Mackenzie* Skrevet 26. september 2005 #1 Skrevet 26. september 2005 Hei! skal søke forbrukslån (har ikke lån fra før). har hatt 3 inkassovarsler (betalt før de går til inkasso men likevel). har det noe å si..? står det som betalingsanmerkning? (som vil gjøre at jeg ikke får lån?) jeg kunne få boliglån..går det for det samme?
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #2 Skrevet 26. september 2005 Tenk deg veeeeeeeldi nøye om før du tar opp forbrukslån!!!! Ikke gå i fella, det er ofte veldig dyrt!!! Dyre gebyrer, effektiv rente er slett ikke det samme som nominell rente. Sikker på at dette er noe du må ha? Klarer du ikke å spare til det du ønsker deg, klarer du ikke å betale ned et forbrukslån heller. Tenk litt på det. Inkassovarsel vil ikke gi deg betalingsanmerkninger, nei. Et inkassovarsel er bare en melding om at dersom du ikke betaler nå, går det til inkasso. En sak må ha vært ganske lenge i inkasso før du får betalingsanmerkning. Man får ikke betalingsanmerkning bare av å glemme å betale en regning, liksom. Men jeg tror nok det er mange her som har mye bedre peiling på lån og slikt enn meg!
Hu i Svingen Skrevet 27. september 2005 #3 Skrevet 27. september 2005 Boliglån er myyye billigere. Ellers enig med gjesten over.
Gjest Varg-Menja Skrevet 27. september 2005 #4 Skrevet 27. september 2005 Inkassovarsel vil ikke gi deg betalingsanmerkninger, nei. Et inkassovarsel er bare en melding om at dersom du ikke betaler nå, går det til inkasso. En sak må ha vært ganske lenge i inkasso før du får betalingsanmerkning. Man får ikke betalingsanmerkning bare av å glemme å betale en regning, liksom.← Dette stemmer. Saken må ha vært oppe i forliksrådet og fått en rettskraftig dom før du får noen anmerkninger.
Gjest rytti Skrevet 27. september 2005 #5 Skrevet 27. september 2005 Som andre sier over her vil ikke inkassovarsler stå som betalingsanmerkninger nei, men du burde tenke deg om uansett. Har du virkelig ingen andre låemuligheter enn forbrukslån, det er så vannvittig dyrt i lengden!?!
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #6 Skrevet 27. september 2005 takk for svar:) skal flytte snart og trenger litt mer møbler enn det jeg har. kan ikke sitte på gulvet til jeg får spart opp sofa;P vet man kan ta sånt på avbetaling, men det blir vel også dyrt om man skal ha det på både f.eks ikea og elkjøp. har også kjøpt meg bil (lånt penger av foreldrene mine). vil ikke ta opp billån da det ikke er noen ny bil så trenger ikke akkurat full kasko. er dyrt nok med forsikring med delkasko. men å ta opp forbrukslån i evt postbanken er noe billigere enn disse som annonserer hele tiden,eller? (tenker på G.E f.eks)
Gjest Chica Skrevet 27. september 2005 #7 Skrevet 27. september 2005 Hva med å låne på leiligheten i steden? Mye lavere rente!!!
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #8 Skrevet 27. september 2005 ALT er billigere enn GE!!! Gå i en vanlig bank eller Postbanken! Rentene er sinnsykt mye lavere! Min mening om GE og tilsvarende er at det nærmet er lureri for å få folk uten penger til å kaste bort ennå mer penger og få ennå dårligere råd.
Grooo Skrevet 27. september 2005 #9 Skrevet 27. september 2005 Hvis du ikke får lånt på leiligheten eller bilen synes jeg du skal vurdere å kjøpe møbøer fra Freetex eller noe som du kan ha den lille perioden til du får spart opp penger til å kjøpe nytt selv. Avbetaling er faktisk også bedre enn forbrukslån ja!
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #10 Skrevet 29. september 2005 Enig med Grooo. Jeg synes du skal gå laaange omveier før du tar opp forbrukslån. Mange har havna skikkelig i uføret etter å ha tatt opp forbrukslån.
Gjest ArneP Skrevet 29. september 2005 #11 Skrevet 29. september 2005 Nå synes jeg det ser ut som enkelte er litt hysteriske her. Det er ingenting galt i å ta opp forbrukslån så lenge man vet hva det koster og har vurdert behovet opp mot prisen. Så lenge man vet at sofaen man betaler 7 000 for på ikea totalt vil koste 12 000 inkludert renter og gebyrer. Men man bør sjekke om man kan få bedre vilkår hos banken sin, enn hos "lån 50 000 på 5 minutter"-gjengen.
aline Skrevet 29. september 2005 #12 Skrevet 29. september 2005 Hvis du ikke får lånt på leiligheten eller bilen synes jeg du skal vurdere å kjøpe møbøer fra Freetex eller noe som du kan ha den lille perioden til du får spart opp penger til å kjøpe nytt selv. Avbetaling er faktisk også bedre enn forbrukslån ja! ← sier meg helt enig, jeg ville heller kjøpt eller fått brukt som jeg kunne byttet ut over tid. Forbrukslån er dyrt, og det er ikke like lett å få det i vanlige banker. jeg har ett forbrukslån som jeg har hos GE, forsøkte den tiden jeg hadde vanlig bank (før jeg gikk over til skandiabanken) å få forbrukslån i min faste bank, det fikk jeg ikke uten sikkerhet. jeg forsøkte å forklare at jeg allerede har forbrukslånet i ge og at det var for å overføre dette og bli kvitt det jeg ønsket lånet. at jeg aldri har mistet en eneste betaling og alltid har økonomi til å betale det jeg trenger og litt til, men ikke en sjans. og jeg har heller ikke en bemerkning på meg.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #13 Skrevet 29. september 2005 Har du ikke råd til å kjøpe møbler, bør du heller ikke gjøre det.. Møbler er tross alt ikke sååå dyrt.. Vi har en gammel sofa som har tilhørt foreldrene mine. Og et par stoler fra loppemarked. Og et sofabord kjøpt på salg på LIVING.. Og bokhyller som hans foreldre har hivd ut.. Når vi har spart opp pengene skal vi nok kjøpe oss noe nytt en gang.. Men enn så lenge er det mye annet vi heller prioriterer.. SELV om vi strengt tatt har nok penger på konto til å gå ut å kjøpe alle møbler vi ønsker oss.. Så å kjøpe møbler uten en gang å ha nok på konoto synes jeg hørest hodeløst tullete ut!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå