AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #1 Skrevet 11. september 2021 Dette oga familie og at jeg trenger å utdanne meg mer. Bor billigere der jeg ønsker flytte. Bf har samvær tors-man ene uka og en overnatting den andre uka. Så litt mer enn «vanlig» samvær. Han bor cs 1 time fra der vi bor nå, så er noe reisevei med bil. Ønsker flytte ca 6 t unna med bil, 30 min med fly. Tenker opprettholde samvær(bhgbarn), men ons-man annenhver i stedet, med fly. Er det sannsynlig at bf/samværsforelder får bosted i det jeg vil flytte og innkaller til mekling? Vet han vil kreve midlertidig avgjørelse i retten. Jeg vil tilby samme i samvær, men ser det blir anerledes i at jeg flytter. Vil gjerne ha svar fra noen som har gjort tilsvarende? Jeg kan ikke flytte om jeg risikerer miste bosted, men trenger utdannelse+familiære årsaker. Anonymkode: 96bef...f8c
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #2 Skrevet 11. september 2021 Dette må du få svar på av en advokat. Ikke stol på noen her, vi vet lite om temaet og ingenting om deg. Anonymkode: d7420...bc9 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #3 Skrevet 11. september 2021 Ikke helt usannsynlig, men langt fra selvsagt. Kan du ikke få far med på det mot garanti om å flytte nærmere straks du har tatt tre år utdanning? Det vil jo begrense hans kontakt med barnet massivt straks det er i skolealder om dere forblir et annet sted. Anonymkode: bf40f...4a7 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #4 Skrevet 12. september 2021 Faren bor uansett ikke i barnets nærområde og så lenge du tilbyr samme samvær, så.. men, er det realistisk over tid? Skal barnet gå i barnehage der faren bor også? Og, hvor langt er dere unna skolestart? Da er det også fritidsaktiviteter.. Tror du må argumentere veldig med lite nettverk der dere bor, og at dette bedres veldig når dere flytter i så fall. Men, kontakt advokat. Anonymkode: 051c7...804
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #5 Skrevet 12. september 2021 Da kan jo du bli samværsforelder da!? Anonymkode: 5732a...ba0 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #6 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (På 11.9.2021 den 22.39): Dette oga familie og at jeg trenger å utdanne meg mer. Bor billigere der jeg ønsker flytte. Bf har samvær tors-man ene uka og en overnatting den andre uka. Så litt mer enn «vanlig» samvær. Han bor cs 1 time fra der vi bor nå, så er noe reisevei med bil. Ønsker flytte ca 6 t unna med bil, 30 min med fly. Tenker opprettholde samvær(bhgbarn), men ons-man annenhver i stedet, med fly. Er det sannsynlig at bf/samværsforelder får bosted i det jeg vil flytte og innkaller til mekling? Vet han vil kreve midlertidig avgjørelse i retten. Jeg vil tilby samme i samvær, men ser det blir anerledes i at jeg flytter. Vil gjerne ha svar fra noen som har gjort tilsvarende? Jeg kan ikke flytte om jeg risikerer miste bosted, men trenger utdannelse+familiære årsaker. Anonymkode: 96bef...f8c Da melder du flytting 3 mnd før også er det opp til far om han går til sak. Hvorfor ikke ta nettstudier? Anonymkode: 885fa...6d5 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 13. september 2021 #7 Skrevet 13. september 2021 (endret) La ungen bli hos far mens du studerer. Å rive bort barnet fra far, venner,bhg og nærmiljø er ikke ok. Iallefall ikke om barnefar er uenig. Endret 13. september 2021 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #8 Skrevet 13. september 2021 Som bostedsforelderen så kan du flytte hvor du vil så lenge du ikke flytter ut av landet, men du må gi 6 ukers varsel til far om flytting. Det er ekstremt lite sannsynlig av far vil få hovedomsorg pga du velger å flytte. Det vil jo ikke gå utover far når han likevel får så og si samme grad av samvær. Antar at den samværsdagen midt i uka annenhver uke utgår, men det kan du kompensere ved at far får mere samvær i ferier. Han kan f.eks få hver høstferie i stedet for annenhver høstferie. Eller lengre påskeferie eller juleferie. Vær i allefalll fleksibel med ekstra samvær hvis du flytter. Forstår godt at du velger å flytte nærmere familie og nettverk, og det er lurt å flytte nå mens barnet går i barnehage, da rekker barnet å begynne i ny barnehage og bli kjent med andre barn før han/hun skal begynne på skolen. Mye verre å flytte et barn etter skolestart. Jeg valgte å bli boende i en by der jeg har null familie etter at det ble slutt mellom meg og faren til barnet mitt pga nettopp det skulle være lettere ift samvær. Begynte med annenhver helg pga hun var lita da det ble slutt, men vi økte til annenhver uke. Endte med at da hun ble tenåring så valgte hun å være mest til meg, og etter hun ble ca 16 så overnattet hun nesten aldri til faren. Har mange ganger angret på at jeg ble boende i 19 år (flyttet da hun var ferdig med vgs og hun flyttet for å studere) Angrer på at jeg ikke bare flyttet til hjemlige trakter da hun var lita. Anonymkode: 88f90...868 6
Gjest Alterego666 Skrevet 13. september 2021 #9 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (På 11.9.2021 den 22.39): Ønsker flytte ca 6 t unna med bil, 30 min med fly. Tenker opprettholde samvær(bhgbarn), men ons-man annenhver i stedet, med fly. Ta et skritt tilbake og vurdér hvilken belastning du legger på barna dine.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #10 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Som bostedsforelderen så kan du flytte hvor du vil så lenge du ikke flytter ut av landet, men du må gi 6 ukers varsel til far om flytting. Det er ekstremt lite sannsynlig av far vil få hovedomsorg pga du velger å flytte. Det vil jo ikke gå utover far når han likevel får så og si samme grad av samvær. Antar at den samværsdagen midt i uka annenhver uke utgår, men det kan du kompensere ved at far får mere samvær i ferier. Han kan f.eks få hver høstferie i stedet for annenhver høstferie. Eller lengre påskeferie eller juleferie. Vær i allefalll fleksibel med ekstra samvær hvis du flytter. Forstår godt at du velger å flytte nærmere familie og nettverk, og det er lurt å flytte nå mens barnet går i barnehage, da rekker barnet å begynne i ny barnehage og bli kjent med andre barn før han/hun skal begynne på skolen. Mye verre å flytte et barn etter skolestart. Jeg valgte å bli boende i en by der jeg har null familie etter at det ble slutt mellom meg og faren til barnet mitt pga nettopp det skulle være lettere ift samvær. Begynte med annenhver helg pga hun var lita da det ble slutt, men vi økte til annenhver uke. Endte med at da hun ble tenåring så valgte hun å være mest til meg, og etter hun ble ca 16 så overnattet hun nesten aldri til faren. Har mange ganger angret på at jeg ble boende i 19 år (flyttet da hun var ferdig med vgs og hun flyttet for å studere) Angrer på at jeg ikke bare flyttet til hjemlige trakter da hun var lita. Anonymkode: 88f90...868 Det er endret hvor lang tid i forveien man må gi beskjed til samværsforelder. Det var 6 uker tidligere, men for noen år siden så ble det endret til 3 måneder. Anonymkode: e4c58...668
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #11 Skrevet 13. september 2021 Jeg synes det er litt dårlig gjort overfor far å flytte så langt bort med barnet hans. At han får onsdag-mandag nå mens barnet går i barnehage er jo flott, men med engang det begynner på skolen vil jo ikke det være mulig å få til. Sett deg ned med far, kanskje han er villig til å flytte på seg også? Anonymkode: 84dc0...f53 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #12 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg synes det er litt dårlig gjort overfor far å flytte så langt bort med barnet hans. At han får onsdag-mandag nå mens barnet går i barnehage er jo flott, men med engang det begynner på skolen vil jo ikke det være mulig å få til. Sett deg ned med far, kanskje han er villig til å flytte på seg også? Anonymkode: 84dc0...f53 Har du lest det som står. Barnet bor 1 time fra sin far no å også. Samværet som det er nå går jo heller ikke når barnet starter på skolen. Anonymkode: 576b7...15f 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #13 Skrevet 13. september 2021 Syns det er veldig dårlig gjort overfor barnet å flytte så langt bort. Det er allerede en times reisevei og det holder i massevis. Skjønner ikke hvordan foreldre i det hele tatt kan vurdere å ødelegge barns rett på samvær med den ene forelderen. Anonymkode: a65f7...bb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå