Gå til innhold

«Hormonmetoden» til Øyvind Torp (lavkarbo)

aloc

Anbefalte innlegg

Jeg er akkurat ferdig å lese boka «selvforsvar mot overvekt» av Øyvind Torp, og synes det står mye spennende og fornuftig her.

Er det noen som har fulgt rådene og vil dele erfaringer?

Basically handler det om å legge om til et lavkarbo kosthold da sukker/karbohydrater forstyrrer hormonbalansen (insulin) og fører til overvekt. 

Har prøvd lavkarbo tidligere med effekt, men jeg har ofte gitt opp etter 2-3 uker da jeg går all in med en gang.

Nå skal jeg følge prinsippene i boken og har laget meg en 6 måneders plan for gradvis tilnærming til lavkarbo. 

September: kutte ut alt av tilsatt sukker i mat og drikke

Oktober: bytte ut karbohydratene til middag med grønnsaker

November: bytte ut karbohydratene til frokost og lunsj med feks omelett eller salat

Desember: bytte sukkerfri brus med vann med kullsyre og grønn te

Januar: begynne med periodisk faste (16:8)

Februar: trene minst 2 ganger per uke og begynne med mindfullness eller yoga

Skal selvfølgelig hele veien fortsette med vanene fra måneden før.

Hovedmålet mitt er å bli normalvektig på sikt 😊

Håper noen vil dele erfaringer og tanker. Jeg vil prøve å oppdatere her i tråden underveis! 

Endret av aloc
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg elsker den boka! prøver å følge alle rådene. Liker godt tilnærmingen hans med at man kan ta det litt babysteps. Jeg begynte med moderat lavkarbo i mai. Fulgte det ikke så godt opp i sommerferien, men nå er jeg godt igang. Foreløpig er jeg på moderat lavkarbo, og så tenker jeg å bli strengere hvis jeg når et platå.

For et par uker siden begynte jeg å prøve forsiktig på periodisk faste. Det går overraskende bra. Hadde aldri trodd at jeg skulle bli klar for det så snart!

I tillegg tar jeg med meg rådene om å prøve fermentert mat + droppe aspartam. Jeg har gått ned seks kilo, tross den to måneder lange pausen i sommer. Målet er å gå ned rundt 35 kilo totalt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med alt dette, bortsett fra at jeg drikker Pepsi Max i stedet for alkohol i helgene. For meg var det ingen stor endring å gjøre dette i løpet av ett par uker. 

Vil anbefale deg og kutte ut brød og knekkebrød med en gang, start med omelett eller salat, eller bare ost, kjøtt osv til frokost som en lunch allerede. Også kan du like etter prøve 16:8, for uten karbohydrater blir du ikke sulten de 16 timene. 

Lavkarbo og 16:8 gjør at jeg har gått ned i vekt og holder meg der. Så det kan jeg anbefale sterkt.

Det jeg er skeptisk til ved hormondietten er at man skal (tror ikke jeg kan skrive det, men ved et enkelt Google søk så ser man hvor mye) spise xxx antall kalorier første 4 ukene, for så å øke 700 kcal fra dette de neste tre ukene. 

For å si det slik, uansett lavkarbo eller ikke (selvfølgelig lettere på lavkarbo), så vil alle gå ned i vekt med så lite kalorier.

Hormondietten ble den kalt fordi under disse 7 ukene skulle man få tilsatt HCG hormoner (via Apotek). Noe flere var skeptiske til fra medisin siden. 
Uten disse hormonene tilsatt, så kan man vel ikke si at man går på hormondietten vel?

I såfall har jeg gjort det ett par års tid uten å vite det da? 

Anonymkode: 815b5...b33

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2021 den 8.13):

Jeg startet med alt dette, bortsett fra at jeg drikker Pepsi Max i stedet for alkohol i helgene. For meg var det ingen stor endring å gjøre dette i løpet av ett par uker. 

Vil anbefale deg og kutte ut brød og knekkebrød med en gang, start med omelett eller salat, eller bare ost, kjøtt osv til frokost som en lunch allerede. Også kan du like etter prøve 16:8, for uten karbohydrater blir du ikke sulten de 16 timene. 

Lavkarbo og 16:8 gjør at jeg har gått ned i vekt og holder meg der. Så det kan jeg anbefale sterkt.

Det jeg er skeptisk til ved hormondietten er at man skal (tror ikke jeg kan skrive det, men ved et enkelt Google søk så ser man hvor mye) spise xxx antall kalorier første 4 ukene, for så å øke 700 kcal fra dette de neste tre ukene. 

For å si det slik, uansett lavkarbo eller ikke (selvfølgelig lettere på lavkarbo), så vil alle gå ned i vekt med så lite kalorier.

Hormondietten ble den kalt fordi under disse 7 ukene skulle man få tilsatt HCG hormoner (via Apotek). Noe flere var skeptiske til fra medisin siden. 
Uten disse hormonene tilsatt, så kan man vel ikke si at man går på hormondietten vel?

det med kalorirestriksjonen og tilsetting av hormoner har jeg ikke fått med meg i det hele tatt. Og det er jo meget spesielt, så jeg ser ikke for meg at jeg kan ha oversett det da jeg leste boka.

Kan det være at du blander med en annen diett som heter Hormondietten?

Endret av Marcie
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ingen metode, du trenger å ligge i underskudd. Tadaaaaa. Men såklart, man skal jo alltid prøve å finne en eller annen vidunderkur.

Anonymkode: 6754e...129

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du trenger ingen metode, du trenger å ligge i underskudd. Tadaaaaa. Men såklart, man skal jo alltid prøve å finne en eller annen vidunderkur.

Anonymkode: 6754e...129

"Hormonmetoden" høres ikke ut som en vidunderkur, snarere tvert imot. Et enormt begrensende kosthold som gjør at man ikke kan spise vanlig mat, og må utelukke mye fra kostholdet sitt. Og når man i tillegg faster, så sier det seg selv at man lever med mer begrensninger enn frihet. Det er ikke rart at folk ikke klarer å gå ned i vekt, når strategien er å straffe og begrense seg selv. 

Jeg er nysgjerrig på hvordan man opprettholder en slik livsstil. Mitt inntrykk er at de færreste klarer det over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres litt storslått ut, men denne boka har endret livet mitt. I nesten 20 år har jeg prøvd å gå ned i vekt med kaloriunderskudd. Det fungerte godt i starten, men det var problematisk over tid (hater å være sulten). Gikk ned 5-8 kg og opp igjen etter en kort periode når jeg ikke «skjerpet meg»

Kjente til lavkarbo og visste at mange hadde hatt effekt av den, men hadde forhåndsbestemt meg for at det ikke var noe for jeg elsker jo potet, pasta for å ikke snakke om sukker.

Jeg kjøpte boka uvitende om hva den gikk ut på, men måtte ha noe å lese en regnfull helg på hytta. Det tok litt tid før jeg skjønte at det var lavkarbo han snakket om, men da var jeg allerede solgt.

Dette er nå 14 måneder siden og vekta viser 24 kg mindre, jeg har mer overskudd, men spiser fremdeles potet, pasta og sjokolade en gang i blant, men ikke på samme måte som tidligere. Men kroppen og hodet mitt fungerer så mye bedre uten sukker og stivelse.

Anonymkode: fed06...842

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg fungerer det best å gå all in fra start med lavkarbo. De to/tre første dagene som i teorien er de tyngste, er jeg så giret og full av pepp at det går som en lek. Når det stabiliserer seg, så har jeg mistet søtsuget (som er det som ellers knekker meg gang på gang). Jeg er egentlig veldig glad i mat, men evner ikke å begrense meg. På lavkarbo mister jeg litt interessen for mat, så det oppleves ikke som et offer å droppe å spise pasta og brød osv. 

Det du skusserer i hoveninnlegget ville blitt et halvår med selvpining for meg. Men folk er forskjellige, så gjør det som fuker for deg og som du er motivert for. 

Anonymkode: a9440...8db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser man på lavkarbo når man ikke takler smaken av kjøtt eller egg? Er det mye annet å spise?

Anonymkode: fc124...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Det høres ut som et krevende kosthold å følge, i alle fall dersom man er glad i pasta, brød og bakevarer.

Det at man blir feit av karbohydrater er i alle fall bare tull. Man blir feit av å spise mer enn man forbrenner. For noen kan sikkert det å spise brød gi mindre metthetsfølelse enn mat med mer proteiner/fett og dermed føre til at man spiser for mye, men man blir ikke feit av brød i seg selv. Folk i Norge og resten av Europa har levd på brød og grøt i hundrevis av år uten å bli feite, det er helt usannsynlig at menneskenes hormonsystem har forandra seg de siste 50 åra.

En stor del av mitt kosthold består av brød, pasta, grøt etc. og jeg har alltid vært slank uten problemer. Det er mengden det kommer an på. Når man skal gå ned i vekt, vil de fleste "kurer" fungere, men de færreste klarer å opprettholde kostholdet over tid. Du må finne et kosthold du kan leve med i hverdagen i mange år fremover. Å måtte bruke masse tid på matlaging, ikke kunne spise det samme som andre på sosiale sammenkomster osv. er sjelden noe folk orker over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (1 time siden):

Det høres ut som et krevende kosthold å følge, i alle fall dersom man er glad i pasta, brød og bakevarer.

Det at man blir feit av karbohydrater er i alle fall bare tull. Man blir feit av å spise mer enn man forbrenner. For noen kan sikkert det å spise brød gi mindre metthetsfølelse enn mat med mer proteiner/fett og dermed føre til at man spiser for mye, men man blir ikke feit av brød i seg selv. Folk i Norge og resten av Europa har levd på brød og grøt i hundrevis av år uten å bli feite, det er helt usannsynlig at menneskenes hormonsystem har forandra seg de siste 50 åra.

En stor del av mitt kosthold består av brød, pasta, grøt etc. og jeg har alltid vært slank uten problemer. Det er mengden det kommer an på. Når man skal gå ned i vekt, vil de fleste "kurer" fungere, men de færreste klarer å opprettholde kostholdet over tid. Du må finne et kosthold du kan leve med i hverdagen i mange år fremover. Å måtte bruke masse tid på matlaging, ikke kunne spise det samme som andre på sosiale sammenkomster osv. er sjelden noe folk orker over tid.

men nå spør ts etter erfaringer fra de som følger rådene i den boka - ikke fra de som ikke følger dem. Fatter ikke poenget med å kaste bort både din og andres tid på å svare på det motsatte av det det spørres om?!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (6 timer siden):

jeg har alltid vært slank uten problemer.

Kanskje du da ikke egentlig burde blande deg i slike diskusjoner? ;) Du vet ikke hvordan det er å slite med vekta.

Anonymkode: 69000...d67

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg tror rett og slett at du blander med en annen diett. Denne boken beskriver et lavkarbo kosthold og en metode som kan funke for noen ved å gjøre det gradvis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva spiser man på lavkarbo når man ikke takler smaken av kjøtt eller egg? Er det mye annet å spise?

Anonymkode: fc124...3c8

du begrenser deg jo ganske kraftig da, men jeg tenker ost, fisk, nøtter, avokado, knekkebrød bakt på frø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For meg fungerer det best å gå all in fra start med lavkarbo. De to/tre første dagene som i teorien er de tyngste, er jeg så giret og full av pepp at det går som en lek. Når det stabiliserer seg, så har jeg mistet søtsuget (som er det som ellers knekker meg gang på gang). Jeg er egentlig veldig glad i mat, men evner ikke å begrense meg. På lavkarbo mister jeg litt interessen for mat, så det oppleves ikke som et offer å droppe å spise pasta og brød osv. 

Det du skusserer i hoveninnlegget ville blitt et halvår med selvpining for meg. Men folk er forskjellige, så gjør det som fuker for deg og som du er motivert for. 

Anonymkode: a9440...8db

Akkurat der er vi forskjellige. Jeg har prøvd å gå all inn utallige ganger tidligere, og det funker ikke for meg! Holder bare ut 3 uker toppen.. Med dette føler jeg at det er litt mer prøving (og feiling) med en ny vane hver mnd å fokusere på! Jeg har ihvertfall trua! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aloc skrev (1 minutt siden):

Jeg tror rett og slett at du blander med en annen diett. Denne boken beskriver et lavkarbo kosthold og en metode som kan funke for noen ved å gjøre det gradvis. 

enig med deg at det ser ut som en forveksling. Kanskje du hadde fått flere svar hvis du hadde endret trådens tittel?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har akkurat lest mye om hormonal misfiring. Utfra hva jeg forstår må man spise lavcarbo resten av live om dette stemmer? Og man risikerer å ødelegge metabolismen når man heller kan lure den gjennom metabolic confusion. 

Noen som har lest om dette og gjort seg opp en mening? Det virker jo svært logisk når jeg leser om det. 

Anonymkode: 9b5ef...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp begynt (ca 1 mnd siden).

Har kuttet ut alt brød, ris, pasta. Spiser lavkarbo knekkebrød. Egg i alle former. Hjemmelagde rundstykker eller pizza (Egg og fiberhusk). Grønnsaker med mindre enn 5 gram karbs, per 100 gram. Forholdsvis lite meieriprodukter, men litt cottage cheese og sukkerfritt syltetøy. 

Drikker fortsatt litt sukkerfri drikke/brus, men det påvirker ikke ketosen eller sultfølelse☺ Er normalvektig, men lå litt i øvre sjikt ved start. Prøver nå med 16-18 timers faste per døgn🙈

Resultat: -4 kilo, sover bedre og kvisene er omtrent borte (sliter med de i voksen alder, dessverre). Jeg følger ikke metoden du sikter til da!

Anonymkode: a5d74...893

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
On 9/13/2021 at 1:08 PM, Trøst said:

"Hormonmetoden" høres ikke ut som en vidunderkur, snarere tvert imot. Et enormt begrensende kosthold som gjør at man ikke kan spise vanlig mat, og må utelukke mye fra kostholdet sitt. Og når man i tillegg faster, så sier det seg selv at man lever med mer begrensninger enn frihet. Det er ikke rart at folk ikke klarer å gå ned i vekt, når strategien er å straffe og begrense seg selv. 

Jeg er nysgjerrig på hvordan man opprettholder en slik livsstil. Mitt inntrykk er at de færreste klarer det over tid. 

Jeg er bi polar og har ADHD, for meg så hjelper det å spise sånn 24/7, når du merker hvor mye bedre du føler deg mentalt + stram og fin kropp, glødende hud, ingen PMS osv så blir det lettere å holde seg til det. Jeg tror også at de fleste bytter kosthold av feil grunn, hovedsakelig for å gå ned i vekt. Jeg tror at om flere setter seg inn i hvor skadelig det er med rask karbo, ultraprossesert mat og alt mulig drit som vi kaller «vanlig norsk kosthold» så blir det ikke så vanskelig. Jeg spiser for hele meg, ikke for å se litt finere ut på stranden om to måneder.

Anonymkode: 39c29...851

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...