Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal ha hyggelig kosekveld. Men typen biter og småspiser på negler/fingre/  så det kommer sånne smattelyder..peller seg i ansiktet og i året HELE tiden og små ekle lyder, og småsvelger hele tiden, peller på småskorper. Også puster han med sånn «klakk»» inni nesa.  Jeg har misofoni og holder på å KLIKKE inni meg pga denne fiklingen. Blir så sint! selvom jeg vet at han bare er menneskelig.

Kosekveld er ikke kosekveld. Det er fryktelig irriterende. Prøver å ta hånden hans og holde den på koselig måte for å hindre fiklingen, men han tar den til seg og fortsetter. 

hvordan skal man si ifra? må jeg bare leve med det? hører gjerne fra andre med misofoni..

Anonymkode: 59119...2e2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må få hjelp med misofonien din. 

Og han bør slutte å bite/pille på huden om han gjør det mye. 

Anonymkode: d3aa7...c66

• Liker 8
Skrevet

Jeg pleier å sku opp lyden på TV-en og unngå å ha evt fikling i synsvinkelen - det hjelper! Nå er nok ikke jeg like hardt rammet som deg, klikker mer av sånt som potetgull/nøtter/epler, mat som bråker. Heldigvis sitter min kjære stort sett i ro og spiser ting som er stille når vi har kosekveld 🙈 

Har du fortalt han at du har det på den måten? Høres uansett ikke sunt ut å drive på som han gjør, så det bør han jo slutte med, om ikke annet, så hvertfall for sin egen del.

Anonymkode: 03870...1d9

• Liker 2
Skrevet

du må faktisk være helt ærlig med han om dette. eneste måten han også kan bli bevisst på det. 

det letteste er nok å si det når dere ikke har kosekveld - sånn at ikke kvelden ødelegges, og sånn at det ikke blir unødvendig krangling ved at du angriper, og han forsvarer. 

si det rett ut. jeg har misofoni. det er en lidelse hvor man har veldig sterkt ubehag av lyder. de lydene jeg reagerer på er......... for meg gjør det kjemevondt med kosekveld, med neglbiting, tygging og lyd fra nese når man puster. 

Husk at dette er en opparbeidet vane hos han, og han må ogås få mulighet til å "øve" på å ikke gjøre det like mye, ikke slik at han bare kan slutte. 

Anonymkode: 2e637...88a

• Liker 2
Skrevet

Du må nesten leve med noe av det, men kan være greit prate sammen om det. Ikke sikkert han forstår det uansett da, min mann skjønner ikke hvor ille det faktisk er. Han syntes det en periode var morsomt, og pleide lage lyder som trigger… men blitt mindre av det nå. 

Anonymkode: 5e1e3...dfb

Skrevet

Kjæresten min smeller bestikket nedi tallerkenen når han spiser, og det blir de jævligste skrapelyder.

Har gitt beskjed men han bare fortsetter...

Bagatelliserer det🤐

Anonymkode: 872ad...0ed

Skrevet

Jeg har ikke misofoni, men ville blitt smågal hvis min samboer holdt på sånn som du beskriver din..

Anonymkode: 9db0a...896

• Liker 2
Skrevet

Jeg har misofoni og jeg forstår deg så inderlig! Det er en forferdelig lidelse å ha når nære bare eksisterer.

Vet han at du har det? Det er jo en typisk lidelse som er vanskelig å forstå for andre, men hvis du viser til fagstoff på dette og forklarer hvordan det oppleves så er min erfaring at folk forstår bedre.

Dette er jo en nevrologisk lidelse, så det er ikke fordi man er sær.

Jeg har lyst på behandling for det, men jeg tror ikke det er noe tilbud i Norge.

Anonymkode: bbfbd...ff8

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har misofoni og jeg forstår deg så inderlig! Det er en forferdelig lidelse å ha når nære bare eksisterer.

Vet han at du har det? Det er jo en typisk lidelse som er vanskelig å forstå for andre, men hvis du viser til fagstoff på dette og forklarer hvordan det oppleves så er min erfaring at folk forstår bedre.

Dette er jo en nevrologisk lidelse, så det er ikke fordi man er sær.

Jeg har lyst på behandling for det, men jeg tror ikke det er noe tilbud i Norge.

Dette. Så mange sier til meg 'bare ignorer det' eller 'skaff hjelp' men det er faktisk ingen hjelp å få nettopp fordi det er en neverologisk lidelse og ikke mentalt. Det gjør det mye vanskeligere å behandle også pga lite forskning. Utrolig frustrerende. Jeg faker ikke for oppmerksomhet som folk tror. Flere må snakke om misofoni og hvor ødeleggende det er å ha.

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ikke misfoni, men jeg kan irritere meg over sånne ting om jeg ikke liker personen godt nok, f.eks med venner da, jeg liker de jo men ikke SÅNN. 

Eksen hadde helt vanvittig ekle ting for seg. Han knipset buser, rullet sammen brusetiketter/kvitteringer ect og lagde qtips av dem til å klø seg i øret med, og de var over alt, i soffan, på bordet osv. Han pelte seg i munn og beit på negler og nappet nesehår og stønnet av smerte imens jeg lå "på fanget hans". Hårene ble bare knipset vekk. Han var ellers veldig renslig og dusjet hver dag og byttet klær osv. Men av en eller annen grunn så var jeg helt blindet for alt dette, jeg lot ikke merke til det liksom, fordi jeg elsket han så høyt. Hadde det vært en venninne eller kompleks eller familiemedlem så hadde jeg jo tenkt de var tilbakestående og blir sur. 

Kanskje du ikke liker han godt nok ? 

Anonymkode: 1b708...3dc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har ikke misfoni, men jeg kan irritere meg over sånne ting om jeg ikke liker personen godt nok, f.eks med venner da, jeg liker de jo men ikke SÅNN. 

Eksen hadde helt vanvittig ekle ting for seg. Han knipset buser, rullet sammen brusetiketter/kvitteringer ect og lagde qtips av dem til å klø seg i øret med, og de var over alt, i soffan, på bordet osv. Han pelte seg i munn og beit på negler og nappet nesehår og stønnet av smerte imens jeg lå "på fanget hans". Hårene ble bare knipset vekk. Han var ellers veldig renslig og dusjet hver dag og byttet klær osv. Men av en eller annen grunn så var jeg helt blindet for alt dette, jeg lot ikke merke til det liksom, fordi jeg elsket han så høyt. Hadde det vært en venninne eller kompleks eller familiemedlem så hadde jeg jo tenkt de var tilbakestående og blir sur. 

Kanskje du ikke liker han godt nok ? 

Anonymkode: 1b708...3dc

Forstår hva du mener, men i misofoni så er det lyder, da oftest smattelyder, som er det største problemet. Og andre kroppslige lyder, som pust, klikking, lyd av svelging osv kan bli helt uutholdelig. Tastaturklikking, fiklelyder osv går også innunder dette.

Gjentagelse "stressbevegelser" som biting av negler og tramping/vibrering av fot kan også være veldig forstyrrende i misofoni. 

Det du nevner er mer ting som virker uhygienisk som mange naturlig vil reagere på uten at de nødvendigvis har misofoni.

Skrevet

Altså, uvaner er en ting å eventuelt ta opp, men du inkluderer ting som at han puster med nesa og svelger...! Jeg skjønner det er kjipt for deg å ha denne lidelsen, men du må forstå at det er og må være ditt problem at du har en lidelse som gjør livet vanskelig for deg og at du ikke kan velte byrden over på andre mennesker ved å stille urimelig krav til dem for at du skal slippe ubehag. Å i det hele tatt vurdere å nevne for samboeren din at det at han puster og svelger irriterer vettet av deg tilsier at du mener du kan legge byrdene dine over på noen andre uten å egentlig forstå hvor belastende det vil være for ham. Vi er mange som har våre lidelser å slite med, men som voksne er det altså vårt eget ansvar å finne måter å leve med de utfordringene på, med eller uten rimelig hjelp og tilpasning fra andre.

Anonymkode: 28a4a...82b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

skal ha hyggelig kosekveld. Men typen biter og småspiser på negler/fingre/  så det kommer sånne smattelyder..peller seg i ansiktet og i året HELE tiden og små ekle lyder, og småsvelger hele tiden, peller på småskorper. Også puster han med sånn «klakk»» inni nesa.  Jeg har misofoni og holder på å KLIKKE inni meg pga denne fiklingen. Blir så sint! selvom jeg vet at han bare er menneskelig.

Kosekveld er ikke kosekveld. Det er fryktelig irriterende. Prøver å ta hånden hans og holde den på koselig måte for å hindre fiklingen, men han tar den til seg og fortsetter. 

hvordan skal man si ifra? må jeg bare leve med det? hører gjerne fra andre med misofoni..

Jeg har ikke den lidelsen, men her må han ta grep. Fortell han at det rett og slett er ekkelt, og at du prøver å jobbe med deg selv- og om han også kan jobbe med dette. Om han sitter på jobb og fikler, lager lyder og peller seg i ansiktet- så blir det garantert snakket om… Æsj. Forstår deg godt! Hadde aldri orket å vært sammen med en som har slike uvaner. Og som sakt jeg har  ikke den lidelsen….

Anonymkode: f27c4...dbe

• Liker 1
Skrevet

Uvanene bør han slutte med, også for sin egen del. Pustingen? Den må du leve med. Sett i ørepropper eller skru opp volumet på tven. Eller be han holde pusten, men det er ikke så bra for forholdet :-\

Anonymkode: d2de4...ab9

• Liker 2
Skrevet

TS her. takk for alle svar, støtte og tilbakemeldinger. Godt å vite at vi er fler, folk flest er jo ikke så kjent med det.. men alle i familien jeg vokste opp i hadde det, (ja, bortsett fra faren min) og fikk hardt gjennomgå av mamma 😅 for irriterende lyder etc. jeg skal jobbe for å aksepete pusting i nesa etc, og skal prøve å si ifra om misofonien på andre ting. til nå har jeg sagt ifra på en fin måte som i at det er ikke bra for huden hans hvis han plukker opp skorper, osv. skammer meg jo litt over misofonien…

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke du skal skamme deg over misofonien. Men, den er din og ikke hans, og du må jobbe med deg selv. De tingene du nevner at han gjør er helt normale ting å gjøre. 

Kanskje du kan undersøke om det finnes behandling for misfoni? Snarere det enn å "si ifra på en hyggelig måte". Du bør selvfølgelig dele dine utfordringer med kjæresten din, men slik du forteller at du har vokst opp er ikke normalt. Og det kan virke som om du har arvet misofonien fra miljø? Håper du finner en løsning, det høres slitsomt ut. Men skamme deg trenger du ikke å gjøre! 

Anonymkode: 44731...250

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...