AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #1 Del Skrevet 12. september 2021 Man hører stadig om konsekvensene dårlige ledere kan ha. Folk blir syke, slutter i jobben, og en rekke andre ting. Jeg syns dette temaet er interessant, er det noen som vil fortelle mer konkret om hva det var som gjorde lederen til en dårlig leder? Hva gjorde at lederen din forårsaket sykefravær på arbeidsplassen, at du mistrivdes i eller forlot en jobb som du i utgangspunktet kunne likt med en annen leder? Hvis man klarer å være konkret, da Selv har jeg hatt greie ledere, så jeg kan ikke bidra. Anonymkode: ea9a2...bf9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #2 Del Skrevet 12. september 2021 1. Gir deg dårlig samvittighet / straffer deg hvis du er syk. 2. Truer med oppsigelse hvis du sier noe han ikke liker. 3. Henter sine problemer hjemmefra...Har han kranglet med kjæresten, går det utover oss ansatte. Anonymkode: c46d6...d18 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #3 Del Skrevet 12. september 2021 Kontrollerende og besserwisser. Anonymkode: a966b...781 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #4 Del Skrevet 12. september 2021 Mangel på tillit. Tror ikke de ansatte vil og kan. Favoriserer de som er enige i sjefens oppfatninger. Kombinert med dårlig impulskontroll. Anonymkode: 39a03...bdb 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #5 Del Skrevet 12. september 2021 Har opplevd alt som er skrevet her av EN og samme leder. Anonymkode: 48fc4...a5a 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #6 Del Skrevet 12. september 2021 Konfliktsky. At man som leder velger å ikke ta upopulære avgjørelser når det må til, men i stedet lukker øynene og lar ting suse, det er faktisk ikke holdbart. Vi var mange som sa opp på kort tid. Går ikke an å jobbe under en dott. Anonymkode: cc923...763 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elysion Skrevet 12. september 2021 #7 Del Skrevet 12. september 2021 Dette blir bra.. Min nåværende sjef har en meget kontrollerende væremåte. Jeg jobber i restaurant, dersom dette skulle være relevant. Han har null tiltro til sine ansatte, ei heller vi som har vært der i 5+ år. Absolutt alle avgjørelser skal gå gjennom han, og vi som har mellomlederstillinger får heller ikke ta små avgjørelser på våre skift. Hypotetisk; om en erfaren skiftleder er ansvarlig for skiftet en dag, tar han alltid over kontrollen fordi hans måte å gjøre ting på selvfølgelig alltid er best. Alle planer en skiftleder måtte ha for skiftet, f.eks. om plassering av personale eller opplæring, alt slikt må skrotes når han bestemmer seg for at nei, vet dere hva, nå er det haugevis av andre småoppgaver som må prioriteres før dette. Han er også totalt motstander av at de som f.eks. er skiftleder, skal ha noen form for vennskap med de som er under de på rangstigen. Får han vite at noen som har "lederstillinger" har kontakt med "vanlige ansatte" utenom jobb, synes han at dette er noe han kan legge seg bort i. Chatter på Messenger med flere ansatte på tvers av rangering i restauranten er del i, sier han at skal slettes. Det at man har kontakt utenom jobb er fy-fy. Han har null respekt for lovverk. Han har ved flere anledninger sagt at kvinnelige ansatte ikke får bli forfremmet eller få opplæring på mer "krevende" stasjoner, fordi "Ja, men du kommer jo til å bli gravid, og da er du borte i minst et år. Hva er poenget med å lære deg opp da?", eller så setter han automatisk kvinnelige ansatte til å ha typisk "serviceroller", mens mannfolka selvfølgelig skal stå på kjøkken. Gud forby at en kvinne skal håndtere en grill, liksom. Kvinnelige ansatte får heller ikke spørsmål om de vil ha bukse eller skjørt som uniform, de gis skjørt automatisk - og han drøyer seg utrolig lenge før han bestiller bukse til de om de spør; så lenge at de fleste slutter å mase, og heller bruker skjørtet. Videre så har han to ansatte under seg som jobber direkte under han og rapporterer direkte til han. Disse medarbeiderne har så og si ikke fritid - de må regne med flerfoldige telefonsamtaler hver eneste dag, at de kan bli bedt møte på jobb på dager de har fri, fordi disse ansatte er fastlønnet, og sånn sett billigere å kalle inn på krevende dager, enn ansatte med lengre ansiennitet som har høy timelønn. Generelt sett er han i mot enhver form for opplæring; dersom en person viser seg å være god på en spesiell type skift, blir den personen kun satt på dette type skiftet, eller om en ansatt viser seg å være god på en viss oppgave på kjøkken, blir den personen kun satt til dette. At folk blir demotiverte har han på ingen måte forståelse for. På toppen av alt, så tar han det personlig hvis folk våger seg på å søke en annen jobb. "Hva har jeg gjort mot deg?" eller "Hvordan kan du bare svikte oss sånn her?" er ting han har sagt til folk som har vært åpen om at de vil bort. Han behandler ansatte som sine personlige slaver, og ethvert forsøk på å finne en annen jobb eller be om å bli flyttet til en annen avdeling, tar han som et angrep på seg som person. Kort fortalt: jeg søker andre jobber, og det vet han ikke om. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #8 Del Skrevet 12. september 2021 Hen er ustabil i humøret. Du vet ikke hvor du har hen. Hen er uforutsigbar. Du kan få ros eller korreks, ofte i plenum/foran andre. Ting du har sagt i fortrolighet kan bli brukt mot deg i offentlighet. Anonymkode: d5ee7...f98 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #9 Del Skrevet 12. september 2021 Innfører spennende nye metoder han har lært på skolen, uten å konsekvensutrede og uten å høre på de erfarne som sier at det der ikke kommer til å fungere. Anonymkode: a25de...c04 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 12. september 2021 #10 Del Skrevet 12. september 2021 Gjennomgående mangel på profesjonalitet. Jeg er ikke en person som har høye krav til mine leder i form av hva slags person de er, eller hva slags relasjon vi har. Jeg trenger egentlig bare en leder som er stabil, konsekvent og profesjonell. Min nåværende sjef er det - heldigvis. Jeg har hatt to ledere som jeg vil beskrive som uprofesjonelle, begge kvinner (dessverre). Førstnevnte var jevnt over ikke skikket til å være sjef. Hun hadde heller ingen ledererfaring eller trening - jeg tror ikke dette er noe man må ha, men noen hadde trengt det, og det merkes. Hun bragte mye av sine personlige meninger med seg på kontoret, samtidig som hun var konfliktsky i relasjon til ansatte. Det skjedde f.eks. at hun hadde noen hun ville ta opp med en ansatt, men i stedet for å gjøre det under fire øyne, hintet hun sterkt til det under en felles lunsj. Vi satt alle og så ned i bordet. Det var dønn ubehagelig. Den andre sjefen hadde et godt hjerte, men ikke orden i sysakene. Hun hadde dårlig oversikt over økonomien, var et surrehue som ikke greide å dra prosjekter i havn og ble forsinket med ting som lønn. Lønnen til folk tuller du rett og slett ikke med. Jeg begynte etterhvert sterkt å mislike henne, som var trist, siden hun egentlig likte meg veldig godt. Jeg forventer at en leder er klok, til stede, pålitelig og har kontroll. Vedkommende skal kunne basic jus under arbeidsmiljøloven, og forholde seg til det. Hvilke interesser de har eller personlige kvaliteter, er ikke så viktig. Jeg forventer ikke at sjefen er min bestevenn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #11 Del Skrevet 12. september 2021 Ustabil, maktsyk og smiskete mot ledelsen over. På grensen til psykopat. Anonymkode: 8c9f9...a6d 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #12 Del Skrevet 12. september 2021 Utad veldig selvsikker, men i realiteten byttet hun raskt standpunkt uten å tenke seg godt om. Opptatt av å bli likt og snudde raskt i saker etter hvem hun hadde snakket med. Opptatt av å være effektiv i så stor grad at resultatet ble det motsatte, nemlig at det tok lengre tid å få gjort noe fordi vi hele tiden måtte påpeke feil eller ting hun ikke hadde tenkt på. Anonymkode: b27fa...0d4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #13 Del Skrevet 12. september 2021 Mer opptatt av å fremme seg selv og stille seg selv i et godt lys. Jeg synes en god leder er god på å løfte de ansatte. Lederen er der for å gjøre de ansatte gode. Stoler på sine ansatte og er ikke mikro-manager. Anonymkode: 04c4e...f38 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #14 Del Skrevet 12. september 2021 Er leder selv så vet at det ikke alltid er så enkelt, men... har selv en sjef som kan oppføre seg helt forferdelig. Har bruk og kast mentalitet av ansatte, skal bruke minst mulig penger og utnytte de mest mulig. Som medfører at jeg må krangle hele for at mine ansatte skal få det de minimum har krav på. Og å gi de en belønning når de har nådd målene og mer til er helt uhørt. Han kvitter seg også med mennesker han ikke liker eller anser som en trussel (heldigvis aldri rammet noen av mine ansatte, da hadde jeg sluttet på flekken). Firmaet har en svært god økonomi så det er ikke snakk om at vi ikke har råd, han unner rett og slett ikke mennesker under han (som skaper alle resultatene) en krone ekstra. I tillegg har han store problemer med å kontrollere følelsene sine. Han kan klikke og få raseriutbrudd for småting, brøler og slår i veggene på ledelsemøter. Eller så blir han barnslig og trasser som er 4 åring. Dersom ting ikke går slik han hadde tenkt er det ikke noe poeng å komme med løsninger, da er det ikke vits, kan bare gi opp osv. Han melder seg helt ut og mellomledere må ta affære. Mellomledere under seg gidder han ikke å følge opp, ingen tilbakemeldinger, ingen personalsamtaler, ingen opplæring. Kun korte beskjeder via mail. Har man gjort noe bra er det taushet, har man gjort en stor feil (i hans øyne) er det oppsigelse eller ny stilling (nedgradering). Som leder selv vet jeg at det ikke alltid er enkelt, og jeg gjør mange feil selv. Men som leder bør man ha en viss sosial ferdighet og unne andre mennesker godt. Anonymkode: 4be0c...eef 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #15 Del Skrevet 12. september 2021 Bare ett ord om min nåværende sjef som beskriver hele henne som både person og leder: DETALJSTYRING ned i minste arbeidsoppgave.. Anonymkode: 7c2e1...92f 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #16 Del Skrevet 12. september 2021 Favorisering/forskjellsbehandling Spydig og nedlatende Lite lydhør for innspill fra andre Aldri positiv feedback, men veldig snar til å pirke/kritisere Anonymkode: 87959...2e1 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora Borealis Skrevet 12. september 2021 #17 Del Skrevet 12. september 2021 Jeg fikk ny prosjektleder. Selv hadde jeg jobbet som en del av teamet i 2 år, med meget gode tilbakemeldinger og resultater både internt og eksternt. Vedkommende valgte å ta total styring på prosjektet, selv om han var den klart nyeste av oss. Mye av min tid ble plutselig brukt til å forsøke å komme med korrigerende innspill og å rydde opp etter at hans "gode" ideer var satt ut i livet. Hva gjorde han feil? 1. Total mangel på interesse for prosjektets historikk så langt og for eksisterende mannskap sin kompetanse. Ingen vilje til å lytte eller diskutere. 2. Overdreven tro på egne ferdigheter og maktsyk. "Jeg er leder" kortet ble trukket jevnlig. 3. Ingen ydmykhet eller relasjonell kompetanse. Tåler ikke kritikk eller vennligsinnede justeringer. Går i forvar umiddelbart. 4. Valgte prosjektlederstillingen på grunn av egen karriere, ikke spesielt interessert i selve tematikken i (utdannings) prosjektet. 5. Samarbeider særlig dårlig med kvinner (kjent problemstilling). Jeg fant meg en ny jobb til slutt! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #18 Del Skrevet 12. september 2021 De fleste ledere er ikke egnet til å ha en lederstilling, er jo dette som er problemet. Presset blir for stort, de mister kontrollen. Som går utover ansatte. Så da ender det opp med å skjelle ut ansatte, behandle de dårlig generelt. God ledelse tror jeg ikke finnes. Anonymkode: d376d...023 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Realverdien Skrevet 12. september 2021 #19 Del Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fleste ledere er ikke egnet til å ha en lederstilling, er jo dette som er problemet. Presset blir for stort, de mister kontrollen. Som går utover ansatte. Så da ender det opp med å skjelle ut ansatte, behandle de dårlig generelt. God ledelse tror jeg ikke finnes. Anonymkode: d376d...023 Enig. I Norge er det svært vanskelig å være god leder, pga alle rettighetene de ansatte har, og at man i realiteten må ha de med seg samtidig som man skal styre dem. Noen få utvalgte klarer dette, men det er ikke mange. Det er en grunn til at man ser stol-leken så ofte mellom etater og avdelinger i Norge, og at man i realiteten aldri får fornyet ledelsene i store institusjoner som f.eks. politiet i Bergen (svært inkompetent ledelse jfr Kristoffer saken, boomerangsaken, Monica saken og forfølgelsen av varslerne der). Ledere i norske akademia skal jo nå få retrettstillinger; de vet jo at de kommer til å være så dårlige ledere at de aldri får noen stilling igjen etter åremålstillingene sine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #20 Del Skrevet 12. september 2021 Hun var ekstremt grusom fordi førsteinntrykket var at hun var god som leder. Hun så alle, hilste blidt på alle, tok møter med alle.. Så kom det frem at hun var lekk som en sil om alt konfidensielt. Glad i drama, sladder og baksnakking. Og man ble, skammelig nok sugd inn i hennes verden. Siden hun hadde tatt oss med storm så ble den sakte lille endringen og avsløringene så lite tydelige at kanskje man selv tenkte feil? Hun måtte kanskje bare ha råd fra noen, hun mente sikkert ikke sånn. Og SÅ.. Havner man på feil side av gjerdet og ble gjenstand for sladder og ungdomskolepreget utfrysing. Hun valgte nye bestevenner, hilste blidt og valgte andre bord i lunsjen. Hun tok fra deg arbeidsoppgaver og med et smil fordi du ser ut til å trenge avlasting. Hun har jobbet der i ti år nå. Det er fire år siden jeg ble skjøvet foran toget når avdelingen fikk litt dårlig score på et område hun hadde fratatt meg ansvaret for - fordi min stilling fortsatt hadde ansvaret på papiret. Derfra bar det nedoverbakke. Det verste er, at firmaets HR avdeling er klar over spillet hennes, har fått høre om og fått se mailer og chatlogger.. Men de har ikke noe å ta henne på. Så fortsetter det å komme inn meldinger fra folk jeg jobbet med i 2016 eller før, hei vil du være referanse for meg.. Aha, enda en hun har mobbet ut, som har skjønt at hennes nummer aldri bør oppgis til fremtidig arbeidsgiver. Det skjer ofte. Jeg gir gode referanser innenfor mine datoer i firmaet. All hell og lykke til dere som fortsatt jobber under heksa. Og spesielt dere som er på innsiden.....for det fallet når hun utvilsomt snur ryggen til deg, det er høyt. Anonymkode: e0dd1...90a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå