AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #1 Skrevet 12. september 2021 Dette er sikkert mulig å google seg frem til men jeg har forsøkt og har ikke helt klart å forstå det. Så før jeg spør nav osv lurer jeg på om noen her kanskje vet 1. Er det mulig å ta litt av fellesperioden før og litt etter fars fedrekvote-permisjon eller må den tas sammenhengende? Kan man foreksempel fordele permisjon sånn her: Mors uker tas av mor -- x fellesuker tas av mor -- Fars uker tas av far -- x fellesuker tas av mor og/eller far Hvis den må tas sammenhengende, kan den tas etter fars fedrekvote-permisjon? (Spør pga vi vil at far skal ta noe av fellesperioden men må få det til å funke med aktivitetskravet til mor som bare gjelder fellesukene) 2. Dette med lovfestet krav på ulønnet permisjon. Det står overalt at det må være i direkte forbindelse med foreldreperm og at det gjelder for begge - det er greit. Men hva om vi feks har 4 mnd fra permisjonsslutt til bhgstart og vi ønsker å ta 2 mnd hver? Da vil det jo for en av oss bli et opphold mellom foreldrepermen og ulønnet perm, er det da opp til arbeidsgiver igjen? Feks slik: Foreldrepermisjon 10/12 mnd -- forelder1 tar 2 mnd ulønnet perm (lovfestet rett pga går rett ut i etter perm) -- forelder2 vil ta 2 mnd ulønnet perm (er disse 2 mnd jeg da lurer på) Hjelp en forvirret førstegangsføder 😄 (Og ja vet at bhgstart og hvordan man vil fordele perm kan endre seg når barnet er her men liker å ha en plan så kan den eventuelt endres + må vite det så tidlig som mulig om vi skal søke ulønnet perm vi ikke har lovfestet krav på pga regler på jobben for det) Anonymkode: 404c8...839
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #2 Skrevet 12. september 2021 Jeg har tatt mor og felles perioden. Vi mangler måneder(syv måneder faktisk) før barnehage start, så vi har løst det slik: Mors+felles, ulønnet permisjon, ferie. Far perioden, ulønnet permisjon og så ferie. Jeg er trøtt etter en lang natt, så om jeg ikke egentlig svarer på det du lurer på så beklager jeg det. 😅 Du har kun rett på ulønnet permisjon direkte etter endt permisjon, derfor har jeg ulønnet først, deretter ferie. Ulønnet permisjon må avklares med arbeidsgiver. Når det kommer til oppdeling av permisjonen, aner jeg ikke, da vi gjorde det veldig enkelt. Anonymkode: d03bb...a50 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #3 Skrevet 12. september 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har tatt mor og felles perioden. Vi mangler måneder(syv måneder faktisk) før barnehage start, så vi har løst det slik: Mors+felles, ulønnet permisjon, ferie. Far perioden, ulønnet permisjon og så ferie. Jeg er trøtt etter en lang natt, så om jeg ikke egentlig svarer på det du lurer på så beklager jeg det. 😅 Du har kun rett på ulønnet permisjon direkte etter endt permisjon, derfor har jeg ulønnet først, deretter ferie. Ulønnet permisjon må avklares med arbeidsgiver. Når det kommer til oppdeling av permisjonen, aner jeg ikke, da vi gjorde det veldig enkelt. Anonymkode: d03bb...a50 Takk for svar! Det uthevede er vel svar på et av spm mine. Det kan hende vi også får mer en 4 mnd mellom permslutt og bhgstart (føder tidlig på året).. så er jo derfor jeg driver å tenker på dette. Vi har også tenkt på noe ala det dere gjorde men begge to vil gjerne at far skal få ha en del perm før barnet er 1 år, helst fra iallfall 7 mnd, og da funker ikke den løsningen. Så derfor vi undersøker mulighetene for at jeg kan ha mer lovfestet perm/ulønnet også etter fars perm... Men fordi jeg tjener mest vil vi ikke at jeg skal ta all ulønnet perm, tror ikke vi har råd til det. Så mye å tenke på herregud 😄 Anonymkode: 404c8...839
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #4 Skrevet 12. september 2021 Prøv Foreldrepengeplanleggeren til NAV. Den er ganske grei å ha med å gjøre, selv om den ikke er 100% up to dage (det står f.eks at man ikke kan utsette med ulønnet permisjon, men for barn født etter 1. Oktober kan man det). Hva gjelder spm 2 så vil jeg tro at ulønnet permisjon regnes som foreldrepermisjonen, det er jo en forlenging av den, bare ulønnet. Så det tror jeg ikke blir et problem. Tips: ikke legg det frem for arbeidsgiver som en forespørsel, men som infornssjon: "Jeg tar perm fra da til da" og "Min kone tar perm fra da til da, deretter tar jeg perm fra da til da". Ikke spør om det er greit etc, for de har veldig lite til ingen styringsrett over uttak av foreldrepermisjonen. Anonymkode: 1477e...925
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #5 Skrevet 12. september 2021 51 minutter siden, AnonymBruker said: Prøv Foreldrepengeplanleggeren til NAV. Den er ganske grei å ha med å gjøre, selv om den ikke er 100% up to dage (det står f.eks at man ikke kan utsette med ulønnet permisjon, men for barn født etter 1. Oktober kan man det). Hva gjelder spm 2 så vil jeg tro at ulønnet permisjon regnes som foreldrepermisjonen, det er jo en forlenging av den, bare ulønnet. Så det tror jeg ikke blir et problem. Tips: ikke legg det frem for arbeidsgiver som en forespørsel, men som infornssjon: "Jeg tar perm fra da til da" og "Min kone tar perm fra da til da, deretter tar jeg perm fra da til da". Ikke spør om det er greit etc, for de har veldig lite til ingen styringsrett over uttak av foreldrepermisjonen. Anonymkode: 1477e...925 Ah den har jeg ikke prøvd. Trykket meg inn på noe som het det en gang da jeg drev å søkte rundt men de måtte ha så mye info i starten så jeg var redd jeg var feil sted og hadde begynt å søke.. får forsøke igjen, takk for tips All perm må søkes om på min jobb, selv den du har rett på.. men tar med meg tips om å være litt bestemt og bare si at det er i forbindelse med foreldreperm og håpe de ikke gjør seg vanskelige Anonymkode: 404c8...839
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #6 Skrevet 12. september 2021 Prøvde Foreldrepengeplanleggeren nå, men finner ingen måte å flytte fellesperioden til etter fars del (uavhengig av hvem av oss som tar den) 😕 Anonymkode: 404c8...839
nilci Skrevet 12. september 2021 #7 Skrevet 12. september 2021 (endret) Vi står i litt samme dilemmaet her… Termin er 14. mars. Og vi føler vi må planlegge for at vi ikke klarer å få barnehageplass før august 2023. Så da er det svært mange måneder med ulønnet perm vi må legge opp til. MEN hvis det plutselig viser seg at vi er heldige og får barnehageplass når kiden er rundt 1 år, så vil vi helst unngå at det BARE korter ned på fars permisjon. Det er dumt hvis vi må planlegge for perm helt til august, slik at jeg som mor (som jo vanligvis skal ha perm først) legger opp til perm helt til f.eks jan/feb, også fars perm resten av tiden til august (selvfølgelig da med flere mnd med ulønnet perm for begge), også plutselig får vi barnehageplass i mars og dermed får far mindre tid til baby.. For oss hadde det passet supert sånn som du tenker, at vi fordeler permen med først mors del, så fars, og med fellesdelen en plass inni der, også kanskje mor med ulønnet perm igjen, også kanskje far med ulønnet perm slik at vi klarer oss til august… jeg synes det er ganske vanskelig (og litt tullete) at vi bare kan ha ulønnet perm i direkte relasjon til den «vanlige» permen.. egentlig kunne vi tenkt oss å nå planlegge for perm i 1 år, men HVIS det viser seg at vi ikke får barnehageplass tidligere enn august, så vil vi gjerne ha muligheten til å ta litt ulønnet perm på litt kortere varsel.. vet ikke helt om jeg klarte å formulere meg forståelig i det hele tatt 😅 Endret 12. september 2021 av nilci
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #8 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Prøvde Foreldrepengeplanleggeren nå, men finner ingen måte å flytte fellesperioden til etter fars del (uavhengig av hvem av oss som tar den) 😕 Anonymkode: 404c8...839 Du må legge det inn som en utsettelse, velge ulønnet på deg selv og så spør de hva Far skal gjøre i mens - da velger du ta ut foreldrepenger. Anonymkode: 1477e...925
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #9 Skrevet 12. september 2021 37 minutter siden, AnonymBruker said: Du må legge det inn som en utsettelse, velge ulønnet på deg selv og så spør de hva Far skal gjøre i mens - da velger du ta ut foreldrepenger. Anonymkode: 1477e...925 Men tar far da av sin fedrekvote og fellesperioden man er midt i blir utsatt? Er det jeg ikke helt skjønner om går an For får opp info som "Morsnavn kan ikke slutte foreldrepengeperioden sin med en utsettelse" + info om at man må sende inn aktivitetsinfo for mor de ukene far tar av fellesen. Klarer ikke helt å forstå at det er en utsettelse når far tar permisjonen sin mens jeg har ulønnet perm da.. Men jeg misforstår kanskje noe i planleggeren. Anonymkode: 404c8...839
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #10 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men tar far da av sin fedrekvote og fellesperioden man er midt i blir utsatt? Er det jeg ikke helt skjønner om går an For får opp info som "Morsnavn kan ikke slutte foreldrepengeperioden sin med en utsettelse" + info om at man må sende inn aktivitetsinfo for mor de ukene far tar av fellesen. Klarer ikke helt å forstå at det er en utsettelse når far tar permisjonen sin mens jeg har ulønnet perm da.. Men jeg misforstår kanskje noe i planleggeren. Anonymkode: 404c8...839 Jeg er usikker på hva du spør om? Men om du skal gå direkte over i ulønnet permisjon må far søke om utsettelse på sin perm. Det får han kun ved 100% arbeid, sykdom som gjør at han ikke kan ivareta barnet etc. Har han en av disse tingene, så kan han enkelt søke om utsettelse. Men du kan ikke utsette din når du først er i permisjon, da blir det eventuelt ferie fra permisjonen. Egentlig et litt innviklet system! Ville fulgt NAV foreldre penger på Facebook, kommer mange gode tips der. Anonymkode: d03bb...a50 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #11 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er usikker på hva du spør om? Men om du skal gå direkte over i ulønnet permisjon må far søke om utsettelse på sin perm. Det får han kun ved 100% arbeid, sykdom som gjør at han ikke kan ivareta barnet etc. Har han en av disse tingene, så kan han enkelt søke om utsettelse. Men du kan ikke utsette din når du først er i permisjon, da blir det eventuelt ferie fra permisjonen. Egentlig et litt innviklet system! Ville fulgt NAV foreldre penger på Facebook, kommer mange gode tips der. Anonymkode: d03bb...a50 Jo, for barn født etter 1. Oktober kan man utsette permisjonen med ulønnet permisjon, og man kan endre på det hele veien. Men jeg skjønner ikke hvorfor det er så nøye om det er pappaperm eller fellesukene dere har satt av til han alt det brukes av? Anonymkode: 1477e...925
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #12 Skrevet 12. september 2021 Vi vil ikke utsette pappaens perm Det vi helst vil er at han starter sin perm etter ca. 7 mnd (mors perm + ferie + halve fellesperioden ca) mens jeg tar litt ulønnet så vi kan være hjemme samtidig en liten stund. Jeg kan ikke ta ulønnet mens han tar av fellesperioden, det er ikke lov pga. aktivitetskrav til mor. Vi vil også da kunne spare litt av fellesperioden til etter pappapermen så jeg eventuelt kan ta mer perm da. Men som sagt forstår jeg ikke om man kan flytte på fellesperioden eller om den må være mellom mors og fars perm. Om det ikke går i det hele tatt så tar jeg mer av fellesperioden og han tar ulønnet samtidig eller jeg begynner på jobb igjen som man pleier så det ordner seg jo, men vi hadde helst gjort omvendt siden han må ta noe ulønnet senere om vi ikke får bhgplass og det er litt urettferdig for ham at bare han må ta ulønnet perm. Anonymkode: 404c8...839
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #13 Skrevet 12. september 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Jo, for barn født etter 1. Oktober kan man utsette permisjonen med ulønnet permisjon, og man kan endre på det hele veien. Men jeg skjønner ikke hvorfor det er så nøye om det er pappaperm eller fellesukene dere har satt av til han alt det brukes av? Anonymkode: 1477e...925 Den nye reglen gjelder både mor og far? Så bra Da er det vel fordi kalkulator ikke er oppdatert at jeg fikk opp den beskjeden da kanskje Ser jeg uttrykte meg litt surrete i forrige post - svaret på det siste spm ditt er: Pga om vi vil være hjemme samtidig er det aktivitetskrav til mor i fellesukene. Og om vi vil at jeg skal ta mer lønnet perm etter fars kvote må jo det være enten mine uker eller fellesukene og da må det jo være noe "igjen" av dem. Anonymkode: 404c8...839
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #14 Skrevet 12. september 2021 Her tok far halve fellesperioden, og han tok den etter sin egen fedrekvote. Nettopp fordi det var usikkerhet rundt hvorvidt jeg kom til å være i lønnet arbeid (og jeg var en periode uten). Så: Mødrekvote, halve fellesperioden til meg, så fedrekvoten og resten av fellesperioden til far. Begge forlenget med ferie også. Fikk sen januarbaby i 2020. Anonymkode: e730e...e88
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #15 Skrevet 12. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Her tok far halve fellesperioden, og han tok den etter sin egen fedrekvote. Nettopp fordi det var usikkerhet rundt hvorvidt jeg kom til å være i lønnet arbeid (og jeg var en periode uten). Så: Mødrekvote, halve fellesperioden til meg, så fedrekvoten og resten av fellesperioden til far. Begge forlenget med ferie også. Fikk sen januarbaby i 2020. Anonymkode: e730e...e88 Takk for svar Da må det jo være lov om dere fikk lov til å gjøre det sånn da, det gir jo håp om at vi får det til 😄 Anonymkode: 404c8...839
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #16 Skrevet 13. september 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar Da må det jo være lov om dere fikk lov til å gjøre det sånn da, det gir jo håp om at vi får det til 😄 Anonymkode: 404c8...839 Ja, jeg husker selvfølgelig ikke akkurat hvor jeg fant informasjonen, men med unntak av de seks ukene etter fødsel så fikk jeg inntrykk at man kunne stykke opp som man ville? Vi brukte ihvertfall foreldrepengeplanleggeren en del før vi faktisk søkte! Står fortsatt på nettsida at mors ni uker kan tas når man vil - enten rett etter de "obligatoriske" seks eller utsettes og tas senere Anonymkode: e730e...e88 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #17 Skrevet 13. september 2021 Sånn med tanke på at du ikke har født enda, og dere har muligheten til ulønnet permisjon; det er ikke sikkert du eller baby er klar for at du skal tilbake i jobb etter 6-7mnd (som jeg forsto at du kanskje skulle?) Planer kan jo endres såklart, men ville bare si at det kan være lurt å ha i bakhodet 😄 Anonymkode: fb27b...bf7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #18 Skrevet 13. september 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Sånn med tanke på at du ikke har født enda, og dere har muligheten til ulønnet permisjon; det er ikke sikkert du eller baby er klar for at du skal tilbake i jobb etter 6-7mnd (som jeg forsto at du kanskje skulle?) Planer kan jo endres såklart, men ville bare si at det kan være lurt å ha i bakhodet 😄 Anonymkode: fb27b...bf7 Ja absolutt Men det er også litt av grunnen til at jeg tenker på det nå. For om jeg/baby ikke er klar til at jeg går på jobb så vil jeg ha muligheten til å bli hjemme litt lenger eller jobbe redusert, men at far får starte sin permisjon som planlagt likevel. Men da må han bruke fedrekvote ikke felleskvote Men vi er veldig åpen for at ting kan forandre seg jeg bare forsøker å vite hva vi har lov til + passe på at vi får søkt det vi må ha av ulønnet i god tid 😄 Men basert på svarene her så tror jeg at det ordner seg Anonymkode: 404c8...839
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #19 Skrevet 14. september 2021 Fellesperioden kan deles og far kan ta sin del før fellesperioden. Vi hadde mor Felles(mor) far felels(far) og med neste Mor - far-mor- felles (mor) - og gradert far og felles mor Anonymkode: 70617...e31 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå