NordicViking Skrevet 11. september 2021 #1 Skrevet 11. september 2021 SSB har på oppdrag fra Frp sett nærmere på utviklingen av bruken av økonomisk sosialhjelp i norske kommuner i perioden 2009-2019. Færre enn 1 av 5 innbyggere i Norge har innvandrerbakgrunn. Likevel mottar personer med innvandrerbakgrunn nå godt over halvparten av all økonomisk sosialhjelp i Norge, viser ny statistikk. (Nettavisen) Flyktningkrisen førte til at Norge har bosatt relativt mange flyktninger i denne perioden. Mange innvandrere med flyktningbakgrunn har behov for langvarig kvalifisering for å kunne komme seg ut i jobb. Det kan være noe av forklaringen. 9
Gjest Storebror Skrevet 11. september 2021 #2 Skrevet 11. september 2021 NordicViking skrev (1 minutt siden): . Færre enn 1 av 5 innbyggere i Norge har innvandrerbakgrunn. Likevel mottar personer med innvandrerbakgrunn nå godt over halvparten av all økonomisk sosialhjelp i Norge, viser ny statistikk. (Nettavisen) Synes det er ekstremt det også. 1 av 5 er ekstremt mange.
Gliffy Skrevet 11. september 2021 #3 Skrevet 11. september 2021 Innvandrere har jo ikke rett på ytelser som dagpenger, sykepenger og uførepensjon. Da havner de på sosialhjelp i alle de situasjonene som vi innfødte hadde kommet på en annen ytelse. 26
Tiuren Skrevet 11. september 2021 #4 Skrevet 11. september 2021 17 minutter siden, Gliffy said: Innvandrere har jo ikke rett på ytelser som dagpenger, sykepenger og uførepensjon. Da havner de på sosialhjelp i alle de situasjonene som vi innfødte hadde kommet på en annen ytelse. Hvorfor har ikke innvandrere rett på dagpenger/sykepenger/uførepensjon? 1
Perleugla Skrevet 11. september 2021 #5 Skrevet 11. september 2021 Tiuren skrev (1 minutt siden): Hvorfor har ikke innvandrere rett på dagpenger/sykepenger/uførepensjon? Fordi de først må tjene opp de rettigheten og har de aldri vært i jobb får de heller ikke annen stønad. 9
Tiuren Skrevet 11. september 2021 #6 Skrevet 11. september 2021 1 minutt siden, Perleugla said: Fordi de først må tjene opp de rettigheten og har de aldri vært i jobb får de heller ikke annen stønad. Det var det jeg ville fram til, hvorfor er de ikke i jobb? 14
Søgni Skrevet 11. september 2021 #7 Skrevet 11. september 2021 De har ikke vært i jobb fordi de står langt fra det norske arbeidsliv, og har nedsatt arbeidsevne av andre grunner enn helse. De har lange kvalifiseringsløp, og mange innvandrergrupper er overrepresentert på alle kjipe statistikker. Så det burde derfor ikke overraske at en del innvandrere også er overrepresentert når det gjelder sosialhjelp og vedvarende lavinntekt. Det skal også sies at noen har andre inntekter enn bare sosialhjelp. 11
Blitz21 Skrevet 11. september 2021 #8 Skrevet 11. september 2021 Ikke overraskende. Nordmenn hadde slitt noe kraftig om vi skulle blitt med i en nomadestamme i Tanzania liksom. Vi hadde vært sosial hjelpsmottakere der borte om ikke de bare lot oss sulte i hjel. 7
Tiuren Skrevet 11. september 2021 #9 Skrevet 11. september 2021 16 minutter siden, Blitz21 said: Ikke overraskende. Nordmenn hadde slitt noe kraftig om vi skulle blitt med i en nomadestamme i Tanzania liksom. Vi hadde vært sosial hjelpsmottakere der borte om ikke de bare lot oss sulte i hjel. Ja vi hadde slitt, men jeg skal love deg at jeg hadde prøvd som pokker! Men i utgangspunktet hadde jeg prøvd å ikke havne i Tanzania (snakker ikke om kvoteflyktninger, de kan ikke bestemme), ville prøvd å finne meg et sted der jeg kjenner kulturen bedre og det var lettere å returnere til "hjemme" når faren var over. 13
herzeleid Skrevet 11. september 2021 #10 Skrevet 11. september 2021 Det er trist lesing, og det illustrerer jo godt hvorfor innvandringen er så kostbar. En bør også ha i bakhodet at om en ser på hvilke grupper det er snakk om vil det trolig bli et enda dystrere bilde, gitt at en stor del av de 20 % som ikke er norske er innvandret fra vestlige land for å jobbe, slik at det nok er en betraktelig mindre prosentandel som bruker disse godene. Dette er nok også bare en liten del av utgiftene innvandringen medfører, for ikke å snakke om de sosiale problemene. Vi klarer å bære disse kostnadene i relativt gode tider. Det som bekymrer meg er at vi påtar oss enorme kostnader i overskuelig fremtid, som vi vanskelig kan kutte i dårligere tider uten store konsekvenser. Det kan potensielt bli veldig stygt. 5
MAGEROST Skrevet 12. september 2021 #11 Skrevet 12. september 2021 (endret) Gliffy skrev (9 timer siden): Innvandrere har jo ikke rett på ytelser som dagpenger, sykepenger og uførepensjon. Da havner de på sosialhjelp i alle de situasjonene som vi innfødte hadde kommet på en annen ytelse. Flyktninger har krav på alt du nevner fra måneden etter opphold er innvilget, De får også 40års opptjening i folketrygden fra sekundet opphold er innvilget. Innvandrere er kravet 3år og må ha vært medlem av folketrygden i 40år for å få minstepensjon, Om de ikke har vært det så får de uansett en tilsvarende sum gjennom supplerende stønad. Flere får også introduksjonsstønad, Så de har flere rettigheter enn nordmannen som er født og jobbet her i alle år. Sosialhjelp kan også være betraktelig bedre enn andre ytelser. Der kan man få bostøtte,dekket regninger og livsopphold +++ Mens om du mottar minsteytelse på uføretrygd så er du 80ish kroner over grensen for å motta bostøtte. Endret 12. september 2021 av MAGEROST 6
punkyB Skrevet 12. september 2021 #12 Skrevet 12. september 2021 Det er jo altfor høye tall. Mange av de er jo høyt utdannede folk - bør være bedre ordninger slik at de raskest mulig får utdannelse godkjent slik at de kan jobbe. For de og alle andre må man jo lære seg norsk så snart som mulig da det er en forutsetning i de fleste jobber. Vet ikke om det er gode nok ordninger for dette heller - men det er jo også opp til hver enkelt å lære seg. Her kunne det også være flere tilrettelagde stillinger - et sted hvor man kan få arbeidstrening samtidig som man lærer mer språk Det bør bli flere og bedre muligheter MEN jeg tror vel også da kanskje at man bør stille mer krav til gjenytelser for å få sosialstøtte. Dette gjelder jo ikke bare for innvandrere.
Gliffy Skrevet 12. september 2021 #13 Skrevet 12. september 2021 6 minutter siden, MAGEROST said: Flyktninger har krav på alt du nevner fra måneden etter opphold er innvilget, De får også 40års opptjening i folketrygden fra sekundet opphold er innvilget. Innvandrere er kravet 3år og må ha vært medlem av folketrygden i 40år for å få minstepensjon, Om de ikke har vært det så får de uansett en tilsvarende sum gjennom supplerende stønad. Flere får også introduksjonsstønad, Så de har betraktelig flere rettigheter enn nordmannen som er født og jobbet her i alle år. Sosialhjelp kan også være betraktelig bedre enn andre ytelser. Der kan man få bostøtte,dekket regninger og livsopphold +++ Mens om du mottar minsteytelse på uføretrygd så er du 80ish kroner over grensen for å motta bostøtte. Brukte feil begrep, tenkte på nyankomne. Men hvis de får opptjening så raskt så er det jo ikke et problem, det visste jeg ikke. Tror ikke det var sånn før i tiden. Da er det jo veldig rart at så mange er på sosialpenger. Kunne vært interessant å vite hvem de snakker om i artikkelen. Det er jo forskjell på innvandrere og "med innvandrerbakgrunn", men disse begrepene brukes om hverandre artikkelen. Enig med deg at det er litt rart at sosialhjelp ofte er bedre enn trygd. Her i Oslo som boligprisene er så høye så er jo sosialhjelp mye mer enn det de på trygd får, i og med at de får livsopphold oppå boutgifter. 1
A-hunter Skrevet 12. september 2021 #14 Skrevet 12. september 2021 herzeleid skrev (7 timer siden): Vi klarer å bære disse kostnadene i relativt gode tider. Det som bekymrer meg er at vi påtar oss enorme kostnader i overskuelig fremtid, Du er helt ved kjernen av utfordringen. Dette vil velte all velferd utover det som går på å unngå å sulte ihjel med knappest mulig margin. Det andre i dette er hva har egentlig innvandringen løst? Hvilke mål var det med den og når/hvor/hvordan ble disse målene innfridd? Slik jeg ser det har all innvandring skjedd uten en plan, uten et mål og uten et formål. Uansvarlige politikere har bare latt det skje. Ingen begrensninger, ingen måltall, ingen overordnet plan eller konsekvensvurderinger er å finne noe sted. Slik jeg tolker alt dette er det eneste troverdige målet man kan tenke seg å få skiftet ut befolkningen en gang for alle. Som etnisk norsk nordmann er utviklingen komplett surrealistisk. 4
OlsenHansen Skrevet 12. september 2021 #15 Skrevet 12. september 2021 Og valgflesket i år er at dette skal vi ha mer av + billioner til "klima" (i lomma på eliten). Tror jeg spretter nok en flaske champagne på dekk til Titanic. 5
herzeleid Skrevet 12. september 2021 #16 Skrevet 12. september 2021 A-hunter skrev (4 timer siden): Du er helt ved kjernen av utfordringen. Dette vil velte all velferd utover det som går på å unngå å sulte ihjel med knappest mulig margin. Det andre i dette er hva har egentlig innvandringen løst? Hvilke mål var det med den og når/hvor/hvordan ble disse målene innfridd? Slik jeg ser det har all innvandring skjedd uten en plan, uten et mål og uten et formål. Uansvarlige politikere har bare latt det skje. Ingen begrensninger, ingen måltall, ingen overordnet plan eller konsekvensvurderinger er å finne noe sted. Slik jeg tolker alt dette er det eneste troverdige målet man kan tenke seg å få skiftet ut befolkningen en gang for alle. Som etnisk norsk nordmann er utviklingen komplett surrealistisk. Dette er et veldig interessant og spennende tema, fordi det som du sier er så vanskelig å se noen rød tråd eller helhetlig plan og hensikt. Tidligere har det blitt hevdet at det kommer så få uansett så det ikke utgjør store forskjellen, mens vi i dag ser at det er blitt en temmelig stor andel av befolkningen og at etniske nordmenn i deler av Oslo er i minoritet. Vi ble fortalt at vi trengte innvandringen på grunn av eldrebølgen og at det var økonomisk lønnsomt, mens vi i dag vet at det er veldig kostbart og vil forsterke problemene med eldrebølgen. Vi fikk i senere tid også høre at vi måtte ha innvandringen og ikke hadde noe særlig valg, mens vi nå ser store deler av verden stenge ned grenser. Ikke bare mangler det en plan eller et mål, men gang på gang ser vi at det vi ble fortalt rett og slett ikke stemmer. Jeg tror ikke det ligger noen stor konspirasjon til grunn. På meg virker det som en rett og slett bare har fulgt tidsånden i det internasjonale øvre politiske sjiktet, marsjert i takt og hatt en tanke om "too big to fail" - Når alle store europeiske statsledere gjør det må det jo være smart. Mange av de sterkeste forkjemperne er nok også drevet av samme blåøyde idealisme som drev mange (av de samme menneskene) mot kommunisme i tiårene før murens fall. Uansett, og for å hindre meg selv fra å avspore for mye, så vil høy innvandring ganske sikkert ramme de svakeste i samfunnet inkludert tidligere generasjoner innvandrere. Med stor sosial og kulturell ulikhet, som alltid har vært en kilde til konflikt, og dårligere økonomiske tider er jeg veldig spent på hva konsekvensene blir. For egen del i Norge, men med et halvt øye på Sverige der situasjonen er enda mer utfordrende. 9
Linebekk Skrevet 12. september 2021 #17 Skrevet 12. september 2021 Er jo derfor de vil til Norge, for her trenger du ikke å jobbe. Veldig vanlig tankegang i det somaliske miljøet, så fort kona kan bli gravid igjen så gjør man det. Jo fler barn, jo mer penger. Barnetillegget mellom 11-17år er 4250kr! Med 3-4 barn i denne alderen tjener man virkelig gode penger. I tillegg får man dekket husleie og strøm, så en familie kan ligge på mellom ca 40-50 000kr pr mnd. Sukk..... 11
Olsen Skrevet 12. september 2021 #18 Skrevet 12. september 2021 De statlige, veiledende sosialhjelpssatsene for livsopphold er : 10 450,- for et par, kr 2750,- for ett barn fra 0-5 år, kr 3150 for ett barn fra 6-10 år, kr 4 180 for ett barn fra 11-17 år. Alts hvis man har ett barn i hver av disse alderskategoriene har man utbetalt kr 20 530,- i livsopphold. Si husleien er kr 15 000,- pr mnd og strøm ca kr 1000,- Ikke uvanlig i pressområder. Da er vi oppe i mer enn 36 000,- pr måned. Med i regnestykket må også det at NAV i svært mange tilfeller dekker barnehage og SFO for disse familiene. Mange av innvandrerfamiliene har mye mer enn tre barn. Disse familiene har mulighet til å få dekket f.eks store tannbehandlinger. Som folk i arbeid må betale selv. Etter at lønnen er skattet av. Det varierer fra kommune til kommune om barnetrygd regnes som inntekt. De kommunen som regner barnetrygd som inntekt kan ha litt mer slakk på å innvilge til ekstrasøknader, f.eks på utgifter til fritidsaktiviteteter. Noen kommuner regner f.eks tre barn inn når de beregner livsoppholdsbeløpet. Mer enn tre barn får man da ikke livsoppholdsstønad for, men kommunen/NAV kan da f.eks holde barnetrygden utenfor for disse barna. Man vil godta en husleie som tilsier at en familie på f.eks 8 personer kan bo der. Da er husleien kanskje 18-20 000 i Oslo-området. Barna i disse familiene har max stipengd på videregående skole, for tiden er det ca 3 400,- pr måned. Noen kommuner trekker deler av dette stipendet inn i den totale familieøkonomien. Bare for å si at det er en del variabler. Altså: For en familie der mor og far har mulighet til å begynne i deltidsstillinger - hvor interessant er det når man uansett må søke sosialstønad for å komme opp i det samme beløpet som man uansett får for å ikke jobbe? Dersom man har omfattende tannbehandling på gang som tar tid og skal dekkes av NAV- risikerer man å sitte med hele eller deler av regningen selv dersom man får egen inntekt. Og dersom man må betale barnehage, SFO selv- beregnet etter egen inntekt? Og sønner og døtre får lavere stipend fra lånekassen? Vi skal være bevisst at ikke alle kulturer har en lik holdning til arbeid som vi har. Og i noen tilfeller er det et regnestykke der man får mye mer stress og det samme utbetalt. I tillegg : Å være i jobb medfører noen utgifter: reise, muligens andre klær, andre sko, oftere frisør osv. Mulig satsene er/blir oppjustert fra 2022.
Linebekk Skrevet 12. september 2021 #19 Skrevet 12. september 2021 https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/oversikt-over-satser/statlige-veiledende-retningslinjer-for-okonomisk-stonad_kap Siste satser.
Jabber Skrevet 12. september 2021 #20 Skrevet 12. september 2021 NordicViking skrev (21 timer siden): SSB har på oppdrag fra Frp sett nærmere på utviklingen av bruken av økonomisk sosialhjelp i norske kommuner i perioden 2009-2019. Færre enn 1 av 5 innbyggere i Norge har innvandrerbakgrunn. Likevel mottar personer med innvandrerbakgrunn nå godt over halvparten av all økonomisk sosialhjelp i Norge, viser ny statistikk. (Nettavisen) Takk for at du deler dette. I nettartikkelen kommer det også frem at økt innvandring betyr økt fattigdom. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå