Gå til innhold

HPV-vaksine til partner, når vi ikke er sammen?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste år hatt vedvarende HPV 16 og 18. Kontroll hver 6 mnd for å se om de går tilbake, men det har de ikke gjort på 4 år nå. Jeg ble konisert både i 2015 og 2017, og har nå fått resept på HPV-vaksinen. 

Jeg fikk beskjed om at partner også bør ta den for å unngå resmitte, og generelt at begge burde ta den når vi likevel har jevnlig sex og jeg er smittet. 

Det høres jo bra ut, for all del. Men vaksinen er både dyr og tidkrevende å få satt (hente ut, dra til lege å få den satt, 20 min venting x 3). 

Vi er ikke kjærester, men er gode venner som titt og ofte har sex av praktiske årsaker (kjenner hverandre, ikke ute etter forhold nå, ønsker ikke ha sex med tilfeldige eller finne ny FF). 

Er det innafor å nevne dette for han? Eller vil det bli veldig...personlig? 

Jeg krever eller forventer ikke at han og skal, men kan jo være greit å la han tenke på det? Men jeg er rett og slett redd for å nevne det. Vil ikke at han skal føle press, eller føle at vi er et par om jeg tar det opp 😬

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk kondom🤷‍♀️

Anonymkode: 38b26...a2a

• Liker 1
Skrevet

Tenker dette kun er aktuelt med en fast sexpartner man har hatt over tid, og som man ikke har planer om å bryte opp med, eventuelt en kjæreste eller noen man er forpliktet til. 

Her hadde jeg brukt kondom og ikke sagt noe. Om han nekter å bruke kondom, hadde jeg sagt at han må vaksinere seg mot HPV, om ikke så må kondomet beholdes på, da også mens vaksineringen foregår. Og jeg tviler på at han gidder å vaksinere seg bare for å knulle litt i ny og ne? Jeg hadde ikke orka det selv. 

Skrevet

Kondom beskytter jo ikke mot HPV. 

Hva med å ta vaksinen selv å se hvorvidt viruset forsvinner av det. Hvis ikke kan du jo høre med han. Tenker at livmorhalskreft er lite gøy. Og sjansen for å få det, og enkelte andre typer kreft øker jo ved vedvarende infeksjon, så vaksinen kan jo være forebyggende for han også. 

Anonymkode: 68e87...f34

Skrevet
Trøst skrev (1 time siden):

Tenker dette kun er aktuelt med en fast sexpartner man har hatt over tid, og som man ikke har planer om å bryte opp med, eventuelt en kjæreste eller noen man er forpliktet til. 

Her hadde jeg brukt kondom og ikke sagt noe. Om han nekter å bruke kondom, hadde jeg sagt at han må vaksinere seg mot HPV, om ikke så må kondomet beholdes på, da også mens vaksineringen foregår. Og jeg tviler på at han gidder å vaksinere seg bare for å knulle litt i ny og ne? Jeg hadde ikke orka det selv. 

Han er fast sexpartner, har vært det i over et år og det er oftere enn i "ny og ne", som jeg skrev titt og ofte. 

Noen ganger flere ganger i uka, andre ganger få ganger. 

Først og fremst er vi venner, med tilgjengeligheten av sex. 

Ser ikke helt grunnlaget for kondom i et fast se sexforhold over tid når jeg likevel bruker spiral og det ikke er risiko for andre kjønnssykdommer. 

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kondom beskytter jo ikke mot HPV. 

Hva med å ta vaksinen selv å se hvorvidt viruset forsvinner av det. Hvis ikke kan du jo høre med han. Tenker at livmorhalskreft er lite gøy. Og sjansen for å få det, og enkelte andre typer kreft øker jo ved vedvarende infeksjon, så vaksinen kan jo være forebyggende for han også. 

Anonymkode: 68e87...f34

Jeg skal ta den ja. Og har kontroll etter siste dosen for å se om de fortsatt er tilstede eller har gått tilbake. Den vil ikke hjelpe mot allerede infeksjon, men den kan gå tilbake av seg selv, og vaksine vil jo beskytte meg i noen grad for resmitte. Og mtp eventuelle neste forhold for oss begge kan det jo være greit å vaksinere seg for å ikke smitte/bli smitta. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...