Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg sitter her og lurer på om hvor stor sjangse det er for overvektige å få blitt gravid. Man sier jo det at er man overvektig så har man mindre sjangs å bli gravid.

Er det noen som er overvektige og har blitt gravid eller har noen synspunkter på dette?

Verken legen min eller gynekologen har sagt til meg at jeg må slangke meg for å få til en graviditet. Er det vanskeligere å bli gravid når man har noen kg for mye?Lever jo sunt og prøver å tenke på hva jeg dytter i munnen selv om det blir litt god mat og snaks i helgene.

Hilsen Lene

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Dette har jeg egentlig ikke greie på, men siterer fra en svangerskapsbok:

* 10 kg overvekt kan redusere sjansene for å bli gravid med opptil 20%

* Ideell bmi for å bli gravid er 20-25. Bmi på 26-27 er i meste laget, men ikke nok til å påvirke fruktbarheten

* Ved prøverør har de overvektige minst suksess

* Det har betydning hvor fettet sitter. Det gunstigste er å ha pæreform.

* Risikoen for forsinket befruktning (bruke 9-10 pp) er 11 ganger høyere hos overvektige.

Men nå vil jeg vel tro at det har mer med hormonene å gjøre enn fettet. For de som er veldig overvektige mister jo ofte eggløsning, og da er det selvfølgelig vanskelig å bli gravid. Men hvis man ikke gjør det... Nei, dette vet jeg alt for lite om dessverre. Håper noen andre har noe glupt å komme med som kan være til hjelp :)

Skrevet

Men når man har regelmessig syklus da? Og EL?Var hos gynekologen forrige syklus og han sa at jeg hadde masse eggposer så jeg skulle ikke beskymre meg for at jeg ikke hadde El.

Takk for svaret :)

Skrevet

Det er også forskjell på å være overvektig og ute av form, og å veie for mye, men være i god form (regelmessig trene etc)

Skrevet

Svigerinna mi er ganske småfeit og de fikk det til på første forsøk, begge gangene så det behøver nok ikke ha noe å si :)

Gjest Gjest_NinaL_*
Skrevet

Det er ikke bare mindre sjanse for å bli gravid, det er også større sjanse for komplikasjoner i svangerskapet og under fødselen. Overvekt er et økende problem både blant gravide og i resten av befolkningen.

Det er all grunn til å forsøke å holde en normal vekt.

De fleste legger jo på seg en del under svangerskapet også - og sliter ofte med å få det av igjen etterpå.

Da er det jo dumt hvis allerede utgangspunktet er altfor høyt.

Skrevet

Jeg er overvektig. ca 20 kg for mye. Tok meg 1 år å bli gravid.

Skrevet

Vel... om ideel bmi er 20-25 for å bli gravid, så har jeg en ting til å fokusere på i tida frem mot prøvestart (siden jeg jo ikke er prøver enda)

Jeg har en bmi på ca 18 jeg. Er dette forklaringen på min manglene eggløsning, som jeg hr tillagt p-pillene skylda for? Jeg har aldri slanket meg, jeg er bare naturlig tynn, har vært sånn hele mitt liv. Må jeg til med "oppfeting" for å kunne få barn etterhvert?

Beklager om jeg sporet av tråden nå...

Skrevet
Vel... om ideel bmi er 20-25 for å bli gravid, så har jeg en ting til å fokusere på i tida frem mot prøvestart (siden jeg jo ikke er prøver enda)

Jeg har en bmi på ca 18 jeg. Er dette forklaringen på min manglene eggløsning, som jeg hr tillagt p-pillene skylda for? Jeg har aldri slanket meg, jeg er bare naturlig tynn, har vært sånn hele mitt liv. Må jeg til med "oppfeting" for å kunne få barn etterhvert?

Beklager om jeg sporet av tråden nå...

Jeg har spurt min legesøster om dette, siden jeg er litt undervektig selv. Hun sa at det kan gi sjeldnere eggløsning, men behøver vel ikke å gjøre det. Hun mente også at jeg burde forsøke å være normalvektig ved en graviditet fordi dette er sunnere for fosteret. Så siden vi antagelig skal prøve igjen etterhvert prøver jeg å spise sunt og ikke for lite. (Men, jeg ble jo gravid som undervektig og).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...