AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #1 Skrevet 11. september 2021 Har en treåring som har begynt å hente leker i senga på kvelden når han skal sove.. har gått inn til han et par ganger, tatt fra han lekene, sagt kort at nå er det ikke tid for lek og at han skal sove, tatt på han dyna og gått ut. Han sier ingenting, og har de to gangene det har skjedd lagt seg å sove, og ikke fortsatt å hente leker på ny. Men tenker det fort kan snu, og at han fortsetter å hente leker etter jeg har vært inne hos ham. Er å gå inn til han og ta fra han lekene i det hele tatt rett måte å gjøre det på? Har aldri vært borti det før, og kan jo ikke fjerne lekene helt fra rommet heller.. Ts Anonymkode: b822d...d1e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #2 Skrevet 11. september 2021 Ts på slutten ja 😂 det var ikke meningen. Ts 😂 Anonymkode: b822d...d1e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #3 Skrevet 11. september 2021 Vi legger barna tidsnok til at de får lekt litt på sengekanten før de legger seg. Det er rolig lek, annet får de ikke lov til. I starten sa vi ifra når det var på tide å legge leken vekk, men nå er de helt selvdrevne og legger det ifra seg når de blir trøtte nok til å sove. Vi kaller det "å finne roen". Anonymkode: d7a8a...403 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #4 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi legger barna tidsnok til at de får lekt litt på sengekanten før de legger seg. Det er rolig lek, annet får de ikke lov til. I starten sa vi ifra når det var på tide å legge leken vekk, men nå er de helt selvdrevne og legger det ifra seg når de blir trøtte nok til å sove. Vi kaller det "å finne roen". Anonymkode: d7a8a...403 Vi leser bøker, synger og prater i senga 20-30 min før han legger seg. Leke gjør han mye ellers i løpet av dagen, så tenker ikke det skal være nødvendig at han gjør dette etter han har lagt seg også? Ingen kritikk mot at du lar dine gjøre dette, altså. Første dagen jeg tok han i å leke, lot jeg han holde på litt for å se om han la seg til å sove selv, men etter 30 minutter måtte jeg gå inn til han. Da var det blitt så sent.. Ts Anonymkode: b822d...d1e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #5 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vi leser bøker, synger og prater i senga 20-30 min før han legger seg. Leke gjør han mye ellers i løpet av dagen, så tenker ikke det skal være nødvendig at han gjør dette etter han har lagt seg også? Ingen kritikk mot at du lar dine gjøre dette, altså. Første dagen jeg tok han i å leke, lot jeg han holde på litt for å se om han la seg til å sove selv, men etter 30 minutter måtte jeg gå inn til han. Da var det blitt så sent.. Ts Anonymkode: b822d...d1e Vi leser også bok før de legger seg og snakker på sengekanten. De leker selvsagt også mye i løpet av dagen. Jeg tenker at hvert barn har sin måte å finne roen på, så søvnen kan innhente dem. Vi begynte med dette i 2-3 årsalderen, nå er de eldre, 6 og 8, og har funnet sine metoder. Åtteåringen dikter opp historier med figurer, bamser osv. Yngste liker veldig godt å tegne på sengekanten. På den måten kobler de av, roer seg helt ned, og blir trøtt nok til å ta imot søvnen. Det blir vel litt som at jeg leser på senga eller iblant diller med telefonen før jeg skal sove. Jeg synes det er riktig å stanse leken etter en stund, for det skal jo ikke gå på bekostning av nattesøvnen. Det måtte jeg jo i starten, til de fant mer ut av det. Hvis du ikke synes lekinga er riktig for ditt barn i forhold til å finne ro, så er det helt greit å sette foten ned. Anonymkode: d7a8a...403 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #6 Skrevet 12. september 2021 Hmm, andre? Tenker det er flere som har opplevd dette Anonymkode: b822d...d1e
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #7 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi leser også bok før de legger seg og snakker på sengekanten. De leker selvsagt også mye i løpet av dagen. Jeg tenker at hvert barn har sin måte å finne roen på, så søvnen kan innhente dem. Vi begynte med dette i 2-3 årsalderen, nå er de eldre, 6 og 8, og har funnet sine metoder. Åtteåringen dikter opp historier med figurer, bamser osv. Yngste liker veldig godt å tegne på sengekanten. På den måten kobler de av, roer seg helt ned, og blir trøtt nok til å ta imot søvnen. Det blir vel litt som at jeg leser på senga eller iblant diller med telefonen før jeg skal sove. Jeg synes det er riktig å stanse leken etter en stund, for det skal jo ikke gå på bekostning av nattesøvnen. Det måtte jeg jo i starten, til de fant mer ut av det. Hvis du ikke synes lekinga er riktig for ditt barn i forhold til å finne ro, så er det helt greit å sette foten ned. Anonymkode: d7a8a...403 Ja, skjønner. Er vel bare det at jeg mener er det natt, så er det natt. Og jeg pleier vanligvis aldri gå inn til han etter han har lagt seg. Ofte kommer han seg ikke i seng sånn at han faktisk har tid til å holde på lenge i senga. Hvertfall ikke utover den lille halvtimen vi er inne med ham. Ts Anonymkode: b822d...d1e
Sandie Skrevet 12. september 2021 #8 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hmm, andre? Tenker det er flere som har opplevd dette Anonymkode: b822d...d1e Min jente på 3 1/2 er også sånn om vi ikke ligger ved siden av henne til hun har sovnet. Hun kan også vise stor interesse for å leke på rommet sitt like før vi skal gjøre oss klare til kvelden. Men virker som det er mest for å hale ut tiden. Jeg pleier da å avbryte leken ganske raskt, og hun får ikke ha med seg leker opp i sengen. Er først når vi leser godnatthistorier at hun godtar å legge seg under dynen, og finner roen.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #9 Skrevet 12. september 2021 Natt er natt. Leke og surre kan de gjøre i senga når de er store nok til å forstå at lite søvn ikke alltid er greit. Her er det bok, sang og natta. Ikke noe mer. Leker de med bamsene sine i senga mister de en etter en hvis de ikke hører. Bamsene skal koses med på natta. Anonymkode: 936c2...5eb 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #10 Skrevet 12. september 2021 Sandie skrev (7 timer siden): Min jente på 3 1/2 er også sånn om vi ikke ligger ved siden av henne til hun har sovnet. Hun kan også vise stor interesse for å leke på rommet sitt like før vi skal gjøre oss klare til kvelden. Men virker som det er mest for å hale ut tiden. Jeg pleier da å avbryte leken ganske raskt, og hun får ikke ha med seg leker opp i sengen. Er først når vi leser godnatthistorier at hun godtar å legge seg under dynen, og finner roen. Vi har ingen problemer med legging. Han legger seg frivillig under dyna når vi er ferdig med natta-historie eller hva vi holder på med. Er når vi har gått ut at han begynner å gå ut av senga, hente leker osv. Men tenker litt som hun under her skriver, at natt er natt, leke kan han gjøre ellers på dagen. Så kommer nok til å fortsette med og gå inn til han å ta fra han leken om han fortsetter, å gjøre dette om jeg så må gjøre det 10 ganger om han ikke gir seg etter første beskjed? I verste fall si at vi tar lekene ut av rommet han hører etter.. Ts Anonymkode: b822d...d1e
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #11 Skrevet 13. september 2021 Foreløpig høres det ut som at det du gjør fungerer helt fint, og om det ikke blir noe større problem, trenger du jo ikke gjøre noe mer. Hos oss har konsekvenser, altså å ta bort de lekene han leker med, ikke fungert. Vi har heller ikke noe alternativt sted å oppbevare leker, så vi kan ikke ta ut alt. Det som fungerer her, er faktisk klare regler kombinert med belønninger. Altså: når lyset er slukket, er det ikke lov å komme ut av senga. Følger han regelen, får han et klistremerke/tegne en stjerne. Et gitt antall merker gir belønning. Her er barnet eldre, men prinsippene er overførbare. Ville forsøkt å fjerne leker først, men om dette ikke fungerer, er det kanskje et alternativ? Anonymkode: fb7ad...33e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå