AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #1 Skrevet 12. september 2021 Eh...ja. Anonymkode: bc964...73f 13
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #3 Skrevet 12. september 2021 Hva ligger nettleie på, eller hvordan kan man sjekke det? Er det inkludert i de 132 ørene? Anonymkode: d0a65...562
Strange Doll Skrevet 12. september 2021 #4 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva ligger nettleie på, eller hvordan kan man sjekke det? Er det inkludert i de 132 ørene? Anonymkode: d0a65...562 Det kan du sjekke på fakturaen din eller på netteier sin nettside.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. september 2021 #5 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva ligger nettleie på, eller hvordan kan man sjekke det? Er det inkludert i de 132 ørene? Anonymkode: d0a65...562 Nettleie kommer i tillegg. Den våkne forbruker - jeg får helt fnatt av den tankegangen. Jeg er heldig, jeg bruker ikke strøm til varme og varmtvann - det er det fjernvarme som tar seg av det. Mine strømregninger er heldigvis fortsatt beskjedne. De er likevel 125 % - 150 % av hva de var for et år siden. Jeg undrer meg veldig på hvor langt dette skal gå før det blir skikkelig opprør. Skal vi bare sitte og se på at strømmen blir solgt til utlandet for profitt? Hvordan kommer denne profitten oss til gode - å nei vent, vi har jo solgt kraftselskapene, for det var jo ingen vits i at kommunene skulle eie dem selv. F... altså.
solmåneogstjerner Skrevet 12. september 2021 #6 Skrevet 12. september 2021 Haha, ja der er det mye muligheter! 😉 En annen ting er jo at mange av oss har ikke så mye valg. Middagen må nødvendigvis lages f eks mellom 16 og 18, fungerer ikke så greit å vekke ungene kl 3 på natta for middag. En annen ting er brannsikkerhet. Vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin skal kjøres når man er hjemme og våken. Ikke når man er borte og ihvertfall ikke på natta når man sover! 15
Jegerikkeminskyld Skrevet 12. september 2021 #7 Skrevet 12. september 2021 Strømmen er vanligvis billigst på natta. Jeg er definitivt ikke våken da. Men helt seriøst så tenker jeg at måten stømprisene er lagt opp på er ren tapping av penger fra forbrukerne. Selskapene unnskylder gjerne høy strømpris på visse tider av døgnet med at det blir gjort for å få oss til å fordele bruken gjennom døgnet. Imidlertid er samfunnet lagt opp etter en helt bestemt rytme som alle må følge enten vi vil eller ikke. Ingen drar fra jobb midt på dagen eller står opp midt på natta for å dusje eller lage middag til familien. Det gjøres når det må gjøres og de som styrer prisene vet dette helt utmerket godt. 12
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #8 Skrevet 12. september 2021 Enig der, men med smartsystemer er det noen typer laster man kan forskyve i tid. F.eks. oppvarming av varmtvann, og lading av elbil. Det må ikke nødvendigvis skje rett etter man har dusjet, og rett etter man parkerer bilen etter jobb. Har man flere typer varmekilder kan man bruke elektrisk når det er billig, og andre typer oppvarming når det er dyrt Anonymkode: d0a65...562 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #9 Skrevet 12. september 2021 Strømprisene blir nok flatet ut av elbiler som automatisk lader når strømmen er billig. Anonymkode: a75f3...84d 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #10 Skrevet 12. september 2021 Jegerikkeminskyld skrev (2 minutter siden): Strømmen er vanligvis billigst på natta. Jeg er definitivt ikke våken da. Men helt seriøst så tenker jeg at måten stømprisene er lagt opp på er ren tapping av penger fra forbrukerne. Selskapene unnskylder gjerne høy strømpris på visse tider av døgnet med at det blir gjort for å få oss til å fordele bruken gjennom døgnet. Imidlertid er samfunnet lagt opp etter en helt bestemt rytme som alle må følge enten vi vil eller ikke. Ingen drar fra jobb midt på dagen eller står opp midt på natta for å dusje eller lage middag til familien. Det gjøres når det må gjøres og de som styrer prisene vet dette helt utmerket godt. Problemet er at strømmen blir produsert i det øyeblikket den blir forbrukt. Strøm kan ikke lagres. Forskjellig strøm har forskjellig pris. Vind og sol er gjerne billig strøm fordi det er mye av den når den først er tilgjengelig, og fordi den er mer uforutsigbar. Mens vannkraft er dyrere da den kan justeres til å ta unna toppene. Forbruker man på toppene, samtidig som det er lite fornybar energi, så betaler man mer fordi strømmen man bruker koster mer å lage Anonymkode: d0a65...562 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #11 Skrevet 12. september 2021 Blondie65 skrev (18 minutter siden): Nettleie kommer i tillegg. Den våkne forbruker - jeg får helt fnatt av den tankegangen. Jeg er heldig, jeg bruker ikke strøm til varme og varmtvann - det er det fjernvarme som tar seg av det. Mine strømregninger er heldigvis fortsatt beskjedne. De er likevel 125 % - 150 % av hva de var for et år siden. Jeg undrer meg veldig på hvor langt dette skal gå før det blir skikkelig opprør. Skal vi bare sitte og se på at strømmen blir solgt til utlandet for profitt? Hvordan kommer denne profitten oss til gode - å nei vent, vi har jo solgt kraftselskapene, for det var jo ingen vits i at kommunene skulle eie dem selv. F... altså. På samme måte som alle holdt godt kjeft når strømmen var dritbillig. Anonymkode: 3345b...847 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #12 Skrevet 12. september 2021 Ser ut som det er en liten dupp litt før kl 4 på morgenen, så kjør på med forbruk dette minner meg litt om når de vurderer ulike kollektivpriser på ulike tider av døgnet, og begrunner det med "folk kan jo bare kjøre utenom rushen". Men så glemmer de at rushen blir rush av en grunn, det er da folk har behov for å reise. Anonymkode: 530e2...d5a 7
Lass4r Skrevet 12. september 2021 #13 Skrevet 12. september 2021 Grafen ser nesten aldri ut som den tydeligvis gjør i morgen, så nå viser du et veldig skjevt utvalg. Dette er dagens graf: Så joda, her er det en del å spare, og det varierer ofte mer enn det gjør akkurat i dag. Er selvfølgelig mye bedre å ha automatiserte systemer som styrer dette selv, blir slitsomt å gjøre det manuelt 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #14 Skrevet 12. september 2021 I og med at strømmen som oftest er billigst på natta, bør man sette varmeovnene høyest da, sette på vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskinen i tillegg. MEN, brannvesenet (og forsikringsselskapene) sier at man ikke skal ha på slikt når man sover eller er borte pga brannfaren. Burde ikke da strømleverandørene sørge for at strømmen er billigst når de fleste faktisk er hjemme og våkne?? 🤔 Anonymkode: 8773a...b0f 5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #15 Skrevet 12. september 2021 Lass4r skrev (5 minutter siden): Grafen ser nesten aldri ut som den tydeligvis gjør i morgen, så nå viser du et veldig skjevt utvalg. Dette er dagens graf: Så joda, her er det en del å spare, og det varierer ofte mer enn det gjør akkurat i dag. Er selvfølgelig mye bedre å ha automatiserte systemer som styrer dette selv, blir slitsomt å gjøre det manuelt Grafen er veldig ofte helt flat. Har Tibber. Anonymkode: 3345b...847 1
Lass4r Skrevet 12. september 2021 #16 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Grafen er veldig ofte helt flat. Har Tibber. Anonymkode: 3345b...847 Skulle til å trekke meg litt på dette, det er ganske ofte at pris ikke varierer så fryktelig mye. Men en så flat pris har jeg aldri sett...
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #17 Skrevet 12. september 2021 Lass4r skrev (1 minutt siden): Skulle til å trekke meg litt på dette, det er ganske ofte at pris ikke varierer så fryktelig mye. Men en så flat pris har jeg aldri sett... Ikke meg du siterer, men har sett det samme flere ganger den siste uken og måneden. Håper ikke det er en trend som har kommet for å bli. Anonymkode: cdbac...637
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #18 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): I og med at strømmen som oftest er billigst på natta, bør man sette varmeovnene høyest da, sette på vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskinen i tillegg. MEN, brannvesenet (og forsikringsselskapene) sier at man ikke skal ha på slikt når man sover eller er borte pga brannfaren. Burde ikke da strømleverandørene sørge for at strømmen er billigst når de fleste faktisk er hjemme og våkne?? 🤔 Anonymkode: 8773a...b0f Kanskje man må snu om på døgnet, legge seg umiddelbart etter arbeid for så å stå opp i 01-tiden for sette på vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin og støvsuge litt og så lage seg middag før man går på jobb? 🤔 Anonymkode: eec76...0c3 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #19 Skrevet 12. september 2021 Det er jo forbruket som styrer prisene. Tilbud og etterspørsel. Helt elementær økonomi. Prisen er høyest akkurat når alle skal bruke strøm, nettopp fordi alle vil ha strøm akkurat da. Det er stoet sett en topp på morgenen og en topp på ettermiddagen. Anonymkode: da507...1d0 4
Illuminatum Skrevet 12. september 2021 #20 Skrevet 12. september 2021 Blondie65 skrev (2 timer siden): Nettleie kommer i tillegg. Den våkne forbruker - jeg får helt fnatt av den tankegangen. Jeg er heldig, jeg bruker ikke strøm til varme og varmtvann - det er det fjernvarme som tar seg av det. Mine strømregninger er heldigvis fortsatt beskjedne. De er likevel 125 % - 150 % av hva de var for et år siden. Jeg undrer meg veldig på hvor langt dette skal gå før det blir skikkelig opprør. Skal vi bare sitte og se på at strømmen blir solgt til utlandet for profitt? Hvordan kommer denne profitten oss til gode - å nei vent, vi har jo solgt kraftselskapene, for det var jo ingen vits i at kommunene skulle eie dem selv. F... altså. Dette er jo tull. Kraftselskapene er ikke solgt. Det er fortsatt stat og kommuner som eier de fleste. Noen industribedrifter har dog sine egne 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå