Gå til innhold

Baby på snart 3 mnd hoster

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt sykdom i hus de siste 2 ukene, storesøster hadde virusinfeksjon , som gikk over til bakteriell ørebetennelse, og så fikk mannen også lungebetennelse. 

Jeg har holdt meg frisk, og det samme trodde jeg baby gjorde. Men nå ser jeg har hun sikler endel, og spesielt når hun ligger nede så er det akkurat som det jevnlig kommer noe i halsen (veske/ høres ut som noe slikt) som hun begynner å hoste av.. 

Så ser jeg overalt at et barn under 3 mnd (noen steder står det under 6 mnd) ikke skal hoste og hvis det skjer så må man ringe lege. Men det står ikke hvorfor. Noen som vet? Skal ringe lege i morgen. Hun er blid, spiser godt (som alltid). Fullammer

Anonymkode: f02f0...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ikke bagatellisere noe, er du bekymret kontakter du legen i morgen tidlig. Og med tanke på at det har vært sykdom i hus, så er nok det lurt uansett.

Men jeg vil bare si, da min var 3mnd siklet hun voldsomt og hostet på gøy. Og hostet fordi det ble for mye sikker bak i svelget. 

God bedring til lille!

Anonymkode: 200be...6c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skal ikke bagatellisere noe, er du bekymret kontakter du legen i morgen tidlig. Og med tanke på at det har vært sykdom i hus, så er nok det lurt uansett.

Men jeg vil bare si, da min var 3mnd siklet hun voldsomt og hostet på gøy. Og hostet fordi det ble for mye sikker bak i svelget. 

God bedring til lille!

Anonymkode: 200be...6c5

Ja det høres egentlig ut som sikkel som gjør at hun hoster . På dagtid kanskje et par ganger, men nå på natt så er det mer:/ Hm.. i utgangspunktet har hun god allmenntilstand , virker ikke slapp, spiser bra, smiler som før, men så var det at det står overalt at det ikke er vanlig for de å hoste. 
 + at det jo er ødeleggende for søvnen dette:/

Så bare lurer på om noen vet hvorfor det ikke er veldig at så små babyer hoster og hvorfor man må kontakte lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det høres egentlig ut som sikkel som gjør at hun hoster . På dagtid kanskje et par ganger, men nå på natt så er det mer:/ Hm.. i utgangspunktet har hun god allmenntilstand , virker ikke slapp, spiser bra, smiler som før, men så var det at det står overalt at det ikke er vanlig for de å hoste. 
 + at det jo er ødeleggende for søvnen dette:/

Så bare lurer på om noen vet hvorfor det ikke er veldig at så små babyer hoster og hvorfor man må kontakte lege?

Fordi de er så små, de kan fort bli mer alvorlig syke, de kan ha hjertefeil som ikke er oppdaget osv. 

Når det er sagt høres jo dette veldig uskyldig ut. Når de er i vanlig allmenntilstand,  spiser og drikker godt er det jo lite sannsynlig med noe mer alvorlig. Ved feber bør du ringe lege(vakt) uansett hos barn under 3 mnd.

Anonymkode: f728c...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi de er så små, de kan fort bli mer alvorlig syke, de kan ha hjertefeil som ikke er oppdaget osv. 

Når det er sagt høres jo dette veldig uskyldig ut. Når de er i vanlig allmenntilstand,  spiser og drikker godt er det jo lite sannsynlig med noe mer alvorlig. Ved feber bør du ringe lege(vakt) uansett hos barn under 3 mnd.

Takk for svar. 
hm , nå ble jeg litt engstelig:/ hun hadde bilyd på hjertet - som rettet seg/ ble friskmeldt før vi dro til fra barsel.. så håper ikke det er noe som er oversett der.

skal ringe lege i morgen, men har ikke tatt temp. Hun har ikke virket varm.. men skal få tatt den i morgen. Håper det holder. Kan likesom ikke vekke henne nå for å ta temp(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke blitt nevneverdig bekymret når hun er i normal form. Det er jo et generelt råd, for at man skal være ekstra forsiktig med de minste. Men er bare å ta en telefon til legevakten i morgen for råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er greit å være oppmerksom på at det går veldig mye RS-virus om dagen. 

Anonymkode: 95647...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det står man skal kontakte lege er nok helst fordi de er små og ting er mer alvorlig for de. Så da må man bare gjøre det. Men det er ikke så uvanlig egentlig, kjenner til mange med små nyfødte som hoster. 

Min på 10 uker har hostet av og på, ringte luftveisklinikk (får ikke komme til fastlege/legevakt med luftveissykdommer pga korona her) , men legen sa da at så lenge allmenntilstand er fin og barnet ikke har feber så er det ikke farlig. 🤷

Anonymkode: 1b41d...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er 11 mnd nå, og har vært gjennom 3 forkjølelser allerede. Den første var da han var 6 uker bare. Vi ringte legen, og alt legen sa var at forkjølelse på så små barn er helt ufarlig så lenge babyen ikke har feber/allmenntilstand er redusert. Så lenge baby puster normalt også så er det ikke farlig. 

Det var hosting, hes gråt og slim i halsen her/sår hals og noe tett nese. Alt gikk fint, forkjølelsen var over på litt over 1 uke.

Det er ikke sånn at babyer ikke blir syke. Det er derimot viktig å følge med på barnets temperaturer, det er spesielt feber over 38 grader så små babyer ikke skal ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har hatt sykdom i hus de siste 2 ukene, storesøster hadde virusinfeksjon , som gikk over til bakteriell ørebetennelse, og så fikk mannen også lungebetennelse. 

Jeg har holdt meg frisk, og det samme trodde jeg baby gjorde. Men nå ser jeg har hun sikler endel, og spesielt når hun ligger nede så er det akkurat som det jevnlig kommer noe i halsen (veske/ høres ut som noe slikt) som hun begynner å hoste av.. 

Så ser jeg overalt at et barn under 3 mnd (noen steder står det under 6 mnd) ikke skal hoste og hvis det skjer så må man ringe lege. Men det står ikke hvorfor. Noen som vet? Skal ringe lege i morgen. Hun er blid, spiser godt (som alltid). Fullammer

Enten er det sykdom eller så er det refluks.

Har du spist noe annerledes siste uka forresten?

Uansett så skal man vel til lege med barn under 3mnd hvis de får forhøyet temperatur. Hva var rektal (i rumpa) temperatur?

Anonymkode: 48b4c...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: Det skader ikke og ringe legevakten,❤ bedre og ringe og drøfte bekymringene dine med de, en og gå rundt og være bekymret.🙂 spedbarn under 3 mnd skal uansett ikke hoste mye så ring til legevakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...