AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #1 Skrevet 11. september 2021 Jeg har jobbet i både barnehage og skole, og har på den måten blitt vervet til Fagforbundet av ivrige kollegaer. Jeg synes det er helt greit å være organisert om det skal være noe, men har tenkt lite over det. Men så har jeg blant annet på VGs nettsider sett en reklame for Fagforbundet, hvor de oppfordrer folk til å stemme AP, SV eller SP. Jeg har stort sett alltid stemt borgelig ved stortings og kommunevalg. Ofte FrP, mens jeg i det siste har beveget meg mer mot Høyre eller Venstre. Er det virkelig forventet at man stemmer sosialistisk om man jobber i kommunen? Anonymkode: 79642...6b0 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #2 Skrevet 11. september 2021 Jeg driter i hva som er forventet siden jeg aldri diskuterer hva jeg har valgt, det er en privatsak. Jeg er jo fortsatt med på diskusjoner, fronter mine meninger og tar til meg andres innspill, men valget mitt er nettop det- MITT. Anonymkode: 85a03...5f0 3
Archer Skrevet 11. september 2021 #3 Skrevet 11. september 2021 Korte svaret er: JA. kvalmt, ja men sånn er det. Du er forventet og stemme rødt da, samme på min jobb. Men stemmer frp jeg men alle på jobben min trur jeg stemmer rødt hehe.. 3
Pippi Lotta Skrevet 11. september 2021 #4 Skrevet 11. september 2021 Det er jo hemmelig valg, så det betyr ikke så mye hva folk forventer. Fagforeningen din skal jo jobbe for dine interesser, så det kunne vært lurt og stemme i tråd med det di mener vill være best for deg. Men det er heldigvis helt frivillig 🙂 2
Gjest Gratinara Skrevet 11. september 2021 #5 Skrevet 11. september 2021 Kommer jo an på hva man ønsker, ønsker en seg en fremtid med ennå mindre bemanning, mer jobb, mindre skatt og mindre felles goder feks. i helsevesenet? Derav en alderdom hvor du må betale for deg selv så er jo et borgerlig parti å anbefale.. Ønsker du mer goder til felles, en tryggere alderdom, litt mer skatt til felles goder og statlig kontroll så er jo andre veien noe å gå. Jobber selv i helsevesenet, er sjokkert over hvor mange som mener noe om hvor dårlig bemanning, helsevesenet har osv. men alikevel stemmer borgerlig.. .. Men ingen skal jo shames heller for det valget du tar er jo ditt og ingen andres, trenger ikke snakke om det heller om du ikke vil..
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #6 Skrevet 11. september 2021 Mitt inntrykk er JA. Jeg ville holdt mitt politiske standpunkt hemmelig om jeg var deg Anonymkode: b60c0...e0b 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #7 Skrevet 11. september 2021 Vi blir påvirket av venstresiden i privat sektor også, spesielt i industrien hvor Fellesforbundet er store og det nesten er forventet at man organiserer seg. Ikke at det gjør meg noe, jeg er sosialist selv. Sjansen er vel stor for at de fleste "arbeidere" opplever det samme, uavhengig av hvilken sektor man jobber i. Anonymkode: c4052...384
AprilLudgate Skrevet 11. september 2021 #8 Skrevet 11. september 2021 Absolutt ikke etter min erfaring. Men høyresiden jobber jo ikke for dine rettigheter i arbeidslivet, det er årsaken til LOs oppfordring. Derfor peker de mot partiene som gjør det. Det er jo deres kjernesak. Arbeidstakernes rettigheter. Men om du ønsker mer midlertidige stillinger, svake rettigheter om du blir syk(også langvarig), dårlig oppsigelsesvern, dårlige arbeidsvilkår generelt så er jo FrP og Høyre garantister for det. 8
Hippogriff Skrevet 11. september 2021 #9 Skrevet 11. september 2021 Vel, de som stemmer sosialistisk kan ha en tendens til å føle seg moralsk overlegen alle andre og derav ha rett til å omtale de borgerlige på helt merkverdige måter, så om du jobber med mange sosialister og er en sart sjel kan du jo vurdere å bare jatte med av hensyn til arbeidsmiljøet og stemme det du vil i skjul. Hemmelig valg 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #10 Skrevet 11. september 2021 Jobber selv i kommune og stemte frp, jeg kunne likegreit jobbet i et privat selskap så det har ingenting å si. Anonymkode: 41850...10e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #11 Skrevet 11. september 2021 Jeg jobber statlig men føler alle forventer at man stemmer arbeiderparti. Jeg stemmer borgerlig. Anonymkode: abb1c...91a 2
Gjest Gratinara Skrevet 11. september 2021 #12 Skrevet 11. september 2021 Hippogriff skrev (2 timer siden): Vel, de som stemmer sosialistisk kan ha en tendens til å føle seg moralsk overlegen alle andre og derav ha rett til å omtale de borgerlige på helt merkverdige måter, så om du jobber med mange sosialister og er en sart sjel kan du jo vurdere å bare jatte med av hensyn til arbeidsmiljøet og stemme det du vil i skjul. Hemmelig valg Men hva vil du egentlig, det er jo spørsmålet. Ikke kom her og klag på bemanning osv. om du stemmer høyer og jobber i helse..
Gjest Gratinara Skrevet 11. september 2021 #13 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobber selv i kommune og stemte frp, jeg kunne likegreit jobbet i et privat selskap så det har ingenting å si. Anonymkode: 41850...10e Kan jeg spørre hva slags kjerneverdier som ligger til grunn for dette valget? For meg blir dette interessant siden du har sett kommunevirksomheten fra innsiden.. Hva slags sektor jobber du i?
Hippogriff Skrevet 11. september 2021 #14 Skrevet 11. september 2021 Gratinara skrev (31 minutter siden): Men hva vil du egentlig, det er jo spørsmålet. Ikke kom her og klag på bemanning osv. om du stemmer høyer og jobber i helse.. Det går altså helt fint, for jeg føler ikke noe behov for å klage heller. Jeg syns det går strålende med borgerlig regjering
Zooey Skrevet 11. september 2021 #15 Skrevet 11. september 2021 Det har noe med hvilke parti som ønsker å bevilge mere midler til offentlig sektor og hvilke som ønsker å privatisere. Det samme gjelder fagforeningene. De oppfordrer selvsagt til å stemme på parti som styrker dine rettigheter som arbeidstaker. 3
Fru Uperfekt Skrevet 12. september 2021 #16 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (På 11.9.2021 den 21.56): Jeg har jobbet i både barnehage og skole, og har på den måten blitt vervet til Fagforbundet av ivrige kollegaer. Jeg synes det er helt greit å være organisert om det skal være noe, men har tenkt lite over det. Men så har jeg blant annet på VGs nettsider sett en reklame for Fagforbundet, hvor de oppfordrer folk til å stemme AP, SV eller SP. Jeg har stort sett alltid stemt borgelig ved stortings og kommunevalg. Ofte FrP, mens jeg i det siste har beveget meg mer mot Høyre eller Venstre. Er det virkelig forventet at man stemmer sosialistisk om man jobber i kommunen? Anonymkode: 79642...6b0 Ja, en stemmer ofte egosentrisk. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #17 Skrevet 12. september 2021 Gratinara skrev (21 timer siden): Men hva vil du egentlig, det er jo spørsmålet. Ikke kom her og klag på bemanning osv. om du stemmer høyer og jobber i helse.. Vet ikke om resten av landet men her jeg bor er det blitt flere fulltidsstillinger innen helse men dagens statsminister. Anonymkode: db4c0...a3a
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #18 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (På 11.9.2021 den 21.56): Jeg har jobbet i både barnehage og skole, og har på den måten blitt vervet til Fagforbundet av ivrige kollegaer. Jeg synes det er helt greit å være organisert om det skal være noe, men har tenkt lite over det. Men så har jeg blant annet på VGs nettsider sett en reklame for Fagforbundet, hvor de oppfordrer folk til å stemme AP, SV eller SP. Jeg har stort sett alltid stemt borgelig ved stortings og kommunevalg. Ofte FrP, mens jeg i det siste har beveget meg mer mot Høyre eller Venstre. Er det virkelig forventet at man stemmer sosialistisk om man jobber i kommunen? Anonymkode: 79642...6b0 Nei, men fagforeninger kan ofte oppfordre til å stemme på de partiene de mener vil gi best resultat for yrkesgruppen de representerer. Tradisjonelt har fagforeninger, særlig LO, vært mer røde enn blå. Det burde vel ikke overraske noen som har historiekunnskaper litt utover barneskolepensum. Arbeidsgiver og fagforening er forresten to ulike parter. Du er ansatt hos arbeidsgiver, ikke fagforeningen. Du bestemmer selv hva du stemmer på. Anonymkode: 28f2c...495
Whistler Skrevet 13. september 2021 #19 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (På 9/11/2021 den 21.56): .............. Er det virkelig forventet at man stemmer sosialistisk om man jobber i kommunen? Anonymkode: 79642...6b0 Denne forventningen er ikke skapt av kommunen, men de som jobber i kommunen. Akkurat dette er en av hovedgrunnene til at det er hemmelige valg i Norge. Det er en privatsak hva man stemmer. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #20 Skrevet 13. september 2021 Jeg opplever det sånn. Husker da jeg studerte vernepleie og en foreleser sa at man ikke kunne være vernepleier og stemme borgerlig. Vel, jo 🤷🏼♀️ Anonymkode: 7ef08...08b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå