Gå til innhold

Billån eller egenkapital?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et billån på ca 150 000, og sparer til egenkapital for leilighetskjøp. Har muligheter for kausjonist på egenkapital. Vil dere anbefale å betale ned billån først eller spare mest mulig egenkapital? Mangler 250 000 i egenkapital 

Anonymkode: e7e0f...5ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye kan de kausjonere for da? Om du har oppsparte penger, er det jo best å bli kvitt billånet først, hvis kausjonisten har mulighet til å hjelpe med hele beløpet som kreves i egenkapital. Mens hvis de bare kan hjelpe så og så mye, så må du jo sette av det resterende til egenkapital.

Nå vet jeg ikke hvilket behov du har for bil eller hvilken type bil du har (elbil, bensin, diesel) men hvis det er bensin/diesel ville jeg vurdert å selge bilen og heller kjøpt en billigere bruktbil. Å eie en såpass dyr bil med billån før boligkjøpet er på plass, er ikke så gunstig. Billånet koster, og verditapet på bilen er høyt. Det er mye penger som bedre kan gå med på betaling av boliglån. 

Anonymkode: ffb77...28d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mye kan de kausjonere for da? Om du har oppsparte penger, er det jo best å bli kvitt billånet først, hvis kausjonisten har mulighet til å hjelpe med hele beløpet som kreves i egenkapital. Mens hvis de bare kan hjelpe så og så mye, så må du jo sette av det resterende til egenkapital.

Nå vet jeg ikke hvilket behov du har for bil eller hvilken type bil du har (elbil, bensin, diesel) men hvis det er bensin/diesel ville jeg vurdert å selge bilen og heller kjøpt en billigere bruktbil. Å eie en såpass dyr bil med billån før boligkjøpet er på plass, er ikke så gunstig. Billånet koster, og verditapet på bilen er høyt. Det er mye penger som bedre kan gå med på betaling av boliglån. 

Anonymkode: ffb77...28d

Kausjonist kan kausjonere for hele EK-behovet. Godt poeng det med elbil, skal absolutt se på om det kan lønne seg. Er dessverre ganske avhengig av bil.

Skrevet

Er muligens en ide å selge bilen før boligkjøp, og lease i mellomtiden? Er det helt høl i hodet?

Skrevet

Lease er sjelden superdupert økonomisk. Man betaler fort en 75-100k i innskudd og 3k-6k i måneden i tre år gjennom leasingperioden. Etter 3 år har man betalt 180-250k, og man eier ingenting. Noen synes det er greit å bruke 50-100k i året på bil, andre synes det er mye... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...