Gå til innhold

Strømpriser til vinter.. Hvordan klarer dere andre dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i et ganske stort hus som kun har strøm som oppvarming. 
Og nå gruer jeg meg veldig til vinteren... 
Hvordan har dere andre råd til strømregninger som lett kommer opp på 6-8 tusen pr måned? 

Anonymkode: 752b1...5ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slapp av, for å tyne maksimalt med penger ut av folk, har myndighetene innført støtteordninger til de som er nær ved å sulte i hjel pga de nye høye strømregningene. Det er slik det fungerer. Skattene skal være maksimalt høye for alle. Da vil det alltid ta knekken på noen, disse kan tigge til Staten for å få støtte for å overleve så godt de kan som skattebetalere. Du over har alt for stort hus. Det må du selge. Du er riking. Det liker ikke myndighetene.

Anonymkode: fbd7c...d56

• Liker 3
Skrevet

Har du vedovn?  Vi har kjøpt 3 1500litets sekker ved 😄 skal skru av alt av varme i gulv osv og kun fyre, det vil jo hjelpe på, 

• Liker 1
Skrevet

Ved å være forberedt på at slike situasjoner kan og vil oppstå. Man har vedovn og ubegrenset tilgang på ved. En kan også koke og lage mat på ovnen, om dette blir nødvendig.

At folk kan velge å bo i boliger uten å kunne bruke ved som varmekilde, er for meg ufattelig. Det vil oppstå kriser der en ikke har tilgang på strøm og en vil oppleve vanvittige strømpriser fremover.

Anonymkode: 51fd6...c70

• Liker 6
Skrevet

Det gjelder å ha en buffer i budsjettet sitt. Jeg tenker på strøm som noe som har en gjennomsnittspris over et år. Om sommeren er det billig og pengene bygger seg oppover. Om vinteren er det dyrt, og pengene tar seg ned igjen.

En feil folk gjør er å tenke at penger er noe man "har", istedenfor å tenke på det som noe som skal gå i balanse med inntekter og utgifter over et år.

Skal du fyre elektrisk så er det ihvertfall lurt med varmepumpe.

Anonymkode: 1e1f3...59e

• Liker 7
Skrevet

Jøss, tror ikke ikke det var politikk ts var ute etter å diskutere men dette er jo bare KG i ett nøtteskall 😂

Anonymkode: 6c5dc...fa3

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ved å være forberedt på at slike situasjoner kan og vil oppstå. Man har vedovn og ubegrenset tilgang på ved. En kan også koke og lage mat på ovnen, om dette blir nødvendig.

At folk kan velge å bo i boliger uten å kunne bruke ved som varmekilde, er for meg ufattelig. Det vil oppstå kriser der en ikke har tilgang på strøm og en vil oppleve vanvittige strømpriser fremover.

Jeg bor i blokk uten pipe og peis, så elektrisk er eneste alternativet. Men til nøden dersom strømmen skulle bli borte eller bli ekstremt dyr, så finnes det jo gassovner som går på propan, samme type flasker som til gassgrill. Så det finnes alltid et alternativ. Gass er vanligvis litt dyrere enn strøm, men ikke så vanvittig dyrt at det blir uholdbart. Ligger vel på noe slikt som 2,00 - 2,50 per kWh.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har solgt sex  og nakenbilder, samt har en OnlyFans konto for å få ekstra penger til vinterens høye regninger.

Anonymkode: 5226e...c89

• Liker 5
Skrevet (endret)

Er ikke så veldig energi eller kostnadseffektivt å fyre med ved, med mindre strømprisene blir veldig høye da. Men greit å ha i bakhånd og evt supplere med :) Har sett en oversikt over ulike oppvarmingsmetoder og hvor mye det koster per kwt før, men dette var det første jeg fant i farta: https://www.enok.no/vis_nyhet2224.html?id=0

Jeg skal iallfall installere den allerede planlagte varmepumpen før kulda slår inn, men det har jo en ganske høy installasjonskostnad og er sånn sett lite hjelpsomt hvis det er knapt med penger i år.

Endret av Lass4r
  • Liker 2
Skrevet

Tenk at man i fullt alvor planlegger koke mat på vedovnen, i verdens rikeste land 😮 

Anonymkode: 3b0a7...69c

• Liker 4
Skrevet
Lass4r skrev (Akkurat nå):

Er faktisk ikke så veldig energi eller kostnadseffektivt å fyre med ved, med mindre strømprisene blir veldig høye da. Men greit å ha i bakhånd og evt supplere med :) Har sett en oversikt over ulike oppvarmingsmetoder og hvor mye det koster per kwt før, men dette var det første jeg fant i farta: https://www.enok.no/vis_nyhet2224.html?id=0

Jeg skal iallfall installere den allerede planlagte varmepumpen før kulda slår inn, men det har jo en ganske høy installasjonskostnad og er sånn sett lite hjelpsomt hvis det er knapt med penger i år.

Kommer selvsagt an på hva veden koster deg. Jeg betaler 0,- for den. Hugger gratis, kløyver for hånd. Elsagen jeg hugger med kostet 2500 med 3 batteri. Den er 4 år gammel og går som en kule enda.

Kløyver opp 200-300 sekker hvert år. Ser på det som fin trening og får vært ute i naturen. Tar med meg hjem 25 sekker i slengen på lånt henger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenk at man i fullt alvor planlegger koke mat på vedovnen, i verdens rikeste land 😮 

Hva er alternativet om en ikke har strøm? Eller at strømmen er svindyr?

Høres ut som du er for godt vant.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg bor i blokk uten pipe og peis, så elektrisk er eneste alternativet. Men til nøden dersom strømmen skulle bli borte eller bli ekstremt dyr, så finnes det jo gassovner som går på propan, samme type flasker som til gassgrill. Så det finnes alltid et alternativ. Gass er vanligvis litt dyrere enn strøm, men ikke så vanvittig dyrt at det blir uholdbart. Ligger vel på noe slikt som 2,00 - 2,50 per kWh.

Ok, slik hadde jeg aldri valgt å bo.

Skrevet

Hvis ikke du har vedovn ts, begynn å spare. Spar penger til jul og til sommeren (feriepenger, osv). 

Ellers må du vurdere å sende temperaturen noen grader. Det er ikke skadelig å ha 20 grader i stua og kle seg/ha teppe, det pleier vi å gjøre. Ser mange har 23-25 grader året rundt, og forventer å gå i t-skjorte hjemme. Det gjør ikke vi for å si det sånn.

Ellers kun lys på i rom man er i, tenn stearinlys (hjelper på temperaturen), skaff gode vinterdyner og varmeflaske i stedet for å ha varme på soverommet. Vi har døren til soverommet lukket og sover godt i lave temperaturer med gode dyner og varmeflasker.

Ellers må man nesten kutte andre steder om man må. Shoppestopp, spar inn penger på mat osv. Hadde jeg vært alene og student nå vet jeg at vinteren ville blitt hard. Jeg var mye på lesesal på dagtid før, for å slippe å varme huset mye. Tett hjem i tepper i kulda.

Anonymkode: a8541...c2e

• Liker 2
Skrevet

Matlaging bruker ikke så mye strøm i det store og hele. Det går litt strøm der og da, men man holder jo ikke så lenge på med maten, og som regel bare 1 gang i døgnet. Da bruker varmekablene på badet sikkert 10-20x så mye strøm i døgnet som matlagingen. Fordi de brenner 24/7 mens matlagingen tar kanskje 15-40 min.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, slik hadde jeg aldri valgt å bo.

Kan jo være at man har dårlig råd og ikke har samme valgmuligheten.

Anonymkode: 7644b...31a

• Liker 4
Skrevet

Kommer selvsagt an på hva veden koster deg. Jeg betaler 0,- for den. Hugger gratis, kløyver for hånd. Elsagen jeg hugger med kostet 2500 med 3 batteri. Den er 4 år gammel og går som en kule enda.

Kløyver opp 200-300 sekker hvert år. Ser på det som fin trening og får vært ute i naturen. Tar med meg hjem 25 sekker i slengen på lånt henger.

Ja, det endrer jo selvfølgelig regnestykket, hehe :) 

Skrevet
Lass4r skrev (Akkurat nå):

Ja, det endrer jo selvfølgelig regnestykket, hehe :) 

Jepp. I tillegg selger jeg ca 50 av sekkene hvert år til 75,- kr sekken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du ser tidsforbruket opp mot hvor mye varme (og dermed sparing på strømregningen) du får av veden, hva blir timeprisen på det?

Skrevet

Kan jo være at man har dårlig råd og ikke har samme valgmuligheten.

Anonymkode: 7644b...31a

Jeg hadde uansett aldri valgt å bo et sted der jeg ikke kan fyre med ved.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...