Gå til innhold

Kjøpe hus med stokkmaur?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sett på et hus, tomannsbolig, men det står i takstrapporten at det er «en del» stokkmaur og at det redet bør finnes og ødelegges. Hvor stor risiko er det å kjøpe et sånt hus?

Anonymkode: db15c...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen millioner

Anonymkode: 3fd7d...844

Hva mener du? Huset selges for 2.5 millioner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du forsikrer deg mot det, så tar forsikringsselskapet regningen med å lokalisere og sanere. Har stokkmaur som kommer innom utpå vårparten jeg også. Men huset har ikke ramlet ned av den grunn. Og man trenger ikke å ha redet inni huset. De liker deg best ute. 

Anonymkode: 04b24...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva mener du? Huset selges for 2.5 millioner. 

Kan koste mer enn det å rydde opp om huset er sterkt angrepet. 

Anonymkode: 3fd7d...844

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis du forsikrer deg mot det, så tar forsikringsselskapet regningen med å lokalisere og sanere. Har stokkmaur som kommer innom utpå vårparten jeg også. Men huset har ikke ramlet ned av den grunn. Og man trenger ikke å ha redet inni huset. De liker deg best ute. 

Man får jo ikke forsikring på noe som alerede har oppstått. 

Anonymkode: 949e7...8b5

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan koste hele husets verdi om det må saneres eller rives.

En enkelt maurkverk hos skadedyrselskap koster alt fra noen tusen til noen titusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stokkmauren knasker treverk, så i verste fall kan bærebjelker og reisverk være skadet og må byttes.
I beste fall må du bruke mange tusen på skadedyrsfirma som kommer og sanerer, og påfølgende reparasjoner av det skadeverket saneringen medfører. Ja, skadedyrsfirmaer borrer gjerne hull i vegger eller må kanskje åpne luker i gulv for å kunne sprøyte gift der mauren oppholder seg eller har maurstier.
Det må da repareres. Og så må det vaskes grundig etterpå for å fjerne rester av gift.
Stokkmaur er så og si umulig å fjerne på egenhånd, med mindre du selv jobber i skadedyrfima og har tilgang til og løyve til å bruke skikkelig gift. Noen bokser permetrin langs listene holder liksom ikke, her må det sprøytes skikkelig.

I aller verste fall må du rive huset fordi reisverket er så skadet at huset ikke er beboelig før utbedringer er utført.
Når det står "en del" stokkmaur i rapporten, bør du legge på noen millioner maur. De er flinke til å underdrive...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere sier det samme som jeg også tenkte, veldig greit. I tillegg tenker jeg at det blir et umulighetsprosjekt å fjerne disse stokkmaurene siden det er i en tomannsbolig, hvis naboen ikke gjør noe vil vel problemet bare fortsette. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2021 den 0.03):

Selvsagt får du ikke forsikre deg mot en skade som allerede har oppstått. Blir vel heller et eget punkt i forsikring hvor selskapet frasier seg skader som kan knyttes til dette.

Er du sikker på at det er stokkmaur? Kommer de inn om våren, er det vanligvis sukkermaur. Stokkmaur lever i treverket. De er der hele året. Sukkermaur våkner sulten og søker mat der det er enklest å finne, i huset. Etterhvert finner de nok mat ute, og blir der. Men ville jo uansett ha gjort noe med det, for er ikke en grei vane, hvis dere skal selge.

Anonymkode: e7871...e8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er du sikker på at det er stokkmaur?

Ja, det står i takstrapport skrevet av takstmann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med han ser forskjell på stokkmaur og sukkermaur, de er veldig forskjellige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi. Nå har jeg sjekka grundig og det ser ut som stokkmaur kun er sett utenfor huset (men i store mengder) og ingen inne. Er det da trygt å kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2021 den 13.30):

Oi. Nå har jeg sjekka grundig og det ser ut som stokkmaur kun er sett utenfor huset (men i store mengder) og ingen inne. Er det da trygt å kjøpe?

Takstmannen åpner jo ikke gulv og vegger og sjekker om maurene har gnagd på treverket der, så nei, det er ikke trygt å kjøpe, synes jeg. Men det er min mening bare. Jeg hadde ikke kjøpt et slikt hus.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom selger har full forsikringsdekning, altså utvidet dekning med sopp, råte og hele pakka fra langt tilbake, ville jeg kjøpt og tegnet forlengelse av forsikringen ved kjøp av boligen. Dersom det viser seg at de er inne, vil selgers forsikring dekke dette dersom huset var forsikret på skadetidspunktet. Sørg for å få fullmakt fra selger om kontakt med forsikringsselskapet ved salg og avtal at selger dekker egenandelen dersom det viser seg at det har vært skade av maurene under selgers eietid.

Anonymkode: 4b2c8...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...