Gå til innhold

Kan du hjelpe? Skatt av forsinkelsesrenter fra forsikringsutbetaling på barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått forsikringsutbetaling gjeldende mitt barn pga varig medisinsk invaliditet. 

Foreløpig sum er 150.000, med et tillegg på 69.870 i forsinkelsesrenter. 

Forsikringsselskapet opplyser at rentene er skattepliktige av meg, mer fikk jeg ikke beskjed om. 

Det er så mye informasjon å ta innover seg, så jeg vet ikke hvor jeg skal lete for å finne rett svar. Om noen har konkrete linker, eller erfaring så er de satt pris på. 

1. Hvor mange prosent er skatt av rentene på? Er de fast, eller avhengig av beløpet? 

2. En person i familien nevnte at istedet for å øke mitt eget skattekort i år (pga generell lav inntekt), så kan jeg heller sette av en sum av utbetalingen og betale skattesmell med den. Det høres ut som en lettere avgjørelse enn å øke mitt eget skattekort nå. 

3. Er det bare en engangsbetaling i skatt på utbetalingene, eller må jeg hvert år betale for at forsikringspengene står i min disposisjon? 

Anonymkode: d95d5...e90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Det er 22 % skatt av rentene.

2. Skatten på rentene blir ca. kr. 15 000,-. Om du setter det beløpet til side eller om du endrer skattetrekket er opp til deg. Hva du er mest komfortabel med.

3. Skatt på forsinkelsesrentene betaler du bare en gang. Men hvis du får renter/avkastning på beløpet senere år er det skattepliktig. F.eks. rente på bankinnskudd. 

Anonymkode: 9b821...364

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk! 

Anonymkode: d95d5...e90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...