Gå til innhold

Hva sier man til familiemedlem man har kuttet kontakten med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å beskytte meg selv har jeg måttet ta helt avstand fra pappa etter år med psykisk vold samt alkoholproblematikk. Situasjonen oppleves nok som litt anspent og uavklart fra hans side, men jeg har det bedre i hverdagen nå som jeg ikke har kontakt med han. 

I morgen må vi møtes i konfirmasjon og det kan hende jeg må kommunisere med han i løpet av dagen. Jeg gruer meg. Har noen tips til hva man kan si til familiemedlemmer man egentlig har kuttet kontakten med? 

jente (25)

Anonymkode: f1d4c...02e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo bare å si hei og gå videre til nestemann tenker jeg. Du trenger jo ikke å stoppe opp å stå med han hvis du ikke føler du har noe å si.

• Liker 6
Skrevet

Du kan bare ignorere vedkommende. 

Anonymkode: f7cad...90c

• Liker 4
Skrevet

Du trenger ikke å si noe til han. ❤️

Anonymkode: 07302...e8c

• Liker 4
Skrevet

Jeg møter av og til min biologiske far i slike sammenhenger. Jeg har overhodet ikke kontakt og ønsker det heller ikke. 
I slike settinger behandler jeg han som jeg ville gjort med en fremmed på gaten.  Hilser hvis han hilser, svarer kort hvis han spør om noe og oppmuntrer ikke til videre samtale. 
Feks sier han «Hei, hvordan går det med deg?» så svarer jeg «greit», så snur jeg meg og finner noen andre å prate med. 

Si minst mulig og lat som han er luft.

Anonymkode: f2875...21d

• Liker 8
Skrevet

Du kam si hei og snakke med han som du gjør med andre familiemedlemmer. Det går fint an å snakke med folk selv om en ikke ønsker tett kontakt med vedkommende. Men å behandle folk som luft er lavmål. Vær voksen 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Man kan oppføre seg på en skikkelig måte når de først er invitert på et familietreff. For ikke å dra alle inn i det så hilser man som normale mennesker. Trenger ikke å stå å prate men å anerkjenne hverandres tilstedeværelse burde da være mulig når man først velger å delta på et treff der en man har kuttet ut er. Man behøver ikke å lage mer drama enn nødvendig og steile fronter på hver sin side på et familietreff er unødvendig, da kan man heller la vær å gå for det blir bare pinlig og ubehagelig for de rundt.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

I en konfirmasjon, og forsåvidt andre sosiale sammenkomster, oppfører man seg sivilisert! Da er man høflig mot alle som er tilstede! Ts trenger ikke å snakke mye med faren, men hun kan likevel være høflig og hilse og eventuelt svare kort om han tar kontakt!

Anonymkode: 5aa27...098

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For å beskytte meg selv har jeg måttet ta helt avstand fra pappa etter år med psykisk vold samt alkoholproblematikk. Situasjonen oppleves nok som litt anspent og uavklart fra hans side, men jeg har det bedre i hverdagen nå som jeg ikke har kontakt med han. 

I morgen må vi møtes i konfirmasjon og det kan hende jeg må kommunisere med han i løpet av dagen. Jeg gruer meg. Har noen tips til hva man kan si til familiemedlemmer man egentlig har kuttet kontakten med? 

jente (25)

Anonymkode: f1d4c...02e

Har hatt det på samme måte. Sa hei, hvis mamma stilte spørsmål så svarte jeg på det, ellers holdt jeg meg til andre som var der. Men jeg var 17 på den tiden, litt mer forsiktig og usikker. 

Anonymkode: 359ab...f53

Skrevet

Hvis du har kuttet kontakten helt så trenger du vel ikke snakke med vedkommende heller?

Anonymkode: c9da8...065

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...