Gå til innhold

Er babyen min sent ute motorisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har en baby som er 6 mnd som ikke viser antydning til interesse av å rulle fra rygg til mage. Jeg hjelper ham litt på vei, men han ser bare rart på meg. Jeg har hjulpet ham rundt mange ganger, og det er ok for ham. Men så hater han å ligge på magen! Han blir kjempesint. Det går greit i to minutter hvis jeg gir ham leker eller ligger selv å prater med ham, men så er det stopp. 

Han kan heller ikke støtte seg på strake armer. 

Han er jo sterk i nakken og liker å ligge på ryggen, så bruker mye tid på det han faktisk synes er greit, men jeg er bare litt bekymret.. På nett så står det jo at de skal ha masse magetid, for det er bra for den motoriske utviklingen, men han blir jo lei etter to minutter 😅

Er dette normalt? 

Anonymkode: ec97b...312

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er i samme båt! Jente på snart 7 mnd, komplett uinteressert i å rulle😅 hun liker imidlertid å ligge på magen og kan ligge lenge og leke og snurre rundt sin egen akse. Men rulle? Nei. Virker som om hun ikke skjønner greia. Vi var hos fysio på helsestasjonen da hun var 6 mnd pga dette, hun mente at alt var normalt og at hun bare trengte litt tid. Tenkte meg tilbake snart da det har gått en måned uten tegn til rulling. 

Må innrømme at det stresser meg litt, da det er en veldig viktig milepæl. Googlet litt på amerikanske sider, og da kom selvfølgelig autisme opp som sannsynlig årsak🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 189c7...a65

Skrevet

Ganske treg ja

Anonymkode: 5e28b...ebd

Skrevet

Barn er forskjellige, men om du er usikker kontakt helsestasjon og få en fysioterapeut. 

De kan ganske mye om hvordan en skal stimulere utviklingen. Gikk til det med yngste barnet. Han begynte ikke gå før han var 2, satt først når han være nærmere året. Lillesøster gikk når hun var 7 mnd, så stor forskjell. 

Anonymkode: f7cb1...f09

Skrevet

Du har et barn som heller vil gjøre det som er lett og gøy enn det som er tungt og kjedelig. Du har altså et helt normalt barn.

Masse magetid trenger ikke være langvarig, det kan like gjerne være mange korte økter i løpet av dagen. En økt bør avsluttes med en gang baby viser tegn på å være lei, så det blir en positiv opplevelse.

Min baby likte heller ikke å ligge på magen, før han var så sterk at han enkelt kunne løfte hodet og se seg rundt. Vi hadde mange ulike økter.

Når jeg byttet bleie lot jeg ham ligge litt på magen og lufte stumpen, mens jeg ryddet litt i stellebordet.

Noen ganger i løpet av dagen la vi oss ned på magen begge to, og lekte litt med favorittlekene. Han fikk hjelp til å rulle over på ryggen ved første tegn på misnøye.

Hver ettermiddag fikk baby ligge oppå brystet til pappaen, mens han slappet av på sofaen. Der var det helt greit å ligge, for han kunne ligge og studere ansiktet til pappaen og bite ham i haka. 

For å trene rulling gjorde jeg det til en lek. Vi hadde en leke som var god å holde i, og som han likte å riste på. Jeg holdt den og lot han gripe tak, og så dro jeg i den så han rullet litt fra side til side. Etterhvert holdt jeg den så han måtte strekke seg til siden for å nå tak.

Disse øktene var korte, og mange ganger underveis fikk han lov til å ligge å holde leken alene. Når han var blitt ganske flink (det tok noen uker), la jeg leken ved siden av baby, slik at han måtte rulle på siden for å nå tak i den. Da var han så sterk at han gjerne rullet videre på magen og gnagde fornøyd på byttet sitt.

Plutselig en dag fant han ut at det var helt greit å ligge på magen, og han nektet å bli liggende på ryggen. Selv når vi byttet bleie, eller når han sov.

Anonymkode: acb9e...8f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ganske treg ja

Anonymkode: 5e28b...ebd

:klaske:

Nei, barnet ditt er ikke tregt. Det er forventet at de skal klare det innen åtte måneder. 

Noen barn er tidlig ute, noen på gjennomsnittet og noen litt etter det igjen. Barn er som popkorn, de popper i forskjellig tempo!

Anonymkode: 9bf63...b5d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

:klaske:

Nei, barnet ditt er ikke tregt. Det er forventet at de skal klare det innen åtte måneder. 

Noen barn er tidlig ute, noen på gjennomsnittet og noen litt etter det igjen. Barn er som popkorn, de popper i forskjellig tempo!

Anonymkode: 9bf63...b5d

…og noen korn popper aldri? 😅

Anonymkode: 82d75...621

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...