AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #1 Skrevet 11. september 2021 Jeg har en del hullete laken som er på tide at jeg kaster. Men kan jeg kaste det i vanlig søppel, eller er det noen annen form for resirkulering jeg kan kaste det i? Er vel ikke noe vits å legge det i en sånn gjenvinningsboks til Fretex siden det er hullete og stygt? Anonymkode: 7d03c...4bf
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #2 Skrevet 11. september 2021 Ett skitt laken hadde jeg kastet i restavfallet. Anonymkode: 3f24c...dd3 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #4 Skrevet 11. september 2021 Du kan kaste det til Fretex. De klipper opp materiale, og gjenvinner det som kan brukes. Ikke kast det i søpla. Anonymkode: c347a...a11 9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #5 Skrevet 11. september 2021 Jeg bruker å donere de til der jeg adopterte hunden min. De trenger alltid laken og sengetøy til dyrene. Og det gjør ikke noe om det er litt slitt eller har noen hull. Anonymkode: 399c5...50b 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #6 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan kaste det til Fretex. De klipper opp materiale, og gjenvinner det som kan brukes. Ikke kast det i søpla. Anonymkode: c347a...a11 Nja.. https://www.fretex.no/gi-til-fretex/hva-kan-jeg-gi-i-fretexboksene/sporsmaal-og-svar-om-gjenbruk-av-tekstiler "Fretex tar imot tekstilene som folk donerer. Vi har samtidig valgt å fortelle om situasjonen vi har havnet i hvor mengden av ødelagte tekstiler er større enn våre løsninger kan ta unna." https://www.tv2.no/a/11639606 "Fretex fortviler – får mer og mer klær de ikke vil ha. Mengden klær som folk donerer til Fretex som blir til avfall øker. Årsaken er at folk gir bort ødelagt tøy." Anonymkode: fbc7d...202 3
Aureka Skrevet 11. september 2021 #7 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du kan kaste det til Fretex. De klipper opp materiale, og gjenvinner det som kan brukes. Ikke kast det i søpla. Anonymkode: c347a...a11 Helt feil. Fretex vil IKKE ha ødelagte tekstiler. Det skal kastes i gjenvinning. Er det lite kan det gå i restavfall. 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #8 Skrevet 11. september 2021 Aureka skrev (1 minutt siden): Helt feil. Fretex vil IKKE ha ødelagte tekstiler. Det skal kastes i gjenvinning. Er det lite kan det gå i restavfall. Merkelig da at de tidligere har sagt at de vil ha alt. Det finnes ikke noe eget for gjenvinning av klær! Ikke engang på gjenvinningsstasjonen har de det. På boksene til Fretex står det også "vi tar imot alt, også ødelagte tekstiler". Til og med bak på bussene her så står det "ikke kast meg i søpla! Jeg kan gjenvinnes, selv med hull og flekker" og bilde av en gammel truse. Man kan ikke si en ting og Så bli sure når folk gjør som man får beskjed om. Anonymkode: 8d018...1b0 13
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #9 Skrevet 11. september 2021 Svaret er vel at du må Google for hva som gjelder i din kommune. Hos oss skal det leveres i containerne til UFF og Fretex. Det står på kommunens hjemmesider. Anonymkode: 8d018...1b0 3
Aureka Skrevet 11. september 2021 #10 Skrevet 11. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Merkelig da at de tidligere har sagt at de vil ha alt. Det finnes ikke noe eget for gjenvinning av klær! Ikke engang på gjenvinningsstasjonen har de det. På boksene til Fretex står det også "vi tar imot alt, også ødelagte tekstiler". Til og med bak på bussene her så står det "ikke kast meg i søpla! Jeg kan gjenvinnes, selv med hull og flekker" og bilde av en gammel truse. Man kan ikke si en ting og Så bli sure når folk gjør som man får beskjed om. Anonymkode: 8d018...1b0 Ting kan endre seg, det er lenge siden jeg har hørt at Fretex vil ha de ødelagte klærne. Men jeg bor i Oslo, det kan være at det er annerledes andre steder. her De seneste årene har de gått ut og sagt at de ikke har mulighet for å håndtere den enorme mengden av ødelagte tekstiler som folk gir dem. Mye skyldes "fast fashion" Men enig i at det burde vært konteinere ute på lik linje med glass o.i. De tar i mot tekstiler på gjenvinningsstasjoner rundt om, men selvf litt mer pes å ta seg dit. Endret 11. september 2021 av Aureka
Tvist Skrevet 12. september 2021 #11 Skrevet 12. september 2021 Jeg huske jeg så noe i en nyhetssending der de som hentet restavfall mente at klær ødela maskinene deres. Så jeg vet ikke...
Gjest Loublover Skrevet 19. september 2021 #12 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (På 12.9.2021 den 1.05): Jeg bruker å donere de til der jeg adopterte hunden min. De trenger alltid laken og sengetøy til dyrene. Og det gjør ikke noe om det er litt slitt eller har noen hull. Anonymkode: 399c5...50b Det hørtes koselig og fint ut😊 Hvor er dette? Kunne gjerne donert dit selv
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #13 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (På 12.9.2021 den 1.14): Merkelig da at de tidligere har sagt at de vil ha alt. Det finnes ikke noe eget for gjenvinning av klær! Ikke engang på gjenvinningsstasjonen har de det. På boksene til Fretex står det også "vi tar imot alt, også ødelagte tekstiler". Til og med bak på bussene her så står det "ikke kast meg i søpla! Jeg kan gjenvinnes, selv med hull og flekker" og bilde av en gammel truse. Man kan ikke si en ting og Så bli sure når folk gjør som man får beskjed om. Anonymkode: 8d018...1b0 Jeg husker også denne reklamen fra noen år (?) tilbake. Så da har jeg levert «alt» til Fretex, da, og like etter leste jeg i media at de «får for mye søppel» og at folk må slutte å levere ditt og datt til de 🤷♀️ Fretex vil vel bare ha designerklær som de kan selge til en kunstig høy pris i «luksus-Fretex»-butikkene sine. Anonymkode: a68da...3b8 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #14 Skrevet 20. september 2021 Du får alltid gitt bort slik ; til hundesenger, til fyll i puter og slik, noen hekler matter av opprevne laken. Ikke kast, det er alltid noen som har bruk for slik. Anonymkode: 90d9a...854
Gjest Elder Millennial Skrevet 20. september 2021 #15 Skrevet 20. september 2021 (endret) Større tekstiler skal leveres til gjenvinningsstasjonen. Jeg bruker gamle laken til fille filler i garasjen. Greit å ikke bruke nye filler til olje og malings søl. Når det bare er små filler kan de kastes i restavfallet. Bare pass på de ikke er fulle av brennbare materialer før du kaster de i restavfallet så klart. Endret 20. september 2021 av Elder Millennial
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #16 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (På 12.9.2021 den 1.14): Merkelig da at de tidligere har sagt at de vil ha alt. Det finnes ikke noe eget for gjenvinning av klær! Ikke engang på gjenvinningsstasjonen har de det. På boksene til Fretex står det også "vi tar imot alt, også ødelagte tekstiler". Til og med bak på bussene her så står det "ikke kast meg i søpla! Jeg kan gjenvinnes, selv med hull og flekker" og bilde av en gammel truse. Man kan ikke si en ting og Så bli sure når folk gjør som man får beskjed om. Anonymkode: 8d018...1b0 Det er jo akkurat det som har skjedd. Kommunen og Fretex/Uff var ute og annonserte stort at ALLE TEKSTILER, også flekkete, ødelagte og stygge skal leveres i Uff/Fretex boksene. Men når folk begynte å gjøre dette, så ble mengdene så store av det som var stygt og ødelagt, at Fretex ombestemte seg, og gikk ut med at folk måtte kaste det i restavfallet istedenfor. Kommunen gikk da ut med at det IKKE må kastes i restavfallet, fordi det ødelegger maskinene de bruker til å håndtere søppel. Og slik har runddansen fortsatt. Konklusjonen er at vi som husholdninger ikke KAN gjøre rett, og dermed må velge mellom det kommunen vil, og det fretex vil. I mitt hode er det lett. Jeg gjør som kommunen ber meg om, og kaster hos fretex. Fretex er et privat selskap, som har valgt å inngå et samarbeid med kommunen. De kan ikke bare gå tilbake på dette fordi det ble mer ødelagte klær enn de hadde tenkt seg. Anonymkode: e8de6...e7d 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #17 Skrevet 20. september 2021 Legg det ut på Finn gies bort først som andre sier så de som driver med hund vil gjerne ha slikt! Evt hør med dyrebeskyttelsen og andre som redder dyr i ditt område. Må vaskes først selvfølgelig, helst med parfymefritt vaskemiddel. Anonymkode: 08af4...875
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #18 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (På 20.9.2021 den 10.23): Det er jo akkurat det som har skjedd. Kommunen og Fretex/Uff var ute og annonserte stort at ALLE TEKSTILER, også flekkete, ødelagte og stygge skal leveres i Uff/Fretex boksene. Men når folk begynte å gjøre dette, så ble mengdene så store av det som var stygt og ødelagt, at Fretex ombestemte seg, og gikk ut med at folk måtte kaste det i restavfallet istedenfor. Kommunen gikk da ut med at det IKKE må kastes i restavfallet, fordi det ødelegger maskinene de bruker til å håndtere søppel. Og slik har runddansen fortsatt. Konklusjonen er at vi som husholdninger ikke KAN gjøre rett, og dermed må velge mellom det kommunen vil, og det fretex vil. I mitt hode er det lett. Jeg gjør som kommunen ber meg om, og kaster hos fretex. Fretex er et privat selskap, som har valgt å inngå et samarbeid med kommunen. De kan ikke bare gå tilbake på dette fordi det ble mer ødelagte klær enn de hadde tenkt seg. Anonymkode: e8de6...e7d Jepp. Jeg sjekket opp pga denne tråden og på hjemmesidene til kommunen står det at alt skal leveres til Fretex. De har et samarbeid her i kommunen frem til nytt anlegg for gjenvinning av tekstiler er klart. Kaster ødelagte klær til Fretex og fine klær som fortsatt kan brukes i de andre boksene. Kirkens bymisjon og hva de andre greiene heter 😊 Anonymkode: 8d018...1b0 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #19 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (På 20.9.2021 den 10.23): Jeg gjør som kommunen ber meg om, og kaster hos fretex. Fretex er et privat selskap, som har valgt å inngå et samarbeid med kommunen. De kan ikke bare gå tilbake på dette fordi det ble mer ødelagte klær enn de hadde tenkt seg. Anonymkode: e8de6...e7d Samme her. Anonymkode: fa69b...3bf
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #20 Skrevet 21. september 2021 Last ned Sortere-appen, velg kommune, skriv inn hva du skal kaste, og så får du vite hva du skal gjøre. Anonymkode: 26566...f8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå