Gå til innhold

Kjøpe hus jeg egentlig ikke vil ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å kjøpe hus bare for å kjøpe noe. Har lett etter et sted å bo (rekkehus, tomannsbolig el enebolig) i fem måneder, men finner ingenting jeg virkelig vil ha som jeg samtidig har råd til. Så nå vurderer jeg å bare ta et hus som oppfyller minimumskravene mine, for jeg er så drittlei av å leie. 

Dumt eller lurt?

Anonymkode: 9809b...b89

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det oppfyller minimumskravene, kan fikses litt med farger og interiør, ligger greit til i forhold til jobb/skole, har mulighet for verdistigning så er det helt greit å komme seg inn på boligmarkedet.

Veldig skjelden en kan kjøpe drømmehuset som første bolig, så de fleste av oss kjøper en grei førstebolig som vi holder vedlike og betaler ned gjeld på til vi får råd til drømmeboligen.

• Liker 6
Skrevet

En bolig som oppfyller minimumskravene er en veldig fin start!

Spesielt hvis du ser at boligen har potensiale, og kan oppfylle flere av ønskene dine med litt oppussing, enten enkel som maling, eller litt dyrere som du må spare til.

Anonymkode: d9897...055

• Liker 5
Skrevet

Hva er minimumskravene, og hvilke andre krav hadde du opprinnelig satt opp? Tenker noen ting godt kan fires på, ofte må man det uansett.

Litt avhengig av hvor du bor, er det jo lurt å kjøpe nå før renta stiger - forutsatt at du bor et sted hvor man får solgt igjen. Se etter et lettsolgt objekt hvis du uansett ikke finner drømmeboligen med de midlene du har nå.

• Liker 2
Skrevet

Da ville jeg kjøpt! 
Du kan bo der i noen år og kjøpe noe bedre. 

Anonymkode: e2117...1aa

• Liker 2
Skrevet
Mt3 skrev (6 minutter siden):

Om det oppfyller minimumskravene, kan fikses litt med farger og interiør, ligger greit til i forhold til jobb/skole, har mulighet for verdistigning så er det helt greit å komme seg inn på boligmarkedet.

Veldig skjelden en kan kjøpe drømmehuset som første bolig, så de fleste av oss kjøper en grei førstebolig som vi holder vedlike og betaler ned gjeld på til vi får råd til drømmeboligen.

Det blir ikke første bolig, har eid tre hus før, men skal inn igjen på markedet etter skilsmisse. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En bolig som oppfyller minimumskravene er en veldig fin start!

Spesielt hvis du ser at boligen har potensiale, og kan oppfylle flere av ønskene dine med litt oppussing, enten enkel som maling, eller litt dyrere som du må spare til.

Det er ganske nyoppusset, beliggenheten (tomta) som er problemet. Veldig bratt. 

Gramma skrev (1 minutt siden):

Hva er minimumskravene, og hvilke andre krav hadde du opprinnelig satt opp? Tenker noen ting godt kan fires på, ofte må man det uansett.

Litt avhengig av hvor du bor, er det jo lurt å kjøpe nå før renta stiger - forutsatt at du bor et sted hvor man får solgt igjen. Se etter et lettsolgt objekt hvis du uansett ikke finner drømmeboligen med de midlene du har nå.

Problemet er at lettsolgte objekter ligger veldig høyt i pris nå. 
Mine minimumskrav: Grei avstand til barnas venner, skole og busstopp. To bad. To etasjer. Tre soverom. Kjøkken og stue atskilt. Liten hage. Garasje. 

Det som ikke er bra er at huset ligger i en bratt bakke. 

Skrevet

Kommer an på hva du kjøper, men hvis du kjøper noe som oppfyller minimumskravene dine, og du i tillegg sjekker forhold rundt, kan det være lurt. Bare ikke kjøp hva som helst, det kan bli dyrt i lengden.

Skrevet
ti10 skrev (Akkurat nå):

Bare ikke kjøp hva som helst, det kan bli dyrt i lengden.

Hva tenker du på da? Renoveringsobjekt ?

Skrevet

Er huset på toppen av bakken eller i en bakke? Er det vinterføre du bekymrer deg for eller sikkerheten til barna når de leker? Gir beliggenheten fin utsikt?

Tenker at hvis bakken gjør huset vanskelig å selge videre, ville jeg stått over. Du kan jo uansett ha litt is i magen og se om huset blir solgt nå. Hvis ikke vet du jo at det nok ikke er en god investering, og blir det solgt, var det jo uansett ikke drømmehuset. Om huset ligger ute lenge, kan du ev. legge inn et lavt bud? 

Skrevet
Gramma skrev (6 minutter siden):

Er huset på toppen av bakken eller i en bakke? Er det vinterføre du bekymrer deg for eller sikkerheten til barna når de leker? Gir beliggenheten fin utsikt?

Det er på toppen av en bratt bakke. Det er vinteren jeg tenker på, ja. Jeg trenger ikke opp med bilen siden garasjen er ved veien, men må jo bære opp matvarer osv. I tillegg må veien brøytes om vinteren, så enten må jeg kjøpe snøfreser og gjøre det selv eller betale noen. 

Nei, ikke fin utsikt, egentlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det blir ikke første bolig, har eid tre hus før, men skal inn igjen på markedet etter skilsmisse. 

Det er ganske nyoppusset, beliggenheten (tomta) som er problemet. Veldig bratt. 

Problemet er at lettsolgte objekter ligger veldig høyt i pris nå. 
Mine minimumskrav: Grei avstand til barnas venner, skole og busstopp. To bad. To etasjer. Tre soverom. Kjøkken og stue atskilt. Liten hage. Garasje. 

Det som ikke er bra er at huset ligger i en bratt bakke. 

Hvis det er vanskelig adkomst eller problemer med å skuffe snø på vinteren ville jeg lett videre. Hvis det bare er hagen som er bratt, men innkjøringen er fin ville jeg forsøk å bygge terassebed. En bratt hage kan være fantastisk, for da blir det mer blomster å se i forskjellige høyder.

Det er fordeler med å bo i bakke også. God drenering ved mye regn er en sånn fordel, du kommer neppe til å oppleve mye vann i kjeller/underetasje noen gang.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er på toppen av en bratt bakke. Det er vinteren jeg tenker på, ja. Jeg trenger ikke opp med bilen siden garasjen er ved veien, men må jo bære opp matvarer osv. I tillegg må veien brøytes om vinteren, så enten må jeg kjøpe snøfreser og gjøre det selv eller betale noen. 

Hm, dette er jo noe som vil prege hverdagen mye om du går for det huset, litt avhengig av hvor lange og snefylte vintre det er der du bor. Ville ihvertfall hørt med dagens eiere hvordan de løser det og sjekket hvor mye det koster å få noen til å brøyte for deg. 

Skrevet
Gramma skrev (1 minutt siden):

Ville ihvertfall hørt med dagens eiere hvordan de løser det og sjekket hvor mye det koster å få noen til å brøyte for deg. 

De svarte at «mennene i nabolaget» delte på en snøfreser de brukte. Men jeg har ingen mann. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

De svarte at «mennene i nabolaget» delte på en snøfreser de brukte. Men jeg har ingen mann. 

Hehe. Da kan du jo be om å få kjøpe deg inn i ordningen og be om opplæring hvis du er typen til det. Da kan det jo funke. Hvis ikke blir det vel å ta kostnadene selv, i form av egen snøfreser eller brøyteavtale. Å bære matvarer hadde jeg sett på som overkommerlig, men det må du jo kjenne på selv.

Men dette høres ikke ut som et hus du elsker, så sett deg et lavt tak i en ev. budrunde. Eller bare vent og se om det blir solgt, og kom ev. med et lavt bud hvis ikke.

• Liker 2
Skrevet
Gramma skrev (17 minutter siden):

Men dette høres ikke ut som et hus du elsker, så sett deg et lavt tak i en ev. budrunde.

Nei, jeg elsker det ikke. Det er ok, liksom. Men jeg finner ingenting jeg elsker...

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Da bruker du brodder (som man burde uansett alder), og ordner snøfres :)

Jeg hadde gjort det. 

Anonymkode: 9fe56...207

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da bruker du brodder (som man burde uansett alder), og ordner snøfres :)

Jeg hadde gjort det. 

Anonymkode: 9fe56...207

Ja. Men jeg er 50 og har leddgikt. 

Skrevet

Har du noen som kan hjelpe deg?

Anonymkode: a7bbf...555

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2021 den 14.31):

Vurderer å kjøpe hus bare for å kjøpe noe. Har lett etter et sted å bo (rekkehus, tomannsbolig el enebolig) i fem måneder, men finner ingenting jeg virkelig vil ha som jeg samtidig har råd til. Så nå vurderer jeg å bare ta et hus som oppfyller minimumskravene mine, for jeg er så drittlei av å leie. 

Dumt eller lurt?

Min erfaring sier at det er lurt. Men spørs helt på hva du har av budsjett?

Dumt å kjøpe en rønne som ikke kan bli bra, men lurt å kjøpe noe man klarer å bo greit i i noen år for å komme seg inn på markedet. :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du noen som kan hjelpe deg?

Anonymkode: a7bbf...555

Av og til. Men liker ikke å være avhengig av andre, så måtte nok leid inn noen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...