Gå til innhold

Barnebidrag og lønnstrekk på lån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går nok mot skilsmisse for oss nå og jeg kommer til å ha omsorgen for barna mest. Mannen min har for flere år siden pådratt seg kredittgjeld som betales ned via lønnstrekk hver mnd. Nå blir det barnebidrag på han også og jeg bare lurer på hva som prioriteres først av kredittgjeld eller barnebidrag. Jeg vil ta dette gjennom NAV da en privat avtale med han ikke vil føre frem og med 2 barn så må han være med å betale.

Anonymkode: 256c7...386

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnebidrag prioriteres. 

Anonymkode: 30c3d...41b

• Liker 10
Skrevet

Prioriteten for flere trekk
Når arbeidsgiver mottar flere trekkpålegg for en ansatt, gir dekningsloven § 2-8 regler for hvordan trekkene skal prioriteres.

(a) krav som grunner seg på lovbestemt forsørgelsesplikt (bidragstrekk),
(b) krav på erstatning eller oppreisning for skade voldt ved en straffbar handling,
(c) krav på bøter,
(d) krav på skatt eller offentlig avgift,
(e) andre krav

Dersom det er krav som ikke kan dekkes samtidig og er likt prioritert, skal arbeidsgiver trekke det kravet som kom først.

Kilde: https://community.visma.com/t5/Nyheter-i-Fagomrade-Lonn-HR/Utleggstrekk-i-lonn-og-godtgjorelse/ba-p/272145

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnebidrag prioriteres. 

Nope.

Anonymkode: 92912...bad

Skrevet

Prioriteten for flere trekk
Når arbeidsgiver mottar flere trekkpålegg for en ansatt, gir dekningsloven § 2-8 regler for hvordan trekkene skal prioriteres.

(a) krav som grunner seg på lovbestemt forsørgelsesplikt (bidragstrekk),
(b) krav på erstatning eller oppreisning for skade voldt ved en straffbar handling,
(c) krav på bøter,
(d) krav på skatt eller offentlig avgift,
(e) andre krav

Dersom det er krav som ikke kan dekkes samtidig og er likt prioritert, skal arbeidsgiver trekke det kravet som kom først.

Kilde: https://community.visma.com/t5/Nyheter-i-Fagomrade-Lonn-HR/Utleggstrekk-i-lonn-og-godtgjorelse/ba-p/272145

Så da kan jeg slappe av litt siden barnebidrag står som nummer 1? Jeg er så oppskjørtet og redd for det økonomiske. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nope.

Anonymkode: 92912...bad

Jo det gjør det; (a) krav som grunner seg på lovbestemt forsørgelsesplikt (bidragstrekk),

• Liker 6
Skrevet

Så da kan jeg slappe av litt siden barnebidrag står som nummer 1? Jeg er så oppskjørtet og redd for det økonomiske. 

Ja

Skrevet
Loff77 skrev (10 minutter siden):

Ja

Tusen takk 🌹🌹🌹

Skrevet
Loff77 skrev (23 minutter siden):

Jo det gjør det; (a) krav som grunner seg på lovbestemt forsørgelsesplikt (bidragstrekk),

Hvis du leser hele sitatet så står det også at ved manglende dekning skal arbeidsgiver trekke det som kom først, i dette tilfellet ikke barnabidraget.

TS du VET ikke at du får barna mest, det kan jo være han vil ha 50-50 når det kommer til saken, og da blir det ikke særlig bidrag på deg. SÅ er vi jo igjen med det gode gamle spørsmålet om hvorfor folk får unger uten å ta høyde for at forholdet ryker...

Anonymkode: 210ae...472

• Liker 3
Skrevet

Verdier som er opparbeidet i felleskap skal ogås deles ved skilsmisse. Mulig dere har avtaler på fordeling? 

Anonymkode: fd212...0e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du leser hele sitatet så står det også at ved manglende dekning skal arbeidsgiver trekke det som kom først, i dette tilfellet ikke barnabidraget.

TS du VET ikke at du får barna mest, det kan jo være han vil ha 50-50 når det kommer til saken, og da blir det ikke særlig bidrag på deg. SÅ er vi jo igjen med det gode gamle spørsmålet om hvorfor folk får unger uten å ta høyde for at forholdet ryker...

Det er kun ved lik prioritet, gjeld er prioritet nr 5 mot bidrag som er 1 prioritet.

Selv om det blir 50/50 kan man ha krav på bidrag hvis den andre tjener mer;)

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg eier ingen krystallkule og det er nok dumt av meg å ikke ha investert i det. Ting skjer etter 13 års ekteskap og kjærester 3 år før det også. Vi hadde det fint og har nå barn på 4 og 7. Bf kommer ikke til å kunne ha 50/50 pga jobb, en jobb han neppe slutter i for å ha barna 50/50. Det har skjedd utilgivelige ting som gjør at vi skilles og det får han betale for så lenge han var uærlig mot meg.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du bør kanskje lese hele sitatet selv? Har jobbet med inkasso, og kan forsikre TS om at barnebidrag har bedre prioritet enn annen gjeld, så tidligere trekk vil stanses dersom det ikke er rom for begge deler. 

Anonymkode: 2c1cc...351

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du ikke en jobb? Du vil jo motta tre barnetrygder når du har aleneomsorg, skattelette og du kan få dekket 64% av utgifter til bhg og Sfo/aks. 

Anonymkode: 79085...699

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du bør kanskje lese hele sitatet selv? Har jobbet med inkasso, og kan forsikre TS om at barnebidrag har bedre prioritet enn annen gjeld, så tidligere trekk vil stanses dersom det ikke er rom for begge deler. 

Anonymkode: 2c1cc...351

Veldig godt å lese. Jeg skulle gått for minst 6 mnd siden, men redsel for økonomien har stanset meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du ikke en jobb? Du vil jo motta tre barnetrygder når du har aleneomsorg, skattelette og du kan få dekket 64% av utgifter til bhg og Sfo/aks. 

Jeg har en jobb, men den er ikke best betalt her i landet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig godt å lese. Jeg skulle gått for minst 6 mnd siden, men redsel for økonomien har stanset meg. 

Men, å frarøve far 50% samvær fordi du mener han ikke kan ha det, det er det ikke opp til deg å bestemme. Lær deg å klar deg selv. Ikke vær avhengig av andre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har en jobb, men den er ikke best betalt her i landet. 

Da må du kanskje omskolere deg. Ta noe videreutdanning osv. Du kan ikke mene at far skal ha mindre omsorg, så du skal få barnebidrag, fordi du har en jobb med lav inntekt. 

• Liker 1
Skrevet

Men, å frarøve far 50% samvær fordi du mener han ikke kan ha det, det er det ikke opp til deg å bestemme. Lær deg å klar deg selv. Ikke vær avhengig av andre. 

Da må du kanskje omskolere deg. Ta noe videreutdanning osv. Du kan ikke mene at far skal ha mindre omsorg, så du skal få barnebidrag, fordi du har en jobb med lav inntekt. 

Jeg er ikke ute etter å flå han for penger eller frarøve han tid med barna. Jeg vet at han aldri gir opp jobben sin for egne barn. Han har bevist dette flere ganger de årene de har levd. Jobben kommer før alt annet. Han jobber så ukristelig at det å ha barna 50/50 ikke er mulig for han. Slutt med egne konklusjoner som ikke henger på greip. Vil han endre arbeidstider og ha barna 50/50 så er det greit, da jobber jeg ekstra da barna er hos han.

Mulig jeg blir sett på som avhengig av andre, men er det ikke rett og rimelig at en far betaler for sine egne barn?

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-9-12 den 15.10):

Jeg er ikke ute etter å flå han for penger eller frarøve han tid med barna. Jeg vet at han aldri gir opp jobben sin for egne barn. Han har bevist dette flere ganger de årene de har levd. Jobben kommer før alt annet. Han jobber så ukristelig at det å ha barna 50/50 ikke er mulig for han. Slutt med egne konklusjoner som ikke henger på greip. Vil han endre arbeidstider og ha barna 50/50 så er det greit, da jobber jeg ekstra da barna er hos han.

Mulig jeg blir sett på som avhengig av andre, men er det ikke rett og rimelig at en far betaler for sine egne barn?

Jo, og selv ved 50/50 kan den som tjener mindre enn et visst beløp få barnebidrag for å utjevne forskjellen. 

Anonymkode: ae04e...201

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...