AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #1 Skrevet 11. september 2021 Nav har kommet opp med nye regler som gjelder fra 01 oktober 2021. Nå kan man altså ha en utsettelse i foreldrepengene uten at Nav legger seg borti i hva du skal gjøre i mellomtiden. Jeg er sikkert helt treig, men jeg skjønner fortsatt ikke helt hvordan dette fungerer. Kan jeg som går ut i perm 1. november løse det på følgende vis (100% og jeg skal ha hele den valgfrie perioden): : foreldrepenger november til april. Pause i tre mnd der jeg tar ferie og ulønnet perm, og så resten av foreldrepengene fra august og september? Da vil jeg altså beholde alle mine rettigheter når jeg begynner å jobbe igjen i oktober fordi jeg avslutter perioden med foreldrepenger i stedet for å avslutte med ferie eller ulønnet perm? Er jeg på bærtur nå? Skjønner at dette fordrer at arbeidsgiver går med på at jeg får ulønnet perm og ferie når jeg ber om det. Har jeg skjønt det riktig? og vil jeg dersom jeg har ulønnet perm i juni likevel få feriepengene fra forrige arbeidsår som vanlig, eller vil jeg få dem i juli når jeg tar ut ferien, eller får jeg ikke disse pengene i det hele tatt når jeg er i perm? Anonymkode: 17986...db1 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #2 Skrevet 12. september 2021 Bra spørsmål, det lurer jeg også på. Anonymkode: ca9a4...81c 2
Amatariel Skrevet 12. september 2021 #3 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): jeg dersom jeg har ulønnet perm i juni likevel få feriepengene fra forrige arbeidsår som vanlig, eller vil jeg få dem i juli når jeg tar ut ferien, eller får jeg ikke disse pengene i det hele tatt når jeg er i perm? Her mener jeg du får feriepengene i juni akkurat som vanlig, selv om du har ulønnet perm. Fast utbetaling på disse da, uavhengig av situasjonen. Man kan ha blitt arbeidsledig, byttet jobb osv. men feriepenger skal man likevel ha og juni er måneden for det. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #4 Skrevet 12. september 2021 Du vil selvsagt få utbetalt feriepengene dine uansett hvordan du tar ut permisjonen. Det er dine penger. Du kan fint gjøre det som tenkt, men vær obs på at du fortsatt mister rettigheter hvis du skulle bli syk i det tidsrommet du har ulønnet permisjon og eller ferie. Ferie opparbeider bare ny rett til sykepenger etter ulønnet, hvis arbeidet er gjenopptatt med èn dag i mellom. Anonymkode: cc981...878 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #5 Skrevet 12. september 2021 Det er vel opp til arbeidsgiver når du får utbetalt feriepengene, men du får dem selv om du er i perm/ulønnet perm, de er jo tjent opp fra året før. Husk at du blir trukket i lønn/ikke får lønn de ukene du har ferie, selv om det ikke er samtidig som feriepengeutbetalingen Anonymkode: 35a3b...df0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå