Smørblomsten Skrevet 26. september 2005 #1 Skrevet 26. september 2005 Mine nye, lysebrune fine støvler/boots (i glatt skinn) har fått sølt stearin-sprut over hele støvleskaftet HVORDAN I HULESTE får jeg det fjernet??? HJEEELP!
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #2 Skrevet 26. september 2005 Prøv å legg den i fryseren til i morgen,og plukk av stearinen.. Funker på klær iallefall.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #3 Skrevet 26. september 2005 Et annet alternativ er varmt vann, men er usikker på om skoa tåler dette??
Smørblomsten Skrevet 26. september 2005 Forfatter #4 Skrevet 26. september 2005 Det er dessverre ikke mulig å SKRAPE av stearinen, siden den har trekt seg inn i selve skinnet (og ikke ligger utenpå)...Vann funket ikke heller Jeg er desperat, de er jo HELT nye jo, buuhuuu
En som vet Skrevet 26. september 2005 #5 Skrevet 26. september 2005 Har ikke prøvet dette selv, men har lest at du bør først kjøle ned stearinen med f.eks. isbiter i en pose. Så skal du skrape av stearinen. Er stearinen trukker inn i tøyet skal du legge et dobbelt lag med bakepapir over flekken for så å stryke over flekker med middels varmt strykehjern. Når du vasker tøyet skal stearinen da gå av. Men nå vet jo ikke jeg om støvlettene dine tåler vask da... Det er kanskje heller tvilsomt? Tror det ser ganske dårlig ut for skoene dine, men du kan jo også ta dem med til et renseri og se om de kan gjøre noe med flekkene?
Smørblomsten Skrevet 28. september 2005 Forfatter #6 Skrevet 28. september 2005 Uffuff, er det ingen flere som har noen tips tro!?
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2005 #7 Skrevet 28. september 2005 Jeg jobbet på renseri for en del år siden, og synes å huske att stearin var noe av det enkleste å fjerne. Anbefaler at du tar støvlettene med til et renseri og spør om de kan hjelpe deg. Ikke begynn med noe du ikke er helt sikker på. Kan gjøre vondt verre.
marta Skrevet 28. september 2005 #8 Skrevet 28. september 2005 Sett strykejernet på det svakeste trinnet og prøv å legg støvletten så flatt som du klarer. Legg så to-tre lag med AVISPAPIR over og stryk. Avispapiret har en usedvanlig god suge-evne på stearin. Vanlig kjøkkenpapir funker også, men avispapir er best. Når du har gjort dette pusser du støvlettene med vanlig skopuss som passer til dine sko. Jeg er sikker på at dette funker. Lykke til!
smil Skrevet 29. september 2005 #9 Skrevet 29. september 2005 Det med strykejerne kan gjøre vondt verre. Kan føre til at stearinen trekker enda mer inn og at i hvert fall fargen fra stearinen setter seg godt fast. Det tryggeste er vel å gå til et renseri.
Smørblomsten Skrevet 29. september 2005 Forfatter #10 Skrevet 29. september 2005 Takk for mange gode tips! Skal se hva jeg tør å prøve meg på... Ringte Buntmaker Nilsen idag og snakka med en som hadde jobbet i skinnbransjen i 35 år - han var redd det ikke var noe håp for skoene... Men han kom med ett tips: spray hårspray på stearinen og vask vekk med vann rett etterpå.... Så får se hva jeg prøver...Apropos avispapir: noen på jobben mente det kunne gjøre støvlene misfarget pga avis-sverten
marta Skrevet 29. september 2005 #11 Skrevet 29. september 2005 ...Apropos avispapir: noen på jobben mente det kunne gjøre støvlene misfarget pga avis-sverten ← Det gjør det faktisk ikke. Jeg tenkte også det da jeg skulle prøve meg, men det smitta ikke
Smørblomsten Skrevet 29. september 2005 Forfatter #12 Skrevet 29. september 2005 Det gjør det faktisk ikke. Jeg tenkte også det da jeg skulle prøve meg, men det smitta ikke ← OK, bra du sier fra, så jeg evt kan prøve det likevel!
marta Skrevet 30. september 2005 #13 Skrevet 30. september 2005 OK, bra du sier fra, så jeg evt kan prøve det likevel! ← Men skulle noen vere redd så funker vanlig kjøkkenpapir også. Spent på å høre hvordan det går
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2005 #14 Skrevet 30. september 2005 Får jeg stearin på klæra mine bruker jeg kjøkkenpapir eller matpapir og strykehjernet, har fått reine mang en bukser med det etter en tur på by'n Hender jeg også putter ting i fryseren, men syns det er letter å stryke det av. Lykke til
Smørblomsten Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter #15 Skrevet 10. oktober 2005 Det gikk ikke! Forsøkte med både kaffefilter og tørkerull-papir og strykejern...Stearin-sølet er der fortsatt Ser ut som mine kule New York-boots må bli seende slik ut!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå