AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #1 Skrevet 11. september 2021 Inspirerte av en annen tråd begynte jeg å tenke på min egen situasjon. Min far er gift på nytt og fått barn i ny familie. Men de har aldri pratet med meg om arv.. Tror faktisk ikke de tenker på meg som en arving, det har kommet litt frem mellom linjene under samtaler. Mest sannsynlig er det jo min far som dør først, hvordan stiller jeg meg til arven da? For da må vel jeg velge om jeg vil ha farsarven min med en gang, eller vil la min stemor sitte i uskiftet bo? Å hva er lurt å gjøre? Anonymkode: 3026d...ddc
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #2 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For da må vel jeg velge om jeg vil ha farsarven min med en gang, eller vil la min stemor sitte i uskiftet bo? Nei. Anonymkode: ee261...38f
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #3 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Inspirerte av en annen tråd begynte jeg å tenke på min egen situasjon. Min far er gift på nytt og fått barn i ny familie. Men de har aldri pratet med meg om arv.. Tror faktisk ikke de tenker på meg som en arving, det har kommet litt frem mellom linjene under samtaler. Mest sannsynlig er det jo min far som dør først, hvordan stiller jeg meg til arven da? For da må vel jeg velge om jeg vil ha farsarven min med en gang, eller vil la min stemor sitte i uskiftet bo? Å hva er lurt å gjøre? Anonymkode: 3026d...ddc Så lenge du ikke har signert på noe, så kan ikke din stemor sitte i uskifte. Du har rett på arven med en gang din far dør. Anonymkode: 001ee...aa0 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #4 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så lenge du ikke har signert på noe, så kan ikke din stemor sitte i uskifte. Du har rett på arven med en gang din far dør. Anonymkode: 001ee...aa0 Men kan jeg da bli spurt/bedt om å la henne sitte i uskiftet bo? Ts Anonymkode: 3026d...ddc
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #5 Skrevet 12. september 2021 Du kan bli spurt/bedt om å la henne sitte i uskiftet bo. Men har de vært gift en stund og har barn, så regner jeg med at de hadde gjort dette allerede. Mange løser det også på andre måter, f.eks. ved at din far har en livsforsikring der hans kone er begunstiget, slik at hun får en større utbetaling ved hans død, og uansett kan kjøpe deg ut av boet. For eksempel. Anonymkode: ceb92...b7b 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #6 Skrevet 12. september 2021 Å la steforelder sitte i uskiftet bo er aldri lurt. Dersom du har «lest mellom linjene» at de ikke ser på deg som arving så skal du ikke se bort i fra at din far allerede har overført alt av verdier til din stemor, slik at det ikke blir noe ut over gamle skjorter og nips for deg å arve. Anonymkode: 95c6d...93b 9
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #7 Skrevet 12. september 2021 Det er i din stemors interesse at din farsarv blir delt ut så raskt som mulig etter hans død, forutsatt at hun har råd til å betale deg ut av bolig. Hvis hun ber om å sitte i uskiftet bo og du sier ja vil du (når hun etterhvert dør) også få del i verdiøkningen av boligen, mens hvis du får arven med en gang er det hun som eier boligen alene og får verdiøkningen selv. Uskiftet bo er kun et gode hvis den gjenlevende ikke har råd til å betale ut evt arvinger. Anonymkode: c62a9...38b 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #8 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Å la steforelder sitte i uskiftet bo er aldri lurt. Dersom du har «lest mellom linjene» at de ikke ser på deg som arving så skal du ikke se bort i fra at din far allerede har overført alt av verdier til din stemor, slik at det ikke blir noe ut over gamle skjorter og nips for deg å arve. Anonymkode: 95c6d...93b Slik min far gjorde, overførte alt til samboeren mange år før han døde. Det var såvidt penger til begravelsen i boet. Anonymkode: abc4c...5f5 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #9 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er i din stemors interesse at din farsarv blir delt ut så raskt som mulig etter hans død, forutsatt at hun har råd til å betale deg ut av bolig. Hvis hun ber om å sitte i uskiftet bo og du sier ja vil du (når hun etterhvert dør) også få del i verdiøkningen av boligen, mens hvis du får arven med en gang er det hun som eier boligen alene og får verdiøkningen selv. Uskiftet bo er kun et gode hvis den gjenlevende ikke har råd til å betale ut evt arvinger. Anonymkode: c62a9...38b Det kan være slik, men ikke nødvendigvis. Dersom hun bor i et objekt som er en god investering er det kanskje lukrativt, men det er ikke gitt. De aller fleste arvinger ville nok valgt å få farsarven så snart som mulig, og investere pengene selv. Jeg ville utvilsomt valgt det alternativet, da jeg stoler bedre på min egen investeringsevne enn andres. I noen ekteskap nummer to (som mine foreldres) er det også en aldersforskjell involvert. Skal man vente på arven til lengstlevende dør, så kan man vente veldig lenge, og en arv kommer en gjerne mer til gode som ung voksen med mange utgifter enn som snart pensjonist. Men jeg forstår poenget ditt - som stemor ville jeg nok gjort opp arven så snart som mulig, og bli ferdig med det. Anonymkode: ceb92...b7b 2
Realverdien Skrevet 12. september 2021 #10 Skrevet 12. september 2021 Sitt stille i båten og håp at de ikke gjør noe for å unndra deg arven. Dette kan gjøres helt lovlig så lenge gamlefar er i live. Dauer han uten å ha overført det han eier til henne, slik noen andre postere sier her, så MÅ du kreve din arv. Hun må IKKE få sitte i uskiftet bo. Da kan du like gjerne brenne pengene. 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #11 Skrevet 12. september 2021 Er det kun pengene i huset man arver eller også det som står på kontoer? Vet de har noe penger i banken, på hans kontoer. De har snakket og fjåset om det i selskaper. Å jeg har stusset på hvorfor de ikke har felles konto eller på hennes kontore, men tror de har glemt meg som arver eller ikke tenker på meg som arver.. Ts Anonymkode: 3026d...ddc
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #12 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det kun pengene i huset man arver eller også det som står på kontoer? Vet de har noe penger i banken, på hans kontoer. De har snakket og fjåset om det i selskaper. Å jeg har stusset på hvorfor de ikke har felles konto eller på hennes kontore, men tror de har glemt meg som arver eller ikke tenker på meg som arver.. Ts Anonymkode: 3026d...ddc Arven etter ham er hans totale formue - det han eier av eiendom, kapital, kontanter, minus all gjeld. Dersom han har penger på konto så hjelper det arvespørsmålet noe. Hans kone arver først 1/4, før arven fordeles mellom barna. Har hun da noe penger, så kan hun kjøpe deg ut og gi deg din arv uten å selge huset. De har nok ikke "glemt" deg. Men hvordan de har løst det vet vi ikke. Jeg ville sittet rolig i båten, som nevnt over. Arv er jo ikke arv før noen har gått bort, og det er enn så lenge din fars penger, så jeg ville ikke bragt dette på bane. Anonymkode: ceb92...b7b 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #13 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Arven etter ham er hans totale formue - det han eier av eiendom, kapital, kontanter, minus all gjeld. Dersom han har penger på konto så hjelper det arvespørsmålet noe. Hans kone arver først 1/4, før arven fordeles mellom barna. Har hun da noe penger, så kan hun kjøpe deg ut og gi deg din arv uten å selge huset. De har nok ikke "glemt" deg. Men hvordan de har løst det vet vi ikke. Jeg ville sittet rolig i båten, som nevnt over. Arv er jo ikke arv før noen har gått bort, og det er enn så lenge din fars penger, så jeg ville ikke bragt dette på bane. Anonymkode: ceb92...b7b Skal ikke nevne noe, og for min del trenger jeg ikke å arve en krone. Men litt sårt når de prater som om jeg ikke er en arving, da begynner jeg jo å tenke på hvordan henger dette egentlig sammen. Jeg vet blant annet at deres brukskonto er hans konto, men hun har sagt det ikke er så farlig for de er jo gift... Men tror det er litt upraktisk for henne om det skulle blitt en plutselig død..? Ikke at jeg skal ta de pengene, men tror den kontoen kan bli låst en periode mens en finner ut av ting, slik jeg forstår det? TS Anonymkode: 3026d...ddc
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #14 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal ikke nevne noe, og for min del trenger jeg ikke å arve en krone. Men litt sårt når de prater som om jeg ikke er en arving, da begynner jeg jo å tenke på hvordan henger dette egentlig sammen. Jeg vet blant annet at deres brukskonto er hans konto, men hun har sagt det ikke er så farlig for de er jo gift... Men tror det er litt upraktisk for henne om det skulle blitt en plutselig død..? Ikke at jeg skal ta de pengene, men tror den kontoen kan bli låst en periode mens en finner ut av ting, slik jeg forstår det? TS Anonymkode: 3026d...ddc Det er veldig vanskelig for oss å spekulere i ting. De kan ha flere kontoer, de kan ha livsforsikring med begunstigelse, hun kan ha penger fra før. Er du eneste særkullsbarn? Hvor mange barn har de sammen? Er det noen fritidseiendom i hans navn eller slikt som det kan bli rift om? Anonymkode: ceb92...b7b
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #15 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er veldig vanskelig for oss å spekulere i ting. De kan ha flere kontoer, de kan ha livsforsikring med begunstigelse, hun kan ha penger fra før. Er du eneste særkullsbarn? Hvor mange barn har de sammen? Er det noen fritidseiendom i hans navn eller slikt som det kan bli rift om? Anonymkode: ceb92...b7b Skal slutte å spekulere 🙂 jeg har nok mer formue enn de, så trenger virkelig ikke å arve noe. Ikke noe fritidseiendom nei, å tror de eier bolig sammen. Håper det nå det for deres del! Bare ting som er blitt sagt som fikk meg til å tenke. Ts Anonymkode: 3026d...ddc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå