorfor, avslører andres graviditeter, sukker åpenlyst over de som er sykemeldt og snakker om møter de har hatt med nav og andre over lunsjbordet. Hun har også regelrett mobbet ansatte, folk har sluttet pga det. Hun glemmer ting som skal gjøres, folk har ikke fått rett lønn fordi hun har glemt å sende info til lønnskontoret i tide. Men selv syns hun det går strålende og at hun gjør en kjempegod jobb. Da hun snakke om å delegere vekk ansvar for budsjett og personal spurte jeg hva hun hadde tenkt å jobb med selv, "jeg skal bare være sjef jeg" var svaret som kom da. Det er dessverre veldig betegnende for mange i min bransje, de vil gjerne være sjef, men de klarer ikke ivareta det ansvaret og de oppgavene de har som sjef, det er viktigst å være viktig. Anonymkode: 5bf28...fad 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #24 Del Skrevet 12. september 2021 Det gikk i perioder hvem som fikk flest vakter basert på hvem hun likte best. Er venninne med ei annen ansatt og ingen stoler på at hun ikke deler konfidensielle ting med denne venninnen. Hun er uprofesjonell, humørsyk og kontrollerende. Elsket den jobben, men dårlig ledelse ødelegger dessverre en del. Anonymkode: d6af1...8b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #25 Del Skrevet 12. september 2021 Han var fryktelig aggressiv, ble rasende hvis noen var uenig med han i møter. Til tross for at han på seminarer om hvordan lage et godt arbeidsmiljø sa at han ville ha tilbakemeldinger han. Meg ignorerte han for det meste. Og det var å foretrekke framfor raserianfallene. Det endte opp med at han ble anmeldt for vold mot en underordnet. Dette var i staten. Jeg har aldri møtt noen som han i privat sektor. Anonymkode: f14b2...03b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #26 Del Skrevet 12. september 2021 Bryr seg ikke om de ansatte, tar sykedager som fri uten å gi beskjed om at egenmelding må skrives under på, er ikke alle ansatte som har peiling på dette. Enkelte ganger om en leverte papirer på kontoret så så hun ikke opp fra pulten om hun hadde en dårlig dag. Kom på medisinrommet for å kjefte å spørre hvorfor vi gikk overtid kvelden før når bemanningen er dårlig. Gjør det vanskelig å skrive avvik og skademelding ved skader på jobb, og betviler fravær i ettertid. Dritt kjerring, burde aldri vært sjef. Anonymkode: 49038...aa5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #27 Del Skrevet 12. september 2021 Har hatt noen eksepsjonelt gode ledere og eksepsjonelt dårlige ledere opp gjennom årene. Den dårligste skiller seg ut med følgende personlige egenskaper: - I allmøte tas det opp et tema, et kritisk spørsmål blir rettet - hun svarer konsekvent, det må vi ta på kontoret. Det til tross for at det gjelder flere som ønsker svar på samme problemstilling - Hun allierer seg med noen få utvalgte og stifter en relasjon med de slik at de blir som venninner. Privat snakk på kontoret bak lukket dør slik at denne arbeidsgruppen fungerer som viskende fugler til henne, og tar henne i forsvar til tross for de vet at hun ikke fungerer. - Hun fremstiller seg som meget erfaren i felt, men sannheten er at hun aldri har hatt styrke til å stå i de vanskeligste situasjonene og følgelig sneket seg unna. Når sannheten om all denne erfaringen bare var kollegaers erfaring som hun gjenfortalte som sin egen historie så datt korthuset litt sammen kan du si. - Hun kunne starte å hinte for å starte en privat samtale om x for å diskreditere henne som hun kunne velge å bruke mot henne senere når vi hadde fagmøter oss to i mellom - Det var 3 kollegaer(de viskende fugler/tilsynelatende venninner) som falt helt pladask for henne, når hun valgte å gå før skuta sank helt så ble disse stående ganske. De dyktigste lederne hadde ingen av de ovennevnte egenskapene. Fag gikk foran følelser, og det var et tydelig skille mellom privat og arbeid. Det til tross for at jeg og min samboer har vært på flere private middager med mine sjefer, så ble det aldri jobbprat om andre kollegaer. Kun fag. Anonymkode: 9da3a...30f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #28 Del Skrevet 12. september 2021 Ser at mange her har ledere som detaljstyrer.. det hadde vært min drøm. Min leder bryr seg ikke over hodet, følger ikke opp, presser ikke mot mål og gjør derfor slik at teamet ikke utvikler seg. Jeg savner en leder som presser og stiller krav. Når jeg drar på jobb er det ikke for å stå ved kaffemaskinen i 8 timer. Anonymkode: a5d50...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #29 Del Skrevet 12. september 2021 Ovenfra og ned holdning. Han var jo leder og vi "bare" ansatte. Hengte ut ansatte (dårlige resultater) på felles møter i stedetfor en til en. Manglende tillit i tillegg til å straffe ved sykdom/sykt barn. Ikke evne å se hvordan den enkelte ansatte oppnådde best mulige resultater. Alle måtte passe inn i den ene boksen. Ikke oppmuntrende, men nedlatende og stygg. Anonymkode: a31ef...320 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #30 Del Skrevet 12. september 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Konfliktsky. At man som leder velger å ikke ta upopulære avgjørelser når det må til, men i stedet lukker øynene og lar ting suse, det er faktisk ikke holdbart. Vi var mange som sa opp på kort tid. Går ikke an å jobbe under en dott. Anonymkode: cc923...763 Har opplevd det samme flere ganger. Har aldri hatt en direkte slem sjef, men jeg har hatt flere som ikke tør å f.eks sparke ansatte som burde vært sparket. 3 hours ago, Realverdien said: Enig. I Norge er det svært vanskelig å være god leder, pga alle rettighetene de ansatte har, og at man i realiteten må ha de med seg samtidig som man skal styre dem. Noen få utvalgte klarer dette, men det er ikke mange. Det er en grunn til at man ser stol-leken så ofte mellom etater og avdelinger i Norge, og at man i realiteten aldri får fornyet ledelsene i store institusjoner som f.eks. politiet i Bergen (svært inkompetent ledelse jfr Kristoffer saken, boomerangsaken, Monica saken og forfølgelsen av varslerne der). Ledere i norske akademia skal jo nå få retrettstillinger; de vet jo at de kommer til å være så dårlige ledere at de aldri får noen stilling igjen etter åremålstillingene sine. Tror det er her problemet er størst. Det er svært vanskelig å være leder for en stor bedrift/offentlig institusjon. Blir bedriften/institusjonen stor nok så er det ikke mulig å ha oversikt. I tillegg så må man kjempe mot mye større krefter om man prøver å få endret noe i en stor bedrift/institusjon. Mange som tror at sjefene kan bestemme som de vil. Men det kan de jo ikke. Om en sjef prøver på en upopulær endring så vil sjefen bli motarbeidet hele veien. Ledere er på mange måter følgere. De prøver ofte å følge den minste motstands vei. Noen ganger går det bra og andre ganger så ender det med at det ikke går bra. Anonymkode: a09a7...8fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 12. september 2021 #31 Del Skrevet 12. september 2021 Realverdien skrev (4 timer siden): Enig. I Norge er det svært vanskelig å være god leder, pga alle rettighetene de ansatte har, og at man i realiteten må ha de med seg samtidig som man skal styre dem. Noen få utvalgte klarer dette, men det er ikke mange. Det finnes ikke vanskelig! Det eneste man trenger er å være et godt medmenneske med grunnleggende delegeringskunnskaper og at man tenker strukturert og klart under press. Gjør en grundig og god vurdering av kandidater til stillinger du tar inn til intervju. Lær deg å kjenne deres styrker og svakheter. Skryt og bygg opp rundt styrkene deres og hjelp dem med det de sliter mer med. Gi tillitt og ansvar. De fleste mennesker får selvtillitt av å bli vist tillitt. Da gjør man en bedre jobb. Da skaper man lojalitet til deg som leder og arbeidsplassen. Oppfører man seg som Stalin på arbeidsplassen og tror at frykt øker kvaliteten hos de ansatte, eier man ikke innsikt i hvordan mennesket fungerer. Da har man ingenting som leder å gjøre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #32 Del Skrevet 12. september 2021 55 minutter siden, HarryDotter said: Det finnes ikke vanskelig! Det eneste man trenger er å være et godt medmenneske med grunnleggende delegeringskunnskaper og at man tenker strukturert og klart under press. Gjør en grundig og god vurdering av kandidater til stillinger du tar inn til intervju. Lær deg å kjenne deres styrker og svakheter. Skryt og bygg opp rundt styrkene deres og hjelp dem med det de sliter mer med. Gi tillitt og ansvar. De fleste mennesker får selvtillitt av å bli vist tillitt. Da gjør man en bedre jobb. Da skaper man lojalitet til deg som leder og arbeidsplassen. Oppfører man seg som Stalin på arbeidsplassen og tror at frykt øker kvaliteten hos de ansatte, eier man ikke innsikt i hvordan mennesket fungerer. Da har man ingenting som leder å gjøre! Enig i at det er lett å ikke oppføre seg som en tyrann. Det er også lett å være god sjef når bedriften går bra, de ansatte er flittige og det generelt ikke er noen problemer. Problemene oppstår når det er krangler på arbeidsplassen, bedriften går dårlig, osv. Selv valgte jeg å ikke bli leder fordi jeg ikke orker alt stresset. Anonymkode: a09a7...8fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #33 Del Skrevet 12. september 2021 Hun hadde en affære med direktøren i selskapet. De drev å hadde sex på bakrommet. Mannen hennes hadde mistanke om dette, og kom innom å satte opp kameraer overalt. Hun brukte jobbmailen til å skrive masse sex-greier med elskeren sin osv, altså det tok helt av, hele dramaet utspilte seg på jobb. Når mannen kom innom så måtte vi lyve å si at neeeei, han (elskeren) har ikke vært innom her osv .. I starten så var det litt whatever, ikke mitt problem - men det ble veldig fort alle de ansatte sitt problem, for å si det mildt. Anonymkode: 6e4ae...930 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #34 Del Skrevet 12. september 2021 Vi har akkurat fått ny sjef. Hn har verken ledererfaring eller -utdanning og kommer fra en helt annen bransje. I stedet for å bruke de første ukene på å komme seg inn i jobben, gjøre seg kjent med bedriften og bransjen etc. driver hn å innfører masse endringer som egentlig ikke har noe for seg og hn detaljstyrer. Det er åpenbart at hn ikke ser det store bildet og de store linjene, noe som kommer til å bli problematisk fremover mot jul (som er den travleste tiden i vår bransje). Skal bli interessant å se hvordan dette utvikler seg.🤪 Anonymkode: f7452...0dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #35 Del Skrevet 13. september 2021 Har hatt en drittsjef som jeg heldigvis ikke har lenger. Jeg tror den sjefen hadde det vanskelig hjemme/slet selv med noe å lot det gå utover jobben og de på jobb. Han var veldig tydelig på hvem han likte/ikke likte. Meg hadde han nesten ikke kontakt med og jeg visste aldri hvor jeg hadde han. Fikk ikke den oppfølgingen jeg trengte. Fikk ikke den tilretteleggingen jeg hadde krav på ifb sykdom dette var i kommunen og når man først har "karret" seg til en lederstilling der, skal det mye til for å få fyken desverre. Glad jeg ikke er der lengre, men det påvirker meg fortsatt idag, noen år senere. Anonymkode: 931b8...178 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 13. september 2021 #36 Del Skrevet 13. september 2021 Management by fear. Holdt ansatte på tå hev ved å konstant kjefte og skremme dem. Man visste aldri hva som kom rundt neste hjørne. Ekstremt kontrollbehov, og forlangte at alle skulle rapportere til ham om hver minste lille ting, hver dag. Han blandet seg opp i så små ting som hvor man satte kaffekoppen på pulten (ikke for nærme tastaturet) til hvor man rettet blikket (nåde deg hvis du våget å se ut av vinduet🙄) Tok aldri de ansattes parti hvis det f.eks var en konflikt med en annen avdeling. Han var mye mer opptatt av å fordele skyld enn å faktisk løse situasjonen. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #37 Del Skrevet 13. september 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Vi har akkurat fått ny sjef. Hn har verken ledererfaring eller -utdanning og kommer fra en helt annen bransje. I stedet for å bruke de første ukene på å komme seg inn i jobben, gjøre seg kjent med bedriften og bransjen etc. driver hn å innfører masse endringer som egentlig ikke har noe for seg og hn detaljstyrer. Det er åpenbart at hn ikke ser det store bildet og de store linjene, noe som kommer til å bli problematisk fremover mot jul (som er den travleste tiden i vår bransje). Skal bli interessant å se hvordan dette utvikler seg.🤪 Anonymkode: f7452...0dd Dette! vi fikk ny mellomleder, vi andre hadde arbeidet der i 10-15-20 år, dyktige i stillingene våre, frihet under ansvar etc, så kommer h*n og gjør kommer med detaljstyring -endringer på rekke å rad første uka på jobb! Det gikk selvfølgelig ikke, jeg satte foten ned å sa at jeg trenger ingen til å kikke meg over skulderen, jeg kan jobben min! H*n sa ikke stort, men de endringene kom aldri, og vi snakket ikke mer om det igjen. Anonymkode: 8514f...b5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #38 Del Skrevet 13. september 2021 Hos oss er det ikke bare leder, men hele lederstrukturen over. Den er pillråtten og jeg er ganske sikkert på at eneste kompetansekrav de har er master i hersketeknikker og maktmisbruk. Eneste de bryr seg om er å sleike rygger oppover og sparke nedover. Det er ikke en eneste ansatt igjen som ikke hare resignert og gir fan i hvordan det går, og det fra en avdeling som for få år siden fungerte veldig bra med motiverte ansatte som alltid gjorde en ekstra innsats. Heldigvis bare 2 måneder igjen her Anonymkode: 2b1de...6e6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #39 Del Skrevet 13. september 2021 Hadde en leder som ble sur da jeg ringte og sa at jeg ikke kom pga sykdom. Det skjedde to ganger på et år at jeg hadde fravær. Lederen ble sur og var sur og furt lenge. Dette var barnehage hvor det er mye sykdomsfravær. Jeg var IKKE en av de med høyt sykefravær, så jeg ble veldig lei meg når jeg skulle straffes for det. Hun var også småfrekk titt og ofte og skulle snakke om seg og sine problemer hele tiden. Helst når barna trengte meg og min oppmerksomhet, da skulle hu snakke om sin syke far. Anonymkode: a7f43...afb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #40 Del Skrevet 13. september 2021 Mange av lederne dere beskriver er jo helt hinsides! Og det viser jo noe når dere omtaler dem som «sjefer» og ikke ledere… Kan være greit å komme med eksempler på dårlig ledelse som ikke er rene psykopater også? Jobber i staten, og de lederne som har vært dårlige, har f eks vært slike som har litt for lite styring på ting, eller er dårlige til å kommunisere. En leder hadde møte med oss en gang i måneden, og vi fikk aldri noe info om hva som foregikk i andre avdelinger eller høyere opp. Han var lite interessert, satt story sett på kontoret sitt. Hyggelig om du snakket med ham, men veldig vag og ikke ledende. En annen leder var veldig opptatt av å være sterk leder, men var en dårlig menneskekjenner, med bakgrunn fra forsvaret, og strøk folk mothårs til de grader. Skulle være fast, men det ble ofte bare frekt. Noen ville være autoriteter og forsøkte å skjule manglende kunnskap. Noe som er dumt, ingen forventer hos oss at lederen skal være ekspert på faget, det er det jo vi ansatte fagfolk som er. Anonymkode: 25e27...3ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå